Sedm škodovek mezi sedmi nejprodávanějšími auty. Registrace nových vozidel dál rostou, slábne dovoz ojetin

Škoda Octavia RS. Foto: Škoda AutoŠkoda Octavia RS. Foto: Škoda Auto

Podíl elektromobilů přesáhl 2,5 %.

110 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jenisej

Troufám si tvrdit, že ani jeden zdejší zastánce e-mobility elektromobil nevlastní.

Vojtěch

Takovému troufaní se říká vlastní blbost

Pako

Jedna vlaštovka jaro nedělá.

Petr Šimral

Sice nevlastní, ale má vyzkoušené, je seznámený a je toho názoru, že jeho příští automobil bude na baterky 🙂

Han van Meegeren

Já měl v jejich věku šlapacího Moskviče!

Han van Meegeren

Takže vlastně ještě víc eko než elektromobil! Pravda… baterku měl, plochou, aby mu svítila světla.
Ale stejně největší sranda byla s ním sjíždět doma schody.

Hala D

A byl kvalitně vyrobený v Rossiji? Tak to soudruzi měli radost, z příkladné kádrové rodiny. A i dnes určitě mají radost, z příkladného odporu proti technologickému pokroku.

Han van Meegeren

To už si nevzpomínám, je to hodně přes 40 let, vím jen, že byl zelený. Takže 2x eko!
Příkladná kádrová rodina těžko, oba rodiče měli se soudruhy problémy. Jeden jim po osvobození slavnou sovětskou armádou v 68mém flákl s knížkou, druhý se s nimi nezapletl, ale byl veden jako potenciálně nepřátelský k režimu a dohlížela na něj StB. Jestli mají radost se můžete jít zeptat na hřbitov, doporučuji jako léčbu proto hlouposti.

oja

Najeto téměř 40 tisíc km včetně 700km cest.

Asd

Jako že jste po cestách ujel jen 700 km? Pokud ano, kde jste jezdil těch 39 300 km?

oja

Má cenu na něco takového vůbec reagovat?
Ne, část z těch 40 tisíc jsem najezdil i dlouhými cestami, z nichž každá měřila kolem 700km. Tedy přesně tím, čeho se spousta řidičů děsí jako čert kříže, kdyby je měla jet „na baterku“.

Asd

Děkuji za objasnění. I když 700 km není zrovna málo, tak je to pro mnohé nedostatečný dojezd. S klasickým spalovacím motorem můžete bez omezení ujet v extrémních případech i 1500 km a natankováno máte za pár minut. Navíc na dálnici nemusíte řešit rychlost, topení či klimatizaci.

Hala D

Proč by vlastnil? Dneska frčí sdílení.

Han van Meegeren

Další mimoň.

Pako

Pche! V devadesátkách jenom v naší ulici nasdíleli pěknejch pár aut. Mobily nebyly, takže to holt nešlo bezdrátově a startovalo se taky drátky. 🤣

JirKa

Vlastním a jezdím. Skoro 80 000km za 2 roky. Nejdelší cesta „v kuse“ cca 1300km. Vlaky mám raději, ale bohužel auto potřebuji. Pokud by Vás něco zajímalo, klidně se ptejte, rád popíšu zkušenosti.

Hala D

Plánuji také pořídit elektromobil. Jaké jsou náklady na servis a kolik prům. platíte za 1km? O kolik klesla kapacita baterie za ty 2 roky?

oja

Průměrná cena za km závisí hlavně na tom, za kolik dobíjíte, což může být velmi rozdílné. Hodí se připočítat ošup pneumatik, jsou dost drahé, i když asi dost záleží na konkrétním autě. Za servis jsem zatím za 2 roky / 40 tis. km nezaplatil ani korunu, žádný olej na výměnu to nemá. Cca. za měsíc jdu na inspekci, to něco stát bude, možná se dozvím i tu baterii, ale spíš ne, když neznám výchozí stav – ten totiž prý nikdy není 100%, tvrdil aspoň kdysi nějaký elektroautomechanik. Obecně myslím, že ty servisní náklady dost záleží na značce a konkrétní výbavě… Číst vice »

