Šéf Škoda Group: S Talgem bychom vytvořili evropského železničního šampiona, náš zájem trvá
Pomohli bychom Talgu s rychlovlaky v regionech, kde jsme silní my, řekl v rozhovoru Petr Novotný. Odmítl, že by Škoda byla na prodej.
Generální ředitel Škoda Group Petr Novotný poskytl španělskému listu Cinco Días první rozhovor, ve kterém se vyjadřuje k vyjednávání ohledně převzetí či integrace se španělským výrobcem rychlovlaků Taglo. Až dosud vládlo ze strany českého výrobce mlčení a informace na veřejnost pronikaly zejména ze španělské strany.
Talgo minulý týden oznámilo, že odmítá výzvu Škody na spojení obou společností a preferuje maďarskou nabídku vedenou firmou Ganz Mavag na přímý odkup akcií. Ta však musí být schválena vládní komisí pro strategické investice, která se vstupu maďarské firmy spojené s vládními fondy snaží zabránit.
Talgo odmítlo nabídku Škody na spojení, zrušilo setkání. Český výrobce se ukončení dialogu diví
„Náš plán vychází ze znalosti situace Talga v posledních letech. Chceme se s ním spojit do dlouhodobého projektu na vytvoření evropského šampiona v železničním sektoru. Škoda a Talgo se vzájemně doplňují v oblasti produktů, trhů a technologií,“ uvedl Novotný v rozhovoru.
Vedení Talga však argumentuje, že pokud je na stole hotovostní nabídka na odkup, musí ji podle zákona řešit primárně a její odmítnutí ve prospěch spojení s jinou firmou by bylo nelegální.
„Jsme překvapeni, že nabídka nebyla vzata v úvahu. Především vás mohu ujistit, že našemu postupu vůči společnosti Talgo nebrání žádné právní překážky,“ reagoval na odmítnutí Talgem Novotný.
Zároveň v rozhovoru připustil, že finanční nabídka na odkup ze strany Škody stále může přijít. Plzeňská firma však potřebuje přístup do účetnictví Talga, aby mohla konkurenční nabídku podat. To však Talgo zatím odmítlo. „Jsme aktivní investiční skupina, ale nejdůležitější je naše dlouhodobá průmyslová vize. Nejde o to, co si můžeme koupit za peníze, ale o hodnotu, kterou můžeme vytvořit,“ řekl Novotný.
Na východě jsme silní
Popsal, že po spojení by vznikl evropský gigant, který by zahrnoval pohonné systémy, tramvaje, příměstské vlaky, elektrické autobusy, signalizační systémy a Talgo by k tomu dodalo vysokorychlostní železnici.
Právě rychlovlaky by Škoda mohla Talgu pomoci prodat například do Pobaltských států či na Balkán, ale i do Česka, které bude systém v následujících letech budovat. „Ve všech těchto regionech jsme silní,“ uvedl Novotný.
„Přísně tajné“. Talgo zveřejnilo dopis od Škody, česká firma nechce španělskou převzít
Zároveň připustil, že vysokorychlostní technologie v plánech samotné Škody není a bez Talga se do ní pouštět nebude.
Novotný zároveň ujistil, že zájem Škody o spojení s Talgem trvá i přes zmíněné odmítnutí. „Tento týden zašleme generálnímu řediteli dopis. Budeme trvat na tom, že chceme zahájit dialog a vysvětlit výhody projektu i akcionářům, jejichž zájmy se nemusejí shodovat. V neposlední řadě je důležité znát názory zaměstnanců a aktérů z okolí společnosti Talgo, jako jsou státní dráhy Renfe,“ dodal ředitel.
Právě Renfe si dlouhodobě stěžuje na kvalitu rychlovlaků vyráběných Talgem a na velká zpoždění v dodávkách. Spor vyvrcholil včera, kdy to technickém problému na soupravě AVLO od Talga kolabovala železniční doprava v okolí Valencie.
Do sporu se zapojil i španělský ministr dopravy Óscar Puente, který podle některých zdrojů vstup Škody do Talga prosazuje. Na sociální síť napsal, že opakující se problémy s vlaky zhoršují image železnice a dráhy budou chtít od Talga kompenzace.
Nejsme na prodej
Novotný v rozhovoru zároveň popřel některé spekulace španělského tisku, že je Škoda sama na prodej nebo že by na rozvoj Talga by neměla finance.
„To vše kategoricky popírám. Škoda není na prodej a vlastník PPF je s námi dlouhodobě. Co se týče naší finanční situace, máme sílu PPF, jejíž aktiva přesahují 40 miliard a roční zisk činí 1,45 miliardy,“ vysvětlil Novotný.
Pro Talgo by byly důležité hlavně výrobní kapacity, kterých se nyní nedostává. „Naše roční kapacita činí sedm milionů hodin a je rozložena do sedmi závodů: pět v Česku, jeden ve Finsku a sedmý v Turecku. Máme celkovou plochu 300 000 metrů čtverečních, nepočítaje v tom sklady, a v posledním desetiletí jsme vyvinuli procesy, které jsou pro společnost Talgo rozhodující, jako je svařování oceli a hliníku a testování kvality,“ uzavřel Novotný.
Pro potřeby železniční výroby by se podle něj dala jednoduše upravit například továrna Temsa v Turecku, která nyní produkuje autobusy.