Síla signálu na tratích: ČTÚ využije měřicí vůz Správy železnic

Cestující ve vlaku ČD. Pramen: České dráhyCestující ve vlaku ČD. Pramen: České dráhy

Operátoři mají povinnost zajistit do února 2025 pokrytí koridorů v rámci sítě TEN-T minimálně z 98 procent.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil Maršálek

Když si vzpomenu, jak na Zélandu nebyl signál i 100 km v kuse , přip. akorát lokální 200m kruh u tur.atrakce a 4G ve městech byla novinka, nebo jak na Nové Quinei nebyl ani signál a když už tak max. na SMS a daleko lepší pokrytí měla malárie, přijdou mi ty dohady tady opravdu úsměvné 😀😀😀

Jarda

To nemají žádný mobilní přístroj? Stacilo by aby ho odbornik zapnul ve vlaku a ten by zaznamenával polohu se silou signálu. Podobně jako třeba aplikace nperf. Jen by na to měli kalibrovaný meřák.
Ale ne speciální vůz s externími antemami.
Ale hodit to do iterieru bezneho vozu s cestujícími. To by se nestačili divit.
A za další, tratí co nejsou v ten-t je v Česku asi 90% tam se se signalem nepočítá? Když se dneska pokryva kdejaka polni cesta ale na železnice se klasicky sere.

Martin

V interiéru to měří na té ilustrační fotce 😂😂

none

Proč tak zbytečně složité? Stačí dotazník pro cestující. Napsal by tam místa, kde je dobrý signál.

Lesan

Měřící vůz se speciálními anténami instalovanými právě pro tyto účely, no ještě aby ty testy nevyšly dobře. Mají-li výsledky skutečně odpovídat stavu signálu chytaného cestujícími, pak by se měl vedle měřičáku projet ještě nějaký obyčejný rychlíkový vůz (třeba Bmz, nemyslím zrovna béčko s okny dole) s měřením umístěným na sedadle.

Vindaloo

Nečekejte, že se něco změní. Měřící vůz má antény na střeše, tam signál pochopitelně bude. Na splnění podmínek jistě stačí 2G a to máme už teď. https://www.ctu.cz/mereni-pokryti-zeleznice
Pokud potřebujete ve vlaku data, tak si nastavte telefon do režimu bez 2G. Telefon se pak při slabém signálu bude muset držet na 4G/5G a nebude skákat na EDGE.

none

Dobře se signál odhaduje v Leo expressu. Má to asi nejhorší ze všech dopravců a během jízdy lze velmi snadno poznat, jde je signál slabý.

Gajda

Z Prahy do Pardubic je to super i u Leoše. O kus dál už ani béčko v létě s oknama dole nestačí.

Izvornjak

Nejmarkantnější rozdíly opravdu způsobuje konstrukce vozu. Ve stejných úsecích mi v některých vozech bez problémů jede 4G nebo 5G, ale v jiných vozech se desítky minut nevyhrabu z EDGE.

Aee140 je nejhorší z nejhorších, podobně bídně je na tom Ampz143. Naopak Apee139 je skvělé. InterPanteři jsou OK.

Pendolino a railjet jsou zatím děs (i vzhledem k nespolehlivosti wi-fi), takže jsem opravdu zvědavý na slibované opakovače, protože u InterJetu evidentně fungují dobře.

Martin Chovanec

InterJety (pokud vím) opakovače nemají. Naopak, jak se píše v článku, mají propustná okna. S těmi jsem se poprvé setkal u SBB a nevím, zda je to právě okny, nebo obecně pokrytím švýcarských tratí, ale ty přenosové rychlosti na LTE tam byly na Gotthardu opravdu luxus.

Izvornjak

Moje chyba, máte pravdu. Jako cestující cením obě řešení, hlavně aby ty internety v dálkovce fungovaly!

Lesan

Interjet má na oknech takovou „plástev“, při dobrém nasvícení je to pěkně vidět pouhým okem. Díky tomu okna jak propouští víc signálu, tak jsou zatmavená.
Po vlně humanizací vozů Bautzen (A, B, BDs…) kdosi dělal test signálu, a humanizovaný vůz vyšel podstatně hůře – a to jen pro zatmavená okna folií, konstrukčně jsou ty vozy jinak zcela shodné.

Lesan

Zajímavé – Aee140 a Apee139 pocházejí ze stejné rekonstrukční série a vykazují mnoho společných znaků – dílů. To mají takový vliv příčky a skleněná stěna s dveřmi v kupé voze?

Izvornjak

Je to tak. Sice pocházejí a na vzhledu se to nezapře, ale mám pocit, že v Aee140 je vždycky hrozná tma. Tak to možná bude těmi nálepkami na oknech, jak jste psal u béček.

mrondycz

Na Jižních expresech je to aktuálně dost často taky bída :/

Petr

To jsem zvědav zda v Chuchli, budou stále ty 2% nepokryté sítě.

Pavel

Moje zkušenost mezi Prahou a Brnem před cca 14 dny. Cesta Praha – Brno, vlak railjet telefon téměř na EDGE kromě větších měst. Cesta zpět Brno – Praha, vlak Regiojet a hle, LTE na většině trasy. Nemůže být problém v typech vagonů, respektive skel?

