Šéf ČD ke ztrátě rychlíků Kolín – Ústí: Cena RegioJetu je mimo realitu, nabídli jsme nové vlaky
Vše jsme spočítali na korunu přesně, ministerstvu jsme nabídli od roku 2024 nové jednotky, říká šéf Českých drah.
Generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Ivan Bednárik reaguje na zprávu o ztrátě linky R23 mezi Kolínem a Ústím nad Labem-západ. V textu vysvětluje, jaké vlaky státu nabídly a proč nemohli jít na cenu RegioJetu. Ten má od prosince provoz na této trati převzít. Text přinášíme v kompletním znění bez úprav, pouze s redakčním mezititulkem.
České dráhy nabídly Ministerstvu dopravy ČR cenu 103 Kč/vlkm s jasným závazkem nasadit v roce 2024 zcela novou nízkopodlažní klimatizovanou jednotku EMU240, která splňuje všechny požadavky ministerstva dopravy, infrastruktury a cestujících. Tedy bude vybavena ETCS, je dvousystémová, řeší přepravu imobilních cestujících atd. ČD mají na tyto vlaky uzavřenou rámcovou smlouvu s možností opce. Objednat několik dalších kusů pro potřeby MD je tedy snadné a požadovaný termín nasazení (12/24) lze plně garantovat.
Uvedené jednotky navíc nabízejí větší kapacitu (cca 230 sedaček), než bylo požadováno (175 míst/vlak). Tyto vlaky by uměly reagovat na zájem cestujících, který by po nasazení nových vozidel zcela jistě nastal.
Cena, kterou dosud nikdo nenabídl
Cena nižší o 15 Kč na vlakokilometr (vlkm) je podle našeho názoru mimo realitu. 88 Kč za vlkm bez dotace na techniku ve vnitrostátní lince s cenou jízdného pod úrovní státního tarifu, s adekvátní zálohou (ne bus), ještě nikdo doteď nebyl schopny nabídnout a tím pádem ani odjezdit. A nejen v ČR. Za podobnou úhradu nejsou provozovány ani méně kapacitní motorové linky, kdy např. jiný dopravce jezdí své motorové linky v rozmezí od 108 do 152 Kč, doteď nejlevnější netto smlouva u elektrické linky R8 je kompenzována cca 120 Kč/vlkm a víme v čem a kolik lidí tam jezdí.
Aby nedošlo k nedorozumění, nepláčeme nad rozlitým mlékem. Konstatujeme že jsme vše spočítali na korunu přesně, včetně ECM údržby dle platných předpisů EU, včetně zánovní techniky na první fázi kontraktu a pak od roku 2024 nové techniky. I ta zánovní technika přitom plní všechny požadavky, kromě dvou systémů a ETCS, a to i na na období před rokem 2024. Jenom čas ukáže, kolik bude cena jízdného a kolik cestujících na lince R23 bude jezdit. Doufáme, že plnění závazku dopravce vůči objednateli bude stejně efektivně vymožitelné, jako nároky akcionáře vůči své firmě. A co je nejdůležitější, že cestující bude spokojen po období celé platnosti kontraktu.
Ivan Bednárik