Šestimiliardová soutěž na rychlíky R9 nabírá skluz. Stát dal dopravcům dalších pět měsíců na přípravu
Railjet na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Foto: České dráhy
Ministerstvo na linku požaduje nová vozidla pro rychlost 200 km/h.
RegioJet by si zasloužil mít více linek R směřující do Brna, ale i do Olomouce,Ostravy či Otrokovic… R9,R11,R12,R13,R18,R19,R27 a další by mohl převzít po Arrivě!!! Mají jenom R8,R23 dále bych 100%ně nabíl R20(Děcín-Praha)….. Žlutí jsou nejlepší hlavně na dálky, což se o linkách v RegioJet_ÚK říct nedá, RJ je fakt luxusní dopravce, mohl by koupit ojeté vozy od DB a také řídící vozy DB!!! RegioJet sice má německé ojetiny, ale umí je vylepšit což ARRIVA neumí…. RegioJet je prostě hotel na kolejích, vzpomeňte si na doby kdy ČD měli na trase PRAHA-BRNO monopol > 1. drahé jízdenky jak prase |… Číst vice »
Mě docela baví, jak tady spousta diskutujících rozvíjí své teorie, a přitom by stačilo si tu zadávací dokumentaci stáhnout a přečíst. 🙂 Pro líné, je zde: https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0001400/zakazka/458374 Obzvlášť dobré pro pobavení jsou soubory s vysvětlením zadávací dokumentace, ze kterých vyplývá mimo jiné, že: 1) MD netuší, jaké technické parametry budou muset splňovat vozidla pro provoz na VRT. Kromě toho, že si nějak „určili“, že ta vozidla budou muset umět 200 km/h. Což v reálu znamená, že dopravce pořídí jakákoliv vozidla na 200 km/h a pak, až budou známy potřebné parametry vozidel pro provoz na VRT, tak se teprve zjistí, zda… Číst vice »
ta Čáslav je tam kvůli panu Janošovi, kterým s tím pomáhá?
Těžko říct, má lehce přes 10.000 obyvatel a vojenské letiště.
Že by to bylo kvůli navazující trati?
za tuhle soutěž by měl Michalčík, Vichta,… letět
Pěkná hovadina to větvení v H.Brodě, kdy se budou po hodině střídat rychlíky do Jihlavy a Brna… Dokud nebude VRT, tak nevidím důvod pro rychlík Praha-Jihlava s jízdní dobou skoro 2,5 hod., když autobus jede 1,5 hod. Nebylo by lepší nechat v H.Brodě pohodlný přestup na Jihlavu a pokračovat v hodinovém taktu se všemi rychlíky do Brna?
Až budou hotovy modernizace tratě 230 včetně prelozky mez Čáslavi a KH tak by to slo na ty dvě hodiny stáhnout.
Ale potenciál HB-Jihlava je skutečně nízký.
Papaláši na hejtmanství v Jihlavě si myslí, že Jihlava je pupek světa a že musí mít časté spojení s Prahou i vlakem, i když autobus po D1 je o dost rychlejší. Tak si to na MD vydupali. A taky tvrdili, že dnes při cestě z Třebíče do Prahy se musí přestupovat v HavlBrodě a v Jihlavě, že musí být jen jeden přestup v HavlBrodě. Za to mohou cestující poděkovat největšímu odborníkovi přes dopravu na třebíčské radnici Kratinovi, který to s krajskými papaláši v Jihlavě vymyslel přímo hlavou. Že se v pracovních dnech drasticky oseká spojení pro velkou spádovost mezi Žďárskem… Číst vice »
Mně by úplně stačilo, kdyby vlaky na R9 měly dostatečnou kapacitu, byly čisté, WC uklizené, mělo to nějakou WiFi, 230V zásuvky a dalo se tam sehnat kafe a sendvič.
Onanovat nad 200 km/hod v úseku Běchovice – Poříčany nepotřebuju. Jooo, kdyby se 200 za hodinu jelo půlku cesty ze Žďáru do Prahy, to by byla jiná.
Minusářům bych rád dal otázku.
Jak se vám líbí cestování ve vozech Bmz na Ec Metropolitan? Umí 200 v hodině, ale v létě nechladí a v zimě blbě topí.
Na VRT se ještě ani nekoplo, ale stát už chce po dopravcích vagóny. To je zase Kocourkov.
