Senioři a děti do 14 let zdarma, státní zaměstnanci za polovinu. Maďarsko chystá tarifní revoluci
Dvoupodlažní velkokapacitní jednotka Stadler Kiss pro MÁV - Start. Foto: Rainerhaufe / Wikimedia Commons
Dopravce přiznává, že současný systém slev je nepřehledný.
U důchodců a studentů to aspoň chápu, ačkoliv v s tím nesouhlasím. Kdyby ale za moje peníze platili jízdné státním darmozroutum, vyjdu do ulici. Štěstí, že neziju v Maďarsku.
Závist je hrozná věc, musel jsi mít asi krušné dětství, či dosavadní život plný neúspěchů.
Tak je vidět, že poučení ze Slovenska nezabralo. Co už. Tak jen rychlé shrnutí: toto se dá dělat, pokud je stát zároveň ochoten nalévat VÝRAZNĚ víc peněz po pokrytí prokazatelné ztráty. Jenže pokud už má ty peníze v kase, tak je mnohem účelnější za ně opravit tratě a objednat víc vlaků, protože to přitáhne nové platící cestující. Pokud nicméně stát víc peněz nemá, pak je bezplatné jízdné naopak na úkor služby. Dochází to potom tak daleko, že třeba ZSSK v má v tomto GVD celou řadu vlaků s poznámkou „ide odo dňa vyhlásenia“ s poznámkou, že jejich zavedení je závislé… Číst vice »
O článek níž je povídání o Litoměřicích a bezplatné dopravě. Asi tam žijí Slováci a Madaři. : – )
U ZSSK se ty značky objevují u vlaků, zahušťující takt, případně zatím nejedoucích v nějakém úseku.
Tam, kde je po vlacích poptávka, případně se očekává nárůst, byly vlaky přidány.
Nejaké vlaky pridané možno boli, ale rozhodne nie dostatok vlakov.
Článek je o něčem jiném, je o zjednodušení nepřehledných kategorií slev. J9zdné zdarma pro seniory a pro děti je v Maďarsku tradičně už mnoho let.
Typický socjálizmus – sice zadarmo, ale ve šrotu po rozbitých tratích pomalu.
Maďarsko může mít konvenční tratě na 200 a VRT za hubičku, protože je to řídce osídlená placka s tratěmi jako když střelí.
Ale oni mají většinu sítě zastaralou a pomalou.
Mimo to, že někde je to katastrofa co se vozovýho parku a sítě týče, další problém je, že to dělají v době, kdy na to prostě nemají. Ale zase když ta babča pojede v tom šrotu třicítkou do města zadarmo, tak Viktor bude hodnej kluk a tyto nedostatky budou v tu chvíli odpuštěny.
No já cestoval loni i předloni v Maďarsku vlaky typu EC ,IC ,IR a Os a vozový park alespoň čím jsem jel je lepší než u nás ! Navrch ani jednou nebyla změna řazení či chybějící vůz jako je u nás u ČD i Regiojetu tradicí!
No, spíš novější. To “lepší” je podle mne diskutabilní. Oproti době před 10 lety tu samozřejmě zlepšení je – i v tratích. To je ale třeba v Srbsku taky.
V Maďarsku se starých motoráků zbavili docela šalamounsky tím, že prostě na mnoha regionálních tratích ukončili provoz. To pak statistiky vozového parku docela zlepší 🙂
Jinak je to mix. Nové KISSy a Flirty super, IC+ vagony jsou velký krok zpět. Pak sem-tam ruský motorák (někdejší řada 835 u ČD).
„Pak sem-tam ruský motorák (někdejší řada 835 u ČD).“ Dnes řada 416 (ex 6341) MÁV. Těch bylo dovezeno jenom 20 + ta jediná marfuša aka dlabaný ingot, která se zkoušela v ČR, byla do Maďarska dodatečně prodána na ND. Žádné velké terno s nimi MÁV neudělaly; od samého začátku byly samá porucha a některé už jsou trvale odstavené. Mj. i proto nebylo využito opce na dalších 30 jednotek. Ty poruchy se projevovaly už při přejímce nových souprav a v záruce a díky komentářům ruských techniků, kteří ty průsery řešili, si dlabané ingoty u MÁV vysloužily přezdívku „uzsgyi“ – řekněte si… Číst vice »
K MÁV jich bylo dodáno 40 ks, nikoli 20.
