Šestikoláku ČD Cargo se vrátil původní vzhled z 60. let

Lokomotiva šestikolák“ 182.168. Autor: ČD Cargo/Vladimír HranošLokomotiva šestikolák“ 182.168. Autor: ČD Cargo/Vladimír Hranoš

ČD Cargo po mediálním úspěchu lokomotivy 130.027 v historických barvách převléklo do původního vzhledu další ikonický stroj: šestikolák 182.168. V

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Jen tak dál. I tehdy jsme uměli. Nebýt marxistické elitářské gerontokracie, uměli bychom ještě více.

liberal shark

Ty zvláštní pastelové barvy šedesátých let ve mně vždycky vyvolávají nostalgické vzpomínky :-).

Vít Jůza

Hezký dvanáctikolák.

Ondra

Jedna věc je vnější vzhled, nátěr se bezpochyby povedl, ale druhá je vnitřek a pohon, ten zůstal v původním stavu nebo proběhla generální oprava/renovace celé lokomotivy?

IGCT

Má cenu vrážet velké prachy fo šrotu?

Alibaba

Má, na tom šrotu je minimum elektroniky, co by se měla porouchat, opravit to můžete za jízdy drátem a kladivem. 🙂

IGCT

Tak absence elektroniky a celková jednoduchost je jedná věc. Druhá věc je mechanická životnost… a provozní náklady(údržba DC motorů, velká spotřeba el. energie díky odporové regulaci výkonu, nemožnosti rekuperace…)

Ondra

Elektronická regulace a rekuperace mají smysl hlavně u Os vlaků s častými rozjezdy, resp. brzděním. Na rovinatých tratích a u nákladních vlaků, které jezdí většinou v noci a plynule se přesouvají pomalou rychlostí jede lokomotiva s odporovou regulací hospodárně.

IGCT

Vzhledem k tomu,jak často jsou nákladní vlaky zastavovány a musí se znova rozjíždět, nelze vůbec hovořit o hospodárnosti.

Ondra

Mám ale jinou poznámku, proč na většině tratí se střídavým napětím je rekuperace zakázaná? Navíc jde o kopcovité úseky, kde by rekuperace měla zvlášť větší smysl.
https://provoz.szdc.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/rekuperace.pdf

IGCT

Protože to není dovoleno distributorem el.energie. resp jde spíš o to, że SŽDC ještě nevyběhala administrativně náročné povolení. Ono ale postupně přibývají úseky, kde lze na 25 kV rekuperovat.

K.L.

Problém není ani tak administrativní jako technický. Proud který vyrábí lokomotiva při rekuperaci se nedá jen tak přetransformovat do veřejné sítě, protože nemá sinusový průběh a je obdařen dalšími parazitními kmitočty, které pokud překročí určitou mez, mohou negativně ovlivnit i zabezpečovací zařízení.

IGCT

K.l: Velké kulové. 1) i bez rekuperace lokomotivy s měniči ničí sinusovku trolej napětí. Proto je na TNS filtračně kompentační zařízení. Jsou LC obvody naladěné na harmonické vyšších řádů generované lokomotivami a pro tyto kmitočty fungují jako zkrat.2) ovlivňování kolejových obvodů již dávno není pravda. Možná ješte někde se staré kolejáky nachází, ale u koridorů tohle už dávno není problémem

Vbb

Ony ty klasické odbočkové mašiny mají hlavně mizerný účiník, a právě kvůli němu tam jsou FKZ.

IGCT

Jo, taky, ale tento problém u nových loko už fakticky neexistuje neboť účiník se blíží 1. Takže zbývá filtrace nežádoucích harmonických, které by dělaly binec v síti distributora.

K.L.

IGCT- vy si protiřečíte, výše píšete že filtrace harmonických je na napáječkách vyřešena, níže že zbývá filtrace harmonických které by dělaly v síti bordel. Na loňském czechraildaysu byla na téma změny napájecího systému a rekuperace rozsáhlá přednáška, není pravda že to není problém, jak vy píšete, ale je to velký problém dle sdělení odborníků,kteří se danou problematikou zabývají profesionálně.

