Seriál: Po nejzápadnější lokálce do Hranic v Čechách jezdí jen České dráhy a Správa železnic

Hranice v Čechách. Foto: Ondřej KubalaHranice v Čechách. Foto: Ondřej Kubala

Město Hranice by mělo zájem o více vlaků, kraj tu však poptávku obcí po vlakovém spojení necítí.

Přinášíme vám další díl seriálu, kde mapujeme aktuální provoz na tratích, kde se pravidelná osobní doprava už zcela nebo téměř zastavila a nebo je naprosto minimální. V minulých dílech jsme vás vzali na trať Hněvčeves-Smiřice,  trať Rumburk – Ebersbach, lokálku Svojšín – Bor, západočeskou trať do Bochova, jihočeskou trať do Netolic, na lokálku do Týna nad Vltavou nebo na česko-slovenské pomezí u Skalice.

Je to nejen nejzápadnější lokálka v Česku, ale také trať s nejméně obvyklou veřejnou objednávkou u nás. V pracovní dny tu Karlovarský kraj objednává jen jeden odpolední pár vlaků pro cestující, o víkendu v letní sezoně pak jezdí dva páry. Jinak nic.

Do nejzápadnějšího města Česka jiní dopravci než České dráhy a Správa železnic nejezdí. Tedy minimálně poslední rok a půl tomu tak bylo. Trať, která kdysi vedla až do Německa, se nově v někdejším přeshraničním úseku proměnila v cyklostezku.

Vlaky začaly jezdit z Aše do Hranic v září 1885, pokračování do saského města Adorf vzniklo až o dvacet let později. Dobové materiály uvádí, že hlavním důvodem dostavby přeshraničního úseku do Německa bylo rozšíření textilní výroby jak u nás, tak v saském pohraničí.

Trať stavěly a provozovaly Rakouské státní dráhy, ČSD ji měly převzít až v roce 1938. Po druhé světové válce s novým politickým uspořádáním Evropy ale ztratila svůj původní význam. Vlaky přes hranice dojezdily a koleje zmizely. Zůstal zachovaný jen český úsek do Hranic.

Kdysi tu bylo velké nádraží, nejdříve hlavové, pak průjezdné a nakonec zase hlavové. Nádraží budova šla k zemi před deseti lety a město proti tomu tehdy protestovalo a nabízelo, že budovu bude využívat. Dnes je tak v Hranicích už jen malá zastávka.

Před týdnem jsme vás sem vzali v naší reportáži, kdy jsme trať projeli a sledovali, jaký bude o jeden všednodenní vlak zájem. Dnes se na ni podíváme z pohledu infrastruktury a provozu.

„Za celý loňský rok jelo v úseku Aš město – Hranice v Čechách 721 osobních vlaků, 34 služebních vlaků a 1 vlak soupravový. Letos do konce září pak jelo mezi Aší a Hranicemi 524 osobních vlaků a 28 služebních vlaků,“ říká mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda s tím, že jedinými dvěma dopravci tu byly České dráhy a v případě služebních vlaků Správa železnic. Nikdo jiný sem za poslední rok a tři čtvrtě nepřijel.

Nejčastěji tu můžete vidět klasickou osmsetdesítku, ale novinkou posledních let jsou speciální jízdy s historickým Hurvínkem. „Jízdy s Hurvínkem jsou otázkou teď posledních dvou let. Letos jsme je nasadili na pravidelných vlacích o víkendu 23. a 24. srpna. Vlak jsme navezli z Chebu do Aše, odkud pendloval do Aše města a zpět a dvakrát během dne zajel až do Hranic v Čechách. Vždy ale šlo o pravidelné vlaky s historickou soupravou. Na akci spolupracujeme s Karlovarským krajem a o nasazení historického motoráku se rozhoduje většinou na začátku konkrétní turistické sezóny. Cílem je nabídnout atraktivní zážitek z jízdy nostalgickou soupravou,“ vysvětluje nasazení Hurvínka Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah.

Moc často se sem v posledních desetiletích nejezdilo, je to opravdu úplný konec naší země. Například v jízdním řádu 1981/1982  šlo o 7 párů přímých vlaků z Chebu. Zajímavé je, že jezdívaly i během hluboké noci. V jízdním řádu 2001/2002 byly do Hranic vedeny 3 vlaky denně každým směrem a jeden pár jen v pracovní dny kromě prázdnin. Zhruba o 5 let později v grafikonu 2006/2007 už najdete v tabulkách jen jeden pár vlaků odpoledne.

Stojíme o více vlaků

Samozřejmě že bychom vítali více vlakových spojů. Takto jsme i v minulosti opakovaně žádali Karlovarský kraj. Dle informací od koordinátora dopravy je ale objem veřejné dopravy v kraji dán relativně pevně a spoje navíc jdou na úkor spojům jinde. Takže to neprošlo. Respektive v posledních letech nám vyšel kraj alespoň částečně vstříc v tom, že o víkendech o letních prázdninách přidal jeden dopolední spoj. Není to mnoho, ale jsme za to vděční. I proto, že vnímáme tlaky na úplné zrušení této tratě, čemuž se samozřejmě všemožně bráníme,“ řekl deníku Zdopravy.cz starosta města Hranice Daniel Mašlár.

Podle něj zdejší vlak využívají především v pátek a v neděli studenti, kterým spoj navazuje na další vlaky do vnitrozemí. Turistický potenciál má podle starosty zmíněný dopolední víkendový vlak ve spojení s odpoledním.