Oni nakonec té opce využili? Nemůžu nikde najít kdy. Původně bylo dodáno 20 ks. (Bohužel neumím maďarsky.)
Doteď to tedy byl typický kapitálzmus- ve šrotu po rozbitých tratích a draho.
: – )
S tím šrotem bych byl opatrný- modernizace vozidel tam jede.
Ta sleva od 65 let bude platit i pro cizince? Jak se bude těch 65 let prokazovat? Bude stačit jen cestovní pas?
ano, jinak by porušily evropské zákony
Ale můžou to nějak sabotovat. Třeba tak, že pro slevu bude potřeba si vyřídit průkazku, která se zasílá poštou, a korespondenční adresa musí být z technických důvodů v Maďarsku.
Dosud to nedělali, tak teď začnou? https://www.mavcsoport.hu/en/mav-start/domestic-travels/faq-domestic-travel
To jde napadnout.
Možná by se mohli inspirovat v PID, kde některé skupiny nejezdí zadarmo, ale za 0 Kč. No a to je velký rozdíl, protože na to druhé už ta průkazka potřeba je!
Je ta prukazka vydavana Ceskymi drahami (i jinymi dopravci), mestem Praha nebo Stredoceskym krajem?
Vyzaduje na jeji vydani se bydliste v stredoceskem kraji nebo Ceske republice?
Jde ji ziskat na pockani nebo cekat na zaslani nevimkolik dni na adrese v CR?
Jde ji ziskat na vetsine nadrazi, nebo jenom v nejake dobre ukryte kancelari v Praze?
Mimoňové, vzpamatuje se, toto přece platí již dávno. A na rozdíl od Slovenska stačí občanka. Většinou ani to ne, stačí říct, že jsi důchodce.
Přesně tak – to tam funguje zcela v pohodě už nejméně 10 roků: ukážete OP a průvodčí jej ani nezkoumá, jen pozdraví a usměje se na vás – a všichni jsou spokojeni.
To jen v ČR všichni rádoby „dopravní odborníci“ dělají, že o tom nikdy neslyšeli a nic nečetli, aby mohli neprávem nadávat a kritizovat české „Babišovy slevy“, které jsou ve skutečnosti jen slabým odvarem toho, čeho bylo v Maďarsku možno využívat už mnohem dřív.
Viz Karlovy Vary v MHD a vyřízení dokladů…
Stačí občanka.
To mě tedy překvapuješ. Myslel jsem, že to tam máš všude všechno proježděno. A to sis ještě nevšimnul, že v Maďarsku kdokoli nad 65 může jezdit veškerou veřejnou dopravou zadarmo? Vždyť to přece takhle funguje už dávno. Nevím, proč to tenhle článek popisuje jako nějakou novinku.
Ta sleva není nic nového, platí už několik desítek let. Platí na všechny dopravní prostředky objednané státem, v praxi je to veškerá MHD a většina spojů mimo města. Výjimkou je pár expresů nejvyšší třídy.
Nechápu ty státní zaměstnance, že by měl Victor z něčeho obavu? Jinak si ten úplatek vlastnímu aparátu nedovedu vysvětlit. Normální by bylo, že slevu 50% mají lidi ze soukromé sféry a státní, které si ty první platí z daní jedou za plnou palbu.
Pokud mají podobně šikovné ministry práce a sociálních věcí a třetinu zaručených platových tarifů pod min. mzdou jako u nás tak se nedivím, že pak dostávají takového nepeněžní benefity, jelikož i zamindrákovaní závistivci mají volební právo a ti jsou nejcitlivější na zvyšování platů.
Na to jaké máme schodky rozpočtu a výši dluhu vyjednal ministr práce opravdu dost. Správně by se mělo škrtat, i mezi těmi zamindrákovanými závistivci na sociálních dávkách. Každopádně nechápu jak to zlepší kvalituvlaků v Maďarsku, kde je na vedlehších tratích benchmarkem šukafon a stanice s mechanikama a hromadou neproduktivních zaměstnanců, které párkrát denně stáhnou a vytáhnou závory.
Starej se o svoje, hlupáku. V Maďarsku jezdí takové vlaky, jaké jsou vzhledem k poptávce kapacitně potřeba, a na příčných směrech i ta 810 tam jede průměrnou 60. I ta organizace veřejné dopravy kolem Budapešti je mnohem lepší, ve srovnání s Prahou. Ne jako tady, kde kromě Praha-Ostrava nebo Brno a nyní tedy i Tábor jsme vděční za průměr rychlosti 40, a kde už si člověk ve vlaku skoro nemá ani šanci sednout a je vlastně rád, že se vůbec vešel dovnitř.
