Singapore Airshow pokračuje, první letošní úspěch slaví čínský COMAC
COMAC B-001A nad letištěn v Šanghaji. Zdroj: Weimeng at www.airliners.net, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Tibet Airlines si objednaly čtyřicet letounů C919 a deset ARJ21. Oba modely chtějí ve speciální vysokohorské variantě.
Tuší někdo jaká je aktuální kadence výroby? Nedaří se mi to nikde dohledat.
To vám povím naprosto přesně soudruhu, přeci ta ta ta ta ta ta
A časem i mnohem rychleji. 😀 Sice to není přesně to co jsem chtěl slyšet, poručík Troník, ale pobavilo.
Zajimave je, ze kvuli tak malemu trhu letist hot&high Comac vyviji uplne novou variantu C919(zkraceny trup, takovy A319). Navic Lhasa ve vysce 3570m neni jeste uplne extrem. Jejich nejextremnejsi let je Bangda(4334m) – Lhasa(3570m) vzdalene pouze 614km (neni treba moc paliva, poradi letist je vyznamne). Avianca leta La Paz(4062m) – Bogota(2548m) vzdalene 2436km s A320neo v konfiguraci 180 sedacek. Asi ma Comac s touto variantou nejake dalsi plany, protoze zkraceni trupu neni jenom nejaky hot&high „balicek“, ktery bych chapal vice. Napada me snad jenom nejaka armadni variata.
Těch letišť s velkou výškou je v Číně poměrně dost.
To urcite ano, ale tech letist, kde opravdu nutne potrebuji zkracenou C919 podle me tolik nebude. Pak jeste prichazeji v uvahu letiste s kratkou drahou napr. Rio de Janeiro SDU s drahou 1323m (Airbus i pro toto letiste predstavil SHARP – SHort AiRfield Package pro A320neo). COMAC urcite vi co dela, ale me ta informace zaujala.
Comac to s tím letadlem myslí vážně, proto chce podle mě nabídnout celou paletu verzí tak, jak to má Airbus a Boeing. Zvláštní je, že oznámili záměr vývoje nového typu tak brzo po náběhu výroby. Dnešní optikou se nám jeví C919 jako lokální věc, ale čína dobře vidí potenciál trhu. Mají plný backlog na několik let, proto to teď lokální věc zůstane, ale za takových 10 let už budou světové aerolinky vybírat mezi A320, 737 a C919.
nenarážím teď na poslední události, ale za sebe bych si docela přál, aby za takových 10 let už 737 konečně nebyl na trhu…
Souhlasím, to je samozřejmě další + pro Comac.. Airbus bude díky pravděpodobné A220-500 daleko lépe připravený, než Boeing pro který tenhle switch nebude vůbec jednoduchý.. Jsem přesvědčený, že Boeing teď vrhá všechny síly na svý současný problémy a tak jak se nechal slyšet, zatím nepřipravuje náhradu 737, bude jí držet ve výrobě co nejdéle, takže za 10 let bude 737 takřka jistě stále v nabídce..
Je to tak, je mi úplně jasné že stále bude…Docela by mně zajímala alternativní realita, kde by se boeing vykašlal na 737 ve prospěch 757 (ale tohle je samozřejmě jen můj subjektivní názor – vím že s původním letadlem to má dneska společné tak akorát základní tvary, ale prostě…nemám je rád 🙂 )
Paradoxem je, že Boeing byl jen krůček udělat podobný krok jako Airbus a pořídit Embraer, čímž by se dostal k zajímavým typům, ale nedopadlo to, zřejmě nízká solventnost vzhledem s tehdejším stavem s Maxy. Že nepřipravuje náhradu za 737 teď by se dalo ještě pochopit, Max se stále prodává dobře (kdyby se vyvarovaly renonsů ve výrobě), ale že nehodlají začít s vývojem nejbližších 10 let už je poněkud alarmující. Na druhou stranu tu jejich skepsi udělat technologický skok tak trochu chápu, třeba úsilí co narvali do 787 má problém se finančně vrátit, Bombardier řada co dnes máme za A220 málem… Číst vice »
Bylo by to jistě zajímavé, kdyby akvizice Embraeru vyšla.. Nicméně A220 je hodnotnější projekt.. Novější, ekonomičtější a v podstatě to, že možnou prodlouženou verzí 500 překrývá už i třídu A320/737 je na tom do budoucna možná to nejlepší.. Na druhou stranu, letectví zase mohutně ožívá, je otázka času, kdy se aerolinky začnou více vracet k větším letadlům. Nicméně A220 má backlog na několik let a verze 500 jí v prodejích potom jistě pomůže.. Egypt air a Koreans už oznámili, že se hodlají řady A220 zbavit, což jistě nebude těžké
Primárně jde o motory a tady bude Comac vždy až tím třetím vzadu.
Za deset let bude situace stejná….