Někak nechápu důvod tohoto komentáře, 200 km/h je dnes standardní konstrukční rychlost.
Jsou to nové vagony typu Bmz nebo railjet, které umí 200 km/h jaksi samy od sebe.
U lokomotiv se dá objednat Vectron ve variantě na 200 km/h, o kolik je dražší netuším…
Myslím, že ministerstvo dopravy by mělo mít větší starosti o jiné parametry, než je konstrukční rychlost 200 km/hod.
„Dvoustovka“ bude v následujících 10 letech spíše rarita. Na VRT v roce 2030 nevěřím. Tento stát není schopný přesunout ani 1 nádraží v Brně nebo udělat elektrifikaci z Brna do Jihlavy. Co do Jihlavy…do Zastávky. :-/
Tak R9 (asi pod číslem R34) podle představ co jsou vyvěšeny na SŽ bude jezdit po VRT z Prahy do Světlé a z Bíteše do Brna.
Co má zkušenosti, tak plný je to zpravidla do Čáslavi, v současné podobě bych očekával posílení hlavně v pravidelném hodinovém taktu do Havlíčkova Brodu.
Věděl by někdo cenový rozdíl vagonu velkoprostor s maximalkou 200 kmh vůči vagonu na 160 kmh. Řekněme při objednávce 50 až 100 kusů.
A TCO je zhruba stejné nebo je výrazně vyšší u rychlejších vagónů? Možná právě tuto informaci shání ministerstvo dopravy…
A kvůli tomu vypisuje soutěž na rychlíky, namísto ekonomické studie. To byli byli jak ta blondýna, co pro marmeládu loupe koblihu.
Vypisuje soutěž s ostrým požadavkem na 200. Ne tržní konzultaci, po které by mohlo upravit zadání soutěže podle toho, které požadavky lze splnit výhodněji.
Soutěž zahájilo Ministerstvo dopravy pod ANO. Nynejsi VEDENI MD je pod ODS.
A jen pardon, vám vadí, že požadují nové vozy na 200 km/h, nebo se divíte, že už nechtějí 230 km/h?
Vadí mi, že mají požadavek, který velmi pravděpodobně po většinu dobu běhu zakázky nebude využit. (Trať nebude na 200).
Na variantu, že by se vysokorychlostka Běchovice-Poříčany otevřela, stejně zakázka není (nebo už se ví jak to bude s nápravovými tlaky, přechodností, a je to požadavcích možnost jet po vrt?)
Nebylo by před nastolením této rádoby chytré otázky dobré zjistit, jestli se vůbec vozy na 160 km/h vůbec dají koupit?
200 km/h je u Siemensu standard několik desetiletí, 15 let staré railjety umí 230 km/h… Dvoustovku dokonce umí Jančurovy ex OeBB ojetiny i „nová“ Astra s jakýmsi velmi zvláštním FIAT podvozkem.
Takže jestli chce nějaký patnáctiletý šotoušek dělat chytrého že by se dalo na vozech ušetřit snížením rychlosti, tak nedalo.
Já myslel, že na rychlost 200 kmh musí být tlakotesnost. Na 160 kmh asi nemusí.
Flirty jsou obvykle s maximalkou 160 kmh viz rychlíky s Flirty u PKPIC. Vim. Že flirt nejsou vagóny.
Některé Astry fy RGJ jsou prý na 160 kmh
Je otazkou, zda v budoucnu nebude linka R9 treba coby Ex9 protazena z Brna do Ostravy po nove trati, to by pak ta 200 davala vetsi smysl, na druhou stranu, k tomuto ucelu se asi sahne spise po Pendolinu.
Prodloužena (a to jako R5 s čísly 300-329) bude, ale do Břeclavi záměnou za nynější R13: Praha hl.n. (4L) – Kolín – Kutná Hora – Čáslav – Světlá n. Sáz. – Havlíčkův Brod – Žďár n. Sáz. – Křižanov – Tišnov – Brno (hl.n.) – Vranovice – Šakvice – Břeclav Ve stejné trase bude zároveň provozován Ex 150/151 „Špilberk“, se zastávkami v Kolíně, Havl. Brodě a Brně. Po úplné renovaci tratě mi to vychází: R Praha – (při 160 km/h) Kolín 28 minut Kutná Hora 38 minut Čáslav 47 minut Světlá n. S. 1:08 Havl. Brod 1:20 Žďár n. S… Číst vice »
Uuuuu, už tu zase máme Sibylu tohoto portálu. Jupí, konečně můžu zase v klidu spát! ♥🤣
Rychlost 200 úplně k 💩💩💩
Má-li to v budoucnu jezdit po VRT, tak je to nutná podmínka.
