Šest hodin v posteli jako minimum. Strojvedoucí budou mít delší odpočinek

Strojvedoucí, ilustrační foto. Pramen: MEV Austria FacebookStrojvedoucí, ilustrační foto. Pramen: MEV Austria Facebook

Novinkou bude přestávka pro strojvedoucí po šesti hodinách, změní se pravidla pro prodlužování směn.

Ministerstvo dopravy chystá novou vyhlášku, která striktně stanoví minimální dobu odpočinku pro strojvedoucí mezi jednotlivými směnami. České dráhy chtějí pravidla dodržovat dříve, než vyhláška vznikne, nový systém začne platit už se změnou jízdního řádu v prosinci. Kvůli tomu přijme státní dopravce 80 nových strojvedoucích.

Od našeho posledního jednání se podařilo najít shodu s ministerstvem práce a sociálních věcí v navržených opatřeních pro strojvedoucí. Budou mít garantován odpočinek na lůžku po dobu minimálně 6 hodin mezi směnami. Nově je navržena také přestávka v práci, která musí být poskytnuta po 6 hodinách nepřetržité práce a v délce minimálně 45 minut. Nová a zpřesněná opatření zamezí obcházení či účelovým výkladům těchto předpisů,“ řekl po jednání ministerské komise pro bezpečnost na železnici ministr dopravy Karel Havlíček.

Z šesti hodin jsou dosud často jen tři až čtyři hodiny

Současné normy stanoví mezi takzvanými dělenými směnami minimální dobu odpočinku na 6 hodin. Ta se nezmění, bude ale jasněji stanoveno, co skutečně odpočinek je. Dosud se totiž do této doby započítává doba, kdy strojvedoucí opustí lokomotivu i kdy nastupuje znovu do směny. „Počítá se do ní i například cesta od vlaku na ubytovnu a zpět k vlaku. V reálu jste rádi, když spíte tři čtyři hodiny,řekl deníku Zdopravy.cz jeden ze strojvedoucích, když ministerstvo v létě začalo řešit možné změny v legislativě.  Pro srovnání: řidič kamionu má mezi směnami povinný odpočinek devět hodin.

Předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský na včerejším jednání Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny uvedl, že nová pravidla pro odpočinek budou u Českých drah platit od změny jízdního řádu v letošním prosinci. Ministerstvo vyhlášku plánuje na příští rok, aby měli dopravci čas se připravit.

Nová pravidla totiž budou znamenat i potřebu po více strojvedoucích. V praxi bude jejich doba, kdy nejsou zaměstnavateli k dispozici, delší. „Počítáme s tím, že budeme muset kvůli tomuto opatření přijmout zhruba 80 nových strojvedoucích,“ potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík. České dráhy patří k dopravcům, u kterých jsou dělené směny nejčastější. U jiných naopak prakticky nejsou.

Nové předpisy, které ministerstvo chystá, zpřesňují stávající právní úpravy prodloužení směny, pokud je součástí směny režijní jízda. Délka směny nebude moci přesáhnout 13 hodin. V případě, že je součástí směny režijní jízda, může délka směny činit nejvýše 15 hodin. V případě rozdělení směny na více částí bude doba mezi začátkem první části a koncem poslední části směny nejvýše 13 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.

Nově se i do vnitrostátní drážní dopravy dostane povinná přestávka v práci pro strojvedoucí, která musí být poskytnuta po 6 hodinách nepřetržité práce a v délce minimálně 45 minut. Může být rozdělena na více části v trvání nejméně 15 minut.

Tagy České dráhy Ministerstvo dopravy pracovní doba strojvedoucích strojvedoucí Top
116 komentářů