Senát chce po vládě snížení maximální hmotnosti kamionů, Kupka místo toho slibuje lepší kontroly

Pravěpodobně přetížený kamion se dřevem, jehož řidič odmítl vážení a zaplatil pokutu 100 tisíc korun. Foto: Policie ČRPravěpodobně přetížený kamion se dřevem, jehož řidič odmítl vážení a zaplatil pokutu 100 tisíc korun. Foto: Policie ČR

Ve většině zemí EU je tento limit o osm tun nižší.

Odebírat
Upozornit na
guest
68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milan Dvořák

Copak maximální hmotnost, hlavně by nebylo od věci zavést mýto na silnicích 2. a 3. třídy a výnosy z něj alokovat krajům, které ty silnice spravují. Takový cukrovar v Českém Meziříčí za rok zpracuje milion tun řepy a ta se přiveze kudy? Zejména po silnici nižších tříd. Nepřetržitě pendlující těžká nákladní auta, která ničí krajnice a otravují okolí, vozovka po dvou letech od rekonstrukce popraskaná…

svancara lukas

Oni ti předci věděli proč sraví v okolí těchto provozů úzjokolejky s extrémně nízkými nápravovými tlaky. Vláčky nikoho neotravovali ani se kolrje nemusely co půl roku opravovat. Jenže pak přišli komanči a nahradili to těžkými auty jezdící po měkkém asfaltu.

Hans N.

Blbost. V době, kdy se stavěli úzkokolejky a místní dráhy, jezdil do cukrovaru max. žebřiňák. Některé z těchto drah zanikly ještě za první republiky.

Hans N.

stavěly sorry

Jan

Jenže tady je určitě i otázka nákladů na provoz mýta a domnívám se, že silnice nižších tříd „si na sebe nevydělají“, protože není to jen, že dopravci platí, to také musí být kontrola, kontrolní brány, obslužná místa, a to jsou náklady. Podíl vybraného mýta na jedničkách je podle poslední TZ Czechtollu jen 11%, a to se vybírá na skutečně zatížených hlavních silnicích. Jak by potom výběr vypadal na druhé a dokonce třetí třídě? Nevěřím, že by to bylo ekonomické, to se veřejným financím nemůže vyplatit.

Ilmary

To by přes lobby ČESMADu neprošlo

Jan Sova

Si to přepočtěme, kolik je v ČR dopravních firem v nákladní silniční dopravě a kolik pak z nich je voličů Kupky a spol.

Ares

Kupka slibuje..

Jan

Myslím, že ministr má pravdu v tom, že základ je častá a systematická kontrola. Není řešením snižovat celkovou hmotnost, když přitom nejnebezpečnější jsou podle mě v provozu různé přetížené dodávky. To je skutečná hrozba pro okolí, ne kamion, který je na hmotnost kolem 50 tun konstruovaný. Ale dodávka, přetížená o 30+%, byť má okamžitou celkovou „jen“ 5 tun. A pokud je ještě za volantem spěchající řidič s řidičákem skupiny B, tak to je poukázka na malér.

Jan

Pár lidí si přivydělá na zničení silnic a ty „lepší“ kontroly u toho klidně risknou…

Leinad

Proč to vlastně není jednotné, treba ve Vídeňské Úmluvě? Auto menší/lehčí než x projede kdekoliv není zákaz, nad x to je nadměrný náklad.

Kamui

Vídeňská úmluva je šíleně zastaralá a přežitá v mnoha věcech. Byla by potřeba nějaká nová, třetí úmluva, ale prý to není na pořadu dne.

Jan

V rámci EU není další nějaká úmluva nutná, je platná směrnice, která stanoví minimální hodnoty, které každý členský stát musí na svém území připustit. Povolit provoz těžších, delších, širších nebo vyšších vozidel samozřejmě může, ale musí umožnit, aby ty vyšší národní limity platily i pro vozidla z jiných členských států. To je rozumné řešení, proč bránit některému státu, aby u něj jezdily soupravy třeba 30 metrů dlouhé nebo 60 tun těžké viz severské státy. Což zhruba čtvrtina členských států využívá. Ale v zájmu jednotného trhu jsou dané směrnicí ty minimální hodnoty, aby fungovala přeshraniční doprava.

Zrzek

Tak hlavně i v celé EU platí 44t pro 5 náprav a 45t pro 6. Vztahuje se to na kombinovanou přepravu kontejnerů. Je to nařízení EU, v případě snížení limitů v ČR stejně musíme povolit tento provoz.

Ilmary

Ano a proto je u nás 48t

Milan

Když o tom nic nevim tak radši nemluvim

David Peca

Stát neumí vážit a vymáhat právo. Až tohle dokáže, bavte se o limitech.

Jan Sova

Nejen limitech pro dopravce, ale zapojení dodavatelů (ti co nakládají) do systému pokut při překročení nejvyšších povolených hodnot.

Vašek H.

Hlavně neměla být nikdy uzákoněna možnost odmítnout vážení. Prostě přetížíš, ZAPLATÍŠ!