Vagon vydrží nějakých 40 roků. Kupovat vagony podle současných rychlostí je hloupost.
Jenže smlouva není na 40 roků a vozidlo bude starost dopravce.
Dopravci nebrání vozidlo nabidnout po skončení smlouvy na tuto nebo i jinou trať. Pochybuju že stát bude vyžadovat nová vozidla každých 10 let.
Tomariero… Investice dopravce do nových vagonu může znamenat, že dopravce má dotačně zaručeno, že dotovány budou nové vagony i po skončení původní smlouvy.
Tj. Ve vaší úvaze je chyba když jste použil slova „nabídnout“
není, dopravce si musí udělat rozvahu, zda po skončení smlouvy „šrot“, přesunutí na jiný výkon nebo prodej „do bazáru“
Součástí smlouvy je klauzule o odprodej vozidel po 15 letech novému dopravci.
Navíc vzhledem k aktuálnímu a očekávanému stavu veřejných financí je třeba hledat levnější řešení.
Ani není, i dnes se ještě objevují Béčka, před 4 rokama byly ještě dost četný. A kdy byly vyrobený, kdy objednaný. Todle má šanci, že třeba v roce 2032 využije svůj potenciál, alespoň na malé části trati. Nehledě na to, že tlakotěsnej vagon na 200 je komfortnější i při 160.
Vzhledem k tomu, že v pracovní dny a v neděli jezdí ve špičce R9 po hodině i v úseku HB – Brno, bude potřeba tyto vlaky nahradit nějakým Sp vlakem s přestupem na spoje z/do Jihlavy. O víkendech a mimo špičku to zas tak nutné není.
Nebude, tyto vlaky budou součástí této ministerské objednávky.
Zůstane zen bizarní pseudorychlík z Prahy do Čáslavy, který si říká Vysočina a na Vysočinu vůbec nedojede?
V GVD patrně ano, v TJŘ ne
Ne, tento spoj bude protažen až do Jihlavy-města, kam přijede v 0.27.
A Čáslav je jako kost.
Stejně mi to přijde zajímavé. Ten rozdíl, kdy linka Praha – ČT – Brno byla shledána takovou, že na ní jezdí Interpantery, zatímco linka Praha – HB – Brno/Jihlava** požaduje docela jiný typ vozidel – moderní vozy klasické stavby.
** Vlastně včetně zhoršení přímého spojení Žďárska s Prahou, to vše ve prospěch zlepšení (i když – časově to vyjde nastejno; jediným rozdílem bude odpadnutí přestupu) spojení Jihlavy s Prahou.
Já bych teda neztrácel čas hledáním paradoxů v rozhodnutích, které jsou od sebe vzdálena téměr dekádu, ale otázku trochu zobecnil – proč se pořád hraje s klasickou stavbou a těžkou lokomotivou, když to má mnohem větší mrtvou váhu i spotřebu enegrie než jednotky.
Zhoršení Žďárska je horší v čem? Nejsou dnes R Vysočina v dvouhodinovém taktu?
Ano, ale ráno jede z Brna jeden vložák na Prahu a odpoledne myslím dva,takže ráno jedou minimálně 3 spoje po hodině a odpoledne 5 spojů – ten takt 120 minut je jen mimo špičku.
Ok, takže jačura a jeho vagony od OBB…
On má nějaké vratné soupravy?
ČD jich mají 147… 😀
„Ministerstvo na linku požaduje nová vozidla “
Jasně. Není nad to stahovat kalhoty daleko před mostem.
JK: to je dotaz na exministr Havlíčka proč variantně nevypsal soutěž, aby jezdily starsi vagóny na maximalku 200 kmh.
Stát prachy nemá. Takže buď nové vagony zaplatí cestující nebo skoro nic nebude
Pozadovat zde vlaky na 200kph je totalni neucta k danovemu poplatnikovi, ktery to bude platit. Vlaky na teto lince v pristich 15-20 letech tak rychle urcite nebudou jezdit.
Z Prahy do Poříčan zřejmě už za pár let 200 km/h jezdit půjde.
Jenom na papíře.
Tak zrovna úsek Praha – Poříčany vypadá, že se brzo začne opravdu stavět.
