„Šikana Středočechů“ začíná. Praha 6 vykázala auta z pruhů na příjezdu do metropole

Červeně zvýrazněný začátek buspruhu na Evropské. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýČerveně zvýrazněný začátek buspruhu na Evropské. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Klíčové příjezdy do severozápadní části Prahy se dočkaly dopravního omezení pro automobily.

Vymezené buspruhy na Evropské třídě a Roztocké ulici u Vltavy oddělila nově tlustá čára vodorovného dopravního značení. Na zákaz vjezdu upozorňuje i výrazné červené označení na začátku pruhu.

Dosud byly pruhy ohraničeny pouze přerušovanou čárou, jelikož do nich bylo možné vjíždět během noci od 20:00 až do rána. Doplňující tabulka s výjimkami však spolu s úpravou značení z obou ulic zmizela a zákaz tak platí po celý den. Navíc jsou nově zavedeny také na křižovatkách.

Červeně zvýrazněný začátek buspruhu na Evropské. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Červeně zvýrazněný začátek buspruhu na Evropské. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Účelem těchto opatření je vytvoření téměř nepřetržitého BUS pruhu na příjezdech do Prahy 6 a redukce individuální automobilové dopravy do jednoho jízdního pruhu,“ uvedl radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš. Podle něj se autobusové pruhy rozšíří i o míst, kde se nachází semafory, proto akci označuje termínem světelná závora.

Soubor opatření, který má donutit autem dojížďějící Středočechy k přesedlání na hromadnou dopravou, představila radnice Prahy 6 na vyhroceném jednání se zástupci obcí letos v dubnu. Následovala mediální přestřelka s radním pro dopravu Středočeského kraje Petrem Boreckým.

Praha 6 přitvrdí v boji proti Středočechům: Rozšíří buspruhy, kolony chce přesunout k Vltavě

Podle Hrubeše má právě spuštěné opatření vést k rychlejšímu průjezdu vozidel MHD a motivovat pendlery ze středních Čech, aby osobní auta „nechávali na vsích“. Cílem je podle něj snížit dopravní zatížení od automobilů v centrální části Prahy 6.

Na dodržování zákazu vjezdu do pruhů má nyní více dohlížet policie. „Informoval jsem zástupce Městské policie a Policie ČR o změnách platnosti BUS pruhů a požádal je od září o zvýšený dohled nad vyhrazenými jízdními pruhy,“ uvedl radní Hrubeš.

Kde nežijí lidé

Auta mají stát tam, kde nežijí lidé, například v údolí Vltavy. Problém, který nám tu vznikl, přesouváme do kraje, rádi obcím pomůžeme a poradíme,“ uvedl na dubnovém zasedání se starosty Hrubeš.

Kromě úprav na Evropské a Roztocké ulici se nový buspruh chystá i na Karlovarské až po křižovatku se Slánskou. Dále městská část žádá o buspruh na Horoměřické, kde si auta zkracují cestu přes Vokovice. Horoměřická se však musí rozšířit, zatím je jen dvouproudá.

První fáze opatření se bude půl roku až rok vyhodnocovat. Podle toho, jak automobilisté zareagují, chce v případné druhé fázi městská část zavést delší „stůj“ na semaforech.

„NIMBY v praxi.“ Sami blokujete důležité stavby, reaguje kraj na plány odstřihnout Středočechy

Rada Středočeského kraje se proti opatřením už dříve ostře ohradila. Podle ní zásadně zkomplikují dopravní situaci a cestování statisícům Středočechů, kteří do hlavního města denně dojíždí.

Problém městské části není možné jednostranně přenášet do kraje,“ uvedl radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.

Rád bych připomněl, že Středočeši ve velké míře hromadnou dopravu využívají, nicméně ta má své limity, a proto v některých případech musí automobil využít,“ komentoval chystaná opatření Borecký.

Tvrzení radního pro dopravu Hrubeše je podle něj zarážející, protože je to právě městská část Praha 6, která desítky let blokuje výstavbu moderní rychlodráhy na Kladno.

Tagy Evropská Podbaba Praha 6 Středočeský kraj
58 komentářů