Zajímavé ale je, že ve stejný čas jako jediný celoroční vlakový spoj jede z Aše do Hranic i autobus, po téměř shodné trase. „Na tuto podivnost jsme upozorňovali, ale jak autobus, tak i vlak má další návaznosti, kvůli kterým to podle koordinátora smysl takto má,“ doplnil starosta.

Zatímco město říká, že by uvítalo více vlaků, Karlovarský kraj zájem zdejších obcí o posílení vlakové dopravy nevnímá. „Současný provozní model funguje od roku 2007, v tuto chvíli neevidujeme požadavky od obcí na jeho změnu. Od roku 2023 je v provozu druhý pár vlaků na trati o víkendech v letní sezóně, který umožňuje turistům přepravu do oblasti přírodního parku Smrčiny a na bývalé trojmezí Československa, Východního Německa a Západního Německa. Lze však očekávat větší úpravy autobusové dopravy v oblasti v souvislosti s širší integrací veřejné dopravy v Karlovarském kraji, o které se nyní jedná mimo jiné i v rámci budoucí spolupráce s Plzeňským krajem. Zatím však není možné stanovit nic konkrétně,“ odpověděla na naše dotazy mluvčí Karlovarského kraje Jitka Čmoková.

Více víkendových spojů a konec spojení v pracovní den?

Karlovarský kraj letos žádal o dotaci na pořízení bateriových vlaků na trati z Chebu do Aše. „Jde o pořízení jednotek BEMU pro relaci Cheb – Aš – Hranice, jelikož nasazovaná německá vozidla v úseku Cheb – Aš kapacitně nevyhovují. Pokud by Karlovarský kraj uspěl s žádostí o tuto dotaci, skončilo by přestupování v Aši při jízdě do stanice Aš město, tedy i do Hranic, což by zvýšilo atraktivitu i navazujícího úseku vytvořením přímého spojení z Chebu. Naopak ve směru do německého Hofu by se nově muselo přestupovat na německou soupravu. Pokud by Karlovarský kraj s žádostí o dotaci neuspěl, je možným řešením rovněž převedení úseku Aš město – Hranice do režimu turistických vlaků o víkendech, přičemž by jich pravděpodobně o víkendu jezdilo víc než dnes,“ nastínila další možnosti mluvčí kraje.

Tento týden se kraj dozvěděl, že jeho projekt dotační podporu nezíská. Karlovarský projekt na nové vlaky pro trať, označenou v jízdním řádu číslem 148, skončil na poslední příčce.

Pokud do Hranic přijedete vlakem, zaujme vás právě teď opravovaný prostor před vlakovou zastávkou. Parkoviště pro auta, cyklostezka nově vydlážděný přístup k manipulační koleji i sadové úpravy. Proč to všechno, když sem téměř žádné vlaky nejezdí?

„Účelem projektu bylo vybudovat českoněmeckou cyklostezku po bývalé železnici zvané Mockelbahn. Ta měla jednak spojit město Hranice a Adorf a také zpřístupnit krásnou krajinu podél bývalé železnice, kterou si od války vzala příroda. To se snad povedlo, cyklostezka je nyní dokončována. Začíná u bývalého nádraží, tak jsme logicky upravili i prostranství kolem vlakové zastávky. Původní nádražní budova byla před více jak 10 lety zbourána a krom betonové zastávky bylo celé místo dost neutěšené. Neměli jsme ambice stavět nějaké nové nádraží, ale aspoň jsme okolí trošku upravili. Toto místo by tedy nemělo být jen okolí zastávky, kam jezdí jeden vlak denně, ale výchozí bod na cyklostezku. Celá síť cyklostezek má o pár set metrů vedle křižovatku,“ vysvětluje všechny zdejší proměny starosta města Hranice Daniel Mašlár.

A jelikož město staví cyklostezku i na pozemcích bývalého nádraží, které patří Správě železnic, chystá se jejich převod. „Správa železnic po dokončení počítá s nabídkou převodu tělesa bývalé dráhy obci,“ potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Pokud byste se rádi svezli po nejzápadnější lokálce v Česku a máte chuť objevovat zdejší přírodu, vezměte si i kolo. Vlaků sem jezdí sice minimum, ale na kole se můžete nově vydat po stopách bývalé železnice do Německa a prozkoumat její okolí.

Zmíněný pár dopoledních vlaků jezdí podle objednávky kraje od letní sezóny 2023. Jezdí z Aše po desáté hodině (letos v 10:15) do Hranic v Č. a odtud zpět do Aše po 11. hodině (letos 11:18) – o víkendech během letních prázdnin. Počet spojů do Hranic je v posledních letech stabilní a podle dosavadních informací by se neměl měnit.

Hranice v Čechách. Foto: Ondřej KubalaHranice v Čechách. Foto: Ondřej KubalaHranice v Čechách. Foto: Ondřej KubalaHranice v Čechách. Foto: Ondřej KubalaHranice v Čechách. Foto: Ondřej KubalaHranice v Čechách. Foto: Ondřej KubalaHranice v Čechách. Foto: Ondřej KubalaHranice v Čechách. Foto: Ondřej KubalaHranice v Čechách. Foto: Ondřej Kubala
Tagy Karlovarský kraj seriál opuštěné tratě Správa železnic trať 148 Cheb - Hranice v Čechách
7 komentářů