Autobusy Doprava ve městě Nová mobilita Zprávy

Druhé město chce do MHD vodík. Ústí poptává autobusy až za 390 milionů

Vodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: Solaris
Vodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: Solaris
Ústí se pustilo do pomyslného závodu o vodíkové prvenství s Ostravou, jejíž dopravce vypsal tendr koncem dubna.

Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPmÚL) vypsal veřejnou soutěž na dodávku vodíkových autobusů. Vítěz získá rámcovou smlouvu až na 20 autobusů v celkové předpokládané hodnotě 390 milionů korun bez DPH. Jedno vozidlo tak vyjde na 19,5 milionu. Ústí nad Labem se tím pustilo do pomyslného závodu o vodíkové prvenství s Ostravou, jejíž dopravní podnik vypsal tendr na vodíkové autobusy koncem dubna.

DPmÚL uzavře rámcovou dohodu na osm let, přičemž objednané autobusy by neměly dorazit později než za 540 dnů, zkrácení lhůty bude zohledněno v hodnocení. Ústečtí shánějí dvounápravové, třídvéřové, plně nízkopodlažní autobusy s vodíkovým pohonem o délce 11,5 až 12,5 metru. Kapacita má být minimálně 70 osob, z toho minimálně 25 procent osob sedících na nesklopných sedadlech. V požadavcích je například i klimatizace či takzvaný kneeling, tedy naklápění vozidla v zastávce pro ulehčení výstupu a nástupu. Maximální rychlost má být nejméně 70 km/h.

V Ústí ale musejí zároveň vyřešit problém s vodíkovou plnicí stanicí, která má vzniknout v areálu Spolchemie. Do tendru na stavbu plničky s odhadovanou cenou 58 milionů se nikdo nepřihlásil. Stavba měla být dokončena nejpozději do roku 2022, zřejmě se ale zpozdí. „Nyní analyzujeme důvody, které bránily zájemcům se do tendru přihlásit. Určitě máme zájem veřejnou zakázku opět vypsat,“ sdělila nedávno mluvčí DPmÚL Jana Dvořáková.

O vodíkovou mobilitu usiluje i Ostrava. Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypsal v dubnu výběrové řízení na dodání až deseti vodíkových autobusů. Předpokládaná celková hodnota je 185 milionů korun bez DPH. S dodáním se počítá v roce 2023. Plnicí vodíková stanice vznikne na autobusovém terminálu Hranečník, hotová by měla být příští rok. Aktuálně se projektuje.

Zatím jediný vodíkový autobus v tuzemské MHD jezdil od roku 2009 v Neratovicích. Jeho provoz byl už ukončen.

Odebírat
Upozornit na
guest
4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym ze severu

„Jedno vozidlo tak vyjde na 19,5 milionu. “

Za ty prachy by se dal koupit slušně vybavený kloubový parciální trolejbus. 🙂

kubisek

Kde budou brát vodík? Spolek toho zas takové kvantum nevyprodukuje, hlavně i požadovanou čistotu.

Zdrasa

Má někdo přehled o tom, kdo všechno vyrábí vodíkové autobusy a připadá v úvahu? Z fotek vidíme Solaris, kdo další? Co třeba Iveco, od kterých je většina busů v Ústí?

Pavel Vavříček

Iveco u nás ještě vodík nevyrobil, ale v blízkém Německu je ještě MAN a Mercedes, ale u těch nevím, zda vyrábějí vodík. Jinak to vypadá v Ostravě a v Ústí na Solaris