Doprava ve městě Tramvaje

Selhání brzd olomoucké tramvaje zůstalo bez vysvětlení. Dopravce nahlásil událost pozdě

Tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Autor: Hanaaakkk – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79963398
Tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Autor: Hanaaakkk – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79963398

Loňské samovolné rozjetí tramvaje EVO1/o v centru Olomouce zůstane bez vysvětlení. Drážní inspekce uzavřela vyšetřování loňské nehody, aniž by přišla na skutečnou příčinu. Majitel a provozovatel tramvaje, Dopravní podnik města Olomouce (DPMO), přivolal Drážní inspekci pozdě.

Vyplývá to ze závěrečné zprávy Drážní inspekce, na kterou jako první upozornila olomoucká MF DNES. K události došlo v neděli 25. srpna ráno na zastávce U Dómu, kdy se tramvaj EVO1/o i s cestujícími samovolně rozjela.  Nekontrolovaně ujela 243 metrů, narazila do odstaveného vozidla. Nikdo nebyl zraněn, škoda byla jen 1 300 Kč. Jednalo se o poškození krytu vnější kamery.

Podle závěrečné zprávy se tramvaj rozjela samovolně dvakrát. Napoprvé ji řidič zastavil záchrannou brzdou a vypnul řízení. Tramvaj se ale opět rozjela a sama couvala až na severozápadní úpatí Žižkova náměstí, kde v prostoru mezi křižovatkou ulic 1. Máje a Jiřího z Poděbrad a označníkem zastávky Žižkovo náměstí samovolně zastavila. Během této jízdy se srazila s odstaveným vozem Iveco Daily.

Drážní inspekce ve své zprávě upozornila, že ji DPMO oznámil událost až deset dní poté. Podle zákona by ji měl přitom ohlásit okamžitě. Inspektoři se tak nedostali ke všem informacím, museli spoléhat pouze na to, co jim DPMO předal.

„S vědomím provozovatele dráhy a dopravce bylo manipulováno s ovládacími prvky (prováděny dynamické zkoušky) drážního vozidla, byly z něj demontovány regulátory hydraulických brzd a agregáty výkonových členů hydraulické brzdy, a byla stažena data zaznamenaná počítačem nadřazeného systému a počítači řídicími trakční jednotky,“ uvedla Drážní inspekce v závěrné zprávě.

Kvůli mimořádné události došlo ještě k přezkoušení brzd v DAKO Třemošnice, to ale žádné problémy nezjistilo. Inspekce vyhodnotila chování řidiče při události jako správné. DPMO se pro MF DNES vyjádřil, že nebude komentovat práci inspekce a že nechtěli komplikovat zjišťování příčin nehody.

 

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Divočák

Zme jen lidi, ne? Tož hlavně , že sa nic nestalo.. Po deseti dnech to asi někdo naprášil.. Brzo to bude takhle samo jezdít po Olmíku všude, pokrok nezastavíš..

On.

Takže to máme nenahlášenou mimořádnou událost, manipulaci s vozidlem, bránění ve vyšetřování…… Jaký flastr dala DI? Tohle spáchat SŽ nebo ČD tak je pokuta v milionech.

ABC

a co teprve kdyby soukromník

Kamui

Bohužel DI (a asi i DÚ) je naprosto bezzubá. V každé třetí závěrečné zprávě od DI je, že odpovědná osoba nezajistila místo MU, došlo k neoprávněné manipulaci a pod. Očekával bych, že v takovém případě DI okamžitě podá na příslušný subjekt trestní oznámení.

Stejně tak jsem četl, jak strojvedoucí nejel úplně jak měl, a narazil do vlaku před sebou. Neohlásil to, naopak se snažil z místa odjet jakože nic (nevyšlo mu to). Proč na konci zprávy není, že DÚ dotyčnému strojvedoucímu odebral licenci? Proč se na dráze spoléhá na dopravce, že po takovém pochybení pošlou zaměstnance někam na školení?

Jiří Kocurek

A povinnost zůstat v místě nehody a nehýbat s vozidly (v příapdě nutnosti vyznačit polohu) v drážním zákoně není? Pokud taková povinnost není, tak úřad těžko může suplovat zákon. Protože ústava.

Y.K.

§ 49 (3) Provozovatel dráhy a dopravce jsou povinni a) neprodleně oznámit každou mimořádnou událost v drážní dopravě Drážní inspekci a současně každou vážnou nehodu a nehodu, jejímž následkem je značná škoda podle trestního zákoníku, Policii České republiky, b) zajistit místo mimořádné události a provést dokumentaci stavu v době vzniku mimořádné události, c) zabezpečit uvolnění dráhy pro obnovení provozování dráhy nebo drážní dopravy, pokud tomu nebrání jiné okolnosti, a Drážní inspekce vydala k uvolnění dráhy souhlas, d) zjišťovat příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě v případech stanovených prováděcím právním předpisem a činit opatření k jejich předcházení, e)… Číst vice »

Rajče

Tak ať si potom DI nestěžuje, že mu dopravci hlásí kdejakou hovadinu a že nestíhá.

Jan Kučera

DI si někdy stěžuje, že jsou jí hlášeny „hovadiny“? Troufnu si tvrdit, že počet hlášených „hovadin“ je menší než počet (správně a včas) neohlášených mimořádných událostí…

Rajče

Ano. Mimo záznam 🙂

Makoto

Trestní oznámení podat nemůže, protože porušení paragrafů zákona o drahách není trestným činem ve smyslu trestního zákona.

Pepa

👍👍👍

Jan Kučera

Příslušný drážní úřad má zprávu k dispozici a má tedy zahájit příslušné řízení z moci úřední. To, že se tak (většinou) neděje, DI ovlivnit nemůže.

Jan Kučera

Příslušný drážní správní úřad – vypadlo mi slovo, omlouvám se

Jan Kučera

A copak DI může tyto přestupky trestat? Přečtěte si zákon…. A taky by mě zajímalo, kdy DI komu dala pokutu v řádech milionů. Díky za připomenutí.

Rajče

Kolik textu se dá napsat o hovn*.

Pepa

Wtf?

Rajče

Myšleno závěrečná zpráva DI. 48 stran, aby konstatovali, že se nic nestalo a na nic nepřišli 🙂

Jan Sova

No dá se to napsat slušně a servírovaně. … V Olomouci ujela tramvaj…, další zprávy dne….