Silnice II. třídy téměř za cenu dálnice. Pardubický kraj chystá přeložku mezi Vysokým Mýtem a Chocní
Hradecká ulice ve Vysokém Mýtě. Foto: Městský úřad Vysoké Mýto
Kraj po 25 připomínkách přepracoval původní dokumentaci. Přeložka bude sloužit i jako obchvat obou měst.
Tak je to součást sítě přivaděčů v rámci D35 v pardubickém kraji. Jestli se nepletu tak toto je součást přivaděče. D35(Praha, Pardubice) – Ústí nad Orlicí, Žamberk a i asi Orlické hory. Krajina relativně komplikovaná. Chceme moderní ekonomiku, potřebujeme kvalitní dopravu, ta pokud se udělá dobře snižuje náklady, zvyšuje konkurenci a konkurenceschopnost a pokud se to udělá dobře zvyšuje to i kvalitu života. Jestli jsem pochopil článek, tak je myšleno tak, že je to předražené. OK, v tom případě zlevnit, udělat to jinak. Pravda je, že spojení přes hřeben ve Směru Ustí-Choceň, Ústí-Litomyšl, ČT-Litomyšl, ale asi i ve směru na… Číst vice »
O tématu D35 přes pardubický kraj a Memorandu o přivaděčích bych si rád poslechl podcast s p. Hejtmanem, otázek by tu pár bylo… Sci-fi… Asi má teď jiné starosti…
Tohle porovnávání už je fakt trapné. Rovinaté úseky porovnávat s přeložkami v pahorkatině 🙂
Nevím, zda je úplně dobře porovnávat odhadovanou cenu a vysoutěženou. Zrovna na tom Bošilci-Ševětíně byly původně 2 mld., tedy cca 250 mil. / km a spadlo to na 1 1/4 mld.
Řekl bych, že nejdražší km silnice druhé třídy, by byla náhrada II/118 v úseku Hluboš-Lochovice. Kde je to prakticky řešitelné pouze tunely. A provoz je na této spojce D5-D4, již dnes neunosný.
Neúnosný.
Jako myslíte těch cca 5000 aut denně?
Je Vám to málo, na takovou silničku, kterou radši než by jí upravili do stavu odpovídající jedničce, degradovali na dvojku?
Jsem zvědav, kolik toho začne ještě jezdit po dobudování D4 k Písku.
Hlavně když zrychleně postaví alespoň 1. etapu, ať se nemusí zbytečně zajíždět do Mýta…
Např. cena obchvatu Církvic nebo Olbramovic byla také odhadována na řádově 150 mio. na km. Dá se předpokládat, že skutečná cena této stavby bude nakonec kolem 100 mio. na km… Takže np. Dálnice Bošilec-Ševětín vede v trase původní silnice, byly tam minimální terénní úpravy, žádný velký most ani mimoúrovňová křižovatka. Cena takového úseku dálnice je minimální. Ale kolik podobných úseků v ČR je? Možná ještě někde na D52 a D55 se bude stavět na rovině, jinak půjde o dálnice v kopcích. Dávat tento úsek dálnice za příklad je demagogie, neboť i ten největší primitiv ví, že většina území Čech se… Číst vice »
Přesně tak. Nelze srovnávat vysoutěženou cenu dálnice s odhadovanými náklady stavby, která je teprve ve zjišťovacím řízení! Kolik byly odhadované nájklady D3 v obdobné fázi? Pokud vím, tak před soutěží to bylo se vším všudy (vč. projektové přípravy) kolem 2 mld. Kč. Navíc 150 mil. v roce 2017 nebo kdy se ta D3 stavěla, má dnes jinou hodnotu, a zase jinou hodnotu bude mít, až se tato silnice II.třídy bude skutečně stavět. Je nutné srovnávat alespoň stejné cenové úrovně, když už se do toho pouštíte.
Srovnáváte cenu za km s celkovou cenou. Není divu, že vám vychází nesmysly….
Rozepíšu:
v článku uvedených 154 mil.kč/km na D3 vychází ze zasmluvněné ceny 1 248 mil. Kč za celou stavbu. Délka úseku Bošilec – Ševětín je 8,1 km.
Vysoutěžené ceny se přitom často výrazně liší od těch z projektu. Zrovna tady u těchto úseků D3 to, pokud vím, šlo hodně dolu. Takže kdybychom uvažovali 2 mld. za stavbu, tak jsme na 247 mil za km.
Přitom je třeba si uvědomit, že smluvní cena vyjadřuje pouze stavební část celkových nákladů. Nejsou v tom peníze za výkupy pozemků, za projektovou přípravu, dozory atd., což jsou často další desítky až stovky milionů.