Vlaky mají plánovanou životnost minimálně 30 let. Takže je to zcela logický požadavek.
V článku se píše, že smlouva bude na 15 let, ne na celou dobu životnosti vozů.
Do šrotu nepůjdou, bude soutěžit dál a i jiné úseky.
A do té doby by už by mohl být zprovozněn úsek VRT Běchovice – Poříčany, kde je minimum 200 km/h podmínkou.
Eso se taky vyrábělo s pocitem, že „víc než 120 km/h se stejně jezdit nebude“.
Vyrábět/kupovat do vlastnictví je něco jiného, než objednávat na X let.
Že by si na tu smlouvu dopravce pořídil lepší než vyžadovaná vozidla, to mu nebrání, zvláště pokud by životnost vozidel byla delší než smlouva.
To už tu bylo, ve chvíli kdy se u nás zavedla rychlost tu k překvapení nebyla žádná vozidla na tuhle rychlost. Dodnes nám po koridorech jezdí i béčka. Vzhledem k tomu, že mezi vozy pro 160 a 200 km/h není zásadní technický rozdíl (většina bazarů i novostaveb co tu teď jezdí je 200 km/h+) není důvod brát jiný než ten splňující budoucí limity.
… když se u nás zavedla rychlost 160 km/h… nějak mi tam vypadla zásadní část věty. Pardon.
No 3 roky na vyrobení několik desítek el. jednotek a vozů ?
To je dost málo při dnešních kapacitách.
To je pravda a proto taky dojde k odkladu a nebo důjde k úpravě, že po určitou dobu bude možné využít vozidel neodpovídajících požadavkům.
Je to spiknutí!
Tak uřčitě, termín se odkládá proto, aby to ČD nestihly.
Proto se termín prodlužuje?:) Vy jste opravdu génius.
Nemá pro tyto případy ČD nějakou rámcovou smlouvu?
Nemá? Jejich boj.
Je fakt, že by firma měla být buď sp nebo as, pokud je to akciovka a má výsledky, tak ať je její boj jak výsledků dosáhla. Že jsou modroguy obojí, podle toho co se zrovna hodí, to dělá nedobroty.
V Havl.Brodě se bude souprava větvit a zpět spojovat ?
Přečtěte si prosím článek pozorně a pak to zjistíte.
Ne, vlak z Prahy do HavlBrodu pojede každou hodinu a budou se střídat.
achjo, a zrovna tady by ty klopidla MD objednat mohlo.. za normálního provozu by tam kapacitně nebyl problem
Jako že se udělá soutěž na nové naklápěcí jednotky? A nevíte o nějakém výrobci?
Alstom nebo Talgo. Naklápěcí jednotky se vyrábí i v japonsku, ale ty nejsou schválené pro evropský provoz.
Tak sice víme jak nedopadl krachující Leo se Siriusem, a to je dostatečný důvod ho nenásledovat. 😀
Nicméně Japoncům bych precijenom věřil více než Čínským soudruhům, taky si myslím že by Japončíci přistoupili na platbu menší zálohy a větší částky až to vyjede.
Mohlo je „objednat“ na lince přes Plzeň do Chebu. Už před více než 10 lety.
Přesto to neudělalo. Přitom tam by šlo o ještě větší zkrácení jízdních dob.
O něčem svědčí sesrotovani naklápěcí h Pendolin ve Švýcarsku. A starsi naklápěcí dieselové u DB jsou odstavene
„Požadavkem jsou vratné soupravy, které nebude nutné v uzlových stanicích v Praze a Brně objíždět.“
Nejsou, viz VYSVĚTLENÍ NABÍDKOVÉ DOKUMENTACE Č. 1, dotaz 2. Pokud dopravce stihne na hlaváku za 11 minut vyměnit lokomotivu, bude to jeho boj. V Brně a Brodě může točit ob vlak.
Když jezdily rychlíky přes Přerov, tak to ČD stíhaly. Když to napíšu z pohledu cestujícího, tak „na konci“ byla nachystaná 150, která se tam „hned připojila“ a zepředu „prostě odjela“ 163. Zpočátku to samozřejmě bylo víc jak 11 minut, ale „ke konci“ už snad i méně než 11…
V Ústí se přepřahají Krušnohory za 6 minut a to je i se slušnou rezervou. Zařil jsem při zpoždění i cca 3,5 minuty.
