Šest hodin v posteli jako minimum. Strojvedoucí budou mít delší odpočinek
Strojvedoucí, ilustrační foto. Pramen: MEV Austria Facebook
Novinkou bude přestávka pro strojvedoucí po šesti hodinách, změní se pravidla pro prodlužování směn.
na některy lokálce fíra končí před pulnocí a rano v pět vyjíždí, tak to asi nepujde
Už se to praktikuje u pendolina Cheb Karlovy Vary
Máme tuze slabé odbory. Neplní svou funkci. Odbory jsou něco jako „řízená opozice“. Řízená zaměstnavatelem a sloužící pro udržení klidu ve stádu ovcí. Ovce mají pocit, že za ně někdo „bojuje“. To stačí. Odbory pouze udržují klid a zabraňují nepokojům v řadách zaměstnanců. Nic víc, nic míň. Odbory řeší menší problémy, ale NENÍ DOVOLENO připustit nějaké nepokoje v podobě stávky atd. Ano, vytvářeje v práci malé hloučky a na pět minut si zanadávejte, ale pak se v klidu rozejděte a padejte makat nebo rychle odpočívat mezi směnami!
Zbožné přání MD … vyhláška upravující pracovní dobu strojvedoucího je jedna věc, ale reálná pracovní doba strojvedoucího u některých soukromých dopravců je někdy i více než 17 hodin na mašině, a to v podstatě bez přestávky. Konkrétní příklad: Nejmenovaný nákladní dopravce přivezl kolem 18:00 hod. do Předměřic n. L. cukerné řízky odkudsi z Maďarska, fíra, oči jak angorák, mi říkal, že vlak bral v Komárnu ve 03:00 hod. Místo, aby si šel odpočinout, zapřáhl si kocoura, kterého měl na vlaku a šel dělat posun na vlečku, konec jeho „směny“ byl někdy v 01:00 ráno druhý den. V 05:00 hod. opět… Číst vice »
A v čem je jako ta změna? :)) V tom, že vrchní ANOid řekl, že změna proběhla? :))
Doporučuji shlédnout dokument,, Jeden stačí“. Je z období zavádění jednomužné obsluhy někdy v sedmdesátých letech. Vypíchnu několik zajímavých detailů: Maximální délka směny 12 hod, minimální odpočinek 12 hodin, NE z noční na noční, strojvedoucího nesmíme přetěžovat přesčasovou prací, všichni ostatní zaměstnanci strojvedoucímu pomáhají.( Dnes dělá on vše za ně). Jednomužná obsluha lokomotivy je dílem všech zaměstnanců. Konec volné citace.
Zřejmě se od té doby dnešní strojvedoucí výrazně zocelil po vzoru sovětských novátorů Stachanova a Lunina. Nové nařízení totiž ani zdaleka nenaplňuje přísloví: Aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Vlk totiž zůstane i nadále hladový!
Pro Vašek … ten Vámi doporučovaný dokument popisuje realitu 70.-tých let? Nebo je to míněno jako „nedostižný ideál“?
Popisuje , jaké budou nové podmínky pro strojvedoucí, když jim seberou pomocníky. Dobový snímek. Pravda, řada věcí se změnila, ale že bych si odpočinul za 6 hod stejně kvalitně, jako kdysi za 12, to asi ne. A že bych najednou mohl dělat přes 400 hodin ročně přesčas a být v 60 ti stále Jura, asi také ne. Shlédněte a udělejte si názor sám.
Tak to skutečně bylo. Jedinné spaní co bylo u nás bylo spaní v Žilině – rychlíkový turnus na 8 dnů. Jezdili tam vesměs mladí svazáci a 1 – 2 zocelení padesátníci.
70-tá léta nepamatuji … ale pamatuji si jednomuž/dvoumuž u nás v depu. Ano jednomuž skutečně max. 12 hod. – platilo pro osobní vozbu a částečně i nákladní-letmo apod. Dvoumuž = delší směny = pouze nákladní vozba .. ale také min. 30% strojvedoucích si vůbec netroufalo jezdit osobní vozbu – byli zvyklí na páry/Sergeje a když k nám přišly první Esa … tak to byly skutečně supervýkonnné mašiny.
Tuším že se tenkrát bral i více ohled na zdravotní stav .. 1. smylová být musela, ale kdo měl vyšší tlak/cukrovku .. ten mohl jezdit jen dvoumuž.
https://m.youtube.com/watch?v=O1Cwq15za4Q
Trošku zavzpomínám na 80-tá léta:
– turnus 25 dnů – nákladní vozba s pomocníkem
– délka směny 14 hod. teoreticky (max. 20 hod. včetně reží jízdy po 15 hod. od nástupu):
1. den – denní směna
2.-3. den – noční
4. den – volno
5. den – volno
… a tak stále dokola – nástupy byly po celý den a noc, ale dalo se
A tenkrát byl odpočinek, tak jak to chtějí zavést teď 6 hodin skutečně na nocležně . Cesta na ní a z ní se automaticky počítala do pracovní doby. A na každé nocležně četa dostala, podle toho jak chtěla, buď před spánkem, nebo po vyspání ohřáté jídlo. Kvalita někdy nebyla nic moc, ale bylo to jídlo. V každém depu kantýna otevřená 24 hodin denně. Prostě pracovní podmínky řádově někde úplně jinde. Když to dnes povídám mladším kolegům, nechtějí věřit. Profese strojvedoucího měla tenkrát opravdu prestiž a byla oceňována. Dnes jsme opravdu jen námezní síla, která se musí naprosto vyždímat.