JirKa

Za ty dva roky jsem v servisu nebyl. Měnil jsem jednou stěrače a dvakrát filtry u klimatizace (dělal jsem si to sám a koupil si lepší s hepa filtrem). Tesla model 3 žádné pravidelné servisní intervaly nemá, ale vím, že třeba korejci je vyžadují (byť ne tak často jako u spalováků). průměrně jsem na kilometru za cca 60 haléřů. Za těch 80 000km mám celoroční průměrnou spotřebu 17,5kWh na 100 km (jezdím často dálnice). Při domácím nabíjení jsem začínal nočním proudem za 2,-, dnes jsem na cca 4,-. Tak nabíjím nejvíce. Na cestách u dálnic je aktuální rozptyl mezi 7,-… Číst vice »

Hala D

Paráda. 60 hal za kilák je fakt pecka. Děkuji.

oja

Jenže to bylo právě dosažitelné s nočním proudem za 2 koruny, s dnešními cenami elektřiny to už nedáte, tedy pokud nemáte možnost často dobíjet zdarma, třeba od zaměstnavatele.

Asd

Ono za chvilku to tak růžové nebude. Hned jak bude více aut na elektřinu, tak ji stát patřičně zdraží.

Lord Pitzbudka

No samozřejmě, zmenji zdražil. On to teda nebude stát, ale dodavatele.

Protože elektřina nebude. Na dobíjení budou pořadníky.

Nehezká budoucnost nás čeká.

Mysel

Bude to samozrejme i stat – formou vyrazneho(!) zdaneni.

Pako

Těch 1300 km nebylo v kuse. Zajímal by mne poměr jedu ku hledám zásuvku, nabíjím a piju už šestou kávu. U jedu o kolik se muselo jet pomaleji, aby se dojelo.

Pako

Ještě z jaké elektrárny doběhly ty zelené elektrony?

JirKa

Tak když nebudu reagovat na ty zbytečné šťouchance, tak reálně je to asi takto: Na dalnici po republice jezdím do 150km/h. U dlouhého dálničního přesunu dávám na tempomat 133 km/h. Cílem je nabíjet na co nejnižších procentech. Dnes si běžně troufám dojíždět i s méně než 5%. Dobíjím maximálně do 65%. Pak se snižuje rychlost nabíjení. Jezdí se tedy cca v poměru 2,5-3hodiny jizdy a 15 minut nabíjení. Většinou tedy káva a záchod trvají déle a auto už samo v aplikaci hlásí, že může jet.

JirKa

Ještě pro ilustraci, nedávno jsem jel Praha insbruck a celá cesta zabrala 5h11minut a z toho nabíjení bylo 14 minut

JirKa

A k těm zeleným elektronům, zrovna dnes to je z 65% viz : https://app.electricitymaps.com/zone/CZ

Což není 100% ale i tak to není tak špatné 🙂

Pako

Ok. Samá pozitiva. A těžba a zpracování rud vzácných kovů na baterky jsou taky eko, nebo už se někdo do těch zemí zamořených prudkými jedy zajel z Bruselu podívat. Že by vzal s sebou hračky pro zde pracující děti.

Kamil Novotný

U Škodovek bych řekl, že hraje velké procento firemní automobily. Přeci jen zde má Škoda prim.