Jenže je rozdíl Ústí a Praha hl.n., kde to způsobí problémy s kapacitou nádraží.
A čím?
Praha hl.n. má nejméně 2 koleje příhodné pro podobně svižnou výměnu…
Jedna věc je, že ta lokomotiva navíc by na Hlaváku překážela, druhá, že by to znamenalo i platit fíru navíc.
preprahaji, ale neobjizdeji, srovnavate nesrovnatelne.
Zato, když vyměňují HV u Zlínského expresu, tak často potřebují více času, než mají psaný prostoj.
Že vám do toho vstupuji… 11 minut je dost i na obrat u vratných souprav. Na soupravách 162WTB+961 se dvěma vloženými vozy se to dá stihnout za 6 min. Zde si připočtěte nějakou tu minutu navíc u delších souprav na chůzi na druhou stranu, převzetí rozkazu a vych…í strojvedoucího (protože trasu Brno-Praha-Brno na jedno vychc..í si představit neumím. A pokud by mělo ještě proběhnout střídání na ose tak přihoďte tak 10 min. minimálně k výše uvedenému.
Strojvedoucí nemusí obracet ostře, ale souprava přitom může.
Po rekonstrukci Kolín Havl.Brod by měli jezdit z Prahy tak 20 minutu a příjezd 40, a to nepočítám s variantou hotových Praha Poříčany na 200 km. Takže obrat bude 40 minut, to stihne dojet i třeba na Smíchov, Vršovice a zde obrat.
Konečně rozumně zadané požadavky a podmínka na nové vratné vozidlo. Takový požadavek by měl být dnes všude společně s klimatizací a nestávalo by se co dnes kdy sem tahají ze zahraničí vraky které repasují a jsou ostudou viz. Arriva
To není o přemýšlení, ale o tom, kolik jsem jako objednavatel ochoten za službu zaplatit.
A až MD zjistí cenu, tak se může stát, že celou akci zruší pro vysokou cenu.
je sance, ze tyhle nesmyslny kecy ustanou, nebo se to vyresi az vymrenim?:
Jistě…že LE a záhy i RJ zkrachují…
A také by se nestávalo, že na některých R linkách jako třeba Brno-Šumperk nebo R17 jezdí hromada plesnivých B popelnic.
Nebo vesměs na R11.
Zajímavé – přitom jde o nesoutěžené linky, tzn. žádný „cenový/sociální dumping“, žádné „vyzobávání rozinek“ atd. 🙂
Přesto tam jezdí takovéto šroty. 🙂
r17 je teď náhodou kvalitní linka, většinu času bmz²²⁶/²²⁹ jakožto oddílové dvojky, bdpee²³¹ jako velkoprostor, bbdgmee²³⁶ a jako jednička aee¹⁴⁰. B/Bee se vyskytnou málokdy. Každopádně před modernizací to bylo vskutku tristní
Teď už je to lepší, ale byla to katastrofa…
Y/B jsou a pravděpodobně vždy budou, to nejlepší pro rychlikovou vozbu. Jezdím v nich pracovně několikrát týdně i 11h a nemůžu si je vynachválit. Jejich jedinou slabinou je údržba (zejména vozovka Plzeň, CB a Brno). Mít to měniče a ty přiblblí zásuvky (který za mě jsou totální zbytečnost, stejně jako klima a vakuhajzel), nemaj konkurenci. Věřím, že nás ty vozy všechny přežijou.
A taky WiFi je naprostá zbytečnost, abych nezapomněl.
Čekal bych vzhledem k tomu, že riziko tržeb bude na straně dopravce, že bude v podmínkách pouze kapacita vlaků, protože některému dopravci vyjdou efektivněji nové jednotky a jinému lokomotivy s repasovanými vagony, protože si bude myslet, že potenciál linek není vysoký.
Jako cestujícímu mi je vcelku jedno, jestli jede jednotka nebo vagony tažené lokomotivou. Mimo to, pro výhledově budovaný krátký úsek z Prahy do Kolína (po Praze bude stejně nižší rychlost) chtít jednotku na 200 km/hod, když na většině trati je maximum 120 km/hod je vcelku zvláštní.
To by to zase dopadlo..
Je to objednávka v závazku, takže moc nechápu, proč by si objednavatel neměl definovat přesně, co chce, pokud je ochotný to zaplatit. Rychlost 200 km/h se mi zdá také odůvodnitelná, vzhledem k tomu že linka má jezdit částečně po VRT.