Ta prestiž řidiči vlaků platově tehdy a dnes?
P.S. Fakt, že za několik desítek let železnice výrazně prohrává s konkurenční silniční dopravou asi o něčem svědčí, ne?
O čem? Prosím, trochu to rozveďte.
to železnice dlouhodobě ztrácí ve prospěch zejm. silniční dopravy myslím ve smyslu, že: před cca 50-ti lety byla železnice bez konkurence ve smyslu komfortu přepravy pasažérů, zejm. na dálku. I ve smyslu kapacity ve smyslu dálkové cargo přepravy. Proto před 50-ti lety mohla jakž-takž fungovat aerotaxi např. L-200 Morava). Jenže svět se mění. A železnici vyrostla konkurence. Jednak silniční. Druhak je potřeba míň sypkých materiálů (holt není třeba tolik výroby železa či tolik stopit uhlí na teplo+elektřinu). A v třetí řadě přišel internet, tj. řada věcí se dnes řeší na dálku. Podobně ztratily na blahobytné životu např. velké veletrhy (BVV… Číst vice »
S tím se dá jen souhlasit.
Jestli se můžu zeptat, vy ty osmdesátá léta pamatujete? Dal bych vám i mnoho dalších příkladů. Nešlo jen o peníze, v čem se projevovala ta prestiž. I když je pravda, že i jako pomocník strojvedoucího jsem tehdy bral co se poměru k průměrné mzdě týče mnohem víc, než dnes berou strojvedoucí.
Šlo tehdejší a dnešní poměr nějak zkonkrétnit?
Udělejme platové podmínky pilotů, prostředí aby se strojvedoucí nedejbože neunavil, třeba jezdit ve 2 no a pak se proberme a zjistíme že zůstane prázdné nádraží a vše odvezou po silnici ukrajinský řidiči kamionů a bulharský autobusů…
To platí jen zčásti. V některých linkách a u některých druhů přepravy.
Dojet z Bojkovic do Prahy autem či busem je nesrovnatelně míň komfortní než tutéž cestu absolvovat dálkovým vlakem.
Naproti tomu regionální linka Čejč-Hodonín (tuším, že funguje pouze přeprava pasažérů) je ekonomický nesmysl. Nesmysl jak ve srovnání s hromadnou autobusou či spolujízdní automobilovou dopravou.
Tj. na železnici ubyde práce. Zvláště bude-li se opakovat ta loňská nesmyslná stávková pohovost proti zákazníkům železnice (v podání železničních odborářů v JMK). Ovšem těm odborníkům, kteří nepřijdou o práci na železnici, asi mzdy stoupnou.
Pamatuji to jako leťák. Budějovická dispačerka, 14 hod 15 min. Ovšem jako leťák bez těch následujících dvou dní volna.
– samozřejmě, do 20-tého v měsíci udělals hodiny a měls potom 10 dnů volna nebo makals na doraz a bylo 60 hod. přesčasů a velká výplata.
Samozřejmě to druhé. Ten, kdo se vzpouzel pracovat, dostával šestihodinové noční, takže byl stále v práci a stěží udělal normu. Jenomže šichty byly jaksi volnější, dnes se ujede 2x-3x víc, žádná vata.
Moje vzpomínky z 80tých let jsou trochu jiné. Klidně 18 hodin na mašině a nikdo to moc neřešil, vlaky se posunovaly na výstrahu a volno člověk moc neviděl. V turnuse na spaní jsme měli taky 6 hodin na obratu a to všetně odchodu a příchodu na loko přes celou stanici. Někteří v té době stihli i 3-4 piva :))
Ale také byly směny, že jsem odemkl ráno náklad na Klučově na nulté, celý den ho pumpoval a odpoledne zase utáhl a zamknul, aniž bych ujel jediný metr.
Jo v ÚnL na Objízdným jsem vystřídal, stál jsem celou směnu a zase jsem byl vystřídán…:)
Bože, pomož nám, ať ten bordel zmizí!
To mají v pohodě. Když jsem složil u Hradní stráže, za více jak 24hodinovou službu člověk naspal 3 hodiny a přesto chodil s nabitou bouchačkou.
Tak urcite. 8.hodin z toho tam spite a pak jste 3 dny doma
Nelakuj. Znam tri co tam delali.
