Šéf Smartwings: Boeingu plně věříme, chceme koupit podíl od Číňanů

První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště PrahaPrvní přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha

Generální ředitel letecké společnosti Smartwings Roman Vik je přesvědčen, že po nové certifikaci budou Boeingy 737 MAX jedním z nejbezpečnějších

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

B737MAX tedy budou…Takže nedávná úvaha o pořízení A220 zřejmě vyšumí do ztracena.

Martin

tak ono se ani neuvažovalo o zrušení B737 MAX, i kdyby došlo k nákupu A220

Adam

Hlavně u Airbusu mají složené zálohy a místa v pořadníku ještě od vlády Tvrdíka.

Jen tak

MAX má kapacitu 189 hlav … A220 menší … je potřeba létat i …destinace, kde 190 míst nenaplníš, ale 130 uz jo.

Bilbo

Potvrzení objednávek A220 je mnohem blíž, než si myslíte

Martin S.

Takže Číňané mají skoro polovinu podílu v české letecké společnosti a někde jim tato informace zapadla xD nojono, pro ně to nic není, pár letadel…

Jen tak

vzhledem k tomu, ze cititc ma po svete investice v radu stamiliard… tak nejaky podil v ceske letecke spolecnosti je asi .. jako kdyz my si koupime parek v rohliku.

MartinS.

No investice? To, co Číňané dělají, jsou spíš akvizice, ale jinak souhlasím… je to pro ně neznatelné a moc z toho nemají…

Jen tak

i tak se to dá říct 🙂

Bob

Číňané mají reálně vyšší než poloviční podíl, tuším cca 65%. Trik je zjednodušeně v tom, že 51% vlastní česká firma, ve které ale Číňané opět drží 49%.

MartinS.

Už před rokem se skupina CEFC podílu v Canaria Travel zbavila…

Jen tak

No .. to vskutku nemají .)

pokud mam firmu A, kterou vlastní z 49% čínan, a z 51 čech
a pokud toho 51% čecha opět vlastní 49% češi … tak z toho rozhodně reálně nevyplývá, že by 65ˇ% (+/-) vlastnili čínani .)

Míša

Sice chápu důvod prohlášení(mám na letišti svá letadla dané zn.). Ale ve skutečnosti daná spol. Boeing podvedla nejen cestující, ale také provozovatele letounů. Pokud vím, partnerství firem bývá stavěno na základech důvěry, osobně důvěru za současného vedení ke spol.B. postrádám. Z toho prohlášení cítím čirou lež a snahu zajistit jen kontinualitu i za cenu rizik pro cestující.

Y.K.

Vedení letecké společnosti nemá jediný prvek, kterým by mohla posoudit bezpečnost nějakého typu. To je práce ryze pro letecké úřady, v Evropě EASA. Pokud “někomu důvěřují”, je to čistě obchodní prohlášení, jako že nebudou měnit kontrakty atp.

Svatý Ivan

Tak to jsem se včera musel opět smát, co „král českého nebe“ (hahaha) vyfabuloval. Uzemnění MAXů této firmě v jisté míře naopak pomohlo. Mohla se zbavit nepohodlných (drahých) zaměstanců dnes již sesterského podniku, jejiž výplaty za rozdávání baget na palubě, dosahovaly průměrného čistého platu druhého pilota u společnosti 3. tisíciletí. Stejně tak, jako kvůli uzemnění nedošlo k celkem citelnému zvýšení mezd pilotů TVS. Opravdu se nebojím, že by na tom TVS opět ve finále výrazně nevydělalo, jako na všem. Dojemná byla i část ohledně auditů jiných společností lítajících na ACMI pro TVS. To jakože čím více incidentů, tím spíše s… Číst vice »

Pzag

Viděl jste nové platy pro piloty SW od jara letošního roku? A nemyslím si, že máte představu kolik berou FO u společností třetího tisíciletí. Pokud nemluvíme o někom, kdo létá prvních pár měsíců.