Takže stále srovnáváte náklady na stavební část s celkovou realizační cenou.
Ne. Říkám, že je špatně a zavádějící srovnávat ceny vysoutežené a ceny v projektu.
Ceny v projektu jsou často o desítky procent vyšší než je pak vysoutěžená skutečnost. V tomto článku porovnávají cenu stanovenou v projektu (přeložka II/312) s cenou vysoutežené stavby (D3).
Dá se to pochopit???
A dokládáte to, zavádějícím srovnáváním nákladů na stavební část s celkovou realizační cenou u jiného projetku.
Ve skutečnosti i vysoutěžené ceny jsou mnohdy vyšší než ty podle projektu, příkladů by se našlo dosti. Trošku manipulujete s fakty.
Jsem rád, že mě tu obviňujete z demagogie a sám používáte jako argument stavby obchvatů v jiné šířce než tento:)
Vidim to trochu nepomer a rozdielny pristup v susednych mestach. Kym vo Vysokom Myte planuju staviat tento, v podstate privadzac, co je urcite dobre vzhladom na trasovanie povodnej cesty, tak v susednej Litomysli sa robi presny opak. Nenaprojektoval sa zjazd z dialnice na cestu II/358, takze cela C. Trebova a cast Ustecakov (niektori zrejme vyuziju tento novy privadzac od CHocne) budu jazdit centrom Litomysle, aby sa mohli napojit na D35. To iste aj ludia z Litomysle, ktori budu musiet prejst cez polovicu mesta aby sa dostali na D35. Ale co ma v tejto krajine logiku, ked sa pretlaca to, co… Číst vice »
A všichni budou chtít jezdit auty a všichni se dostat na dálnici… No.
A všichni budou topit plynem a železnice přestane vozit uhlí. Nemělo by se zakázat topení plynem, aby bylo co vozit? Přecijen jsou to statisíce tun uhlí ročně, které plynovod nahradil. A taky by fabriky měly mít zpátky transmisi a parní stroj. A ne že se postaví elektrárna, která uhlí ani nepotřebuje.
PS: myšleno ironicky.
A co navrhujete? Nějakou vševědoucí centrální komisi?
Koordinaci staveb na úrovni kraje?
Není to náhodou tak, že ten přivaděč pro Ústí a Č. Třebovou byl, ale nechtěli ho místní starostové těchto měst, nebo přinejmenším ČT?
Dnes ty různé obchvaty budou skutečně atakovat ceny za „kdysi“ dálnice. Lidé mají prostě vyšší nároky při výkupech a tak se ty stavby realizují horším terénem, dražšími technologiemi (mosty) apod. Cena se šroubuje s ohledem na obrovský tlak, že ty stavby jsou opravdu potřeba. Z pohledu dalších dekád 2030,40,50 se možná ukáže, že ty „elektromobily“ už by toliko výstavby nepotřebovaly.
Jistě. Předně nebude dost elektřiny na to, aby se všechno vozilo tak daleko a všechno po silnici. 🙂 Pak možná nebude vadit ani ten slabší provoz s externalitami přesunutými jinam.
Prosímvás. Ikdyby chtěl majitel pozemku 500 Kč za metr čveterční, tak při šířce 10 m to udělá 5.000 Kč za metr silnice.
Při odhadované ceně 147.000 Kč za metr silnice to fakt není tak moc, aby to výrazně změnilo cenu.
Za podobnou castku se v Brne stavi 900 metru tramvajove trati, takze nevidim problem.
V tunelu bude ta šalina, srovnáváte jabka s hruškám.
No, ale staví se to jen kvůli autům. Také mohli šalinu zrušit, že…
Také nemusí stavit tu přeložku, je to jen silnice II. třídy. I silnice jde prostě zrušit.
Tu šalinu nikdo normální rušit nechtěl. Měli by ho za blázna.
Tím bych si nebyl úplně jistý, na této přeložce je v plánu také nadprůměrné množství umělých staveb, především v podobě poměrně dlouhých estakád, kdy nejdelší bude sloužit jako společné přemostění trati 020 a Tiché Orlice včetně přilehlého záplavového území.
Jak na to tak koukám, tak další přemostění tratí 010 a 018, poté ještě estakáda nad silnicí 317, kde by to kvůli výškovému rozdílu asi jinak nešlo. Také terénní zářezy v oblasti Dívčích dolů…Myslím, že uvedené náklady jsou zcela adekvátní.
I kdyby levitovala, pořád to bude jen šalina. Kapacitu spojení to nijak neovlivní, rychlost jen částečně.
A silnice II. třídy je furt jen silnice II. třídy. 😉
Ikdyby po ní jezdilo 20.000 vozidel denně.