Za službu byl odpočinek u většiny stanovišť a směn 2x 4 hodiny, přičemž v noci, kdy člověk spí je zejména v ten noční odpočinek. Dále z těch 4 hodin si musíte odečíst čas, než se vrátíte ze stanoviště a čas, který je potřeba pro přípravu na odchod na stanoviště, takže z těch 4 hodin to jsou reálně ty 3 hodiny. Některé stanoviště a směny to měli tak, že jim to vycházelo pouze na ty tři hodiny reálného odpočinku. Pokud jde o ty tři dny doma, je to nesmysl, ve službách se točily 3 roty, tzn. mezi službami byl pouze jeden… Číst vice »
drobná úprava: …přičemž odpočinek, kdy člověk spí, je zejména ten noční odpočinek.
Inu vojna není kojná. Něco jiného je, když je vám dvacet a něco jiného je 60.
Vážení strojvedoucí! To vám MD zase pověsilo bulíky na nosy, co? Novela vládního nařízení č. 589/2006 Sb. je pouhou kosmetickou úpravou stávajícího textu a žádnou úlevu vám nepřinese! Pozměňující make-up velice rychle smyje pot z vašich čel po výkonu stejných (možná i horších) turnusů. Maximální délka směny 13 h zůstala nezměněna, směna s režijní jízdou může činit opět 15 h, zkrácený odpočinek je rovněž 6 h (zapudrovaný garancí lůžka). Hodnota nezkráceného odpočinku bez komentáře. Dělená směna nesmí přesáhnou celkem 13 h, opět nic nového pod sluncem. O co se nepostará pot, to definitivně smyjí sliny z vašich úst. Nařízená přestávka… Číst vice »
to neni pracovní doba, to je bordel, jak tohle může někdo zvládat? neni v tom ani špetka řádu, tohle může postupovat totální *** bez nároku na trochu normální život, nic ve zlým, no…
Lžeš už v první směně. Nemá jen 2x 15 minut v 11 hodinové směně. Když lžeš v první směně, nemá cenu to číst dále. Za druhé to že někdo dojíždí do práce, to je jeho problém. Může dojíždět třeba o 50 km dál a brečet že nemá vůbec volno. Že nejezdí autem není chyba zaměstnavatele. To sorry.
Opsala jsem pouze nástupní tabulky, aniž bych chtěla lhát. Za chyby technologů neručím. To, že přítel dojíždí, je skutečně jeho problém (pokud ho teda doprvce nenutí pracovat v co nejvzdálenějším depu). Já jen poukazuji, jak je to s tou bezpečností v železniční dopravě. Chronická únava z nelidských směn, které však odpovídají legislativě, k bezpečnosti nepřispívá. Ivo, tykáte mi, asi mě dobře znáte a já kamarádkám vždy dělám radost, proto jen Vám prozradím malé tajemství. Přítel v těch dvou dnech volna šel vypomáhat externímu dopravci KOLOKOLOŤUK a jakmile skončil, ohlásil nástup na směnu u kmenového dopravce. Začátkem měsíce mu pak na… Číst vice »
Takže si stěžuje na špatně udělané směny, málo volna mezi nimi a únavu. A potom jde o volnu jezdit pro soukromníka?
A takhle náhodou není magor?
Jsou lidé, převážně inspektoři, co hyperbolu nepochopí jak v matematice, tak i v literatuře…
No jasně a proto pak v jistém depu v hlavním městě nemají lidi na obsazení výkonů a hnusných směn a jsou nuceni je cpát lidem z dep po celé republice v rámci dvoudenní směny. Apropo, zaměstnavatel těží pouze z legislativního bordelu a chybějící definice pojmu odpočinek. Až někdo z vládních stran obnoví své koule a tento pojem definuje, bude po žížalkách ve více profesích, neb nynín se všichni ohánějí pojmem odpočinek, odpočinek mezi směnama, ale nikdo neví co to je a jaké činnosti jsou povoleny a opačně. Budu se opakovat, ale pro zaměstnavatele je odpočinkem i jízda ve veřejné dopravě,… Číst vice »
Na jednom diskuzním fóru někdo srovnával pracovní podmínky strojvedoucích a řidičů kamionu. Je to ovšem poměřování rozdílného druhu „ovoce“… Řidič kamionu musí mít, pokud si dobře pamatuji, přestávku alespoň 45 min. nejpozději po 4,5 hodinách jízdy. Toto kontroluje police v jednotlivých zemích a porušení této podmínky je velmi přísně pokutováno. Mezi pracovními výkony má odpočívat minimálně 9 hodin (a to ne více dnů po sobě). Pokud potřebuje vykonat tělesnou potřebu, tak si zastaví u nejbližší benzinové pumpy, nebo kdekoliv, kde je to možné. Moderní kamiony mají většinou lůžkovou úpravu a tam se řidič může vyspat na lůžku, o které se… Číst vice »
„jak se vypořádá např. strojvedoucí rychlíku s tím, když „musí“ nechám na Vaši fantazii… “
Velmi jednoduše. Pokud to nesnese odkladu, tak zavolá výpravčímu, zastaví v nejbližší stanici a jde vykonat potřebu do prvního vozu. Pak pokračuje dále. Źádná věda a vždycky si tohle obhájí.
