SERIÁL: Moravskoslezský kraj zadá provoz na železnici přímo jen na pět let
Nádraží Ostrava - Svinov. Foto: České dráhy
Deník Zdopravy.cz se ve svém nepravidelném seriálu o budoucnosti železniční dopravy v regionech přesunul z Pardubického do Moravskoslezského kraje. Ten
Já si myslím,že dopravce by měl být státní a ne podporovat soukromniky
Docela by mne zajímalo, jestli tím zahájením „jednání se všemi dopravci, kteří projevili zájem“ se rozumí i poptávání konkrétní cenové nabídky za jeden vlakový kilometr a pokud ano, jaký je pak rozdíl mezi soutěží a tímto – de facto individuálním – nabídkovým jednáním s konkrétními vybranými dopravci ? Nebo to funguje stylem, „Hele, jako když to dáte rovnou nám teď, tak to odjezdíme za 110 Kč/vlkm, ale kdyby jste to soutěžili, tak holt bychom museli jít třeba na 90 Kč/km, protože konkurence ?
Smlouva jen na 5 let? To musí být docela drahý v tomto sektoru, kde návratnost investice se počítá spíše na desítky let….
Plus, kdyby na MD vznikl hodně komerční model a nedošlo k integraci R EC, EX do IDS kraje. Tak lidi tyto páteřní tratě nebudou moct vlastně používat, zejména na krátké vzdálenosti. Tím se jim například zmenší možnost přestupu. Nebo pojedou dýl. Nebo cena jízdenky stoupne tak, že se na vlak vykašlou. A kraj bude muset naopak přikoupit a přiobjednat další vlaky na své triko.
Nemůžu si pomoct, ale nevidím v tom nepodobnost se situací ohledně aerolinek, kdy jsou nízkonákladovky (GW, Arriva), a na druhé straně ČD. Nízkonákladovky splní svůj cíl, tedy odvezou cestující, a v některých případech i levněji. Na druhou stranu, práva cestujících jako že když ujede poslední přípoj, jedu taxíkem, jsou ta tam. Úschovna zavazadel na nádraží? Půjčovna kol? Možnost cestovat na jednu jízdenku z jednoho koutů republiky na druhý? IN 100, která platí prakticky na všech tratích a umožňuje mi prostě sednout do vlaku a jet, s jednou kartou za jeden poplatek? Využití výborné aplikace Můj vlak na cestu kamkoli? Úschova… Číst vice »
Určitě je na nabídce železničního dopravce nejdůležitější půjčovna kol. Mám pocit, že čtete moc Železničář, kde se podobné kulervoucí argumenty pro „národního dopravce“ vyhrabávají, kde to jde.
„Z jednoho koutu republiky na druhý“ nejdřív podpořte čísly. Klíčové relace mají přímé spoje a na ně budete celkem logicky mít i jednu jízdenku. Stejně je třeba ve většině případů kombinovat IDS a dálkovou jízdenku, v době mobilních aplikací mě to rozhodně nezabije.
Nejdůležitější není, ale je to jeden z příkladů toho, na co se soukromí dopravci nejspíš vykašlou. Jinak já mám zase dojem, že příliš posloucháte Jančuru a spol., brečící, že jde liberalizace pomalu – přitom se koukněte třeba na Anglii, jak liberalizace dopadla tam. Dopravci nasadili brutální ceny a to netřeba připomínat, že na rozdíl od ČD jde výdělek takových dopravců do kapsy jejich majitelům, kteří jej nemusí použít ani na zlepšení služeb nebo vozového parku. Jaká čísla máte na mysli? Jinak samozřejmě, že rychlíky po nějaké budoucí soutěži MD nebudou rozkouskovány na jednotlivé dopravce. Ale problém je, že třeba každý… Číst vice »
Úschovna zavazadel na nádraží? Půjčovna kol?
Není toto job pro provozovatele nádražních budov, tedy SŽDC, resp. nájemce v těchto budovách? Proč by tohle měl zajišťovat libovolný dopravce? 😯
Pro Pavel:
Je vidět, že o železniční dopravě v UK nevíte vůbec nic: dopravci nasadili brutální ceny, to ano. Ale co jste zapomněl dodat (a nebo o tom vůbec nevíte…), že mají za povinnost modernizace nádražních budov, parkovacích ploch (a spoustu dalších dílčích povinností…) a ze zisku, který přesáhne sjednaný rámec finančního plnění, musí přebytek odvádět k DfT.
Proto je UK v modernizaci infrastruktury železniční sítě a výstavby VRT daleko, daleko před ČR.
Vysoké ceny jízdného jsou v takovém případě nutnou daní za rozvoj železniční dopravy, která každoročně zvyšuje počty přepravených cestujících i nákladu…
Roman: A zvyšuje tam i podíl na celkových objemech přeprav, při tak drahém jízdném? U nás se třeba sice zvyšuje výkon, ale podíl železnice oproti silnici stále klesá, leckde ani nabízené spojení není použitelné, ruší se nakládka…
Pavel: Nemám pocit, že by ČD byly nějaká charita. Také si vše nechají zaplatit. A co utratily na dohánění konkurence, to ubraly na rozsahu spojů. Zejména v okrajových obdobích máte kolikrát smůlu.
Nedovedu si představit dopravu na hranicích kraje, která už je tak mizerná. Tedy Frenštát Valašské Meziříčí. Suchdol Hranice. Jeseník Krnov a podobně. Že by si cestující kupoval 2 předražené lístky. Tam to pak prostě půjde stejně do kopru jako na hranicích se Slovenskem. K tomu plánovaná soutěž na rychlíky Olomouc Krnov Ostrava. Nedovedu si představit, že si po zrušení rychlíku Ostrava-Jeseník v Krnově z rychlíku (Ostrava Krnov Olomouc) objednávaného MD, soutěžené metodou nejvyššího výběru jízdného, vystoupí 50 lidí a půjde si jednomu okýnku na nádraží koupit další návazný předražený lístek, s přestupem 4 minuty – jedoucích do Jeseníku, Osoblažska, Bruntálska,… Číst vice »
Jízdenky se budou kupovat ve vlaku, jako je tomu již nyní třeba v Jihočeském kraji bez příplatku 40,- , takže zde bych neviděl problém s tím, že budu přebíhat k okénku a zpátky. V čem souhlasím, tak bude zdražení jízdného, řádově o 15 až 20%, když pojedu přes hranice kraje a přestupovat na jiného dopravce.
Hlavně aby ještě vůbec nějaká „pokladní okénka“ zůstala (v provozu) …
Ano, když ten možný stav vymyslíte takhle blbě, tak ho samozřejmě můžete o to jednodušeji kritizovat.
Jízdenky se dají kupovat v mobilu nebo ve vlaku, na okýnka zapomeňte – jedno „okýnko“ stojí 50-100 000 Kč měsíčně a musí mít sakra obrat, aby se vyplatilo…
Michal: „jedno „okýnko“ stojí 50-100 000 Kč měsíčně a musí mít sakra obrat, aby se vyplatilo…“
No, a právě proto jsem napsal to, co jsem napsal.
Michal
A vy jsi budete do mobilu instalovat nějako d. mobilní aplikaci každého dopravce zvlášť? Nebo každého kraje tedy nevím 8 aplikací?
Já třeba ani android nemám.
A důchodci také určitě budou štěstím nadšení.