První Jiří
Surio Mario

Pokuta je evidentně nízká, když policie opakované hlásí, že zastavila kamion a řidič jí bez mrknutí oka vyplatil připravených sto tisíc pokuty.

rodilyslavkovak

tak! hezky sto miliónů a pěkně v hotovosti!

mgr.pavel

Kdo kde navrhuje sto milionů???!

Takovou volovinu odporující zákonům může napsat jen ..

(100M v hotovosti fakt zaplatit nelze)

rodilyslavkovak

„Pokuta je evidentně nízká“

mgr.pavel

Z té věty rozhodně neplyne požadavek, aby byla pokuta 100M.

Jediný, kdo navrhuje 100M, jste vy. Styďte se.

Vlastimil Kocurek

Ano takovou částku myslím už lze i v bance uložit /nebo vybrat v hotovosti za nějakých podmínek, možná někdo bude vědět přesněji.

mgr.pavel

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-254 :

ZÁKON O OMEZENÍ PLATEB V HOTOVOSTI:

§ 4

(1) Poskytovatel platby, jejíž výše překračuje částku 270000 Kč (dále jen „limit“) je povinen provést platbu bezhotovostně.

(2) Příjemce platby, jejíž výše překračuje limit, nesmí tuto platbu přijmout, jestliže nebyla provedena bezhotovostně.

milos

V zahraničí mají policisté k dispozici přenosný platební terminál! Ty rozbité dálnice nám Kupka vyúčtuje všem opětovným zdražením dálničních známek!!!

mgr.pavel

Já reaguji na nesmyslný příspěvek „hezky sto miliónů a pěkně v hotovosti!“.

Vlastimil Kocurek

Pokutu by šlo zvýšit např. na rozumných 250 tisíc v hotovosti okamžitě, v kombinaci se zákazem jízdy dále, plus pak ještě dodatečná pokuta firma dejme tomu do 5 – 10 mil., ale výše v hotovosti bych už nešel. To by mohlo ohrožovat řidiče, (dejme tomu při částce nad 1. mil. ) Je třeba vážit, vážit a vážit, každé takové místo, kde ta kontrol bude, přinese našemu státu obrovský přínos ať v pokutách nebo v odstrašení. Je tragédie, že stát není schopen takových míst vybodovat dostatečný počet, a peníze na jejich zřízení vyhazuje oknem třeba na tu rychlost 150, mně úplně… Číst vice »

Zrzek

Část problémů je způsobena nadrozměry typu jeřáb atd. Přijde ti objednávka a získat povolení pro určitou trasu trvá déle než se má akce uskutečnit.

Jan

Ne, že bych nevěřil policii, ale kolik těch případů odmítnutí vážení „a bez mrknutí oka zaplacených 100k“ ročně skutečně je? Bezpochyby mediálně vděčná zpráva, ale jak je to skutečně? Mimochodem, není pravda, že všude jinde v Evropě jsou hmotnosti nižší, jen co vím, tak NL – 50 tun, Finsko 53 a 60 tun, Švédsko 60, Norsko 50/60 tun, DK 53/56 tun, B – 50 tun a možná i další. Našich 48 tun je jen za předpokladu šesti náprav, tudíž „průměr“ 8 tun na nápravu. Dvounápravový autobus má povolenou hmotnost 19,5 tuny, takže skoro 10 tun na nápravu, a je to… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Vůbec nechápu, co tím komentářem sledujete. To chcete tu problematiku nějak bagatelizovat, rozpliznout, to je tady totiž v těch diskuzích dost běžný postup. Švédsko je země, která si to může dovolit. Cožpak tady nečtete články, jak obtížně se u nás dálnice staví, jak stále chybí páteřní síť, jak se u nás za nějakých deset let budou v obrovské míře kumulovat prostředky na údržbu dálnic s náklady nad jejich dostavěním, nebo rozšíření, jen 6 pruhů okolo Brna vyjde na již realizované dálnici na 25 miliard. My nejsme Švédsko. Sice budou větší poplatky za užívání dálnice, ale ty nebudou ani zdaleka krýt… Číst vice »

Lukáš F.

To nemá absolutně souvislost s tím, která země si co „může dovolit“. To je dané tím, že třeba v tom Švédsku jsou povolené jízdní soupravy delší než 18 metrů, které pak logicky mají i vyšší limit hmotnosti.

Lukáš F.

Já si pamatuju ze školy, že hnaná náprava kamionu může mít nápravový tlak až 12,5 tuny.

Kubrt

Což je zjevně málo, když se to vyplatí místo podstoupení vážení. Už si nepamatuju tu sazbu, ale vychází t na nějakých 10 tun přetížení, kdy se vyplatí ta pokuta za odmítnutí.

Alena

pokuta je 9000,- Kč za přetíženou tunu

Kamui

Kromě pokuty by vozidlo mělo být zadrženo, dokud nebude převáženo. Žádné, že se zaplatí pokuta, náklad přeloží, a jedeme dál. Dokud vozidlo nebude zváženo, tak se i s nákladem nehne z místa.

