Šéf FAA pilotoval Boeing 737 MAX. Jsem spokojený, prohlásil po letu

Boeing 737 MAX7. Foto. BoeingBoeing 737 MAX7. Foto. Boeing

Let šéfa FAA není součástí oficiálního testování. Někdejší pilot Delta Air Lines byl spokojen s tím, jak letadlo reaguje.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ReSafetys

Chtěl bych jen napsat jako laik pracující na letišti na rampě že 737 – mám ze všech letadel nejradši jsou to elegantní, praktický a nenáročný dříči ..MAX jsem ještě osobně nepoznal ale hrozně fandim vzkříšení téhle nechvalně proslulé ikony a jsem si jistý že všechny organizace a hlavně Boeing si je vědom že nejde jen o obrovský prachy ale o budoucnost všech kdo s tím mají co do činění…Takže zodpovědnost si bere určitě každý dost osobně ..Tahle kauza si myslim je další velkej krok vpřed pro bezpečnost ve vzduchu takže pokud 737 MAX pustí do provozu budu osobně v klidu… Číst vice »

chris

Šéf FAA měl pilotovat letadlo jakmile bylo schválené ze strany FAA…pokud by let vůbec přežil.

Dorota

To má vypovídající hodnotu jako když kpt. Veselý letěl s jedním motorem a byl taky spokojen, že to dotáhl do Prahy a ušetřil TVS a cestující komplikací.

pave69

Tak management FAA od začátku tahá za provaz na straně Boeingu. Schválili odstranění MCAS instrukcí z manuálu, dodneška nedali Boeingu za uši, že dodávali MAXy bez funkčního AOA disagree alertu atd atd. Tak těm bych nevěřil, ani že je obloha nad hlavou. Snad se EASA na MAX podívá sama.

Gogo

Otázkou je jestli se nebudou bát cestující s tím létat.

Liboros

No doufejme, že MAXy zůstanou uzemněny navždy.

RB RB

A to jako proc?

Viki

No, líbilo se mu co během letu viděl, tak asi bylo hezké počasí a mohl si vybrat kochací let.

leviathan

Ano, je to gesto. Nyní záleží na tom, zda bude nový MCAS skutečně vyměněn u všech MAXů. Přeci jen je ale rizikem, když lze letadlo řídit pouze za pomoci elektroniky a nikoli manuálně. Z týchž důvodů vidím jako vysoce riziková i autonomní vozidla.

Y.K.

Jestli vás děsí řízení elektronikou, tak právě B737 (i MAX) je asi poslední letadlo bez elektronického řízení. Pak už jen DC-9 a odvozeniny? 🙂

pzag

Tak ono jich je víc. 737 je jasná, to je mechanika. 777/787 jsou FBW, úplně, tak jako airbusy, i když i mezi 777 a 787 jsou docela velké rozdíly. A Boeing na rozdíl od Airbusů mají alespoň umělou zpětnou vazbu. A pak máme všechno mezi 747/757/767. Tady máme mechanické lanovody až k aerodynamickým prvkům, ale ty ovládají jenom hydraulické posilovače, mechanické propojení s křidélky, atd. tam není a když padne hydraulika, tak to prostě fungovat nebude. Navíc části těch letadel jsou FBW, mimochodem i spoilery na 737Max jsou FBW, pokud se nepletu. A naprosto bokem stojí motory, ale ty jsou… Číst vice »

Y.K.

Ano, spoilery na 737Max jsou myslím FBW. Ale já jsem to nechtěl komplikovat pro evidentního laika. 🙂 Hlavně je to jedno, protože každý z těch systémů má své slabiny a svůj způsob redundance a normální smrtelník nemá šanci vyhodnotit co z toho je „lepší“. Jsou prostě jiné. Zásadní filosofický rozdíl je asi jen v tom, že když se vzpírá mechanický nebo hydraulický systém se zpětnými vazbami, tak se pilot silou pere s letadlem, když se vzpírá FBW, tak pilot musí promluvit do duše počítačům, pochopit v jakém rozpoložení se nachází (rozuměj módu) protože bez jejich interakce s řídicími plochami nic… Číst vice »

bohyn

Tak flaps a slats taky jsou FBW, stejne jako spoilery. To ale nejsou kriticke prvky pro rizeni. Bezpecne pristat se da i bez nich.