Stejně jako s nádražím na regionální dráze. Ikdby mělo město 76.000 obyvatel, tak je to pořád jen nádražíčko na regionální dráze. Narozdíl od důležité zastávky na koridoru v Bezpráví, kde žije 0 stálých obyvatel.
To povídejte nicku „Tady na Moravě“, ne mě… 😉
Ať žije dopravní indukce. Hurá do dalších zácp.
A to jako proč?
To je známý jev, zejména na webech skalních fanoušků zeleznice; v zásadě jde o to, že obyvatelé okolních vesnic, dosud skromně žijící z výnosu svého políčka a svou vesnici neopouštějící, si po realizaci té silnice nakoupí nová auta, zejména luxusní SUV jako Dacia Duster, a začnou s nimi indukovane jezdit sem a tam, jen tak, zcela zbytečně. A tuhle kratochvíli jim budou platit cestující osobních vlaků. A taky externality.
Prdlajs. Většina těch lidí auta má, ale buď tolik nejezdili, nebo jezdili autobusem či vlakem, což bude po stavbě další silnice opět o něco méně výhodné. Jenže to chce nemyslet pozadím. Ostatně už samy argumenty o zvýšení zátěže po stavbě dálnice to otevřeně přiznávají. Jen Vy budete žít v té bláhové představě, že s více silnicemi a auty nám bude líp. Jako sorry, fakt to nevidíte?
Vy byste kvůli necelým třinácti kilometrům přeložky silnice druhé třídy začal jezdit autem, i když jste dosud jezdil autobusem? Opravdu?
Ano, jistě, kvůli tomu začnou lidi jezdit autem. Předtím z Chocně do Litomyšle jezdili vlakem a ne autobusem.
Františku, já se obávám, že pozadím tady myslíte spíš vy. O jaká fakta se opíráte, když tvrdíte, že „většina lidí auta má, ale buď tolik nejezdili, nebo jezdili autobusem či vlakem..“ Provoz je přece na silnicích obrovský všude, na všech kategoriích a tím, že se postaví přeložka se sotva zvýší!! Už vidím, jak nějakej Lojza vytáhne starou škodovku (doposud jezdil vlakem :)) a řekne, sakra mamo, když nám tady postavili ten obchvat, pojď, já tě svezu…a tím stoupne místní silniční zátěž 😀
Ale jistě, samozřejmě, všichni si nakoupí auta, rozhodně, určitě.
Protože je už teď nemají, žejo.
S lidmi jako vy se nedá debatovat o ničem. Zhnijte si tu ve smradu, špíně a asfaltu.
Ale nenuťte k tomu laskavě ostatní.
Tak ty obchvaty a průtahy se staví hlavně pro zamezení těch kolon. Doporučuji navštívit např Beroun když se zastaví D5.
Tak ono stačí i ta blbost, že D5 je v Berouně bez poplatku jen ke sjezdu do Králováku, takže ty co by peažovali po D5 z II/118, jedou přes celé Zdice a Levín a Královák a Beroun. 🙂 Kdy už někdo pochopí, že Beroun-Královák-Zdice, jsou trojměstí?
Tak jistě, ale ta zátěž tam přibyla díky té dálnici. Před ní takové kolony v Berouně patrně nebyly. Jezdí akorát všeho více, a o to menší podíl po železnici, kde kapacita přidána nebyla.
V Berouně před dálnicí nebyly kolony – patrně?? Takováhle diskuze nemá smysl.
A teď tam kolony nejsou?
Jsou, a to 2x 3x více aut.
Prosím přestaňte už s tou křováckou argumentací a něco si o tom zjistěte. Dík.
Dopravní zátěž, tam přibyla díky tomu, že automobil se stal sociálním dopravním prostředkem. Bez něj by se spousta lidí nedostalo do práce, k lékaři, na úřad. VHD, bohužel neumí plně postihnout spektrum přepravních potřeb a to zejména tam, kde není možné utvořit pravidelný takt v přijatelném čase. Nikdo dnes nebude chodit na spoj, musí se chodit na linku, protože jinak vytáhne to auto, které mu stejně rezaví v garáži a jede při srovnatelných variabilních nákladech, kdy chce a kam až chce.
„Bez něj by se spousta lidí nedostalo do práce, k lékaři, na úřad.“ To ale není všechno. Dojezdová „hodina“ zůstane – ale akční rádius se zvýší, díky dálnici i násobně. Výsledkem bude, že individuální doprava naroste. Tady už dávno nejde o „sociální dopravní prostředek“. Úřady, obchody i lékaři zůstanou v místě, ale lidé budou jezdit víc. „VHD, bohužel neumí plně postihnout spektrum přepravních potřeb a to zejména tam, kde není možné utvořit pravidelný takt v přijatelném čase.“ Ono právě dost záleží na nabídce VHD a velikosti přepravních proudů. VHD je obecně považována za dostatečně vyhovující, pokud čas door-to-door s použitím… Číst vice »
Ale ti lidi po těch průtazích jaksi někam jedou. A zvětšiny to není „z vesnice do vesnice“, ale „z vesnice do města“.