Ty se zase vrať ke starostem dezolé z k-reportu
Ne, to by opravdu nebylo normální.
Jaký Victor?
Je potreba se na to divat politicky: To, co je na Zapade uvedomelost a ohleduplnost k prirode je v Madarsku populismus a mafianska praktika.
To je pravda, měl by být stejný metr. 😀 Ale vítěz má vždy pravdu.
Z opravdu dlouhodobého hlediska nebude vítězem v této hře nikdo.
Přitom se jedná o nejméně bolestný způsob, jak snížit uhlíkovou stopu – místo 1 km kolony čoudících plechovek pojme tyto lidi 1 vagon, ale dle některých je asi lepší alternativa masivně dotovat OZE s horším efektem.
Myslíte, že lidi co dneska jezdí autem, kvůli snížení jízdného přesedlají na vlaky? Ve skutečnosti to většinou spíš funguje tak, že lidé, kteří už dnes jezdí vlakem (případně ti co dnes nejezdí vůbec), budou jezdit o něco častěji. Třeba v Tallinnu mají MHD zadarmo pro všechny a snížení automobilové dopravy tam nenastalo.
Průmysl a energetika jsou největší znečišťovatelé. Navíc pálení uhlí produkuje kromě klimaticky problematického CO2 ještě spoustu dalších jedů, např. rtuť čpavek, prach, radioaktivní materiál (uhlí je významnějším zdrojem než jaderky) atd. Navíc OZE se budují i kvůli větší soběstačnosti.
Nicméně souhlasím s tím, že by veřejná doprava měla být levná. To platí o regionálce, ale třeba dálková doprava levná není, s celou rodinou se obvykle dopracuji k tomu, že platím víc než bych platil za cestu autem.
Bohužel to tak je. Ona ani i ta regionální není levná, když jedete třeba čtyřčlenná rodina. Obvykle dražší než autem. Takže většinou není co řešit. Bohužel.
Problém je, když ten další vůz nejede místo dosavadní kolony aut, nýbrž vedle též zkapacitněné kolony aut, jak se ve výsledku přidávání kapacit a snahy kompenzovat přepravní náklady všem děje.
COž je samozřejmě kravina. Ti co jezdí autem, tak jezdí autem kvůli větší pružnosti a větší rychlosti. Takže kvůli nižší ceně jezdit autem nepřestanou.
Důležitý není úmysl, ale výsledek. Nicméně rozklíčovat skutečné úmysly skutečných decision makerů (selsky řečeno: těch, kdo mají na špagátkách jejich politiky) obou zmíněných stran je dost složité. Pak jde o to, jestli jsou jejich výsledky skutečně to, čeho chtěli dosáhnout, nebo jenom vedlejší produkty procesů podporujících jejich skutečné (a většinou skryté nebo zamlčené) zájmy; ty nemusejí mít se zájmem o stav a rozvoj společnosti vůbec nic společného.
Pokud vím, tak přepravu seniorů 65+ zdarma mají už dávno a platí pro všechny občany EU.
Do teď jsem nepochopil, proč mají důchodci a děti dotované jízdné i ve špičkách, třeba ty patky a neděle odpoledne/večer.
Určitě, důchodci mají k lékaři a děti do škol jezit v noci.
Důchodce může k doktorovi jet v 10.v sedle a jestli myslel děti do 6 let, tak s nima může matka na nákup taky v sedle.
Samozřejmě, protože lékaři upravují své ordinační hodiny a objednáváno pacientů dle JŘ.
Asi nevíte, jak to chodí a buďte rád. Dnes se většinou k odbornému objednává, tak (snad nebudete potřebovat) argumentujte při objednávání s dopravním sedlem.
To se většinou projevuje tak, že objednají třeba až za měsíc nebo za tři. Ale ještě jsem u doktora nezažil, že by byl v rámci pracovní doby problém upravit konkrétní čas.
Mám přesně opačnou zkušenost. Navíc v poslední době chybí zubaři, obvoďáci, pediatři… Nevím v kterém světě bydlíte. V Praze?