Fakta : Medializací prošly jen okruhy k jednání. Teprve příští týden bude prizvan, mimo jiné subjekty, ŽESNAD.CZ k jednání na MD ČR, které bude společně s MPSV. Tečka.
Oni už se dohodnou, aby to tak bylo. A pokud ŽESNAD.CZ přistoupí i na pouhé prodlužování délky školení strojvedoucích podle příloh vyhlášky 16/2012 Sb. v rámci tzv. zkvalitňování výuky nováčků, pak demagogie definitivně zvítězí nad oborovou andragogikou. Tak se nám posluchači kurzů budou o 40 h déle s nudnými obličeji pod rouškou učit nepodstátné pro současnou práci strojvedoucího, no! Zopakují si rovnováhu na páce, jednotky soustavy SI, budou možná umět nakreslit jednoduchá elektrická schemata s žárovkami v sérii i paralelně a samozřejmě pneumatickou soustavu samočinné a přímočinné brzdy (to je hit), a abych nezapmněl na legislatvní pojmosloví (dopravní obslužnost a… Číst vice »
Piratko, placate blbosti
Myslet si to můžete a nerada Vás již budu přesvědčovat o opaku. Čas ukáže. Jinak se k diskutujícím oponentům snažím být slušná.
Já také, ale když píšete exaltovaně bludy a nepravdy, tak se krátce a slušně prostě napíše, že plácáte blbosti. Nejdřív jsem napsal fakta, aniž bych Vás jakkoliv pošťouchl, ale vaším druhým vyjádřením jste tomu dala korunu tak, že nešlo jinak reagovat 😉
Jednání o tom, jaká 589, teprve totiž BUDOU a třeba nakonec pravdu mít budete. Ale teď ji nemáte ani omylem a uvádíte strojvedoucí ve zmatek.
Takže znova. Nic teď není definitivně upečeno.
A mimochodem, já se podepisuji plným skutečným jménem.
Novelu 589 nemám, ale její návrh mým uším neunikl. Promiňte, považuji ho za pouhou kosmetickou úpravu, o které jsem psala výše. Jinak jsem se demokraticky rozhodla pro pseudonym. Souhlasím s Vámi, že nikdy nic není definitivní. Ani to, že jednoho dne uvedu skutečné jméno, prozatím mám strach, „že bych se mohla ztratit jako mlíkař“.
PS. Těší mě, že ve svém textu připouštíte, že bych nakonec mohla mít pravdu.
Mlíkař 🙂 , je nová doba, ANO, je horší než byla.
Oslavované principy demokracie, může mít názor, můžete ho i sdělit, počítejte s tím, že to bude mít následky, ať pravdu máte, nebo ne, o pravdě rozhodne vedoucí organizační složky, protože vedoucí má vždycky pravdu.
Proto začínám chápat slova jako zlatý komunisti, Ti se báli alespoň sebe na vzájem a partaje, dneska se nebojí vládnoucí zaměstnanci ničeho. Je to sice špatně, ale je to přirozené, plně kopírující věčný princip sinusoidy.
Z čeho máte strach ve vztahu k 589??? Boha jeho….a žádný definitivní návrh neexistuje. Kolikrát to mám psát?
Óó, pane řediteli ŽESNAD,
že snad ndnes neexistuje šikana potížistů v železniční dopravě? Řekněte něco u ČD proti vedení z pozice provozního zaměstnance, propustí Vás! Že prý to nejde? Ha ha! Zrovinka ve středisku díky COVID-19 poklesnou výkony a nadbytečnost! Dostanete odstupné, ale vše OK!!! Koho se vlastně zastáváte, je Vám dlouhodobě známo, jaké nešvary se na dráze provádějí? Máte funkci, která Vám k egu stačí! Ale nedokážete změnit ve prospěch obyčejných provozních zaměstnanců vůbec nic!!! A FS jak by smet!!!
Rád vzpomínám na nejmenovaného kolegu Jardu Razíma, který smaloval turnus na ramplácích tak, že za 70dní bylo jen 35 dní volna a den, kdy byl člověk před nebo po noční se jako volno nepočítal. Tenkrát jsme vymysleli koeficient volnosti( kolikrát do práce na den volna) a nebylo to vůbec špatné.