Dachs

To není velké procento, to je skoro většina 🙂 Fleetové jsou někde mezi 75-85 %, retailistům se nedávají takové pěkné slevy. Pokud je to nyní jinak, opravte mě 🙂 Za tolik, za kolik dávají Oktávky firmám, by o ní nejeden soukromník uvažoval taky, resp. nedostávala by se mu až tolik mimo výseč možností, přece jen to zdražení bylo skokové a za poslední rok snad dvojí či trojí. (Kvalita, je-li skutečně kvalitou, může být drahá, proti tomu nelze nic namítat, přesto cenová politika Škody je, jak se říká, až nečekaně ambiciózní…)

Lord Pitzbudka

Ach, ti naši čeští experti 🙂

Mysel

Je docela zajimave, jak casto se tenhle nespravny nazor vyskytuje, prestoze je opakovane vyvracen primo automobilkou. Jista setrvacnost se da chapat, ale.. ;o)

Změna je za rohem

V Norsku tvoří elektromobily 79% nových registrovaných aut. 2,5% je ostudně málo. Vyspělej svět se nám za chvíli bude smát, že dýcháme v našich ulicích zplodiny a poškozujeme zdraví a životní prostředí. Česko= ráj fosilů, ráj konzerv.

oja

Norsko je extrém, tam je nadbytek levné vodní elektřiny a elektromobily masivně cenově zvýhodněné.
Ale i jinde na západ od železné opony je podíl elektromobilů o řád vyšší než v ČR.
Jenže co taky čekat, když čeští politici úplně všichni (snad kromě Pirátů) elektromobilitu pomlouvají, kde mohou, a česká dobíjecí infrastruktura je naprosto zoufalá.

Martas

Za mě zoufalá nabídka elektromobilů za šílené peníze. Buď je to předelanej benzín, takže max dojezd 150km, nebo šíleně velké SUV, které ale i tak nedovoluje jet přes půl Evropy bez půhodinového nabíjení co 300km.

oja

Nemáte pravdu. Jakkoliv většina současně nabízených elektroaut jsou skutečně buďto předělané benzíny (vyvinout zcela nové auto na míru odlišnému pohodu je složité a drahé) nebo šíleně velká SUV (holt jsou v módě, speciálně u movitějších zákazníků, kteří si spíše elektro koupí), existují i alternativy. Už od začátku – Tesla přeci není ani to, ani ono. Jistě, s dojezdem a dobíjením je to výrazně složitější, než u benzínu. Ale na to si holt budeme muset zvyknout. Anebo si počkat na (a dost možná připlatit za) vodík.

Vojtěch

Ioniq 6 ujede po dálnici 400km, což je ideální hodnota na delší cesty, pokud člověk nechce do cílové destinace přijet úplně rozmlácený. Máte ale pravdu, nabídka není tak široká, za pár let to ale bude úplně jinak.

Martas

https://ev-database.org/car/1719/Hyundai-IONIQ-6-Long-Range-AWD Tady tvrdí, že v zimě má na dálnici při 110km/h dojezd 315km. Jako pardon, ale to prostě není dálniční rychlost. Proč se to neměří při aspoň 125km/h? Dojezd bez topení a klimošky při této rychlosti je 400km. S klimoškou to vidím stejně jako v zimě. Reálně tedy vždy o nějakých 75km méně? Kdo by jel na dřeň v případě, že „pumpa“ bude zavřená, nepůjdou nabíječky apod.? Skutečný zážitek z Francie, kdy 2 odpočívky byly zavřené a natankovat šlo snad až po 120km Za mě tedy zatím dost špatný, když i s Fabií ujedete dvojnásobek (a to moderní spalovák má… Číst vice »

oja

…anebo zdražit benzín na 5 eur za litr, výhledově (e-paliva) 10. Pak pochopíte, že to, na co jsme byli desítky let zvyklí, je luxus, za nějž jsme platili nepřiměřeně málo, a nyní se ho prostě musíme vzdát.
A to nemluvím o umělém zdražení formou jakési spotřební daně, ale o zaúčtování reálných nákladů, které s sebou produkce a spotřeba fosilních paliv nese. Jakkoliv to mnozí sveřepě popírají, ačkoliv věda si je již dlouho zajedno.