Je to absolutní nesmysl. Na 90% žádná VRT do 15 let stát nebude. Pokud by se nějakým zázrakem něco stihlo postavit, tak to bude tak za 13 let a max do Kolína. V té době ale asi nebude moc dúvod požadovat na tomto kousku VRT minimální rychlost 200 kmh a klidně by se tam mohlo jezdit i 160 kmh do doby než se postaví další úseky.
No, ale taky by se na těch prvních torzech mohlo jezdit 200 – 230 km/h do doby než se postaví souvislý úsek. Na 200 tu máme i staré seconhandy u Jančury a ČD, raijety, Interjety, Pendolina snad taky až dostanou nové ETCS.
Během životnosti těch vozidel lze očekávat, že se vybuduje víc než onen krátký úsek.
Záleží kolik toho se stihne vybudovat. Vzhledem k nesouhlasu zemědělců se záborem velmi úrodné půdy to nebude tak jednoduché územní řízení.
To ano…
Když se kdysi pořizovaly Bmz245 a Ampz146, tak se uváděla životnost 40 let…
ČD se na to připravily, takže vozů na 200 km/h mají bohatě…bohužel vesměs oddílových…😞
Právě, že naštěstí oddílových… Dnes už ČD bohužel vlaky s kupé z nepochopitelných důvodů nekupuje. Takže… Jsem obecně rád, že ty starší vozy s kupé alespoň repasovali…
Ten důvod je úplně jednoduchý. Nižší kapacita za stejné peníze.
Preference cestujících jsou tady druhotné, i když čím dál víc lidí preferuje velkoprostory, celkem pochopitelně – mají napřklad mnohem víc žádaných míst u okna, a vůbez žádná místa mezi dvěma cestujícími.
Tak tak…
4x Bmz = 264 míst
4x Bdmpee = 320 míst..
Ale co myslíte – ujala by se kombinace obojího? Tedy velkoprostorový vůz s oddílovými sedačkami jako 2+1?
Co je na tom nepochopitelného?
ano, je opravdu zvlastni myslet 10 let dopredu.
Jenže pokud ty soupravy nebudou na 200km/h, pak nebudou smět na ten VRT úsek, protože tam by ostatní vlaky zpomalovaly.
A na stávající trati zase bude prioritou Os a nákladní vlaky, zhruba řečeno.
Mezi Havl. Brodem a Brnem je snad už několik úseků s vamx lehce přes 120 (200 samozřejmě ne).
Mezi Brodem a Brnem se pod 80 nejde, a skoro celý úsek 100-120
A to se Vám zdá v 21. století jako uspokojivá rychlost?
Ne, čeká se na VRT.
Ono zrychlit tuhle trať by znamenalo tu VRT z ní udělat pomocí spousty přeložek, ale pak nevím, co na to nákladní doprava.
Za socialismu byla rychlost 100 z Pohledských Dvořáků až do Krpole.
Jasně, tomu substrátu je stejně jedno čím se veze. Důležité přece je, že ho milostivě někam přepravíme. Důležitý je přece dopravce, jeho pocit, co tomu substrátu bude stačit. Substrát se přizpůsobí nebo v rámci podpory veřejné dopravy pojede autem.
No…řekněme, že pro cestující tupé davy je důležité:
1. kolik bude stát jízdenka
2. jestli to jede alespoň rámcově včas
3. přítomnost 230V + Wi-fi
A pokud to není rychlík, ale expres – tak jestli je v „jídeláku“ pivo a ev. za kolik…
Dovolím si nesouhlasit. Cestující zajímá, zda je to velkoprostor, nebo oddíl, raději budou stát v uličce oddílového vozu, který má obsazená místa k sezení, než aby si šli sednout do velkoprostoru…
Takže není pravda čím jedou a zda vůbec dojedou. Dnes jsou cestující docela nároční. Buďto to moc svítí, moc řve, chybí velkoprostor, není místo v kupéčku…
Článek tvrdí, že “ Ministerstvo na linku požaduje nová vozidla pro rychlost 200 km/h.“ Pokud chce objednavatel nové vlaky a je ochoten je zaplatit, tak je povinnost zájemce takový požadavek splnit, jinak by neměl v souteži uspět.
Orky… Stát nemá peníze. Takže rozhodně ochota cestujících si pořádně připlatit na jízdném.