Automobily Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava

Senát schválil elektronické dálniční známky od roku 2021, cena se nemění

Klasické dálniční kupony často nejdou odlepit, v očích zákona jde ale o přestupek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Klasické dálniční kupony často nejdou odlepit, v očích zákona jde ale o přestupek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Motoristé by měli od roku 2021 používat elektronické dálniční známky místo dosavadních nálepek. Změnu zákona, která to umožní, dnes schválil po poslanecké sněmovně i Senát. Limit pro maximální cenu známky poslanci ani senátoři nezvýšili. Předlohu nyní dostane k podpisu prezident. Pro návrh hlasovalo 43 ze 68 přítomných senátorů, šest z nich ale bylo proti.

V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Budou se kontrolovat prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky.

Zpravodaj senátor František Bradáč (KDU-ČSL) popsal, že poplatek už se nebude hradit za jeden kalendářní rok, ale na 365 po sobě jdoucích dní. Pokud někdo prodá svůj vůz, prodá s ním i zaplacený poplatek. Pokud ale dostane od úřadu novou registrační značku na svůj vůz, třeba kvůli její ztrátě, úřad tuto změnu zanese do systému a zaplacený poplatek se bude vztahovat i na novou značku.

Novela na návrh poslance ANO a někdejšího náměstka ministra dopravy Milana Ferance obsahuje ustanovení, které se týká sazeb mýtného. Mýtné, které platí vozidla nad 3,5 tuny, má ještě více zohledňovat emise a hluk vozidel. Sazby mýtného by tak měly zohledňovat emisní třídu vozidla a denní dobu, kdy auto jede po zpoplatněném úseku.

Novela na návrh vlády osvobozuje od poplatků auta na elektřinu, vodík a případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za nižší sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan (CNG). Vláda nechtěla zvýhodnit auta na propan-butan (LPG) s tím, že jejich podpora není nutná, protože jich již nyní jezdí mnoho.

Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.

ČTK

27
Diskuze

avatar
6 Komentáře
21 Reakce na komentáře
16 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
16 Autoři komentářů
BivojMedvědJan SovaVnější pozorovatela8n Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bivoj
Host
Bivoj

Pro návrh hlasovalo 43 ze 68 přítomných senátorů

předpokládám, že apanáž ale bere všech 81 „pojistek demokracie“

Medvěd
Host
Medvěd

A nyní nám chybí jen ty „dálnice“ …….To opravdu máme dálnice? Už za komunistů naše dálnice nazývali Němci víceproudými silnicemi…….. (sklon, připojovací pruhy, odpočívadla). 2x týdně se s autem pohoupu „na mostě 102 km“ D3 u Veselí nad Lužnicí . To mi stačí…..

Vnejší pozorovatel
Host
Vnejší pozorovatel

Nechci Vám brát iluze, ale je vám jasné, že elektronizace mýtného je naprostá zbytečnost. Papírový kupón je sice oldscholl, ale je naprosto pochopitelný pro každého, koupím ho na pumpě před hranicí jako cizinec, nic neřeším, jen to nalepím za sklo – no to je asi“strašná věc“, tak strašná, že ho mají Rakousko, Švýcarsko a Slovinsko- tedy země, kde by na nový systém určitě měli. Jestli tím zachráníme pár smrků, omezíme výrobu plastů nebo co to má přinést nevím. Cizinci tranzitující naši zemi budou nepochybně „nadšeni“, i já „skáču radostí“ – každý rok si koupám v lednu dálniční známku na benzínce… Číst vice »

PetrD
Host
PetrD

Tohle rozhodně žádný hitech není. Treba rozpoznovani obličeje v obraze nebo augmentovaná realita umí mobilní telefony real time a už nějaký ten rok.
A vůbec jste nepochopil hlavní důvody zavedeni. A temi jsou automatizace kontrol a snížení nákladu na tisk a distribuci známek a padelani.
Výhoda tohoto systému od slovenskeho je v plovoucim roku. Nechápu proc toto nemají.
A platba podle km by byla ideální. Kdo jezdi malo, pro toho je známka drahá, ten kdo jezdi hodně, pro toho je známka smesne levná.