M19
Viki

Toto je polovina pravdy, max hmotnost 48t je dle počtu náprav. Rozhodně nemůže mít běžná souprava o 5 nápracách 48t. Max 42 ale musí tomu odpovídat.

Zrzek

Maximum na 5 nápravách je 45t, při splnění určitých podmínek rozvoru náprav.

Viki

Ne, na 5 náprav je max 48t

Viki

Oprava 42t

Milan

45t je na 5 náprav v ČR maximum
Když nevím tak prostě mlčím

Lukáš F.

Není problém spíš v hmotnosti na nápravu, než celkové hmotnosti jízdní soupravy?

jaroslav.dohnalik

Tohle je spíše problém vymahatelnosti práva. Pokud to jednoho krásného dne bude fungovat, tento stát bude v balíku.

mgr.pavel

Hlavně to chce vymáhat právní stát.

Situace, kdy spousta kamionů či aut se dřevem evidentně překračuje maximální hmotnosti (dle stavu některých silnic), nebo kdy řidiči jezdí s hotovostí na zaplacení pokuty na místě (protože se jim to vyplatí tahat s sebou desítky tisíc), to jen ukazuje, že podvádět se zde vyplatí. A že stát si neumí vynutit dodržování zákonů.

Dokud je takto impotentní stát, je skoro jedno jaký je limit. Poctivci jej budou dodržovat, lumpové ne tak jako tak.

Dejf

přitom stačí k tý pokutě za odmítnutí vážení přidat dozadu ještě jednu nulu, mega už je docela rána, to by mohlo motivovat k dodržování zákonů. to zase taková věda není.

Kubrt

Ano; nedává smysl, aby se odmítnutí vážení vyplatilo proti pokutě vyměřené za nadváhu. Ona je vůbec otázka, proč ta možnost odmítnout vážení existuje, to mi není jasné, ale to je možná moje chyba 🙂

rodilyslavkovak

a jak to zařídíte, donutíte ho najet namířenou pistolí?

Karel

Pročne. Je to neuposlechnutí výzvy policisty

rodilyslavkovak

ani při neuposlechnutí výzvy nemůže policista neuposlechnuvšího jen tak zastřelit

mgr.pavel

Prosím, přečtěte si https://cs.wikipedia.org/wiki/Fale%C5%A1n%C3%A9_dilema a přestaňte to používat.

Snad každý váš příspěvek je explicitní absurdní falešné dilema.

rodilyslavkovak

Nikoli, pokud chcete zavádět do praxe moudra jako že by možnost odmitnout vážební neměla existovat, pak holt musíte být připraven jak si toto vynutit, včetně absurdních a nepravděpodobných variant. A přitom se stále pohybovat v mezích zákonů, ústavnosti a judikatury. To není jako práce s buzolou, milé děti.

Jan T.

Buď najede nebo zákaz jízdy a zabavení vozidla i nákladu.

Kubrt

Nevidím rozdíl v tom, jestli policajt nutí řidiče vjet na váhu, nebo ho nutí k tomu, aby zaplatil pokutu. Za odmítnutí ho nikdo nezastřelí, ale asi má policie nějaké mechanismy, jak dosáhnout svého.

rodilyslavkovak

no tak napište jaké….

Kubrt

Nejsem policajt.

mgr.pavel

Zabránit odjetí kamionu do doby, než bude uhrazena pokuta.

K tomu pistoli nepotřebujete.

rodilyslavkovak

A když se cukne a prostě ho tam nechá? Bude se hrát kdo z koho tam vydrží dýl čekat?

rodilyslavkovak

PS: kromě toho, jaká pokuta když ho nebudete mít zváženej?

mgr.pavel

Vy si nějak libujete v těch nesmyslných alternativách, co?

rodilyslavkovak

tak napiště nejakou smyslnou….

mgr.pavel

„Smyslný“ má jiný význam než „opačný od nesmyslný“.

Pokud vážně trváte na smyslné alternativě, začnu přemýšlet o nějaké oplzlé. To by tak bylo ve vašem stylu.. 🙂

(a končím diskuzi s evidentním trollem)

bublina

Ona by stačila sankce o 30% větší, než hodnota nákladu, například.

Zrzek

Jak se vypočítá hodnota sutě, rybničních kalů, odpadu. To jako by potom stát platil mě, když to má převážně hodnotu nula. Spíš se musí platit za skládkování.

Frantisek

Pokuty v zakonech vubec neberou ohled na inflaci a kvuli vysi pokut se zakon aktualizuje malokdy. Smysl by davaly pokuty podle obratu spolecnosti, kdy nespolupracovani bude casto likvidacni a spoluprace pak muze snizit maximalni moznou pokutu.

Smutne ale taky je, ze kvuli nadbytku uredniku trva schvaleni trasy pro nadmerny naklad vecnost. Pokud pak nekdo nechce jen cekat a stejne platit lidi tak mu stat uplne nepomaha.

M19

Smutné je, že nekdo může napsat takoviu hloupost.