Y.K.

Klapky a pohyblivé sloty nejsou řízení, je to mechanizace křídla s účelem zvýšení vztlaku. 🙂

Y.K.

Souhlasím s předřečníky, že toto je hlavně obrovské symbolické gesto. Lidi si pod třípísmennými organizacemi moc nepředstaví, ale když někdo ztotožnitelný a navíc v exponované pozici řekne, „vyzkouším to sám“, budí to v prosté veřejnosti mnohem více důvěry, než prohlášení „FAA něco verifikovala“.

pzag

Ale je fajn, že FAA má vůbec někoho, kdo do toho může sednout a letět, ještě k tomu, na takové pozici. Kolik lidí u nás? Asi tak dva a je otázka, kolik z nich má papíry a ještě alespoň nějaký cit, protože, a to bez urážky k nim, nesedět v tom dvacet let, tak není sranda.

leviathan

Piloti formátu Dickinsona mají výhodu, že znají ještě plně manuální řízení a různé verze elektroniky, jež následovaly. V každém případě, Sully by MAXe na Hudson neposadil, protože by stroj zakopl o ty nešťastně umístěné motory.

pzag

Zakopl? Jakože motory A320 nezasahují pod trup? Určitě.

Y.K.

Ale prosím vás. Podívejte se alespoň na obrázek A320. Kde má motory? Pod křídlem. Aha, stejně jako MAX. Stejně jako drtivá většina ostatních typů.

J.D.

Když přehlédnu všechny ostatní objektivní věci ohledně problémů maxů, tak je za mě hezké vidět, že stále někdo chápe smysl symbolů a gest, jako je tohle.

leviathan

Jsou ale všichni piloti formátu Dickinsona? Osobně dobře vím, že nikoli a někdy i cíleně (neseznámení s aktuálním způsobem řízení).

Bob

No nevím. Na mě vyjádření typu „Líbilo se mi, co jsem během letu viděl. Cítil jsem se při letu velmi pohodlně.“ působí spíš dojmem, že v tom úřadu mají hlavní slovo infantilní tlachalové podobní našemu Babišovi.

Zdenda

Otazka prekladu. Tady by se spis hodilo, ze „byl spokojeny“. Kazdopadne je dobe, ze tento urad vede pilot, na rozdil od jinych instituci, kde byli dosazeni politicti exponenti bez odborne kvalifikace.

Bob

Tak jistě, je to milé, pokud šéf stavební firmy umí ručně dláždit nebo ministr zdravotnictví umí povléct nemocniční postel. Ale přece jen bych u nich považoval za důležitější manažerské a analytické schopnosti. Doba, kdyby byla „dělnická třída“ programově dosazována do manažerských funkcí, nebyla úplně nejšťastnější.

pzag

Je rozdíl mezi někým s učňákem a někým, kdo je jako DIckson. Nejenom, že je to bývalý vojenský a civilní pilot, ale taky má vystudovaná práva a byl vice-prezident Delty pro provoz. Nesrovnával bych to s někým, kdo dělá, při vší úctě, nejméně odbornou a nejhůře placenou práci. Ano, je rozdíl mezi odborníkem a manažerem a neznamená to, že špičkový odborník je špičkový manažer, to je pravda. Nicméně, ruku na srdce. Lidi, co umí „manažerovat“ cokoli bez znalosti problematiky, těch je na světě možná na desítky, víc ne. A vezměme příklad z praxe. Jedna obrovská evropská letecká společnost právě prodělala… Číst vice »