Vojtěch

EV database znám, ale nejde o reálný test, ale jak přesně říkají, o odhad. Navíc se jedná o AWD, ne 2WD, který je více efektivní, viz. https://ev-database.org/car/1718/Hyundai-IONIQ-6-Long-Range-2WD. A nemluvte mi o expanzi, když takhle nejezdí většina lidí a už vůbec ne nějak často. Kdo chce být ve Francii rychle, letí letadlem. Nabíjení ioniqu je z 5% na 90% za půl hodiny, což je běžná pauza po 3 hodinách jízdy (přestávky a jejich délku lze samozřejmě měnit). Příběhy z Francie o nabíjení jsou možná pravdivé, ale anektodické, Evropa má oproti USA vysokou funkčnost stanic.

Pokud chcete reálný test, tak tady: https://fdrive.cz/clanky/vyzkouseli-jsme-dojezd-hyundai-ioniq-6-na-dalnici-vysledek-nas-ohromil-test-dojezdu-s-videem-10359

Martas

Já myslím, že je to celkem přesný. V testu fdrive bylo venku přes 10, stupňů, občas slunce a oni topili na 21, což je tak malý rozdíl teploty, že ta klimoška skoro neběžela (dokonce na některých záběrech je 0kW spotřeba od klimošky) a tak se to blíží víc k tomu údaji Mild, což je 410km. OK, občas jeli 130, občas za kamionem. S odpočívkou to bylo obecně, že se to stát může a člověk musí „tankovat“ dřív, než pípne hladové oko. Jinak ta zastávka co 3 hodiny, beru, ale tady se omezujete na místo, kde bude nabíječka. Tu v přírodě… Číst vice »

Vojtěch

V přírodě najdete naftu?

oja

Ono jen když si vezmete, jak mohutně se ta nabídka rozšířila za poslední 3 roky.
Anebo že dnes v lecjaké ještě nedávno běžné třídě už téměř neseženete nové spalovací auto v rozumné motorizaci – tedy úsporné i při vyšších nájezdech a použitelné v kopcích.
Měl jsem dlouho Octavii kombi 1,9TDi – ze samotného závěru výroby první generace. Co bych dnes mohl koupit jako nové a odpovídající náhradu? Snad Hyundai i30, ale dál? Současnou Octavii rozhodně neberu, ta je pro mě nesmyslně dlouhá, ani by se mi nevešla do garáže. Scala by prostorově stačila, ale zas se nedělá v rozumné motorizaci.

Asd

Jako že většina lidí po necelých 4 hodinách v autě je tak zničená že potřebují delší přestávku na regeneraci?

Vojtěch

Problém je tedy spíše v lidech, co chtějí jet přes půl Evropy autem.

Vojtěch

Pravda, ale infrastruktura v ČR není sama o sobě špatná, na počet EV je dokonce nad průměrem EU, ale Češi mají odlišnou mentalitu, takže bude potřeba mírně opačný přístup: více nabíječek než je potřeba aby nebyl strach, že nebudu mít kde nabíjet.

oja

Počet nabíječek v poměru k počtu aut je zcela nesmyslné měřítko, tedy dokud těch aut nejsou statisíce. Když už to elektroauto mám a někam jím jedu, tak mě zajímá, kde mohu rozumně dobít, ne kolik dalších elektroaut potkám. A v tomhle je ČR (snad mimo Prahu?) velmi špatná, nejen v počtu, ale i v jejich druhu a umístění. Nabíjet by se mělo primárně přes noc (nebo během práce, divadla, …) AC 11 až 22kW, jenže o takovou veřejnou a rozumně umístěnou nabíječku v ČR téměř nezavadíte! Většina veřejných nabíječek jsou DC, které ale přitom často nestojí podél dálnic, kam patří,… Číst vice »

Granja

Takže vlastně jste si na to v tom diskusním kolečku nakonec i sám odpověděl, proč u nás (kromě toho, že většina lidí ty prachy na to prostě nemá) značná část obecenstva se do toho nehrne.

oja

Souhlas, já to nikterak nepopírám. Jen jsem reagoval na Vojtěchovo tvrzení, že „infrastruktura v ČR není sama o sobě špatná“. Podle mě je a to mnoho potenciálních zájemců samo o sobě odradí. V ČR si dnes elektroauto může „dovolit“ prakticky jen ten, kdo ho může nabíjet doma. Nebo aspoň v práci, pokud tím o víkendech moc nejezdí.
I pro mě v zahraničí s mnohem lepší veřejnou infrastrukurou bylo zásadním předpokladem, že můžu nabíjet doma, kde mám navíc vlastní FV elektrárnu, jinak bych do toho (zatím) nejspíš nešel.