Na alergologii, kde jedna ze tří v okresním městě začala objednávat nové pacienty na příští rok, jsem v půlce prosince dostal termín na duben. Myslím že kdybych ještě argumentoval dopravním sedlem tak mi rovnou zavolají sanitku do cvokhausu 🙂
Nejenom alergo. Je to prakticky u všech doktorů stejné plus mínus.
Jak kde.
Opravdu všude v 10 něco jede? Neni málo míst kde to jede naposledy s dětmi do školy sedmé a pak zase až cca ve 13. A zpátkyod doktora jak?
To jo. Třeba na odběr krve na sedmou. Ale jo, onia se mu laborka přizpůsobí, že… 😁
A není náhodou v sedle delší interval mezi spoji, takže nakonec o moc prázdnější nejsou?? Plus pokud se musí přestupovat, bývá z toho delší čekání…
Mezi nocí a špičkou je ještě docela dost volného místa…
Trochu jsem nadsadil, ale jinak přizpůsobovat něco jízdnímu řádu je konina.
Vždycky to tak nebylo. Za jiných časů jsem pracoval ve fabrice, která střídání směn přizpůsobila jízdnímu řádu ČSD.
To je pravda, u nás vlak jinak jezdící v taktu poslední jízdu čeká na lidi z fabriky.
No vidíte a u nás byl problém s posunutím posledního spoje MHD (jedné konkrétní linky), o cca 10 minut, aby to vycházelo na příjezd Rychlíku, takže lidé museli čekat další skoro hodinu na spoj jiné linky, aby se pak prošli cca kilometr až kilometr a půl ze zastávky.
A místostarosta obce to omlouval tvrzením, že to nejde, že to by pak řidiči MHD třeba ujel poslední spoj domů (až na to, že řidič zatahoval kolem půl jedné ráno), kdy už u nás žádné VHD do okolních obcí nejezdí, takže lze předpokládat že byl v práci vlastním autem.
asi byl soudruh na dráze vejš než soudruh u vás v podniku.
To se soudruhováním nemělo zase tolik společného. Pokud je mi známo, tak ve venkovských fabrikách bylo takových případů jako pracovní doba ranní směny navazující na příjezdy/odjezdy vlaků (například) 5.40 – 14.10 větší než malé množství. Možná se to dneska některým zdá nepochopitelné, ale v těch dobách byl ten, kdo denně dojížděl do práce dál než nějakých 15 – 20 km, zjevením z jiného světa. Ono to totiž nebylo potřeba, protože ty 4000 (nebo kolik jich je, současná vláda to neumí ani pořádně spočítat) tuzemských brownfieldů jsou v drtivé většině pozůstatky míst, kam se kdysi chodilo do práce.
Díky bohu, že je málo takových států s takto ekonomicky negramotnými blázny.
V Lucembursku, kde je veřejná doprava zdarma už několik let pro všechny, jsou taky blázni?
Obecně to problém není, ale zde to silně zavání populismem, protože Maďarsko na to nemá.
Obecně na to mít musí každý, protože jakákoli společnost na zhoršení prostředí doplatí. Hodně doplatí.
Stav životního prostředí je vůči „bezplatnosti“ veřejné dopravy jen vzdáleně korelující.
Stejně tak „bezplatnost“ veřejné dopravy nemusí nijak korelovat s jejím přepravním podílem.
P. S. Zrovna děti a mládež ani nemají možnost jet sami jinak veřejnou dopravou, tzn. u nich jde o to méně o vliv „ušetření životního prostředí, když nepojedou autem“.
Zčásti to platí i u důchodců.
Dnes velkou část dětí vozí rodiče autem. I tam, kde jezdí busy. Je tedy volba.
Bezplatná doprava není sociální služba, má vliv při rozhodování, protože značná část lidí už začíná počítat. Navíc větší část důchodců už za volant nepatří (jistě, doktor jim to napíše), ale do posledka jezdí. Takže dostaneme-li je z aut, tak zvýšíme i bezpečnost provozu. Dostupnost veřejné dopravy je správná věc.
Doprava zdarma generuje zbytečné jízdy. Tím jedna nesmyslně přetěžuje systém a jednak mu ubírá finance. Viz svého času na Slovensku.
Dovolit si to mohou jen ti nejbohatší. A tím zadlužené Maďarsko opravdu není.
Na Slovensku, kde bylo a ještě je
do plno tratí, kde dopoledne od 7 do 12 nic nejezdí?