Takže se omlouvám za tykání. Ale Vaše údaje jsou nepravdivé. Nevěřím že takový rozpis směn měl uvedený zaměstnanec u ČD. Je zde plno porušení PKS a nevěřím že by toto nějaký strojmistr dopustil a že by tam takto byly prokládané směny. Takže směna 1. Musí být PDJO 45 minut. Nevěřím že není. Směna 2 délka směny 5:07, divil bych se že by nebylo 5:09 minimální délka směny. Teoreticky ale po dohodě může. Proč tedy souhlasí? Směna 3. Při dělení více jak 3 hodiny je u ČD nárok na lůžko. Určitě není bez lůžka, takže nesmysl. Směna 5/6 nesmysl. Druhá část… Číst vice »
Dobrý den, údaje jsem opsala z nástupních tabulel komandovaných směn, omlouvám se za upsání se ve 2. směně, ta dává opravdu 5:09. V 1. směně opravdu chybí jedno PDOJ 15 min, papír snese všechno, ale to je problém technologa. Navíc, jak jsem se známého ptala, ani jedno PDOJ se nedá díky zpožděním v provozu dodržet. Piktogram lůžka není na papíře rovněž vytisknutý, ale dovolil, protože ve skutečnosti vzniklo zpoždění vlaku, přítel volal provoznímu dispečerovi a ten mu asertivně doporučil směnu dokončit, aby nedělal problémy. Směny jsou poskládány pro strojvedoucího letmo s čtyřdenním komandem. Nevříte-li, nevěřte! Tak to neřešte, o tom,… Číst vice »
Správně. A u postele by měl mít strojvedoucí tlačítko spícího muže a během odpočinku by ho měl každých deset minut mačkat, aby prokázal, že řádně odpočívá a nefláká se někde v lese nebo v hospodě.
Nuže padlo rozhodnutí, padl veřejný slib ČD a.s.. Jsem zvědav jaká bude realita a jak to dopadne se slibem, kterých v tomto prostředí měsíčně slýchávám desítky a nerealizují se ani jednotky z nich. Platí zde předpis o jednom článku slibem nezarmoutíš. Předpokládaná potřeba strojvedoucích navíc se mi jeví jako příliš optimistická, očekávám totiž dopad do drtivé většiny směn a jejich skladby. Je také potřeba k A dořešit B, tedy kde budou strojvedoucí trávit onu pauzu, nelze je nechat ve vestibulu nádraží, nástupištích, v mrazu, dešti, vedru. Vyvstane tak potřeba zřízení vhodných míst, nebo vymyslet změnu vozby – tak aby se… Číst vice »
Strojvedoucí na garantovanou pauzu striktně po šesti hodinách nyní nárok nemá.(jedná se o nepřerušitelnou práci a tam sice nárok na přestávku je, ale již není zákonem stanoveno, kdy). Čili, čerpá se „až ve vhodné době“. A často je to až před koncem směny. Níže přikládám můj dopis, který jsem odesílal na MD a MPSV: Stanislav Fanta ***********, ********** V ******* dne 26.7.2020 Ministerstvo dopravy nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 110 15 Praha 1 k rukám ministra: doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (datovou zprávou) Ministerstvo práce a sociálních věcí Na Poříčním právu 1/376 128 01 Praha 2 k rukám ministryně: Dipl.-Pol.… Číst vice »
Souhlasím s Vámi. A k těm odborům: Možná by neměli řešit rekreace, nebo trhající se batohy a zarostlé tratě, ale věci, o kterých píšete ve svém dopisu. Kdy jindy, než v situaci, kdy jsou strojvůdci ohroženým druhem.
a co odpověděli???
Asi neodpověděli nic. Protože pan S. Fanta zapoměl do dopisu napsat, že žádá, aby na dopis dostal (nějakou) reakci.
Ale bylo by zajímavé, pokud by někdo podal žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. na Ministerstvo dopravy – myslím to tak, zeptat se: na konkrétní dokumenty, do kterých bylo (v jakkékoliv míře) zapracován dopis pana S. Fanty.
Co odpověděli? Pan Ing. Kušnír (ředitel odboru drážní dopravy MD) mi z pověření ministra poděkoval a informoval mne, že se všechno nyní řeší. To, jakým způsobem (a jestli vůbec) se s tím popasují, už já neovlivním. Ale snaha byla.
Řidič kamionu má povinnou přestávku 9 hodin, strojvedoucí jen 6. Je tedy strojvedoucí Superman, nebo se počítá s tím, že když usne, nemůže sjet do příkopu, nebo že ho vzbudí živák? Osobně jsem zvědavý na ,, novou“ přestávku po šesti hodinách a na její vymahatelnost např v případě zpoždění.
Jak to tady čtu tak jsem rád že mě u Národního nechtěli a skončil jsem u toho zlého soukromníka.
Nejsem zastánce liberalizace, cestujícím to život dost komplikuje, ale věřím, že aspoň strojvedoucím to pomůže.
On je zlatý teď, ale bude zlatý pořád? Je to soukromník a ten dělá hlavně na sebe. ( pro sebe )
„…dělá hlavně pro sebe.“
A co je na tom špatně? Jo, aha, to by se za socialismu stát nemohlo!
Špatně jste četl. On nepíše zlatého, ale ,,Zlého“!
Být v posleli a přitom nespat, jak se bude hodnotit co v posteli dotyčný (ne)dělal?
Jako u kamionů a busů.
