Šestici nových tramvají pro Most a Litvínov dodá Pragoimex
Modernizovaná trať Záluží - Litvínov. Foto: Chládek & Tintěra
S hodnotou téměř 300 milionů jde o vůbec největší zakázku na nová vozidla DPmML, většinu nákladů pokryjí evropské fondy.
Doufám, že po dodání těchto nízkopodlažních tramvají konečně budou deponovaný v Litvínovské vozovně, kde jsou jen nyní T3 tramvaje
A nějaké nové tratě by se v mostě či Litvínově neuživily?
Uživily. Kdysi jsem měl na stole projekt tramvajové trati na Liščí Vrch, ale nakonec z něj sešlo, protože tradičně město nemělo peníze. V tehdejším trasování by ale neměla trať moc význam, protože by se cesta z nádraží protáhla. Most je obrovské sídliště čtvercového tvaru a stálo by za to udělat celý tramvajový okruh okolo Šibeníku. A hodila by se podle mě i trať k zastávce Autodrom, protože to sídliště a nemocnice generuje taky spoustu cestujících.
Nemá smysl to přehánět s rozvojem tramvajové dopravy v městech pod sto tisíc obyvatel. Most tento počet nedosahuje ani v součtu s Litvínovem. Síly (a finance) je lepší dát do zkrácení intervalů, které by v pracovní dny ve špičce PD neměly být mezi Mostem a Litvínovem nad deset minut, mimo špičku PD by měly být deset minut (večer po osmé 15 minut) a o víkendu maximálně čtvrt hodiny. Půlhodinový interval o víkendu je naprosto otřesný.
Souhlas nemocnice a autodrom popřípadě hipodrom
Plány byly. Na sídl. Liščí Vrch, jak uvádí Michal Bartoníček, a to v několika variantách (propojení tratí z dnešní zastávky Velebudická k nádraží ulicí Velebudická, Višňová, Jana Palacha, Pod Lajsníkem), nebo prodloužení z Velebudické s ukončením pod Liščím Vrchem (v místech na rohu ulic Okružní x Jana Palacha) a tad. Dále byla v plánu trať OD PRIOR – Ovčín (ulicemi Josefa Skupy a SNP), jenže to padlo, protože trať by minula nemocnici , nebylo vyřešeno jak pak dostat lidi do toho krpálu a poslední návrh před pár lety byla jednostopá trať z třídy Budovatelů (zast. Čs. Mládeže) a ulicemi Zd.… Číst vice »
Ještě bych dodal, že v plánu byla i trať v Litvínově a to z nádraží na sídl. Janov a meziměstské tratě Most, Dopravní podnik – Žatec (mezi Staňkovicemi a Bitozevsí u křižovatky s dálnicí D7 Praha – Chomutov se nachází silniční most pod nímž měly vést dle plánu tramvajové koleje do zóny Triangle) další meziměstskou tratí měla trať Most – Litvínov – Moldava (- DE)
Tak doufám, že ty tramvaje za tuto cenu alespoň trochu využijí a budou jezdit v nějakém rozumném intervalu. Ideálně mimo špičky na místo 30 minut alespoň těch 20.
To asi nebude, protože by se musel i zkrátit interval na dalších navazujích linkách v uzlu Litvínov Nádraží a Most OD PRIOR. V Litvínově by se musel zkrátit interval na lince 13 z 30 minut na 20 minut. V Mostě pak na linkách 5 a 17. Zároveň s tím by se musel zkracovat i interval na lince 2 z 30 na 20 minut (proklad s linkou 4 v úseku Zimní stadion – Dopravní podnik). A vlastně by se musel zkrátit i interval na lince 30 z 15 minut na 10 minut, aby se zachoval garantovaný přestup v zastávce Most OD… Číst vice »
Most je ideální provoz pro nejaky pohodlný multigelenk s usporadanim sedacek na delsi cestování. A klidně v kratke kapacite.