Maďarsko je zadlužené daleko míň než většina vyspělého Západu. A jestli chtějí přijmout euro, tak aby pak nemuseli nespravedlivě doplácet na Řecko či Itálii, potom potřebují svůj dluh rychle zvednout alespoň na dvojnásobek.
Nemalá část těch rodičů, co vozí děti autem, tak činí během své vlastní cesty do práce.
Veřejná doprava je u nás i dnes levnější než cesta autem, která naopak je relativně drahá (a to mj. pro důchodce).
Navíc, „bezplatnost“ veřejné dopravy (byť jen pro některé skupiny osob) nijak neimplikuje, že bude dostatečně vysoký počet spojů k tomu, aby jí dostatečný počet lidí (byť těch „bezplatných“) mohl využít.
Městská doprava je docela levná. Všude jinde v krajích je většinou levnější jízda v menším autě při 2 a více lidech.
Ano, dostupnost VHD je správná věc, to však ale neznamená, že by měla být zdarma.
Souhlas, dostupné jízdné, není potřeba aby ve vlaku přebývali různí….
Jestli na to státy/vlády mají nebo nemají, bývá v naší části světa většinou výsledkem ideologicky podmíněného rozhodování o tom, kam si budou chodit pro peníze.
Například ideologie momentálně vládnoucích stran zakazuje vládě vybírat daně od těch, kdo ty peníze mají.
Pokud je kdekoliv VHD zdarma, tak je to obecně velký problém. Každý kdo konzumuje nějakou službu, tak by za ni měl zaplatit přiměřenou cenu. Cena příliš vysoká je problém, ale cena příliš nízká je také problém a to ekonomický i morální. Budování komunizmu jsme si už vyzkoušeli a nedopadlo to úplně dobře.
U nás byla za komunistů doprava zdarma?
To není ekonomická negramotnost, ale oportunismus na vrcholové úrovni. Pokud jde o využití příležitostí, jak přilepšit sobě, své rodině/mafii a svým partajkamarádům, je Viktor-bácsi gramotný nadprůměrně. Dtto se týká vztahu k zahraničním korporacím. Dokud jim bude v Orbánistánu ponechána volná ruka, tak politické orgány EU budou pes, který štěká, ale nekouše. Stačí se podívat, jak dlouho drželi v europarlamentu evropští lidovci ochrannou ruku nad Fideszem. A protože domicil většiny akcionářů nadnárodního korporátu provozujícího fabriky a investujícího v Maďarsku má německou adresu, je zřejmé, kde je nutno hledat zakopaného psa…
Když něco udělají v Lucembursku, tak je to supervyspělé, a když to samé udělají v Maďarsku, tak je to podle dobrotrusů superprimitivní.
Ovšem mezitím velká část zapadních států EU i jejich progresivních politiků začíná tvrdě zpřísňovat migrační politiku jako v tom Maďarsku, a tady se pak jasně ukazuje, kdo je opravdu primitivně zaostalý minimálně o desetiletí.
Ovšem maďarské území mělo supervolnou migraci spíše v tisícileté minulosti, kdy tam přišlo pár procent ugrofinských nájezdníků, a nakonec si podrobili a vnutili jazyk 95% tamních lidí původně mluvících indoevropsky.
Ještě doplním aktualizaci svého argumentu: Co jsem napsal o těch německých korporacích, platilo bez výhrad do odchodu babičky Angely M. (která měla s Orbánem téměř rodinný vztah, což ale platilo i vice versa) do politického důchodu. Po jejím odchodu na zasloužený odpočinek evropští lidovci v europarlamentu vykopli Viktora-bácsiho ze své frakce a největším zahraničním investorem v Maďarsku se téměř okamžitě – prakticky během dvou let (2022-23) – stala Jižní Korea. Korejci jsou vůči identitárním politickým tahanicím všeho druhu zřejmě odolnější než většina zemí EU a už vůbec si jimi nenechají ovlivňovat své ekonomické zájmy. Nakonec to ještě není tak dlouho,… Číst vice »
Na prvni pohled bych si myslel, ze tam budou volby 🙂
Bohužel jsme se dostali do situace, kdy je předvolební období prakticky trvalý stav. To vede jednak ke krátkozrakému populismu („koblihy“ pro důchodce jsou nejlepší příklad). A dvak to vede k nestabilním vládám, protože strany ve vládní koalici nemůžou ani trochu ustoupit ze svých pozic a udělat nějaký kompromis. Takže předčasné volby můžou nastat prakticky kdykoliv, což zase posiluje permanentní předvolební kampaň.
