Šest variant, náklady až půl miliardy korun. Liberec představil možnou budoucnost lanovky na Ještěd
Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd. Foto: České dráhy
Stavba začne nejdříve na podzim 2026.
Stavba začne nejdříve na podzim 2026.
Dovolil bych si připomenout (ono je to vidět i z té tabulky, ale chce to si to víc představit) že pro všechny systémy kromě oběhu (malých) kabinek je jasný vztah mezi jízdní dobou a velikostí kabiny (pro danou hodinovou kapacitu). Neboli, čím bude lanovka delší, tím VĚTŠÍ musí být kabina aby zvládla hodinový výkon. To znamená že pro prodlouženou lanovku, s jedinou kabinou, vám vychází obrovský „prasečák“ pro 100 osob, kterým pak jedete nějakých 12 minut… přitom jen ti šťastnější stojí u prosklených stěn, cirka půlka musí stát „uprostřed“ davu, na jedné noze a ještě ne na své, držet se… Číst vice »
Jsem rovněž pro kyvadlovou ve stávající trase.
Hypoteticky.
Co vyjde provozně levněji na takovém místě, jako je Ještěd?
Lanovka nebo zubačka ?
Riziko pádu bych taky nepodceňoval.
Zubačka je nesmysl, to by vyžadovalo moc velké zásahy do krajiny. Visutá lanovka může fungovat v jakémkoliv terénu, kdežto pro zubačku se musí vytvořit drážní těleso s +/- stejným sklonem po celé délce. Přitom svah pod lanovkou je všechno možné, jen né rovnoměrně stoupající, takže by zubačka musela chvílemi jet přímo vzhůru, místy šikmo svahem atd.
Jako občan bych volil oběžnou, ale jako ekonom nebo zástupce města variantu 3, která vychází nejlevněji + může jet za horších podmínek. Určitě ale od zastávky MHD.
Za mne určitě zavést až k MHD. V současnosti se musí jít od tramvaje asi 800 metrů do kopce, převýšení na této cestě není malé.
A pak kabinovou lanovku (2ks pro 70 osob). Sice to je nejdražší řešení, ale jen o trochu oproti jiným variantám.
Kabinková by byla jak pěst na oko, to samé kabinka na 2 lanech kdo ví proč přejmenovaná na tramvaj.
Určitě by měla vést od tramvaje a pokud by měla sloužit v zimě i pro lyžaře, pak oběžná, pokud ne, tak tramvaj varianta.
lyžaři maj lanovku vedle.tady se s lyžema nikam nedostanou,jen na ještěd
Jsem pro kyvadlovou lanovku v původní trase se stejnou kapacitou cestujících s designem od Anny Marešové a moderní technologií.
Proč musí vést na Ještěd lanovka, když se tam dá vyjít pěšky (a např. invalidi tam mohou vyjet autem)?
On vrchol Ještědu jaksi není nafukovací, pro samá auta se není kam hnout. Za mě po dostavbě lanovky zákaz vjezdu z Výpřeže / mimo hostů hotelu + zásobování/. Značka by ovšem nestačila, chtělo by to závoru. Za zimních nocí si totiž zlatá mládež v Audi a BMW plete zasněženou silnici se závodním polygonem a parkoviště na Výpřeži s driftovacím okruhem. Viděno na vlastní oči a tunningové výfuky jsou slyšet u nás v Hanychově.
Psal jsem pěšky. Autem jen invalidi, atd.
Spousta starších lidí nebo naopak rodin s malými dětmi tam prostě pěšky nevylezou a na auta tam není tolik místa. Lanovka je v tomto směru podstatně ekologičtější, než dělat z Ještědu parkoviště.
Tedy Vy jste typický ŠŤOURAL……
Tak to každopádně 🙂
dá ale je to mordovačka
Proč by tam měla stát ta ošklivá věž, když se dá zbourat a v lokalitě vysadit medvědy a vlky.
Nejsem eko-fanatik, jen mi některé věci přijdou zbytečné. Na horách se prostě podle mě má člověk trošku zapotit, aby si pak ty výhledy a pivko zasloužil
tohle je kopec nad městem, hory jsou vedle (jizerky)
To je vidět, že nejsi eko-fanatik. Jinak bys nedoporučoval nahrazovat lanovku auty 😉 Kopců bez lanovek je 99,9%, možná i víc. Proč na tom 0,1% vrcholů nemůže lanovka být?
Skoro veškerá doprava jezdí někam, kam se dá dojít pěšky.
„akorát“ trošku pomaleji holt… 🙂
To je to samé jako byste se zeptal proč musí na Ještědu stát hotel když je možné se ubytovat někde dole pod kopcem.
Už je zveřejněn videozáznam z představení studie: https://www.liberec.cz/lanovka/
Docela by mě zajímalo, jak by lidé o návrzích přemýšleli, kdyby v návrhu byla uvedená i cena jízdenky. Pokud ji totiž provozovatel stanoví nákladově (bez uvažování úvodní investice), v delší variantě zaplatí cestující vždy minimálně o 10% víc a oběžná lanovka vyjde dramaticky nejdráž pro cestujícího.