Jiří Kocurek

Záleží jestli je anténa na střeše a uvnitř vagonu opakovač, nebo tam není vůbec nic.

Surio Mario

Ano je. Speciálně u railjetů je útlum signálu uvnitř vozu obrovský.

Gwann

mezi Chocní a cca Svitavami je to skoro bez signálu. tam bych to chápal. Dtto Adamov.

Ale proč jsme bez signálu v Klánovickém lese a mezi Pardubicemi a Přeloučí, tak to už nechápu.

Každopádně přeju našim vypečeným operátorům hodně štěstí. Protože 98% koridorů znamená, že se můžou vykváknout tak cca na Blansko-Brno + možná to Bezpráví.

Pája

Ono i Ferdinandka je na jihu nic moc – spíš nic než moc. Občas se mi poštěstí připojit k síti se signálem ze Slovenska. Mezi Brnem a Břeclaví ani to ne. Oboje jsou podle operátorů dlouhodobě buď „bezvýznamné lokálky“ a nebo nevím.

Jiří Kocurek

Mezi Kojetínem a Chropyní je taky díra, začíná zhruba mostem přes Moravu.

Surio Mario

Úsek Pardubice–Přelouč, resp. Opočínek–Přelouč má celkem jasný důvod nedostupnosti signálu. Obce Opočínek a Lány jsou daleko od trati a signál k železnici nedosáhne, poslední z vlaku dostupné BTS jsou v čívické průmyslové zóně. Valy u Přelouče mají vysílací věž na malém kopci jižně od obce, odkud se dají pokrýt i další blízké vesnice. Jenže k trati, navíc ve většině trasy schované za kopci, se signál už nedostane. Prostě tam operátoři budou muset umístit další vysílače určené speciálně pro pokrytí železnice, jinak signál nebude.

Vindaloo

Když se podíváte na mapu vysílačů na gsmweb.cz, tak zjistíte, že v Opočínku má Vodafone vysílač u rozvodny a TMO/O2 o kousek vedle u cyklostezky. Prakticky hned u trati. V Přelouči jsou BTS taky hned u trati. A zrovna tenhle úsek se za kopcovitý zrovna označit nedá.

Surio Mario

Jenže se podívejte, kde je rozvodna a hlavně ten vysílač – několik metrů nad tratí. Směrem do Přelouče vlak vzápětí zmizí v odřezu a je po signálu. Směrem na Pardubice je vysílač schovaný za rozvodnou. Ty místní kopce kolem Valů sice jsou malé, ale trať je vedena po jejich boku směrem k řece – na druhou stranu od obce a tím i od vysílačů. A je to na datovém signálu vidět – 4G zmizí při průjezdu přeloučským nákladním nádražím, pak se na pár sekund objeví ve Valech a vzápětí je zase pryč, aby se na přijatelnou kvalitu vrátilo až těsně… Číst vice »

Gwann

Což dokazuje, co jsou naši milí operátoři zač. Miliardové zisky, to ano. Slušně služby? Rozhodně ne

Jan

Na těch pár tratích TEN-T v ČR jde vlastně hlavně o hluboce zaříznutá údolí, tedy Brandýs n. O., Porta Bohemica, adamovské tunely a údolí Mže za Plzní…

Radim

… a tisíce dalších úseků 😀

medvěd

Tzn. operátoři musí dát více BTS, tím jim vzniknou náklady, které přenesou na uživatele. Smažit se wifi v stíněném vagoně fakt nemusím. U telefonů museli dřív udávat SAR , dnes na to prděj. Měli by udávat elektromog – na ulici, v veřejných prostorech a dopravních prostředcích. Zdraví lidí by mělo mít přednost !!!!!

Jiří Kocurek

Asi už je pozdě. Ty rušičky s výkonem v desítkách až stovkách kW (v součtu za instalaci) již mnohým napáchaly nevratné škody. https://www.radio-foto.eu/radio/rusicky.php

Zas ten efekt ventilátoru z počítače: V lokomotivě žádné točivé polení není!

medvěd

A) Já o elektromagnetickém poli – stínění vagonů – a ty o rušičce rozhlasu za komunistů . Takže pro neználka https://cs.wikipedia.org/wiki/Faradayova_klec https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromotor Faradayovy klece se využívá zejména tam, kde je třeba chránit zařízení či osoby před škodlivým elektromagnetickým polem, rádiovými vlnami apod. Kdyby v elektrické lokomotivě točivé pole nebylo – jak by se rozjela ??? Na jakém principu funguje ? Elektromotor je v elektrotechnice elektrický stroj, který slouží k přeměně elektrické energie na mechanickou energii. Většina elektrických motorů využívá vzájemného silového působení magnetického pole a elektrického proudu procházejícího cívkou, výsledkem čehož je točivý moment přenášený na poháněné zařízení (např. vysavač,… Číst vice »

El Barto

Pseudověda zabije víc lidí, než všechny wifi světa.