Svatý Ivan

Pzag: Od jara letošního roku? A umíte číst? To jsou přesně ty mzdy, o kterých píši, a které se nakonec k zaměstnancům nedostaly!

Pzag

No to se teda dostaly, akorát se některým pokrátily úvazky. Ty paušály bez ohledu na hodiny měsíčně prošly.

Pzag

A mimochodem, letušky u ČSA nikdy neměly 100k, ani zdaleka, a tohle FO běžně mají.

Svatý Ivan

Běžně se u vás rovná maximálně 2 měsícům v roce (léto), k tomu musí být půl měsíce někde v zahraničí (kvůli dietám) a vzít alespoň 2 lety ze dnů volna. To se mi moc osobně jako „běžně“ nezdá, ale budiž! To už je na každém, ať si posoudí. A ještě k těm novým platům od letošního jara. Zkuste se zeptat kohokoliv z TVS, zda tyto tabulkové hodnoty má na výplatní pásce? Ne, nemá. Protože firma, z důvodů uzemnění MAXů, tyto slibované mzdy nakonec nezavedla.

Cestující LBC MHD

Kolik berou? Podle Vaší reakce soudím, že máte info, podělte se.

Jen tak

jak proboha uzemneni boeingu pomohlo ke zbaveni se „drahych“ zamestnancu csa?

mate i trosku problem v casování…

PetanP

Cílem každé soukromé společnosti je generovat zisk. Smartwings nejsou státní podnik a nemohou prodělat několik miliard daňových poplatníků.

Daniel Novák

Nejsou státní podnik? Z poloviny je vlastní čínští komouši.

LS1

Nejsou- je to akciovka, to, že CETIC vlastní určité množství akcií neznamená, že nějak pomůže v případě krize a zároveň nemusí SW dotovat. Takže žádného prostého občana Číny to nebude stát ani juan.

Jen tak

1) čínani vlastní méně, než polovinu
2) i kdyby vlastnili více, tak to, že „stát“ vlastní více, než polovinu akcií, z toho nedělá státní podnik.

Cestující LBC MHD

„Musíme udělat audit u té společnosti, u které si letadlo půjčujeme, kam vysíláme naše zkušené inspektory a auditory a ty provedou audit přímo v té společnosti na místě a přímo provedou obhlídku toho letadla, a s těmi závěry potom přijdou k nám nazpět a my rozhodneme, jestli to letadlo budeme používat, nebo nebudeme používat,“ dodal Vik. Říkal, že dělají audit. Je logické, že to jsou auditoři z oddělení nákladů a výnosů, nikoliv auditoři a inspektoři bezpečnosti provozu. Základní otázka, kterou auditoři řeší, je: Za kolik??? $$$

LS1

U každého přejímaného letadla jsou technici a nejsou z oddělení nákladů a výnosů. Letadlo se vyhodnocuje z více pohledů. Technický stav, odložené závady, co je druhá společná ochotná zaplatit, kolik stojí pronájem atd atd atd. Otázka bezpečnosti provozu a technického stavu úzce souvisí s ekonomikou. Cestující to možná vnímá, že létají vraky, ale ono sehnat „kvalitní“ letadlo za přijatelnou cenu, a dnes bych si dovolil říct, za jakoukoli cenu, je téměř nemožné.

Y.K.

Pár otázek:
Propouštění v ČSA se týká palubního personálu s type ratingem na A320/320. Jak s tím souvisí Maxy, když nikdo z nich nemá rating na Boeing?
Swift a Yan air, nepochybuji, že cena je důležitá, ale kde sakra chcete vzít v současné situaci volné B737, které vám někdo “dá” na celé léto?
Dehonestuje výcvik Ethiopian airlines? Citace vy nebyla? To jsem neslyšel.

LS1

Jen poznámky: propouštění nebylo tak horké- respektive personál dostal na výběr- buď typoka na 737 a nebo propuštění.
Nedehonestuje výcvik Ethiopian, ale nešťastně konstatuje, že v USA a EU se tyto problémy nevyskytly- resp byly zvládnuty.