Dost zajímavá mi přijde varianta prodloužené „tramvaje na lanech“, zejména ta možnost provozu za zhoršených podmínek počasí, bohužel tedy vykoupená o něco horší kapacitou (500 místo 600). To vidím jako docela zásadní bezpečnostní prvek. Když se zavře náhle navečer kvůli větru apod. provoz, tak spousta lidí se bude nějak snažit dostat stejně dolů k autu/do města, půjdou pěšky, což při zhoršených podmínkách počasí asi není úplně optimální. Investičně vychází dobře a provozně na náklady i množství lidské obsluhy taky, předpokládala by pak nejkratší interval 12 minut. Ostatně provozně je (dle screenu ze studie) je téměř jedno, jestli by byla lanovka… Číst vice »
Naopak. Tohle je přesně případ, kdy provoz za špatného počasí reálně potřeba není. Takže za to mnoho desítek milionů rozhodně nepřeplácet.
Podle vás není, ok, a jak se tedy lidé dostanou dolů? Nebo pak bude fungovat NAD? Naopak lanovka může přitáhnout návštěvníky nahoru i v horším počasí (otázkou samozřejmě je, jak málo horší počasí už stačí na zastavení ostatních variant, pokud je vítr nebo nárazový vítr, který shazuje lidi na zem nahoře, tak ok, to tam asi stejně moc lidí nepojede a ano, pak se stejně dolů asi nedostanou a musí tam přespat). A navíc rozdíl je v rozpětí jen 10-20 milionů navíc oproti té s mnoha kabinkami, která je ale zas dvojnásobně drahá na provoz (jasně, to se vrátí teoreticky… Číst vice »
Tam máte maximální hodinové kapacity, ještě častěji by to fakt jezdit nemohlo.
Lanovka nejezdí = žádné tržby. Vsadím se, že častější provoz dvoulanové lanovky vykompenzuje vyšší náklady na stavbu.
Vsadím se že za špatného počasí (například prší, je mlha případně vás chce vítr sfouknout z ochozu rozhledny) jsou tržby stejně naprd…
Ono „horší počasí“ může znamenat i jen to, že svítí sluníčko je 15 nad nulou, ale fouká silnější vítr, při kterém už klasika jet nemůže, ale lidi by výletili. Ta varianta by zvyšovala návratnost investice.
Ovšem, při těch cenách jízdenek se ve čtyřech vyplatí vzít si nahoru taxíka.
Když to nejsou schopný dát do provozu, měli by to prodat někomu, kdo to umí. I když chápu, že v tomhle státě si na neschopnosti něco postavit zakládáme
Vy byste se taky měl svěřit do něčí péče, když nejste schopný normálně uvažovat a vrháte sem tahle moudra.
příjem do veřejného rozpočtu se dít nebude, tak ať to nebude finanční průser.
Přijde mi zvláštní, že se místní bojí vlivu turistiky na přírodu Ještědu, tak radši nechají ekologicky čistou a bezproblémovou lanovku nenapojenou na tramvaj, tedy méně atraktivní, a dál nechají jezdit nahoru lidi autem. Logiku v tom hledám marně.
Chtělo by to po dostavění lanovky dovolit vjezd z Výpřeže na Ještěd jen pro ubytované + dopravní obsluhu.
Jsem pro prodloužení lanové dráhy ke konečné tramvaje.Argumenty,že lidé těch pár stovek metrů mezi oběma stanicemi dojdou bez problémů, je výplodek mdlého rozumu.Podobný případ nastal,když se v rámci modernizace tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem ozvaly hlasy proti prodloužení tramvajové tratě do středu města Jablonce do nového dopravního terminálu s argumentem,že lidé těch devět set metrů od konečné tramvaje na dopravní terminál s radostí doběhnou.Přitom na uvedené prodloužení DPMLJ již měl dotaci,která v řádech stovek miliónu byla na žádost Jablonce státu vrácena Pyrhovo vítězství tedy zopakujeme v Liberci.P.S.Je zajímavé,že prodloužení lanové dráhy odmítají lidé,kteří ji vůbec nevyužívaly.Možná,že z řad liberečáků… Číst vice »
Ještě by nebylo úplně špatné kdyby s těm varinatám dopsali „průměrnou čekací dobu“. Jako ano, pokud je lanovka plně vytížená (= čeká dlouhá fronta) tak je čekačka daná víceméně jen hodinovým výkonem, ale pokud není úplně přeplněná, tak potom hraje roli „interval“ kabin, a ten je tím delší čím míň je kabin… takže ta varianta 3 pojede asi tak jednou za půl hodiny (čili pokud mi to „zrovna ujelo“ tak minimálně půl hodiny čekám, a to pokud možno ve frontě nebo nevím jak jinak zajistit abych se do příští kabiny jistě vešel (i kdyby mezitím dorazilo víc lidí než je… Číst vice »
No. V Beskydech nyní postavili krásný nový doplík. za 150 mega.. Zaplatilo by se to i se směšným jizdným.
Je to za mě další tunel na vyvádění dobrého státního majetku. Jednou v ČR vyvedou hrad a Karlštejn.. Nevím proč to chce management stále vyvádět.Strategické partnery.. to už jsme tady s ČD videli mnohokrát.
Níkdy netuším jak byl vybrán.
Se strategickými partnery. To jsou všechny ty v minulosti „developerské“ projekty v Praze. Uzavřené dávno. Které dnes omezují nádrží v Praze. Rezervy. Kapacity.. Pronajimatel Brněnského nádraží, taky povedené..
Nevím, co je tak těžkého to u dodavatele objednat.