Vnejší pozorovatel
Host
Vnejší pozorovatel

Hlavní důvody jsem samozřejmě pochopil, jen trochu jinak než vy. Já nevím, kdo padělá dálniční známky a v jakém počtu ročně – pokud máte nějaké statistiky, budu rád, když nám to tady shrnete, stejně jako kolik se ušetří na automatizaci kontrol a tisku známek (ten elektronický systém nebude taky zadarmo). Plovoucí rok mne nepřesvědčuje – od doby, co máma dálniční známky, jsme v rodině prodávali 4 auta, nikdy jsme při tom známku neřešili, stejně jako jsem známku neřešil při nákupu nového auta, prostě jsem se zařídil podle situace. Samozřejmě, pokud máte pocit, že je dálniční známka moc levná pro lidi,… Číst vice »

Pozorovatel pozorovatele
Host
Pozorovatel pozorovatele

V Rakousku elektronický systém mají. Není úplně ideální, protože kupón si můžete koupit nejdříve 14 dní před plánovanou jízdou (neplatí pro celoroční) kvůli tomu, že máte 14 dní možnost svůj nákup zrušit. Na Slovensku to mají ještě o dost lepší, koupíte a ihned to platí. A nevím co by na tom mělo být složité, najedete si na stránky, vyplníte pár údajů, platba a je to.. a ihned to taky platí. Nic pohodlnějšího a jednoduššího snad ani není, nemusím nikde nic lepit, můžu si to v klidu koupit doma nebo z mobilu a celý proces trval 30 sekund. Tohle mělo být… Číst vice »

Vnejší pozorovatel
Host
Vnejší pozorovatel

Nic ve zlém, ale Vám přijde postup „najedete si na stránky, vyplníte pár údajů, platba a je to“ jednodušší, než přijít k pokladně na pumpě v Mikulově a říct 1 známku do Rakouska na dva týdny (nebo deset dní, či jak dlouho to tam mají), sloupnout folii a nalepit to za zpětné zrcátko? Mé argumenty nejsou ploché, je jednodušší jít pro zákonodárce dvěma kroky: 1. krok, zrušíme kupony, 2. krok, zavedeme mýtné od kilometru a zpoplatníme vjezd do centra, protože už máme systém, který to umí…, něž říct najednou, od příštího roku se ruší kupony, platíte za kilometr a za… Číst vice »

Jan Sova
Host
Jan Sova

Najít stránky, vyplnit údaje z principu složité není. Ale na placení zadáváním údajů o platební kartě všichni tak ochotně nenaskakují. Převodem to nejde (SK). Takže nas…..
Zastavím u benziny nebo jiného pointu, zadám údaje do okýnka a ejhle, je to v podstatě to samé jako koupě kuponu.

Georg
Host
Georg

v rakousku skvela vec, naklikate si to v ramci pripravy cesty po netu a nemusite jezdit na pumpu, neco vylepovat, sloupavat a podobne oldschool radosti.
a clanek o tom nemluvi, ale kdyz uz jste to vytahl, tak mestske mytne je skvela vec a melo by byt zavedeno co nejdriv.

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Tak pokud jste vynalezl auto,co jezdí na vzduch,tak nepochybně k pumpě nemusíte. 🙂
Jinak mestske mýto ve vašem městě bude samozrejme v pořádku. Ideální bude platit za kazdy vjezd do mesta. Jen doufám že to není stejne město jako to vaše.
Na co se připravujete když jedete do Rakouska? Já ráno vyjedu. Natankuju doma nebo v Mikulově a koupím si pri tom známku. Provádíte více operací?

Ondra
Host
Ondra

Ano ihned jakmile bude hotovy okruh, do té doby je to nesmysl

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

V každém městě? Ok, užijte si cesty kozenkou rady B.
Ale k Praze. Nejen okruh ale i parkoviště PaR a to nejen na predmesti ale i u stanic vlaků do Prahy.

Michal J.
Host
Michal J.

Nechápu, proč mají všichni snahu vás sepsout. Sice s většinou toho, co píšete, nesouhlasím, ale nakousl jste podle mě dva podstatné problémy:
1) Jak budou známku kupovat cizinci, kteří neplánují cestu dopředu na internetu? Jistě se najdou i tací, kteří o novince nebudou nic vědět.
2) Jaké budou náklady na nový systém? Opravdu se ušetří, nebo se na tom napakuje nějaká spřátelená IT firma? Příkladů z historie máme přehršel.
Sám jsem příznivce co nejširší digitalizace státní správy, ale tyto dvě otázky nikdo z diskutujících níže uspokojivě nezodpověděl.