Bilbo

Což je ale pravda, že v USA ani Evropě žádný závažný incident kvůli MCASu nebyl. Stejně tak je i pravda, že řešení situace, kterou může způsobit nejen MCAS, je cvičená.

Přemek

Slepá víra, další ředitel, který jen ředí, ale řídit neumí.

Ondra

Tak šup, můžete to zkusit vy.

Jen tak

aha… a proto se smartwings / travel servicu dlouhodobě daří …. 😀

Y.K.

No nevím, na to že začínali s jednou půjčenou TU-154 to dotáhl docela daleko, dokonce koupil i ČSA, kdo by to před 20 lety předvídal?

Jiří Špinar

Tohle je fakt vtipný. Já rozhodně nemám rád Travel Service/Smartwings za „produkt“ který nabízej, ale tenhle člověk z ničeho vybudoval největší leteckou společnost v ČR, která má víc letadel než kolik měli ČSA i za Tvrdíka (kdy pak nevěděli kam by s nima ještě létali) a dokáže ji držet v zisku i v krizových letech. Ta společnost stabilně roste.

Škoda jen že si z ČSA neudělaj prémiový produkt a netlačej spíš tradiční značku před Smartwings.

Lukas

Kamarat pracuje pre tuto firmu a az take ruzove okuliare nema. Hovoril mi, ze max nieje az taka vyhra ako sa cakalo. Po najnovsich modifikaciach je na tom so spotrebou a doletom ako 737-800 a co sa tyka spotreby paliva tak A320neo je jasny vitaz.
Co je na tom pravdy?!

Ondra

Pravda bude vzdy někde mezi, samozřejmě každá společnost má jiné nároky na letadlo, i typy destinací kam se léta a co se vozí – zda i cargo může hrát svoji roli. navíc pokud máte BOEINGY a máte certifikované techniky, palubní personál je zaškolený tak může vyjít dráž přestup na jinou značku. Nicméně to musí vědět ti, kteří firmu řídí, ti vidí čísla.

Lukas

To je tiez pravda, preto sa v ramci CSA zbavili A319 kedze teraz to je ,,jedna firma,,

Filias

Ty modifikace, ale snad mají být jen softwarové a přidání dalšího senzoru. Ty ovlivnit spotřebu nemají. To leda že by tam byly i jiné problémy, o kterých se nemluví. Možná něco naznačuje nedávná zpráva o nekvalitní výrobě Dreamlinerů.

Svatý Ivan

Co obnáší přesně ty „nejnovejsi modifikace“? MAX jako takový opravdu spotřebuje méně paliva než -800 a tím má delší dolet. Pohodlně se tak dá doletět na Kapverdy či Salalah v Ománu. Nicméně A320neo (aka new engine out) na tom se spolehlivostí motorů také není nikterak valně, viz. AVherald.

Pzag

Jasně, MAXové budou sedět na zemi ještě měsíce, ale váš známý už ví, kolik žerou. Minimálně před uzemněním to bylo o dost lepší než NG. Pochybuju, že by se na tom mělo něco změnit. Jediné, na co jsem slyšel kritiku bylo dlouhé spouštění.

Jen tak

asi bych neveril vsemu, co vam kamarad v hospode povykládá 🙂

Martin

Tak je pravda, ze spotreba je u MAX znatelne mensi nez u B738, nicmene diky delsimu startovani motoru (cca 7 min.) se hodi spise na delsi linky. Hlavnim problemem je ovsem Performance Index, kdy po nekolika mesicich letani byly motory opotrebovane jako cca 5 let stare B738.

Y.K.

A co tam dělá? Počítá ekonomiku provozu? 🙂
Úsporněší oproti 737-800 je nesporně, sám SW musel zrušit Maxové linky, které jiné B737 nedoletí. Jestli je A320Neo lepší neumím posoudit, ale ve flotile 737 je ideální mít novou 737, ne Airbus.