Dle názoru níže mi vychází , ze vysílač na Jestedu by se v současné době už nepostavil.
rozhodně ne:-)
Špatně čtete.
Čteme všichni bez obav, spíš nechápeme Vaše myšlenkové pochody.
Píšu, že je v návrzích zajímavá nová myšlenka – neodsuzuji vše. Chápat mne opravdu nemusíte stejně jako já třeba nechápu Vás, ale co nechci je pod Ještědem Václavák… viz příspěvek níže.
Myslíte jako vůbec nebo s hotelem?
Komunismus u nás docela dost dotoval zimní sporty a rekreaci lidí v horských regionech.
však ty komunistické doby k nám míří zase, jen více z Bruselu
Vy už vidíte soudruha i za každým rohem, ne? 😀
Tak i můj názor – nedělejme z Ještědu cirkus a Šmoulov…. Oběžná ne, prodloužení ne. Zaujala mne tramvaj na dvou lanech jen si myslím, že opravdu nejsme na Caronu v Alpách, proporčně a kapacitně předimenzované.
Takže jsem asi konzerva- jak tu někdo píše, vždycky to tak bylo. A proč né? Kvalitní věci nemusíme měnit.Se záměrem dalších sjezdovek se narazilo a Ještěd prostě není nafukovací… my kdysi říkali vrš vrš chybí třetí patro hor, nejsme v Alpách.
Co je na oběžné lanovce s stanici u tramvaje za cirkus? Připadají vám Alpy jako cirkus?
Nechápete… je to prostě lidově řečeno moc předmětů……moc kabinek , moc stánků , moc navazujících bufetů, další parkovišté, další sjezdovky….. Alpy jsou prosté mnohonásobné větší a unesou to v pohodé….
jo proto ještěd zahltíme ještě více auty, když neuděláme lanovku atratkivní a přístupnou.. to je fakt logika..
Kolik z diskutujích bylo na Ještědu v létě po tom, co už lanovka nejezdila? Mě osobně přišlo, že tam těch lidí i tak bylo víc, než je zdrávo.
ano, k tomu ještě reálně problém, že tam velká část má potřebu dojet autem nebo alespoň na Ještědku. Ale provozovatelé hotelu + restaurace tvrdí, že úbytek hostů je velký (ano, odpadly velké skupiny německých důchodců)
Vzhledem k tomu, že na nejbližší cca 2 měsíce, se lze na Ještědu ubytovat jen už v pokojích economy v pracovní dny, všechny ostatní pokoje jsou obsazené, tak v hotelu to tak horké asi nebude. Samozřejmě v restauraci v zimě to znát bude.
V hotelu ne. Ale v restauraci to poznat opravdu je. A to si troufám tvrdit, že býval větší zdroj příjmů.
Na Ještědu jsme byli ještě před Covidem. Byl jsem zklamaný ne z toho výstupu, na lanovku jsme kašlali, ale z té špíny na ochozech, v budetu i v restaruraci. Asi před léty propustili uklízečky.
Ta touha dojet autem může mít cosi společného s tím že se tam nedá dostat lanovkou…O tomto víkendu jsme byli v Liberci a možnost na Ještěd vyjet autem byla jedna z možností (nakonec bylo tak hnusně že by to nemělo moc cenu, nebylo by skoro nic vidět). Bohužel, časově by vyšplhat tam pěšky nevycházelo, a jaksik projít se „do půlky kopce“ nebo tak něco to nemá cenu, to můžu udělat doma a bude to nastejno – zdravý pohyb v přírodě ano, ale žádná prohlídka stavby, žádný výhled do krajiny… to už se blíží tomu šlapat na rotopedu a čumět na… Číst vice »
Může i nemusí. Lidé tam nahoru jezdili autem i v dobách, kdy lanovka jezdila.
Souhlas ono to bylo taky tím, že parkování vyšlo pomalu levněji, než lanovkou když jelo víc lidí. Což je kámen úrazu.
Ne pomalu, ale při jízdě více jak jednoho člověka vždy.
Dřív to byli snad 200 Kč jestli se nepletu.
a není to tak dávno co i 200 čí zdarma a to i nahoře, na ještědce se často nevybíralo než se tam zavedl automat
za 100
Zajímalo by mne, kolik z těch, co tam jedou autem, tam nepůjdou, pokud by to autem vůbec nešlo. Nebo lépe – pokud by se tam definitivně zakázal vjezd aut i pro ubytované/návštěvníky, jak by se to dlouhodobě projevilo na obsazenosti a tržbách Ještědu. Uměl byste to odhadnout (neberme teď v úvahu, jestli tam bude lanovka nebo ne)?
Fakt netuším.
Celé to má být součástí zvětšujícího se krajského města Liberec.
Do divočiny, kde skoro nepotkáte člověka, se dá u nás dostat jinde, běžte třeba houbařit někam do odlehlejších lesů, důchodci už špatně chodí a mladí jsou raději na internetu, takže jsou takové lesy dnes nejopuštěnější za posledních 50 let.
Chce to trochu rozumu a ne udělat z Ještědu „Václavák.
Možná by bylo rozumné se na Ještěd nekoukat jako na relativně neporušenou přírodu, ale na něco jako obdobu pražské Stromovky. Tam se taky množství návštěvníků neomezuje.