Je to přestávka na zotavenou, nesmí se dělat pracovní ukony, ale můžeš sedět za volantem a čumět na telku, nebo jít do hospody.
No tak aby bylo jasno, již dávno je zaměstnavatel povinnen po šesti hodinách nepřetržité práce zaměstnanci umožnit pauzu alespoň 15 minut. Řeší to Zákoník práce a kolektivní smlouva toto ustanovení kopíruje. Tato přestávka ale není povinná a jen málokdo si dovolí zavolat dispečerovi ČD a OZNÁMIT mu, že v obratové stanici prodlouží pobyt o 45 minut a jde se najíst. 45 minut proto, že je jasné, že další části odpočinku již nebude kdy čerpat. Na lince Plzeň – Beroun, na syslovlacích, bojumeme se směnami, kdy člověk jezdí sem a tam a díky zpožděním v reálu během dvanácti hodin nemá pauzu… Číst vice »
To znám také. A když se někomu něco nelíbilo, přeci v tom turnuse nemusíš jezdit, můžeš být letmo. Nebo uvědomte si, že na místo každého z vás čeká před vrátnicí deset dalších :-). A úplně nejlepší bylo prohlášení, že když se nám něco nelíbí, vždycky se to dá udělat tak, aby to bylo ještě horší.
Jsem si stoprocentně jist, že nám to grafisti osladí a směny upraví tím pro nás nejhorším způsobem. Sice to bude v rámci nových pravidel, ale nečekám, že se budou snažit nám to vymyslet nějak „hezky“. Bohužel zapomínají, že plody jejich práce jsou zároveň jejich vizitkou…
Z toho vyplývá, že je tu několik lidí, kterým nejde o dobré podmínky pro zaměstnance, naopak je chtějí ždímat co to dá a ještě dělají dusno. No a jediné řešení je tyto opravdové potížisty, škodiče firmy, vyházet. Jak daleko je třeba jít, až k ministru Havlíčkovi? Tohle je fakt dobrý důod ke stávce, pak se snad nějaký ředitel chytne za hlavu a uvidí, že to tak dál nejde. Protože dokud si tohle nakládání směn bez přestávek zaměstnanci nechají líbit tak to jiné nebude. A nebuďte slušní, řekněte jména.
V našem případě v Plzni je v 10 členém turnuse na Berounech 5 lidí neobsazeno, takže když jsi letmo,tak stejně jezdíš samý sysly do Berouna, protože těch 5 prázdných turnusových míst musí nějak leťákama zaplnit…
já se pod váš článek sklidem podepíšu, protože to co popisujete je tu u nás v Brně úplně stejný.
Potvrzuji. Přesně tak to funguje. Vyhrožují i u ČDC, a to jde „jen“ o nákladní vlaky, tedy „jen“ o (ne)spokojenost zákazníka, a tedy „jen“ o prémie vedoucích zaměstnanců. Bezpečnost se řeší zcela alibisticky…
U ČDC znám fíru, co to zapíchl na 1. staniční na koridoru a oznámil, že čerpá pauzu 20 minut, nikdo s ním nehnul.
Na to je jednoduché řešení. Směny za 6-7 hodin kde bude i jídlo 45 minut v kuse a pak zase bude řvát druhá půlka že mají 5 dní v práci a dva dny TV.
A to je přesně ten argument, který slyšíme stále dokola. Takže je lepší si odrovnat zdraví krvavými směnami a v 55ti letech se nechat vyndat z mašiny v černým pytli. Jsou i jiná řešení, než to co popisujete. Ale to by se muselo chtít…
Takhle jednoduché to nebude. Přípravné doby, nemožnost dát někam vložák kvůli ZP, tím znemožnění přesčasů a zvýšení fixních nákladů ke stejnému množství práce… Každý klacek má dva konce. A strojvedoucí toho mají v rukou celkem dost.
Jo a jo vlastně, já zapomněl na ten zástup u vrátnice:-))
Z mého skromného pohledu to už opravdu horší být nemůže. Vždy jsme makali a neremcali právě proto, aby nám to různě „neku***li“. A podívejte se! I tak to stejně dotáhli do maximálních krajností, co se ZP i PKS týče! Opravdu už dost! Výsledkem pomalého a nenápadného zhoršování podmínek jsou mimořádnosti posledních let. Ale co, nač to řešit, viníka vždy máme mezi pultem a křeslem na stanovišti strojvedoucího, že ano?!
Ono to bohužel takhle jednoduše nejde.Ty pauzy na svačinu a hygienu mají strojvedoucí zapracované už dnes.Ovšem všichni víme,kolik je výluk,případně i jiných závad.Tam jde o to,co píše pako-aby se bralo v potaz,že strojvedoucí jsou taky lidé a mají své zcela opravněné nároky.A aby se jim pauzy skutečně dodržovaly,a ne aby se pauz využívalo k eliminaci zpoždění na úkor jejich zdraví.
Nevím, jak ČD, ale u ČDC stanovuje kolektivka nejkratší šichtu na 7 hodin.