Lepší než to, když si politik začne myslet, že místní obyvatelstvo potřebuje pomalu vymřít a nahradit „daleko lepšími“ pracanty z Afriky. Jenom proto, že když prvotní kapitalisté vozili superziskově černochy do Ameriky, tak byli pár generací výbornými otroky. Jenže bohatí elitáři a potomci bývalých otrokářů jaksi ignorují, jak při celém procesu od počátečního vyhlazení nepřátelské vesnice v Africe až po aukční trh v USA, byly lidské ztráty i 90%, čímž se automaticky selektovali geneticky jen ti nejvíc klidní a odolní.
Slo by to napsat kratsi a trochu jinak?
Šlo. Třeba heslovitě:
„Privatizace zisků a socializace ztrát.“
nebo z Bible „Proč vidíš třísku v oku svého bratra, ale trámu ve vlastním oku si nevšímáš?“
Ale mně přišlo zajímavější více nastínit tuto tabuizovanou etapu dějin, kdy se kapitalisté maximálně přiblížili spíše levici připisovanému heslu o Vytvoření NOVÉHO člověka.
A „věci zdarma“ se dostali do daleko většího extrému než jízdné, když zahrnovali po nákupu lidí pak zdarma právo na jejich potomky a zdarma velmi drahou státní ochranu této amorální zvrhlosti.
A přitom se při nich nic nezmění. Jen si politik vyměná místo s jiným politikem.
Tyhle hratky verejne doprave na duveryhodnosti naopak ubiraji. Muze se stat kdykoliv cokoliv. Tak az si dostatecne velky pocet lidi zvykne takto na ucet druhych cestovat, mozna se i zbavi svych aut a stanou se tak zavislimi, ceny se naopak pekne vytahnou.
Zatím vždycky, když Orbán takhle nebo podobně z moci úřední zasáhl do cen, skončilo to nějakým průserem, buď nedostatkem něčeho na oficiálním trhu a oživením paralelního trhu černého nebo ukončením toho opatření s následným skokovým zvýšením cen; když se to s velkým humbukem zavedlo, tak se z toho za pár měsíců muselo potichu zase vycouvat, aby to nezruinovalo státní kasu.
To bych nevidel jako problem. Hodil bych to na Sorose nebo EU. Podle toho, co se zrovna vic hodi…
Obecně, nikoli k jen k Maďarsku- slevu (nebo bezplatně) ve veřejné dopravě není na účet jiného, protože externality se týkají každého z nás a ještě vlastně našich potomků.
Externality jsou jedna věc, nesmyslné rozhazování druhá. Bez externalit není ani cesta pěšky.
Suhlas.
Tvrzení, že bezplatné konzumování VHD není na účet někoho jiného je projevem neprosté ekonomické negramotnosti.
Jasně, vždy někdo něco zaplatí, napsal jsem to dost nesmyslně. Takže oprava: společnost si vymezí co dá do veřejného zájmu a zaplatí to. Zaplatí to, protože se jí to vrací.
Bezplatné užívání silnic, dnes především dotovanými elektrovozy, je pro budoucí rozvrat daleko významnější.
Pokud přestanou být závislí na plechovce a prodají ji, tak je to výrazný posun k lepšímu.
Jakkoliv se rád projedu vlakem na výlet (nebo klidně i pracovně do Ostravy, kam občas jezdím), za vlastní, tak ani blbou náhodou neuvažuji o prodeji auta. Ono stačí velké balení pracího prášku, nebo nevim jak bych jel na dovolenou. A upřímě, jestli u nás někdo prosadí jízdné zdarma jako v Lucembursku, tak už mě ve vlaku nikdo neuvidí, protože si dovedu představit ten armagedon, co by zvlášť u nás nastal.
Na armagedon u nás dnes stačí studentské a seniorské jízdné a možnost si za třetinku doplatit první třídu. Souhlasím s Vámi.
Ne všichni mají s takto relativními banalitami bez auta problém, ale je fakt, že závislých už je příliš mnoho, někdy bohužel.
Velké balení pracího prášku lze objednat až domů. A dovolená vlakem je super. Naše děti se na to vyloženě těší…. a stejně tak jezdíme na dovolené někdy autem.
jo jistě, ovšem se stovkou poštovného už se to tak příliš nevyplácí.
Co je to za kravinu?
Krásná metoda skryté podpory…
Proč skryté?
Ne lidí, ale MÁV…
Řešení?
