Silničáři uzavřeli mini repliku Karlova mostu v Dobříši

Kamenný most přes Pilský potok v Dobříši na silnici II/114. Foto: KSÚSKamenný most přes Pilský potok v Dobříši na silnici II/114. Foto: KSÚS

Za zhoršený stav mostu mohou podle silničářů i řidiči nákladních aut, kteří nerespektovali omezení.

Příjezd do Dobříše od Prahy je od čtvrtka komplikovanější. Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje (KSÚS) uzavřela kamenný most přes Pilský potok v Dobříši na silnici II/114. Důvodem uzavírky státem chráněné památky, která vznikla jako miniaturní replika pražského Karlova mostu, je jeho havarijní stav.

O uzavírce informovali silničáři na svém facebookovém profilu, detailněji je omezení popsáno na stránkách Dobříše. „V tuto chvíli připravujeme nejvhodnější a nejrychlejší řešení, jak most stabilizovat tak, abychom na něj mohli vrátit alespoň kyvadlovou dopravu osobních aut s omezenou zátěží,“ uvedla mluvčí KSÚS Petra Kučerová. Podle ní na špatném stavu mostu mají podíl i řidiči nákladních aut, kteří nerespektovali zákaz vjezdu pro těžká vozidla. Podle stránek města ale návrat aut pro omezený provoz potrvá nejméně půl roku.

K uzavírce došlo na základě mimořádné mostní prohlídky, která se uskutečnila tento týden. Při prohlídce bylo zjištěno vážné poškození konstrukce mostu s rizikem zborcení vozovky.

Plány na zbourání padly po vyhlášení památkové ochrany

​Hlavní objízdná trasa, především pro tranzit a veškerou nákladní dopravu, vede od křižovatky Prachanda po silnici č. II/114 směrem na Starou Huť, následně ulicí Pod Hřbitovem okolo ČOV zpět na napojení průtahu Pražskou ulicí. Kvůli uzavřenému úseku se mění i trasy autobusů. S okamžitou platností byla zrušena autobusová zastávka U Kostelíčku, v následujících dnech bude zřízena náhradní zastávka U Pivovaru.

Most přes Pilský potok silničáři původně chtěli zbourat a nahradit novou stavbou. Okrašlovací spolek Dobříš s tím ale nesouhlasil a inicioval protestní petici, kterou podpořili dobříšští i středočeští zastupitelé. Most byl předloni prohlášen památkou, a byla tak definitivně odvrácena jeho demolice.

Historický most byl podle petice vybudovaný kolem roku 1830 jako miniaturní replika Karlova mostu v Praze. Předseda okrašlovacího spolku Petr Kadlec upozornil na to, že jde o poslední klasický kamenný most v Dobříši, který vydržel do současnosti. Most údajně vznikl na památku tragické události, kdy se s nevěstou Marií Annou Kloibrovou z Českého Krumlova v červnu 1829 v brodu převrhl kočár a dívka se v rozvodněném Pilském potoce utopila. Stavbu zaplatila její rodina.

(S využitím ČTK)

Tagy Dobříš II/114 Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje KSÚS most přes Pilský potok
42 komentářů