Ale vždyť jsou tam sjezdovky, takže je to stejně „Václavák“ v zimě, když je to tak blízko městu. Ok, nejsem místní, ale stejně bych řekl, že chránit víc klid chce na horách na druhé straně, než na Ještědském hřbetu.
A když to bude neúnosné, tak přece ceny jsou taky regulačním prvkem, tak se zdraží no. Pokud bude ale jezdit pohodlná lanovka, tak budou lidé hlavně u ní na obou koncích. Pěší cesty okolo budou volnější (dvě jsem si zkusil před covidem, kdy lanovka jezdila).
Ten už tam dávno je.
Co třeba se domluvit se skiarealem že by to financoval a udělal si tam sjezdovku. Nebo pokud by to nešlo tak s mezistanicí kde by vystupovali lyžaři, a pár kabinek by pokračovalo dál na Ještěd specialně pouze pro pěší.
Existují mnohá řešení. Např. v Obertauern na Grünwaldkopfbahn je kombinovaná lanovka – osmisedačka s bublinou a osmisedačková kabinka. Jak lyžaři tak i pěší mají oddělená nástupiště a i výstupy. Při silnějším větru jezdí pouze osmisedačky s bublinou, což je lepší než nic – viz. Sněžka. Myslím si ale, že provozovatelům ski areálu Ještěd již bylo zamítnuto lanovku vlastnit a i přepravovat v plánované lanovce lyžaře. Pro lyžaře je to škoda.
Z vrcholu Ještědu nelze lyžovat kvůli suťovým polím.
Kdysi to šlo hned pod svodidly
tzv.
“padáky” 😉
Myslíte pod svodidly silnice Výpřež – Ještědka nebo pod svodidly u vrcholu?
hned od vrcholu od lanovky mezi šutry a pak přes silnici a další svodidla a pod lany… ale to už je opravdu historie 😀
to je, protože tolik sněhu, aby se to dalo někdy ještě sjet, asi nikdy nebude:-)
Tak to máte bohužel pravdu, i když sníh byl, tak se skakalo dolů s šutrovkama… nikdo si nechtél ničit lepší lyže….a když nebyl, tak se nelyžovalo. Tečka.Nostalgie. Jezdilo se na lyže tramvají z konečné na konečnou na Skalku… který mésto to má? Dnes se jede na lyže i v Lbc autem.
Pamatuji jako dítě, dále se jezdilo z Plání Turistickou a Hraběcí a na Skalku byla kotva … nahoru se jelo snad 15 minut 😃
I se šlapalo do kopce, vleky nebyly propojeny , když jste chtěl z Pláni zpět ..apod
a na vlek Skalka se běžně čekalo 2 až 2,5 hodiny
To byly snad naposledy osmdesátky, kdy se jezdilo z vrcholu. V té době taky existovala permanentka na lanovku (zvýhodněná jízdenka na pět jízd). A to se za příznivých podmínek opravdu přelezla svodidla nahoře na Ještědu a valilo se Pod lany dolů. Jen už si nevybavuju, jak jsme tenkrát přejížděli přes silnici.
Ano to ano. Idea byla udělat místo 3 lanovek jen 1 lanovku, která obslouží jak pěší, tak i lyžaře. Lanovku Skalka postavit s mezistanicí s výstupem pro lyžaře a až na vrchol pouze pěší. Lanovky do L existují běžně, hezký příklad je Schlick2000 a jeho Kreuzjochbahn. Ale to bylo jen v úvaze.
No, a je to vůbec k něčemu dobré, místo jedné středně drahé lanovky a jednoho levného vleku (které se navíc dají provozovat nezávisle na sobě, podle sezóny a počasí) mít jednu citelně dražší lanovku?? Lyžařská sezóna je vůči turisticko-vyhlídkové mnohem kratší…
Bezpečnost, náklady na provoz a údržbu, životnost a i ekologie. To byly aspekty pro novou kvalitní lanovku. Jen jedna místo tří. Vlek F10 má své logické místo, a netřeba ho měnit. To ale bylo, současné řešení bude tedy jiné. Pravděpodobně zůstanou dvě lyžařské lanovky a postaví se třetí jen pro pěší.
Hovadina. Jedna velká lanovka pro celoroční turisty, a pro lyžaře stačí malá, protože reálně to tam má dlouhodobě cenu jen pro učení dětí lyžovat.
Hovadina? Byla to jedna idea roky před realizací Skalky. Každé bezpečnější a kvalitnější řešení, je lepší než to , když někdo zemře. Urážlivý projev není slušný a zdvořilý.
Ne pokud je danění a dotování hovadin tak šílené, že běžní lidé už nemají ani na to vychovat 2-3 děti, takže postupně vymírají.
Zdravím, pokud nebude z Ještědu třeba sjezdovka, tak mi tohle řešení nedává smysl… Za mě ideální varianta kyvadlová lanovka s kabinou pro cca 60 lidí.
Byla to jedna z variant. Postavila se Skalka a ponechaly se 2 staré lanovky. Nyní se doladí jak bude vypadat náhrada té bohužel havarované a budou tam 3. Zajímavé bude, zda dojde k nějaké synergii v provozování a v přístupu k zákazníkům.
No to je „nápad“ Takže za lístek pak kolik 350? za zpátečku. Nebo 1000? Jako v rakousku.. Nebo kolik to stojí na lomničak.
Sjezdovka je ovšem mnohem širší „průsek“ než jenom pouhá lanovka…?
