LOT 3a leaderboard

Šité na míru ZSSK, kritizují soukromí dopravci soutěž na vlaky Bratislava – Komárno

Dvoupodlažní vozy RegioJetu pro Slovensko, vizualizace. Pramen: RegioJetDvoupodlažní vozy RegioJetu pro Slovensko, vizualizace. Pramen: RegioJet

Podmínky soutěže na desetiletý provoz osobních vlaků mezi Bratislavou a Komárnem jsou šité na míru státnímu dopravci Železničná spoločnosť Slovensko

Podmínky soutěže na desetiletý provoz osobních vlaků mezi Bratislavou a Komárnem jsou šité na míru státnímu dopravci Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), myslí si Aliance nově vstupujících dopravců na železnici AllRail. Organizace na to upozornila v tiskové zprávě. Uzávěrka nabídek na tuto trať, kde dosud jezdí RegioJet, je v pátek. Ministerstvo jakékoliv „šití na míru“ odmítá, jeho vyjádření bylo doplněno na konci článku.

AllRail ve zprávě upozorňuje například na velmi krátký čas mezi vypsáním soutěže a jejím plněním: teprve na konci roku byly vypsány přesné podmínky, uzávěrka nabídek je tento týden. Dopravce přitom má vyjet se změnou jízdního řádu letos v prosinci.

Slovenské ministerstvo dopravy požaduje například nasazení dvoupodlažních vozů, jejichž stáří nepřesáhne po dobu kontraktu 20 let. RegioJet si loni sice dvoupodlažní vozy koupil, během dalších deseti let ale požadovaný věk rozhodně přesáhnou.

AllRail upozornil, že ZSSK může uspět se soupravami push-pull, které nakoupily s přispěním evropských dotací. „Podmínky může splnit v termínu jen vozový park ZSSS, který byl financovaný daňovými poplatníky,“ uvedl AllRail v prohlášení, v kterém požaduje, aby ZSSK vozový park financovaný z veřejných zdrojů poskytly každému účastníkovi soutěže.

RegioJet se k požadavkům ministerstva zatím oficiálně nevyjádřil. Na trase jezdí od roku 2012, už dříve uvedl, že má zájem pokračovat.

Ministerstvo dopravy Slovenské republiky uvedlo loni na podzim, že zájem o účast projevilo pět dopravců. Tehdy ale ještě neznali podmínky.

Vyjádření slovenského ministerstva dopravy (doplněno v 18:00, redakčně kráceno)

Vyjádření Aliance považujeme za spekulativní a účelové. Rovněž při soutěži Žilina – Rajec tvrdila, že má předem určeného vítěze – ZSSK a přesto, že jedinou nabídku zaslala právě ZSSK, vítězem se tato společnost nestala. Nepotvrdily se tedy žádné hypotézy o zmanipulování soutěže či „šití podmínek soutěže“ pouze pro jednoho dopravce.

Totéž platí i při soutěži na linku Bratislava – Komárno. Vyhlašovatel soutěže vycházel při stanovení spektra vozidel primárně z pozice dosažení kapacity počtu míst k sezení, protože uvedená trať v špičkových úsecích dne generuje vysokou úroveň mobility a potřebu přepravy početnějšího proudu cestujících. Nerespektování tohoto základního faktu by mělo za následek nemožnost odvézt všechny cestující v daném čase.

Soutěž má přinést lepší kvalitu cestujícím a to za přijatelnou cenu, která respektuje konkurenci mezi uchazeči a je ekonomicky výhodná i pro samotného objednavatele. Každý z uchazečů se vydal vlastní cestou a podle naznačených doručených podkladů si umí zabezpečit taková kapacitní vozidla různými způsoby, což považujeme za znak férovosti soutěže. 

Tagy AllRail Bratislava - Komárno Ministerstvo dopravy SR Top Trať Bratislava - Komárno
139 komentářů