Skandál na polské železnici. Vlaky Newagu záměrně nejezdily, podle hackerů je znehybnil výrobce

Elektrická jednotka Newag Impuls by mohla podle plánů Pardubického kraje zajíždět z Polska až do Ústí nad OrlicíElektrická jednotka Newag Impuls by mohla podle plánů Pardubického kraje zajíždět z Polska až do Ústí nad Orlicí

Za celou kauzou je boj o zakázky na údržbu elektrických jednotek.

Polská železnice zažívá skandál nebývalých rozměrů. Vyšetřování příčin nečekaných poruch elektrických jednotek polského výrobce kolejových vozidel Newag ukázalo, že problémy byly podle hackerů způsobeny záměrně výrobcem, kterému se nelíbilo, že se k údržbě vozidel dostala externí firma.

O celé kauze důkladně informuje polský server Onet.pl. Problémy se týkaly jednotek Impuls, které jezdí u více dopravců, například PolRegio nebo Koleje Dolnośląskie. V loňském roce začalo docházet k nečekaným poruchám těchto jednotek, u kterých už na základě veřejné soutěže prováděla údržbu společnost SPS Mieczkowski, nikoliv Newag.

Ta dlouho nevěděla, co je příčinou problémů. Jasněji měli až poté, co si najali hackery, aby zjistili, zda se někdo nenaboural do řídicího systému jednotek. Hackeři ze skupiny Dragon Sector objevili, že software upravil přímo výrobce tak, aby jednotky záměrně nejezdily a hlásily poruchu. Nikdo nechápal, proč nejezdí, vše se zdálo být v pořádku. Detailněji je proces odhalení záměrné poruchy popsán na stránkách zaufanatrzeciastrona.pl.

Penále za pozdní opravu

Podle serveru Onet.pl je za celou kauzou boj o zakázky na údržbu vozidel, které Newag ztrácí kvůli vysoké ceně. SPS byla jednou z firem, která se nově dostala k zakázkám na údržbu. Když jim Koleje Dolnośląskie předaly k údržbě čtyři jednotky Impuls, provedly plánovaný servis, po kterém se už nemohly rozjet. Zákazník se domníval, že nová firma na servis jen nezvládla svoji práci a začala účtovat penále za pozdní opravu.

Krátce poté ale přestaly jezdit i další jednotky, u kterých prováděla údržbu jiná firma. V obou případech byla situace stejná: jednotky byly několik dnů odstaveny.  To začalo být již podezřelé. „Naše analýza pro SPS Mieczkowski trvala dva měsíce. Poté se nám podařilo vlaky odblokovat. Dnes jsme si jisti, že to byla ze strany Newagu záměrná akce,“ cituje Onet.pl Michała Kowalczyka, jednoho z členů Dragon Sector. Postupně se na hackery obrátili další dopravci, u kterých zjistili to samé. V jednotce našli SIM kartu, přes kterou byla Newagu odesílána data a přes kterou naopak Newag mohl software dálkově upravovat.

Šéf Newagu Zbigniew Konieczek na dotazy novinářů reagoval slovy, že jsou diletanti. Onet.pl upozornil, že firma už loni začala intenzivně upozorňovat na „amatérské servisní společnosti“, které se věnují údržbě jednotek Newag. Výrobce se tehdy obrátil i na státní zastupitelství.

Tagy newag
151 komentářů