Teoreticky. Prakticky se tam dá povolit a zaplatit jen malá jednoduchá sjezdovka s šleprem nebo kotvičkou a provozovat to primárně na učení dětí. Pro vyspělé lyžaře to tam nebude lákavé nikdy.
Zdravím! Vyskytuje se zde prosím fundovaný odborník, jež by mi zodpověděl otázku, proč je lanovka ,,neopravitelná,,?
Všude je totiž psáno, že se to opravit nedá, nemůže, atp. Ale vysvětlení žádné…
Nesplňuje již stávající normy.
A opravit do stavu v jakém byla schválená, se taky nesmí?
Laicky řečeno, každé drážní vozidlo/dráha potřebuje schválení pro provoz. Tady současná kabina je vhodná tak do šrotu, ze zásad bezpečnosti z ní nelze použít nic, bo je po pádu riziko, že i neporušený kus, může vykazovat mikrotrhliny atd. Navíc stávající brzdný systém lanovky zřejmě vykazoval bezpečnostní závadu, která vedla k pádu. Čili by se stejně jednalo o novou konstrukci lanové dráhy a kabiny. Tak by to muselo projít před uvedením do provozu schválení dle stávajících norem. A pak je otázka, zda by se to dalo napasovat na stávající zázemí, což studie vyvrátila.
vždyť se tady „rekonstruují‘ tramvaje stylem, že nikdo ani nezastírá že z té původní se použijou toliko papíry….
opravit lze, ale nikomu se do toho nechce, žádnou závadu bezpečnostní systém nevykazoval, byl prostě odstraněn z provozu.. kdyby se lanovka opravila do stavu ze 70let, tak jezdit může
Ok, tou „závadou“ jsem myslel, že byla odstraněna automatická brzda a spoléhalo se na lidský faktor, že průvodčí zatáhne za „ruční brzdu.“ Ale to se vše dozvíme až po skončení vyšetřování. Ono tu ruční brzdu mohl průvodčí zatáhnout, nemusela fungovat. Stejně tak jak kdysi se někdo podepsal pod to, že lze automatickou brzdu odstranit, tak by se dnes musel podepsat pod to, že když se doplní, je ten provoz bezpečný podle dnešních norem a standardů. Ty standardy jsou jinde než před 50 lety a stávající zázemí je pro nové zabezpečovací zařízení zřejmě nevyhovující. Nejsu odborník na lanovky, ale troufnu si… Číst vice »
https://liberec.rozhlas.cz/dva-roky-po-tragickem-padu-lanovky-na-jested-policie-ukoncila-vysetrovani-a-9103640
ta lanovka ale nikdy způsobilost neztratila, takže když se uvede 100% do stavu jako v 70letech, tak může vyjet. Tu ruční brzdu v té horní kabince by nezvládl aktivovat ani superman, ono i v té dolní to byl jistým způsobem zázrak, že se to podařilo, ale ty síly tam byly tak 10 menší. https://www.youtube.com/watch?v=P-_rKJeXPBA na tom Ještědu se to nejspíše stalo v momentu, kdy se začalo „brzdit“ na podpřeru..takže byl hned u podpěry, alespoň to tak vypadalo po události na místě, v místě silnice tažné lano ještě bylo
Navrhuji prodloužit k zastávce tramvaje a zvolit variantu s jednou velkou kabinou na dvou lanech. Kabinu udělat s vyhlídkovou plošinou na střeše. Bude to velké lákadlo pro turisty, protože takovýchto lanovek zatím mnoho není. Tento typ může jezdit i za silnějšího větru.
Půl milliardy?, kupte mikrobus, udělejte zákaz vjezdu od spodního parkoviště a jezděte s tím busem sem tam pro lidi zadarmo. Za desítky let se to ještě i s údržbou nebude blížit ani z poloviny 500 míčům… už toho zbytečného utrácení bylo dost co?
Zrovna tohle za „zbytečné“ nepovažuju.
Je doba recese, doby socialismu a budování takových lanovek na turistické cíle co by rozmar doby už by měli pominout, půjčovat si 500 na lanovku, pak 750 míčů na bazén a další a další když nedokážeme kloudně ani spravit nejenom meziokresní cesty ale už i hlavní tahy, neřekl bych kdyby se vysílač hroutil tak by to opravu asi chtělo, ale když nezvládáme financovat ani hlavní opravy zastaralé infrastruktůry… mělo by se civilizovaně rozhodnout co je důležité a tam směrovat finance nebo se z těch dluhů a úroků naši vnuci nevylížou a možná už nám pak banky nepůjčí ani na opravu… Číst vice »
Jo, v Alpách je to samý socialista. Podle počtu lanovek soudě.
Tak si ale zase upřímně řekněte, kolik si za jednu jízdu ty rakouské lanovky účtují. Při běžné ceně za zpáteční jízdenku v přepočtu 600 – 800 Kč je to u nás neprodejné. A při nižší ceně by to muselo být nějak dotované. Ať již investičně, nebo provozně. A dotace jsou co? Jenom naše daně. Pak je tedy opravdu vhodná diskuze, jestli má smysl za dané kondice naší republiky dávat námi státu věnované peníze zrovna za takovéto projekty čistě turistického rázu.
Sněžka 680 Kč zpáteční a stejně tam jsou fronty. Při ceně 200 Kč to nebylo dotované a naopak pro ČD velmi výdělečné.
