Dopravci Nákladní doprava Železnice Zprávy

Šestikoláku ČD Cargo se vrátil původní vzhled z 60. let

Lokomotiva šestikolák“ 182.168. Autor: ČD Cargo/Vladimír Hranoš
Lokomotiva šestikolák“ 182.168. Autor: ČD Cargo/Vladimír Hranoš

ČD Cargo po mediálním úspěchu lokomotivy 130.027 v historických barvách převléklo do původního vzhledu další ikonický stroj: šestikolák 182.168. V rámci pravidelné opravy (R1) byl přelakován v DPOV Přerov.

Lokomotiva vyjela na koleje před několika dny tak, jak vyjížděla v roce 1965 z výrobního závodu v Plzni. „Přejme jí mnoho kilometrů na kolejích a hodně šťastných fotografů, kterým se ji podaří vyfotit v provozu na našich tratích,“ uvedlo cargo na svých stránkách.

Elektrické šestikoláky z Plzně kdysi patřily k páteři nákladní dopravy ČSD, posupně je ale vytlačily stroje o čtyřech nápravách. Dnes jich má ČD Cargo posledních 11, používá osm. Jde o jedny z nejstarších lokomotiv ve vozovém parku dopravce.

Šestikolák přitom není poslední lokomotivou, kterou bude ČD Cargo provozovat v historických barvách. Brzy by se v čele nákladních vlaků měla objevit v původním nátěru i lokomotiva 122.001, která nyní také prochází opravou R1.

Retrománie se nevyhýbá ani dalším dopravcům, například IDS Cargo si vyvedlo v původních barvách bobinu 140.042 dovezenou z Polska.

Lokomotiva šestikolák“ 182.168. Autor: ČD Cargo/Vladimír Hranoš
Lokomotiva šestikolák“ 182.168.
Autor: ČD Cargo/Vladimír Hranoš

35
Diskuze

avatar
7 Komentáře
28 Reakce na komentáře
19 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
18 Autoři komentářů
K.L.Jiří KocurekAlibabaondraTomáš Fuk Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Jen tak dál. I tehdy jsme uměli. Nebýt marxistické elitářské gerontokracie, uměli bychom ještě více.

liberal shark
Host
liberal shark

Ty zvláštní pastelové barvy šedesátých let ve mně vždycky vyvolávají nostalgické vzpomínky :-).

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Hezký dvanáctikolák.

Ondra
Host
Ondra

Jedna věc je vnější vzhled, nátěr se bezpochyby povedl, ale druhá je vnitřek a pohon, ten zůstal v původním stavu nebo proběhla generální oprava/renovace celé lokomotivy?

IGCT
Host
IGCT

Má cenu vrážet velké prachy fo šrotu?

Alibaba
Host
Alibaba

Má, na tom šrotu je minimum elektroniky, co by se měla porouchat, opravit to můžete za jízdy drátem a kladivem. 🙂

IGCT
Host
IGCT

Tak absence elektroniky a celková jednoduchost je jedná věc. Druhá věc je mechanická životnost… a provozní náklady(údržba DC motorů, velká spotřeba el. energie díky odporové regulaci výkonu, nemožnosti rekuperace…)

Ondra
Host
Ondra

Elektronická regulace a rekuperace mají smysl hlavně u Os vlaků s častými rozjezdy, resp. brzděním. Na rovinatých tratích a u nákladních vlaků, které jezdí většinou v noci a plynule se přesouvají pomalou rychlostí jede lokomotiva s odporovou regulací hospodárně.

IGCT
Host
IGCT

Vzhledem k tomu,jak často jsou nákladní vlaky zastavovány a musí se znova rozjíždět, nelze vůbec hovořit o hospodárnosti.

Ondra
Host
Ondra

Mám ale jinou poznámku, proč na většině tratí se střídavým napětím je rekuperace zakázaná? Navíc jde o kopcovité úseky, kde by rekuperace měla zvlášť větší smysl.
https://provoz.szdc.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/rekuperace.pdf

IGCT
Host
IGCT

Protože to není dovoleno distributorem el.energie. resp jde spíš o to, że SŽDC ještě nevyběhala administrativně náročné povolení. Ono ale postupně přibývají úseky, kde lze na 25 kV rekuperovat.

K.L.
Host
K.L.

Problém není ani tak administrativní jako technický. Proud který vyrábí lokomotiva při rekuperaci se nedá jen tak přetransformovat do veřejné sítě, protože nemá sinusový průběh a je obdařen dalšími parazitními kmitočty, které pokud překročí určitou mez, mohou negativně ovlivnit i zabezpečovací zařízení.

IGCT
Host
IGCT

K.l: Velké kulové. 1) i bez rekuperace lokomotivy s měniči ničí sinusovku trolej napětí. Proto je na TNS filtračně kompentační zařízení. Jsou LC obvody naladěné na harmonické vyšších řádů generované lokomotivami a pro tyto kmitočty fungují jako zkrat.2) ovlivňování kolejových obvodů již dávno není pravda. Možná ješte někde se staré kolejáky nachází, ale u koridorů tohle už dávno není problémem

Vbb
Host
Vbb

Ony ty klasické odbočkové mašiny mají hlavně mizerný účiník, a právě kvůli němu tam jsou FKZ.