No to by se mi ale taky nelíbilo, kdybych byl 5 dní v kuse v práci. Člověk holt musí být trošku drzejší a prostě nahlásit, že čerpá přestávku.
U ČD je minimální délka směny 5:05, ale spíše než krátké jsou ty směny přerušené. V Červenci jsem byl v práci 25 dní takže fakt super práce… Až mi skončí smluvní závazek, ihned podávám výpověď, Jen se divím, že tuhle profesi vůbec někdo vykonává.
Stejné je to i na severu Čech. Nakonec tohle je důvod, proč jsem nyní u ČDC.
Vážím si Vaší práce, ale dokud hromadně nepodáte výpovědi, nic se 100% nezmění.
Než mít takovou práci, tak radši být na pracáku a jít pak do nějaké montovny, kde jste v teple, v práci 8 hodin, bez přerušení, žádné noclehy mezi krysami, víkendy volné, žádná buzerace od SŽ a peníze prakticky stejné.
To si nemyslím že je úplně řešení. Systém to možná donutí změnit, ale vy sám byste se vzdal dobrovolně práce, která není úplně nejhůře placená a vstoupil do nejistoty minimálního platu někde v montovně, protože tam nabírají pořád? Z pohledu změny systému je to možná dobrý postup, z lidského pohledu už ale příliš ne.
nebo proč nejdete jezdit k Arivě či Jančurovi? Tam není žádně přerušení, dělené směny, buzerace a peníze slušné. Sice nejsem žádný zastánce liberalizace, ale v tomto směru jsou ČD odporné.
Žádné přerušení? A to jste četl kde?
Vím o směně s přerušením 5 hodin. Takže 13+5h v práci. Bez možnosti si lehnout. Já bych chcípl. Kdybych neviděl , neuvěřím . Zlatej kanc na 8h
Naše oblast je na konkurenci chudá. Časem se to možná (snad?) změní 🙂
Jenom abyste si nemysleli, že jste v tom sami. Pracoval jsem 8 let jako výpravčí na trati 171, neustálé výluky, poruchy a množství vlaků jako ve švajcu s elektromechanikou z dob Rakouska-Uherska. Často problém najít během 12-ti hodinové směny i dvě minuty na WC, o 15-ti minutách klidu na jídlo si mohou nechat leda tak zdát. Zodpovědnost a tlak podobné, ne-li větší, než na mašině.
To není zcela pravda. Železniční doprava patří mezi práce, které nelze přerušit a tam nárok je, ale již není stanoveno kdy (přečtěte si ten ZP pořádně!). Jediné, co je stanoveno, že se nesmí čerpat na začátku a na konci směny.
Já vám naprosto rozumím… Papír snese vše! Ale chci vidět toho, kdo bude u případného soudu obhajovat teorii, že je v pořádku to, že strojvedoucí nemusí jíst, pít a odpočívat během 13ti hodinové směny. Je to nedořešený problém, který dořeším po svém v konkrétní situaci tím, že NEJEDU. A kdyby to takto nešlo, nebudu hlásit dispečerovi potřebu jíst, ale to, že jsem UNAVENÝ a potřebuju si odpočinout.
Navíc, pokud by se jednalo o zcela mimořádný jev, byl by člověk ochotný to jednou za uherský rok mlčky vydržet. Jenže současné směny a turnusy jsou na takových zvěrstvech postavené. Pokud mi někdo do nahrávaného hovoru sdělí, že nemám nárok a já po půl hodině udělám hromadu s dvaceti mrtvými… Co se asi bude dít…?
Jasně, u soudu bych to samozřejmě vyhrál. Ale dokud to nebude legislativně dořešeno, může mě nějaký dementní vedoucí za takovou pauzu trestat. Bohužel. A tam, kde není ze strany zaměstnavatelů vůle, nejde to řešit jinak, než dikcí zákona.
Vtipné by bylo vyzkoušet toto: Ve chvíli, kdy dispečer zamítne můj požadavek na potřebu po 6ti hodinách jíst či odpočívat, automaticky na svá bedra nakládá 50% odpovědnosti za mé případné selhání. To bysme se možná divili, jaká by byla jeho starost o můj stav. Zatraceně by se snažil vyhnout tomu, abychom se potkali v teplákách na jedné cele 😀 Mají to na háku, protože nemají žádnou zodpovědnost. Umí jen buzerovat.
hezký ale jde o to že tohle právě lidi trpí a nachají si vědomě * tímto na hlavu lidově řečeno
-nechají si to líbit.
Přátelé ad1) už jenom pretržka je úchylná ( např. V Rakousku je to protizákonné) jednou seš mimo domov , tak ti náleží plat .) Tohle je špatně..