Gwann

Aha, takže 2 hodiny ve vlaku, kde není signál kvůli šetření operátorů, to je v pořádku? Odebrat jim licence…

none

Je součástí licence síla signálu uvnitř odstíněného vagonu?

Konecne

Signal je tragicky ! Vsude v aute mam 5G ve vlaku? utopie..a to je rok 2023!!

Huh

No ale miliardičky vyždímané z té malé zemičky odtekly tak jako každý rok. Takže ve vedení O2 nebo TM velká spokojenost 😀

libcha

Bohulibá akce, ale nešlo by využívat nějaký méně hodnotný vůz, než zrovna měřičák, který je vytížený mnohem zásadnějšími úkoly?

Jiří Kocurek

Proč ne, když bude mezitím dělat i jiná potřebná měření a vezme to při jednom?

Radim

Tak to chci vidět… Teď je na minimálně 75% trati sotva 2.75G („E“ – EDGE).

David

Tuhle jsem jel po dlouhé době na Podkuršnohorské magistrále InterJetem a docela mě překvapilo, že i v rovinaté oblasti mezi Kynšperkem a Chebem nebyl žádný signál (max Edge).

Radim

Přesně. A tak je to po celé republice (i když mi Morava připadá subjektivně lépe pokrytá).

Karel

Rovinaté? Že jsme tam po té „rovině“ jezdili s postrkem

Honza R.

To berete na počet tratí, kde se vyskytl alespoň jeden úsek pouze s EDGE, nebo podle délky takových úseků? Po kterých tratích jezdíte? A jak jste to měřil?
Asi mám štěstí, že až na pár kratších úseků (typu sevřené údolí Svitavy nebo Tiché Orlice a pár delších tunelů) mi 3G+ funguje docela spolehlivě.

El Barto

Můžu přidat zkušenost z trati 323: V úseku Ostrava Kunčice – Frýdek-Místek jsou místa, kde člověk nechytne ani to EDGE. Konkrétně v mezistaničních úsecích mezi Vratimovem a Lískovcem, v Paskově ve stanici to je lepší.

Radim

Podle délky úseků a poznám to tak, že jedu (teda spíš se snažím jet) jenom na datech. 4G(+) je jenom ve stanicích/zastávkách a někde ani to ne. (3G mimochodem u nás už dávno vypnuli, buď je „E“ a nebo 4G(+), nic mezitím)

watslaw

Tady ještě může hrát roli i to, že když je v místě E i 4G, ale E má silnější signál, tak si mobil vybere to E, i když by rychlost byla lepší s tím 4G se slabším singálem.
Občas, když chci mít použitelná data si nastavím natvrdo LTE (ale pak se mi zas lidi nedovolají, protože hlas jede stále přes 2G).

Szantus

Hlasové služby již velmi dlouho dokáží jet přes 4G/LTE – služba VoLTE – pokud tedy nemáte nějaký hodně starý mobil, který to nepodporoval, nebo virtuálního operátora bez této funkce. Doporučuji si to „vygooglit“, nebo kontaktovat vašeho operátora.

watslaw

Jendak já opravdu mám starší mobil, a jednak nestačí, aby to uměl mobil, ale ještě se operátor musí ráčit to u Vašeho modelu zapnout. Virtuál na to snad nemá vliv, todle je snad řešené na úrovni síťového operátora. Ale jinak ano, s touto funkcí tento problém odpadá (teda nevím, jestli to řeší i SMS).

pav

SMS umí chodit nativně přes S1AP takže v LTE signalizaci, VoLTE není potřeba. Ale SMS umí chodi i po VoLTE což se hodí pro VoWifi

none

Pokud je hovor vedený přes LTE a ten signál chvíli je a chvíli není, to už je lepší být dostupný přes 2G. Ono v tom vlaku opravdu občas není vůbec nic.

none

Mám datovou kartu a z tohoto důvodu je přepnuta na LTE. Edge je nepoužitelné.

Dmc

Tak to nevím na čem to měříte a na čem jezdíte, ale 3G je už přes 2 roky v ČR vypnuté.. Pokod je to roaming z Polska, tak pochybuji, že by vám na vzdálenost cca 60 km vůbec nějaká data tekla, mobil se k síti nepřipojí s takto vysokým TA

Matfyzák

Ne, že by to v zahraničí bylo lepší. V Německu to je taky dost bída, a to i na ICE tratích.

Radim

Že by ty ICE těm datům ujely??? 😀 😀 😀

Surio Mario

Když už tady padla tahle poznámka: Jaká je hraniční rychlost pohybu vozidla (silničního, železničního), při které je ještě funkční datové připojení? Kdysi dávno v počátcích EDGE se říkalo, že limit je cca 160 km/h, ale reálně spíš člověk narazil na to, že mimo města bylo mizivé pokrytí a mobil ztratil signál ne kvůli rychlosti, ale kvůli absenci vysílačů.

Jiří Kocurek

Okolo trati 300 byl jen EDGE na nemalé části, žádné 3G. Už při místních rychlostech se to občas nedokázalo probrat a musel jsem odpojit a znova připojit modem, nestačilo znovu načíst stránku v prohlížeči, síť si stím nedokázala poradit.