Kubrt

On ten „šrot“ je v běžném výdělečném provozu a na obzoru není náhrada, takže pokud má být v provozu udržen, něco se do něj vrazit musí…

IGCT

Náhrada na obzoru bude-nadbytečnost lokomotiv ČDm které s největší pravděpodobností připadnou ČDC

Skinheads & Punks united

O další 163 ČD Cargo už nebude mít zájem, ty tak nejspíš skončí někde v Polsku..

Tomáš Fuk

Jasně 122 plně postačují. Stačí natřít do retro nátěru a lze jezdit do nekonečna.

ondra

Zájem by byl,ale matka jich taky asi nemá nazbyt,dokud tedy nedorazí z Plzně nějaké jednotky.

Přemek

Dokud náklady na údržbu a provoz jsou pod náklady na pořízení,, údržbu a provoz moderních náhrad, je provoz těchto starých strojů efektivní a výhodnější než nové akvizice. Kdyby tomu tak nebylo, dávno už by šlo o muzeální kusy. Jinak uvolnění lokomotiv z ČDm může očekávat pouze ekonomický diletant, tam se to má s poměrem nákladů obdobně. Jinak u Jančury se také nijak závratně lokomotivní technika nemění a ten si efektivnost zatraceně dobře hlídá.

Petr

Opravdu žhavá novinka, lokomotiva získala původní vzhled před 17 lety…

Banan151

Lokomotiva již tímto nátěrem natřená byla… Teď byl pouze nátěr obnoven.

Hrebicek

Souhlas. V retrolaku – prakticky totoznem, jako ma nyni – jezdila minimalne od roku 2002. Nyni byl jenom lak obnoven – v ramci dilenske opravy – takze takova senzace to tedy neni.

IGCT

Nádherná kráska 😊. Dřív lokomotivy měly moc krásný design i nátěr. Inu naši dědové uměly. Jen škoda, že na střídavé trakci nejsou tak početné řady jako u stejnosměrné trakce. Až ČR přejde na střídavku, nebude možnost je vytáhnout na trať za účelem aktivní nostalgické jízdy.

Pako

Žádný strachy, než cela republika bude střídavá, tak o tuhle nostalgii přijdou až děti dětí našich dětí…

noerf

IGCT: Na trati Tábor – Bechyně pravděpodobně stejnosměrný proud zůstane. Bohužel ale jen 1,5 kV.

IGCT

No, pokud je to pravda, tak doufejme, že kompetentní osoby dostanou rozum a bude 25 kV Ac

Alibaba

A co takhle přepínat celou trať pro nostalgické jízdy?

IGCT

No, když bude nějaký spolek na vlastní náklady udržovat trakční měnírny, proč ne. Jinak je to nesmysl.

Přemek

Peníze nejsou, tak se šetří. Zadlužovat se nikdo odpovědný již nechce. Takže heterogenita napájení zůstane tak jak je stejně jako vícesystémové lokomotivy.

Alibaba

Bavíme-li se o trati Tábor – Bechyně, ze kterého tohle vlákno vychází, tak tady u nás (ČR) žádné vícesystémové lokomotivy nikdy nebyli.
Budem-li řešit celou republiku, tak i dle plánů je to otázka cca 30 let.

Vbb

„Jen škoda, že na střídavé trakci nejsou tak početné řady jako u stejnosměrné trakce“
No to je fakt škoda. Všichni provozní ekonomové, nákupčí náhradních dílů, skladníci, opraváři i strojvedoucí brečí, že nemají desítky různých typů, vzájemně co nejodlišnějších.

Jiří Kocurek

To už nemůžete ani s Křižíkovýma mašinama, co jezdily kolem Prahy. Od té doby, co je Praha přepnutá z 1500 Vss na 3000 Vss, nemůžou z muzea vlastní silou nikam. Škoda, že jsme nepřevzali ten předválečný systém z Maďarska rovnou. Holt soudruzi šetřili mědí tak moc, až ji neušetřili.