Ad 2 . V jakém stavu jsou nocležny ? Podotýkám, že jsem se v nocleznach nikdy pořádně nemohl spát . Byli jsme v místnosti 8×5 čtyři a pokaždé někdo rušil . No a zase příměr Rakousko (Přijedeš ,zavoláš Dispostelle a za 10min čeká taxi, které tě odveze na hotel. Ráno tě taxi opět vyzvedne…… !!!. Myslím, že tyhle požadavky by darmožrouti z vedení neakceptovali. Naděje umírá poslední. 🙂
Ad 1. souhlasím.
Ad 2. nevím jestli je přímo nutné požadovat taxi a hotel, stačí nocležna na rozumné úrovni, nepožaduji 5 hvězdičkový hotel. Znám, jak ty dobré nocležny, kde se dá rozumně vyspat, tak samozřejmě i ty hrozné, kde se člověk pomalu bojí lehnout. Stačilo by stanovit nějaké rozumné požadavky, jako počet lůžek v místnosti, apod….
…noclecna ve vestavbě nádražního skladiště. V zimě zima , voda jen studená , v létě vedro , mravenci . A hluk.
Proč to firove tolerují?
Taxíky a hotely nejdřív až budeme mít 2x větší HDP jako to Rakousko.
Dnes je u nás problém s příliš velkými nádražími, co se „musí ubourávat“. Tam se dá pár místností najít okamžitě, ty přepažit sádrokartonem a zvukově izolovat na jednotlivé postele nebo nakoupit kapsule z Číny, kde je vyrábí sériově pro Japonsko. Plus se tam přidá na 3 směny místní uklízečka/svačinářka.
V případě, že nebude možné čerpat bezpečnostní přestávku (nejčastěji vlivem zpoždění – výluk), a to zejména v osobní dopravě, bude postup jaký? Němec to bez pardonu zamázne v nácestné stanici (samozřejmě dopředu oznamuje, že potřebuje vystřídat). Tedy i takový postup by měl být součástí výkladu legislativy a hlavně musí být závazný pro všechny. Když se řekne „á“, musí se vyšší právní mocí nařídit i „b“, jinak to může sklouznout k tlaku na fíru, „aby to dojel“. Jinak to rozkouskování přestávky je dost smutný, mine se účinkem. Reálně si ukrojím 30 minut pro eliminaci zpoždění, když mi vlasrně stačí 15?
Zastaví v nejbližší stanici a minimálně 15 minut nepohne kolama. Tečka.
Horovat pro bezpečnost, pořádat mnohahodinová školení o nehodách, vyzývat zaměstnance ke kázni a pak jim sestavit směny tak, že krom dovolených jsou celé týdny, měsíce a roky ve stavu permanentního nevyspání, je jako čistit si zuby a do toho jíst fidorku.
To je všude. Logiku to nemá, ale papírově je vše v pořádku. Kdyby se něco stalo, najdou se podepsaný papíry z různých školení. Takže zaměstnavatel splnil vše co měl
Takže vlk se u pauzy ve směně nažere a koza zůstane celá. Takových 15 minutových pauz máme ve směně habakůk. A pak přijde jakákoli mimořádnost a pauzy jsou fuk.
Přesně a když náhodou to nevyjde tak můžeme PDJO(přestávka na oddech a jídlo) čerpat na koci směny. Opravdu paráda. Takže vše při starém.
Není v zákoně, že přestávka na oddech a jídlo se nesmí čerpat na koci směny?
Tam toho je, co se nedodržuje.
Správně. A nyní, pokud to zákon nařídí, budeš POVINNEN ji vyčerpat, bez ohledu na nějaké zpožění. To je ten podstatný rozdíl!
Zajímalo by mne, kde těch 80 strojvedoucích vezmou?
Jinak pokud se pamatuji, tak v zákoníku práce byla podmínka, že po 4,5 nepřetržité práce musí mít zaměstnanec přestávku 30 minut. Takže šest hodin nepřetržíté práce by odporovalo zákoníku práce.
PŘESTÁVKA V PRÁCI A BEZPEČNOSTNÍ PŘESTÁVKA
(1) Zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce přestávku v práci na jídlo a oddech v trvání nejméně 30 minut; mladistvému zaměstnanci musí být tato přestávka poskytnuta nejdéle po 4,5 hodinách nepřetržité práce.
Pamatuji směny při kterých jsem nastupoval do práce dříve, abych si hned na začátku vyčerpal tuto přestávku na jídlo a oddech a pak jsem celou směnu jedl za jízdy. Taky dobré že? A ničemu to neodporovalo. Je přeci dáno „nejdéle po“.
To by odporovalo, nejdéle po 6 hodinách znamená že i když máte přestávku hned na zašátku tak prostě celou směnu bez přestávky nedáte, leda že by měla max. 6,5 hodiny. U nás docházkový systém automaticky vkládá pauzu 30 minut po 4,5 hodinách a i kdybych byl v práci jen 5 hodin tak mi to stejně tu přestávku dá. A když ji mám ve výkazu, tak mi ji nemůže nikdo odepřít.
Ale to víte, že to lze… Mají nás v hrsti, najděte si NV 589/2006 Sb.