Rakousko má v oblibě mnoho Čechů a na lanovkách si hezky popovídáme. Každá sranda něco stojí 🙂
Češi jsou děsný konzervy. Kdyby takto přemýšleli Španělé tak nádraží Atocha je furt ruina. Francouzi by pyramidu v Louvre také neměli. Je na vše být odvážný a ne priposrany. Národní knihovna, Vltavska filharmonie, Vytoňsky most to vše je třeba jako sůl
Hmhm, a nemohli be se „složit“ na tu stavbu jen ti méně „připosraní“?? Větší risk, ale větší výhra ne? A já bych jim to ani nezáviděl…
Zapomněl jste zmínit jakou také mají tyto země zadluženost. Mají blíže k Řecku než k nám. Nejsem proti stavbě lanovky, ale ta ekonomika nějak pokulhává. Bohužel rozhazovat z napůjčených peněz je větší a větší nešvar posledních vlád.
Zachovat lanovku v původní délce je naprostá blbost. Proč nevyužít příležitosti a neprotáhnout lanovku až ke konečné tramvaje?
A proč ji protahovat? Od tramvaje to daleko není a pro ty co by to opravdu neušli tu je zastávka busu, která je opravdu kousek.
Odpovídal jsem níže, ale odpovím i zde: Co maminky s kočárky, co nepohybliví lidé, proč jim Ještěd nezpřístupnit, když se stejně budou stavět nové stanice? Rozdíl v ceně není nikterak zásadní
Cesta je sjízdná i s kočárkem (od tramvaje), 250 metrů od stanice je po asfaltu přístupná zastávka busu, takže bych řekl, že přístupnost pro hendikepované rozhodně špatná není.
Jak jako „znepřístupnit“?? Jakože ZTP auto nedostane vyjímku aby tam mohlo nepohyblivou osobu vysadit (a zase odjet)? Jakože tlačit kočárek kilometr do kopce je činnost kterou někdo zdravý jednou za život nezvládne? Jistě, pokud chceme aby byl vrchol Ještědu dosažitelný stejně snadno jako lavička v parku a člověk si tam vyrazil „ob týden“ tak potom ano, ale chceme toto opravdu? Není tam už teď zatížení prostředí dostatečné, fakt je důvod ho za cenu vyšších investic a vyšší ceny údržby ještě zvyšovat?
No jasně, všichni ZTP mají auta, nebo si budou volat taxíky. Aby náhodou neobtěžovali zbytek společnosti v MHD, že?
Já tlačil kočárek na Ještěd běžnou cestou, lanovkou jsme jeli až dolů, aby jsme byli zas rychleji na vlaku. Takže ten kousek dole k lanovce by měl být bez problému, to snad není takový krpál.
Já běhal i půlmaratony, ale přesto jsem pro to, aby bylo co nejméně a co nejkratších přestupů mezi MHD. Protože každý další přestup nebo každá delší vzdálenost znamená zdržení, horší uživatelský komfort, pro někoho velkou námahu (nejsme všichni běžci),..
A nezapomeňte, že vedle MHD je zde IAD, které se snažíte konkurovat. IAD dojedete skoro kamkoliv, bez přestupů. Proč tedy MHD zbytečně zhoršovat, v porovnání s IAD?
Protože to je atraktivnější.
Nemyslím si, že by na Ještědu bylo tak málo turistů, že je potřeba to zatraktivňovat, až se dost možná dostaneme k overturismu.
A proč asi tak je tam požadavek na kapacitu lanovky na současné úrovni?
Proč to dělat jednoduše když to jde složitě
Aby to tam skutečně odbouralo ty otravná auta.
Jinak se na to už můžou vykašlat úplně, a raději tam daleko levněji provozovat autobus.
Auto lze odbourat zcela jednoduše zákaz vjezdu + zavora, teoreticky výjimka pro hendikepované, není nutné tahat lanovku až k tramvajím.
Není levnější prodloužit tramvaj?
No, teda určitě není. Ty terénní úpravy pro tramvaj by byly hóóódně drahé.
Akorát by to bylo logičtější, tramvaj po relativní rovině a lanovka až do strmého kopce. A terén, no – záleží, jak rozmáchlé by byly požadavky. Jinak jo, tady je z hlediska obsluhy celkem jedno, kde bude přestup.
O prodloužení tramvajové trati k dolní stanici lanové dráhy se uvažovalo a dokonce byla nějaká předběžná studie.Ale myslím, že v jednom úseku by nebyla pro tramvaj splněna podmínka normy sklonových poměrů.
Než aby to byl argument a záměr pro vyvedení z ČD. Radši původní délku. Klidně at si tam udělají nějaké přibližovadlo. Jezdící chodník nebo ja nevím co.
Obvykle články nekomentuji, ale toto mi prostě nedá :/ Já nechapu uvažování lidí, kteří preferují stávající variantu a bez prodloužení :/. Budujeme snad skanzen? Proč? Já jsem jednoznačně pro prodloužení a oběžnou variantu…
Nejsem ale zdejší a budu rád za rozumné argumenty…
Prodloužení – jednoznačně souhlas. Původně se zvažovalo i prodloužení tramvaje (při stavbě nové trati do Horního Hanychova), tak nakonec to dopadne tak, že se prodlouží lanovka, což je vlastně lepší varianta, nebýt té tragické události, která tomu předcházela. Vybral bych dvě kabiny, případně jednu. Jde i o estetické hledisko a Ještěd si nezaslouží, aby se na něj jezdilo lanovkou, jak na sjezdovce (vím, taky tam jsou, ale nevedou až pod vysílač) a aby na trase bylo 12 sloupů.