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Pane Michale já to nechápu taky. Podívejte taky beru že se doba mění. Ale nikdo mi neřekl proč bohate staty které jsem jmenoval, to resi kuponem. Proč v Polsku místo kamery a pár kliku na internetu sedí i obsluha na mýtné bráně a jak to budou řešit cizinci? Já jazykovou bariéru nemám, ale nežijí tady jen já. Pamatuji jak jsem v Norsku koukal jak puk. Ten systém byl strašný. Vzpomínal jsem s láskou na rakouskou vinetu. Když to takto udělají všichni to si budou lidí z Bulharska resersovat 5 států cestou do Belgie. Budou klikat a vyplňovat na 5 stránkách… Číst vice »

Michal J.
Host
Michal J.

Mě to vede vždy až k závěru, že samotný princip vybírat od domorodců extra daně za dálnice je postavený na hlavu. Představte si, že byste šel do nemocnice, vše by bylo zdarma, hrazené ze zdravotního pojištění, ale kdybyste chtěl jít na chrirugii nebo ORL, musel byste si zaplatit zvlášť. Prostě pokud je stát tak neschopný, že nedokáže na údržbu a výstavbu dálnic ušetřit výběrem nemalých daní (DPH, spotřební na benzín, silniční atd.), tak by je holt měl zvýšit, a ne schovávat do dalších poplatků, které ale v důsledku nejsou nic jiného než daně. Chápu to ještě u cizinců, třeba takové… Číst vice »

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Tak je to nepřímá daň ci poplatek a to je politicky schudnejsi.
Když už jste zmínil to Chorvatsko tak ani tam to nemají na kameru a dva kliky na internetu. Tak proč mají raději zácpy na mytnici.
Jo pokud bude jeden systém v Evropě klidné s různými cenami podle země a bez poplatku, tak mi to dává i smysl, ale tohle budou zmatky. A já v tom vidím přestupem myta podle kilometrů a dalšího omezení IAD. bohužel.

a8n
Host
a8n

1) Stejně jako teď, jen se jich obsluha zeptá na SPZ a místo známky dostanou jen potvrzení o zaplacení.
2) To je u státních zakázek vždy otázka, nicméně soukromník by to byl schopen za jednotky, nanejvýš malé desítky milionů. I kdyby to v podání státu byly desítky, pořád to bude míň než současných 160 milionů za distribuci papírových kuponů.

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Jste si jistý že to půjde na pumpě? Ono totiž ne všude kde to mají elektronicky to jde…

Oct100
Host
Oct100

Nerozumim podpore hybridu…:(

Ulafme
Host
Ulafme

Protože podle ekoteroristické loby jsou přece auta na elektřinu (a rovněž hybridy) k povrchům cest daleko ohleduplnější než auta například s benzínem 1,2.
Když taková Tesla S váží 2.000 kg a Škoda Fabia 1.100 kg, tak to je přece naprosto evidentní; co je na tom k nepochopení :-)?

Pozorovatel pozorovatele
Host
Pozorovatel pozorovatele

Pletete páté přes deváte. Žádná váha v tom není nebo teda vlastně je, ale jinak než jste napsal, viz konec mého příspěvku.

Tady jde o to, že si nějaký intelektuál myslí, že když hybrid papírově vydává 50 g/km CO, tak je to nejvíc nejmilejší a kytičky zalévající auto. To že bohužel 3/4 lidí své hybridy nedobíjí a používají je jako těžší spalovací auto (z čehož vyplývá ještě více emisí – tady máte tu svou váhu) už nikdo nevidí.

Jan Sova
Host
Jan Sova

No tak Fóóobii bych dal největší sazbu už z principu… NE-AUTO na dálnici.
Jinak to zvýhodňování vybraných „skupin“ vozidel potvrzuje, jak se podkuřuje lobbistům. Pracháč co má 1 mega až 3 mega na elektrovozík, dostane slevy, pobídky. Schudlejší pocestný, co má akorát na postarší ojetinu to všem ostatním ochotně poměrově cvakne.

Jan
Host
Jan

Bude mít roční kupón klouzavou platnost? Nebo bude nutné koupit na kalendářní rok?

Kubrt
Host
Kubrt

Píše se to ve třetím odstavci…

Jan
Host
Jan

Nebyl ten článek doplněn/aktualizován? Mám za to, že tam tato informace v době vzniku mého komentáře nebyla. Ale pokud ano, tak se omlouvám.

Pavel
Host
Pavel

Ok, dobrý. Ale proč to u nás trvá všechno tak dlouho, jsme zase jedni z posledních. A navíc až za další rok a půl…

Jan Sova
Host
Jan Sova

ale Rakousko v tom předběhneme (pokud vůbec oni touto cestou hodlají běžet). A tam jsou kvalitativně vyšperkované dálnice a silnice I. tříd.

Partneři



CSCARGO
RSD