Vzroste doprava na přípojných komunikacích k tomuto obchvatu. A to násobně. A tyto přípojné komunikace opět vedou přes obce. To indukuje stavbu dalších a dalších obchvatů.
Lidé z těchto obcí začnou mnohem častěji jezdit autem do Pardubic, Hradce, Brna, Olomouce, protože to prostě bude pohodlné. Nabídka spojení vzroste, tak proč ji nevyužít, že.
No, a paradoxně to další kolony vytváří. To je ten problém.
Indukční jezdec řádí 😀
Když něčemu nerozumíte, tak se tomu smějete? Tak něco ke vzdělání… https://cs.wikipedia.org/wiki/Dopravn%C3%AD_indukce
A co z toho je relevantní pro přeložku silnice Choceň – Vysoké Mýto?
Zkuste hádat. I ta Wiki to popisuje dostatečně.
Takže vlastně Karel IV neměl stavět most přes Vltavu, aby nenarosla doprava ve městě. Super, žejo?
Na to jste přišel jak?
Jj, a demagog Kocurek už zase jede svou šikmou plochu.
Směju se tomu proto, že v tomhle případě je to zcela irelevantní. Tady zkrátka žádná indukovaná doprava nebude, jen přesměrovaná. Nikdo nezačne jezdit autem, kterým dosud nejezdil, kvůli 12,5 kilometru přeložky silnice druhé třídy. Nikdo.
Oni se lidi rozhodují podle kategorie do které je příslušná silnice zařazena, nebo podle jiných kritérií?
Zkrátka kvůli podobné stavbě opravdu nezačne jezdit autem nikdo další, kdo před jejím zprovozněním nejezdil. Třída silnice pro osobní auta roli nehraje.
Zkrátka, když nejsou věčné argumenty, nastoupí rezolutní tvrzení.
Zato vy jste jich předložil fůru…
Odkaz na příslušné vysvětlení je věcný argument narozdíl od osobního napadání a kategorických ovšem ničím nepodložených tvrzení…
„Zkrátka kvůli podobné stavbě opravdu nezačne jezdit autem nikdo další, kdo před jejím zprovozněním nejezdil.“
No, přesně toto vaše tvrzení ukazuje, že byste se měl dovzdělat. Protože přesně to, co popíráte, je obvyklý model.
A pokud tomu tak není, má to specifický důvod.
Můžu se zeptat na pointu toho tvého vylévání srdíčka? Myslíš, že když se tu vypises a urazis kazdeho, kdo se poprávu směje tvojí nesoudnosti, tak se ta silnice nepostaví? 😁
V tomhle případě ten specifický důvod spočívá v tom, že tady nejste v Praze, ale na venkově. Tady s výjimkou žáků, studentů a lidí, co pracují ve fabrikách a autobusy jim jedou „na míru“, jedete do práce buď autem nebo nijak, tedy jedete autem. Pokud máte to štěstí, že zrovna na vaší trase dojde k úpravě silnice do parametrů alespoň druhé poloviny 20. století, pomůže vám to, rozhodně kvůli tomu ale nezačnete jezdit do práce vícekrát za den, ani nezačnete dělat o víkendech, nezměníte práci za vzdálenější/s častějším dojížděním, ani nebudete více jíst, takže nebudete jezdit častěji na nákup. Ušetříte… Číst vice »
Super, na tuto stavbu se jako Choceňák opravdu těším
Budete mít prázdnější vlaky do Pardubic – než je zruší. 🙂
Myslím, že s železniční dopravou v oblasti a její stávající konkurenceschopností tato stavba souvisí jen velmi okrajově.
Naopak, zrychluje trasu směr Praha – HK – Olomouc – Ostrava po dálnici. A to i pro místní.
To zrychlí dostavba D35, přivaděč na to bude mít minimální vliv. Ten odvede tranzitní dopravu, která by jinak vedla centrem Chocně a Vysokého Mýta a která bude logicky stoupat, ale bude především z jiných oblastí, než kde v dnešní době vede železnice, primárně se jedná o oblast Žamberecka.
To už je vážně psychická porucha tohle.
Ten člověk musí být strašně nešťastný. Nikdo ho nechce udělat diktá, pardon, prezidentem zeměkoule a umožnit mu nařídit lidem povinné ježdění vlakem a trestat je za používání automobilů. 😁