Jak skryté? Naopak pěkně otevřené. Bureš přece taky svůj elektorát podplácel zcela otevřeně.
To dělá snad každá vládnoucí garnitura.
A koho podplácí současná česká vláda?
Ta už na to nemá peníze.
Živnostníky s příjmem do 2 milionů a zaměstnance s příjmem nad milion.
Třeba KDÚ-ČSL dotacemi na opravu domu po babičce míří na své voliče.
Ty, od kterých nevybírá daně, i když by mohla: Nadnárodní korporace, tuzemské majitele firem ustájených v daňových rájích…
živnostníky, u kterých na tech výběr prakticky rezignovala (cash only v pohostinství leckde nový standard)
To taky, nicméně z korporátu by se těch peněz dalo vyrazit o jeden až dva řády víc, aniž by to ohrozilo fungování (natož existenci) příslušných subjektů.
Ty celostátní jízdenky budou platit pro všechny, nebo jen opět pro, jak říkávala ministryně Venezuela, „naše seniory“ a jiné privilegované osoby? Pokud pro všechny bez diskriminace, je to rozhodně fajn nabídka inpro turistické cesty do madarska, protože celodenní jízdenka za necelých 400 Kč je v podstatě zadarmo
Celodenní jízdenka zajímá maximálně nějaké šotoušky. Ale když bude takhle třeba “jejich seniorům” kapat ze všech stran, nakonec ten déšť volby vyhraje 🤞
Aby to pak ti ostatní byli schopni ufinancovat
Amnestie je sice fajn, ale tohle trolové měli zůstat navždy zabanovani. Tento člověk není ani vtipný, ani nemá přínosné názory, prostě nic.usite mít hodně smutný život, když se v sobotu odpoledne bavite psanim těchto nesmyslů.
Budou jen pro důchodce, protože ty to mají jinak zdarma. 😁 Co myslite?
U Orbána (Fica, vlastně u všech populistických a nacionalistů) bych se nedivil omezení pro pro občany dané země.
Nebylo to náhodou české ministerstvo, kdo projel u evropského soudu spor o diskriminaci u studentských jízdenek?
To by porušili zákony.
Nevidím důvod proč by to mělo být pro všechny, tam důvod nevidím.
Já ten důvod vidím a jmenuje se evropské právo 🙂 Být s tímto pojmem má zrovna strejda Viktor dost velké problémy 🙂
Aneb všecha zvířata jsou si rovna, jen některá jsou si rovnější.
Orbán si už dělá přípravu pro volby 2026, že se zavádí tak velké slevy? 🙂
Nikoliv,pokud by si čerpal i z jiných zdrojů než našeho mainstreamu,tak by si věděl jak se žije v Maďarsku.
Jak se žije v Maďarsku?
Ráj na zemi. Za jedno euro už dostaneš 400HUF, takže si toho můžeš koupit 400krát víc než v eurozóně. Šach mat, Brusele!!!
/s
Loni jsem byl pár dní v Budapešti a i když naše noviny hlásaly tamní drahotu, většina cen byla nižší než u nás.
Srovnávat s Prahou se to už vůbec nedalo.
“Většina cen nižší než u nás”. Tyjo jakoby to bylo snad tím, že berou míň peněz než u nás. Minimálka je snad 1300 HUF, to je +- 85 korun na hodinu? To je panečku peněz!
Asi nic moc
Jak se žije v Maďarsku? No dneska už asi líp než v Čechách. Pokud to poměřuji skoro jakýmkoli kritériem.
To fakt od rusofila z k-reportu sedí 😝
Já nečerpám z žádných zdrojů. Já si do toho Maďarska zajel. Nic moc.
Já vím, jak se žije v Maďarsku. Materiálně o hodně hůře než u nás.
Ale dálnice mají hezký.
to ovšem neznamená že by Orbán další volby projel
byť je psané ke vztahu k Ukrajině mnoho to říká i o vnitřních postojích
https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/visegrad-proc-se-madari-chovaji-tak-jak-se-chovaji.A240111_192623_p_zahranici_nef
Dost dobrý odkaz, díky za něj.
Zajímavá je i diskuse pod tím. Omlouvám se za OT, ale v tom všudypřítomném mediálním kraválu například skoro zaniklo, že ukrajinští Maďaři žádají Orbána, aby podpořil členství Ukrajiny v EU. To jsou paradoxy, co, pane Vaněk…?