Ale ne, Pragoimex mocne lobbuje. Zadavaci podminky z odborneho hlediska nesmyslne. Splnuje jediny dodavatel.
Škoda 39T a Stadler NF2 vyhovuje zadání taky, alespoň podle toho, co je v článku.
Cenové srovnání s předchozími zakázkami lze sice relativně rychle dohledat v předchozích článcích, i tak bych ale rád viděl srovnání přímo tady.
2024, 6ks – 49 mil kč/ks (asi bez DPH?)
2019, 2ks – 39,5 mil kč/ks bez DPH
2018, 3ks – 34,65 mil kč /ks bez DPH
39T pro Ostravu byla tuším za 46 mil kč/ks…nevím no. Přijde mi, že se Pragoimex moc rozmáchl.
Ostravská Tanga koncem roku 2016 za 30 mil/ks.
Dokonce 27,2 mil/ks. Na druhém místě tehdy skončil Krnov, dokonce se odvolával.
Zase v Olmiku by takový love klidně uvalili za Vario…
To je tak, když není konkurence a vypisují se VŘ na jednotky kusů.
… a očistit o inflaci
https://www.penize.cz/kalkulacky/znehodnoceni-koruny-inflace#inflace-vypocet
Na co vám v roce 2018 stačilo 3 465 korun, na to byste v roce 2023 potřebovali 4 862 korun. Průměrná meziroční inflace mezi zadanými léty dosáhla hodnoty 7,01 %.
Je nutné u každé takové zprávy zdůrazňovat, že vozidla budou plně nízkopodlažní? To je snad dnes samozřejmost, není potřeba to vyzdvihovat jako nějakou extra příplatkovou výbavu.
řekl bych, že ano, když do Prahy se dodávají částečně nízkopodlažní T3 😀
V době, kdy do Prahy přicházejí další a další wany, to je bohužel je potřeba zdůrazňovat.
Nezapomínat na kačeny, kde je ten podíl nízké podlahy snad ještě menší.
Ty se tsly ještě „vyrábějí“?
Ano, viz např.: https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2012040801
Díky.
Autor nízkopodlažnost pouze zmiňuje, žádným způsobem ji nevyzdvihuje. Nechápu, proč vám to vadí.
Samozřejmostí to není, např. Bratislava nakupuje vozy 29T a 30T, které jsou nízkopodlažní pouze cca z 90% 🙂
Já bych měl spíš takovou kacířskou otázku. Je opravdu nutné, aby všechna vozidla byla vždy a za všech okolností 100% nízkopodlažní? Čemu by vadilo, pokud by třeba v zadní (nebo jiné) části vozidla byl nástup se schodem (schody) a kde by třeba ani nebyla místa k sezení? Byl by nástup pro kočárky/invalidy, další nástup pro méně pohyblivé a pak nástup pro ostatní, kterým nevadí jeden nebo více schodů. Třeba by se pak podařilo i snížit cenu vozidel, přeci jen 100% nízkopodlažní konstrukce je dražší než standardní.
Tak Praha v té nedávné zakázce na nové vozy požadovala jen 80% nízké podlahy
To znamená zaptit vývoj a schvalování nového typu, což se do ceny dozajista promítne.
Ono za mě by klidně mohlo být 50 % nízkopodlažních s omezením na maximální výšku třeba 30 cm s vysokou podlahou a samozřejmě u všech dveří.
Pak se potkáváme se situacemi, že nové vozy EVO 2 mají hůř rozložený interiér než třeba Anitry za cenu 100% nizkopodlažnosti
Naprostý souhlas 👍
Hm, pochybuju že by ústup z nízkopodlažnosti ušetřil víc než několik málo procent… ta nízkopodlažnost u všech dveří (a mezi nimi „šikmá plošina“) je dneska už zvládnutá. Navíc těžko očekávat že by se výrobce rozhodl do vývoje takového vozidla (v jinak aktuální moderní podobě) investovat, když by si ho nikdo jiný pravděpodobně nekoupil…