V debatě obvykle zaznívaly argumenty typu Vždy to tak bylo. Jako místní na to nemám úplně jasný názor. U delší vidim značné riziko overtourismu, což samozřejmě mnozí mohou vidět jako plus.
Já bych ani tak netrval na oběžné lanovce, ale prodloužení k tramvaji by bylo, podle mně, dost potřebné. Už třeba jen kvůli tomu čurbesu okolo (dost rozdrbané) cesty od tramvaje ke stávající dolní stanici lanovky. Tu cestu lemují odpadky od nekulturních „turistů“. Což píšu jako člověk, který tam sice nežije, ale má k regionu určitý srdcový vztah.
Chodím po té cestě minimálně jednou za měsíc a čurbes jsem tam nikdy neviděl.
Dovolím si citovat svého kamaráda: Kdyby se všechno dělalo tak, jako se to dělalo dřív, tak dnes lezeme po stromě a žereme banány
Overturismus? Jak by k němu došlo, pokud bude mít lanovka podobnou kapacitu jako ta stávající?
Kapacita a počet přepravených cestujících v realitě jsou dost odlišné pojmy.
Máte pocit, že lanovka doposud byla málo vytížena? Protože uváděná přepravní kapacita je maximální, více osob nepřepraví.
Ne. Ale například v klimaticky méně příznivých dnech může být při verzi od MHD vytíženější, protože lidé nemusí v dešti jít pěšky k dolní stanici.
Po – vcelku krátkém – čase si lidé zvyknou na to, že by v těchto dnech museli dlouho čekat ve frontě a prostě tam nepojedou. Fronty se taky tvoří hlavně před čerstvě otevřenými McDonaldy. Dá se to řešit i tak, že na web dáte aktuální kapacitu parkoviště.
Ale zase by si třeba rozmysleli variantní cestu autem. Ono je to u všeho dvojsečné – dokud převádíme zátěž na šetrnější způsob přepravy, je to dobře; pokud už navyšujeme celkové objemy, může to být na škodu.
V klimaticky méně příznivých dnech overturismus nehrozí. Ale díky za vysvětlení názoru.
Už i bez lanovky jsou na Ještědu uprostřed sezony pěkný davy lidí.
A nejvíc to vadí těm „superinteligentním“ individuálům, co se tam vydají v tu stejnou dobu jako součást toho stáda.
Obavy jsou přirozené a chápu je. Pokud někdy třeba budete v Innsbrucku podívejte se pro inspiraci jak fungují místní lanovky Nordketten Bahnen. Patcherkofelbahn máme už maličko mimo město a žije se tu i s turisty dobře.
nejsme v Aplách
Co se týká úrovně cen tak jsme
Myšlením tedy ne, jak je vidět.
Myslíte to přesměrování od konečné tramvaje a prodloužení po rovině k parkovišti, nově s horší vazbou na MHD (od tramvaje po rušné ulici pěšky)? Nu, možná se jim pak ve městě žije lépe s auty. 🙂
Když tam lidé jdou tak jako tak, nečekal bych, že by prodloužení lanovky mělo zvýšit zájem.
Pokud bude mít stejnou kapacitu, spíš se o něco prodlouží čekání.
Bude snáz dostupná. Dosud se u dolní stanice nedalo moc parkovat (resp. cca 300 metrů parkoviště pro padesát aut). U prodloužené verze je jednak konečná tramvaje, jednak parkovací dům pro 600 aut.
kolik lidí parkovalo pod lanovkou a pak pokračovalo lanovkou? čísla nevím, ale mě osobně to nikdy ani nenapadlo, buď jsem tam jel tramvají a nebo autem až nahoru
Já opravdu ta data nemám. Jen vím z vlastní zkušenosti, že o hezkém víkendu se Ještědu vyhýbám, případně tam jdu hodně brzo ráno:-)Berte to fakt jako můj subjektivní názor místního.
Ale když uvidíte velkou frontu, tam můžete MHD ihned odjet na jinou městskou atrakci.
Nevím, jestli zabraňovat turistům (je Liberečák navštěvující svůj Hausberg – Němci mají tento krásný termín, ale nevím, jak ho přeložit – taky turista?) chodit na tenhle provařený kopec. Tam bude lidí vždycky hodně. Obavy z overturismu bych chápal třeba na Jizerce, kde by se mohly poškodit chráněné upolíny, nebo v Českém ráji, kde už samotné množství procházejících lidí ničí cesty v pískovci.
Naopak, když se ti turisti stáhnou na Ještěd, tak nebudou ničit místa, která ještě lze zachránit.
A není to spíš otázka efektivity VHD? Byl jsem tam jen dvakrát, tak samozřejmě to nemám bůhvíjak „ve voku“, ale přijde mi, že SQ vede tak trochu k souběhu nepříliš využívané tramvaje a autobusu, co je lokálně narvaný k té „dolní“ stanici, ač jeho smyslem je obsluha obcí někde podstatně dál, a kam by stačil třeba i nějaký menší.
