Šest variant, náklady až půl miliardy korun. Liberec představil možnou budoucnost lanovky na Ještěd
Stavba začne nejdříve na podzim 2026.
Liberec dnes poprvé ukázal veřejnosti závěry ze studie proveditelnosti na novou lanovku na Ještěd. Ta by měla nahradit dráhu, která je od října 2021 mimo provoz po tragické nehodě.
Studie počítá s dvěma základními verzemi: lanovkou ve stávající trase a prodlouženou verzí od konečné tramvaje v Horním Hanychově. Liší se investičními a provozními náklady. Studii zpracovala společnost Sial. Veřejnost se při dnešní akci vyslovovala pro verzi v současné trase, nikoliv delší. Pro zachování v původní trase vznikla i petice, kterou podepsalo 1500 lidí. Lidé v debatě současně výrazně odmítli variantu oběžné lanovky.
Majitelem lanové dráhy a souvisejících objektů jsou České dráhy, které ji chtějí prodat. Není zatím shoda na ceně: posudky dopravce a města vyšly velmi rozdílně (50 milionů od Českých drah a 17 milionů od města). Obě strany se proto dohodly na zpracování revizního posudku, zakázku získala společnost KPMG. Současně probíhá změna územního plánu, která by umožnila prodloužení lanovky. Náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta potvrdil, že lanovku již provozovat nechtějí a že je Liberec exkluzivním partnerem pro prodej.
Město nyní na svých stránkách nechá veřejnost vyjádřit se ke všem variantám. Kompletní prezentace studie je na stránkách města. Primátor města Jaroslav Zámečník uvedl, že při nejoptimističtějším scénáři by stavba mohla začít na podzim roku 2026. Město je podle něj limitováno tím, že pozemky nejsou ještě jeho. Řeší už ale například soutěž na projekt, jednou z variant je i verze Design and Build, kdy zhotovitel zajistí i projekt. Podle náměstka primátora Jiřího Janďourka by architektonická soutěž prodloužila zahájení nejméně o rok. Primátor naznačil, že by chtěl, aby návrh připravila designérka Anna Marešová, která byla na dnešním představení přítomná.
Zadáním byla lanová dráha s kapacitou kolem 600 lidí za hodinu, tedy jako dosud. Před pádem lanovku využívalo kolem čtvrt milionu lidí ročně. „Obnovit stávající lanovku není možné. Stanice mají nevyhovující velikost, závěsy původních kabin jsou krátké,“ uvedl Zdeněk Dřevěný ze Sialu.
Návrh studie počítá se třemi různými technologiemi: kyvadlovou lanovou dráhou, oběžnou lanovou dráhou a dvoulanová dráha nazvaná jako tramvaj na lanech, kdy by v provozu byla jediná kabina. Investičně nejdražší je podle studie verze kyvadlové lanové dráhy od stanice tramvaje, kde jsou náklady odhadovány na 410–550 milionů korun. Nejlevněji naopak vychází verze ve stávající trase pro oběžnou lanovou dráhu s dvanácti kabinkami. V tomto případě by v trase jezdilo 12 kabin pro deset osob.
Varianty se liší i zásahem do krajiny: v případě kyvadlové lanové dráhy by měl stačit jediná podpora, u třetí verze jedna podpora v krátké verzi a dvě v prodloužené. U oběžné lanové dráhy je počet podpor výrazně vyšší: 9 sloupů u krátké varianty, 12 u delší.
Pád lanovky na Ještěd: Policie zahájila trestní stíhání Českých drah a čtyř fyzických osob
Primátor uvedl, že preferuje verzi dvoulanové dráhy. Podle autorů studie má každá verze své výhody i nevýhody. Jednou z verzí rozhodování může být podle primátora referendum.