IGCT
Host
IGCT

Jo, taky, ale tento problém u nových loko už fakticky neexistuje neboť účiník se blíží 1. Takže zbývá filtrace nežádoucích harmonických, které by dělaly binec v síti distributora.

K.L.
Host
K.L.

IGCT- vy si protiřečíte, výše píšete že filtrace harmonických je na napáječkách vyřešena, níže že zbývá filtrace harmonických které by dělaly v síti bordel. Na loňském czechraildaysu byla na téma změny napájecího systému a rekuperace rozsáhlá přednáška, není pravda že to není problém, jak vy píšete, ale je to velký problém dle sdělení odborníků,kteří se danou problematikou zabývají profesionálně.

Kubrt
Host
Kubrt

On ten „šrot“ je v běžném výdělečném provozu a na obzoru není náhrada, takže pokud má být v provozu udržen, něco se do něj vrazit musí…

IGCT
Host
IGCT

Náhrada na obzoru bude-nadbytečnost lokomotiv ČDm které s největší pravděpodobností připadnou ČDC

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

O další 163 ČD Cargo už nebude mít zájem, ty tak nejspíš skončí někde v Polsku..

Tomáš Fuk
Host
Tomáš Fuk

Jasně 122 plně postačují. Stačí natřít do retro nátěru a lze jezdit do nekonečna.

ondra
Host
ondra

Zájem by byl,ale matka jich taky asi nemá nazbyt,dokud tedy nedorazí z Plzně nějaké jednotky.

Přemek
Host
Přemek

Dokud náklady na údržbu a provoz jsou pod náklady na pořízení,, údržbu a provoz moderních náhrad, je provoz těchto starých strojů efektivní a výhodnější než nové akvizice. Kdyby tomu tak nebylo, dávno už by šlo o muzeální kusy. Jinak uvolnění lokomotiv z ČDm může očekávat pouze ekonomický diletant, tam se to má s poměrem nákladů obdobně. Jinak u Jančury se také nijak závratně lokomotivní technika nemění a ten si efektivnost zatraceně dobře hlídá.

Petr
Host
Petr

Opravdu žhavá novinka, lokomotiva získala původní vzhled před 17 lety…

Banan151
Host
Banan151

Lokomotiva již tímto nátěrem natřená byla… Teď byl pouze nátěr obnoven.

Hrebicek
Host
Hrebicek

Souhlas. V retrolaku – prakticky totoznem, jako ma nyni – jezdila minimalne od roku 2002. Nyni byl jenom lak obnoven – v ramci dilenske opravy – takze takova senzace to tedy neni.

IGCT
Host
IGCT

Nádherná kráska 😊. Dřív lokomotivy měly moc krásný design i nátěr. Inu naši dědové uměly. Jen škoda, že na střídavé trakci nejsou tak početné řady jako u stejnosměrné trakce. Až ČR přejde na střídavku, nebude možnost je vytáhnout na trať za účelem aktivní nostalgické jízdy.

Pako
Host
Pako

Žádný strachy, než cela republika bude střídavá, tak o tuhle nostalgii přijdou až děti dětí našich dětí…

noerf
Host
noerf

IGCT: Na trati Tábor – Bechyně pravděpodobně stejnosměrný proud zůstane. Bohužel ale jen 1,5 kV.

IGCT
Host
IGCT

No, pokud je to pravda, tak doufejme, že kompetentní osoby dostanou rozum a bude 25 kV Ac

Alibaba
Host
Alibaba

A co takhle přepínat celou trať pro nostalgické jízdy?

IGCT
Host
IGCT

No, když bude nějaký spolek na vlastní náklady udržovat trakční měnírny, proč ne. Jinak je to nesmysl.

Přemek
Host
Přemek

Peníze nejsou, tak se šetří. Zadlužovat se nikdo odpovědný již nechce. Takže heterogenita napájení zůstane tak jak je stejně jako vícesystémové lokomotivy.

Alibaba
Host
Alibaba

Bavíme-li se o trati Tábor – Bechyně, ze kterého tohle vlákno vychází, tak tady u nás (ČR) žádné vícesystémové lokomotivy nikdy nebyli.
Budem-li řešit celou republiku, tak i dle plánů je to otázka cca 30 let.

Vbb
Host
Vbb

„Jen škoda, že na střídavé trakci nejsou tak početné řady jako u stejnosměrné trakce“
No to je fakt škoda. Všichni provozní ekonomové, nákupčí náhradních dílů, skladníci, opraváři i strojvedoucí brečí, že nemají desítky různých typů, vzájemně co nejodlišnějších.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To už nemůžete ani s Křižíkovýma mašinama, co jezdily kolem Prahy. Od té doby, co je Praha přepnutá z 1500 Vss na 3000 Vss, nemůžou z muzea vlastní silou nikam. Škoda, že jsme nepřevzali ten předválečný systém z Maďarska rovnou. Holt soudruzi šetřili mědí tak moc, až ji neušetřili.

Partneři



CSCARGO