Neboli „výletníky k lanovce“ přesunout komplet do tramvaje by bylo zefektivněním (plus její vazba na vlak).
Nebo je to mylný dojem?
Overturismus bude dán kapacitou lanovky. Tedy plus minus to co doteď jen to bude jednodušší a od tramvaje. A v Alpách by lanovka už stála, ale tady nikdo nemá koule rozhodnout a tak se ptá lidí…. to se toho dozví. A vznikne paskvil. Inu Liberec.
1. není změna územního plánu.
2. pozemky jsou stále ČD
samozřejmě si můžete myslet, že by v Alpách už stála, ale celkem chápu vedení města, že se nechce nechat zavřít na tom, že staví načerno a na cizím pozemku.
nemyslím si, že tam bude overturismus kvůli prodloužení, spíše se přesune poměr auta vs lanovka ve prospěch lanovky, celkové navýšení nebude moc vysoké, není v podstatě kde brát, auto má naprostá většina lidí k dispozici alespoň v rámci rodiny, takže kdo chce na ještěd a nechce to šlapat se tam má jak dostat tak jako tak
Vždyť ke spodní stanici je to od tramvaje jen nějakých 800 metrů. Pěkná krátká procházka, která ušetří značné prostředky na výstavbu a pozděj i provoz.
To si myslím, je super pro normálně chodícího člověka. Dneska je trend zpřístupňovat dopravu maminám s kočáry, vozíčkářům, hendikepovaným, tak když už se bude lanovka rekonstruovat, nechť je to postavené co nejefektivněji. Za mě tedy protáhnout k tramvaji. Tím bude mít šanci se podívat na ještě skoro každý a kdo chce šlapat, tak v okolí Liberce si určitě nějakou pěknou trasu najde 🙂
250 metrů od dolní Stanice je po asfaltu přístupná zastávka busu.
Normálně chodící člověk na Ještěd vyběhne po svých. A zdravotně nezpůsobilým, kočárkářům, dětem s koly a pod by zase bodlo, aby lanovka navazovala na tramvaj. Za mě tedy protáhnout.
Reálně se dělá zpřístupňování hlavně pro staré, kteří budou brzy tvořit až 1/3 populace.
No právě, je to jen 800 m. Co maminky s kočárky, co nepohybliví lidé, proč jim Ještěd nezpřístupnit, když se stejně budou stavět nové stanice? Rozdíl v ceně není nikterak zásadní
S kočárkem je ta cesta od tramvaje k dolní stanici úplně v pohodě. Při MS 2009 prošla zásadní modernizací a úpravou.
Tedy nevím,zdá Váš příspěvek není ironie.Pokud je to ironie,tak za 1*.Pokud to myslíte vážně ,tak…no raději se zdržím komentáře…..
Vždycky to tak bylo…
Jinak si to nedokážu představit…
To je normální lidský přístup. Nemáme rádi změny, zvyk je železná košile.
Ostatně, když se měl stavět vysílač na Ještědu, jedinečná a inovativní stavba, místní byli proti a chtěli obnovit podobu před požárem, nebo něco tomu co nejvíc podobného.
Ano,pamatuji ,jaký odpor obyvatel Liberce byl proti avantgardnímu návrhu SIAL Ing.arch.Hubáčka.V liberecké spořitelně ,kde byly různé návrhy prezentovány,dokonce byla podpisová akce za obnovu horského hotelu v původní podobě..
Vždycky to tak bylo…. to abych se bál tou lanovkou jet, když vždycky padá -:). Lanovka tady vždy byla a je atrakce.
Liberec si bere úvěr na opravu bazénu cca 750 mio, takže jsem pro levnější (kratší) variantu, protože na lanovku bude potřeba další úvěr. Jsou potřebnější investice v Liberci než ušetřit výletníkům 800 metrů chůze do mírného kopce.
Liberec by nemusel vůbec řešit žádný úvěr na lanovku, pokud by lanovku buď vlastnil, nebo dlouhodobě provozoval jiný subjekt. Možností je (bylo) více, tak jako variant lanovky.
Chůze má být zdarma. Zbytek nastaven tak, aby město neprodělávalo a stále víc se nezadlužovalo novými a stále většími úvěry. Při tak drahé lanovce by mělo v sezóně být jízdné řádně drahé, a mimosezónu levnější plus celé tak přizpůsobené, aby tam mělo co nejvíc obyvatel města chuť alespoň desetkrát do roka si zajet.
Já taky nechápu, proč když stavět nově, tak neupravit. Nebo opravdu nestavět a v rámci úspor udělat elektrobus/parciální elektrobus a jezdit po silnici. To bude určitě levnější, pro přírodu také méně zásah a může to být i ekologické.
A lanovku si nechat na jinou dobu, až se zas posunou technologie a názory.
Ano nejste zdejší.Není to jen o lyžích…
Ano, buď prodloužit, nebo nestavět a použít autobusy, či lépe elektrobusy, možná s kusem dobíjení jako trolejbus. To by bylo poměrně šetrné, levné a lanovka se může řešit za další dekádu podle nových trendů a technologií.
A samozřejmě omezit vjezd nahoru autem návštěvníkům (kromě ubytovaných).
Souhlas.Buď moderní variantu umožňující přímý přestup z tramvaje na lanovku nebo nic nestavět v původní trase.Žádný paskvil s přebíháním osmi stovek metrů.