Petr

Zoufalá infrastruktura? Řekl bych naprosto nadbytečná… Bydlím ve městě s 20k obyvateli a viděl jsem nabíjet elektromobil 2x za asi 2 roky… Nabíječek je zkrátka zbytečně moc… Jezdí tu hromada elektromobilů, ale stejně je těch nabíječek až kam…

oja

Bla bla bla. Píšete nesmysly, přitom zkušenosti nula, zkuste si dva měsíce po ČR elektromobilem jezdit a pak si povíme. I kdyby to byla pravda, že je „nadbytečná“, co je Vám do toho, když je vybudovaná za peníze jejich provozovatelů? Oni to očividně vidí jinak, když do toho investují. Asi jste nikdy nebyl v zahraničí, anebo po nabíječkách nekoukal. Tam jsou totiž (ty jednoduché AC) v každé druhé vesnici. Dokonce i na portugalském venkově ve vesničce, kde ani nebyla restaurace, jsem na jednu narazil. „Jezdí tu hromada elektromobilů“: Jo, za duben již přibylo celých 400, v celém státě! Jestli myslíte… Číst vice »

Asd

Myslím že tu nikdo elektromobilitu neomlouvá. Jen pro většinu uživatelů není vhodná. Začíná to dojezdem přes cenu až po možnosti nabíjení. O nepřipravenosti infrastruktury a možnostech hašení nemluvě.

oja

Dojezd je pro většinu uživatelů dostatečný, to je jen výmluva. Kolik lidí jezdí pravidelně cesty přes 300km? Proč potřebujete auto s dojezdem 600km, když takové tankujete dvakrát do měsíce?
Možnosti dobíjení jsou v ČR takové, jaké jsou, protože stát lidi od elektromobility dlouhodobě odrazuje. Ve většině států EU je to s možnostmi úplně jinak.
Nepřipravenost infrastruktury? Co konkrétně tím myslíte? Sítě neberu, viz níže. Při běžném denním ježdění a nabíjení přes noc bohatě stačí výkon varné konve.
Možnosti hašení: Na všechno, co je nové, se napřed musí zaběhat technika a postupy. A kolik těch elektroaut už v EU shořelo?

Asd

Kolik lidí bydlí ve vlastním domě a kolik ve městech v bytech? Jak chcete řešit nabíjení na parkovištích? Už dnes je přenosová soustava ve velkých problémech a potřebuje obrovské investice. Nehledě na dlouhodobý nedostatek stabilních zdrojů EE.
Co se týče hašení. Jelikož těch aut je mizivé procento tak zase moc ne. Ale jen si vzpomeňte co se stalo když na lodi převážejí automobily začalo hořet. Musela jít ke dnu. Proč asi?

oja

Cenu beru, ale to je tak jediné.
Pro většinu Čechů je cenově nedostupné i nové benzínové auto.

Pako

Ale pozor, zelení anarchisti už i o vodních elektrárnách hovoří jako o velkém fujky fujky zlu!

martin hodek

Jestli ono to nebude tím, že průměrný Čech si prostě elektromobil za milion nemůže dovolit. A ekonomika si to rozhodně nemůže dovolit dotovat. Omezováním spalovacích aut se dosáhne jen toho, že místo toho, aby měl motorista nejmodernější motor, sice spalovací, ale nejmodernější. Elektromobilita povede k tomu, že si bude nechávat svůj 15 starý krám, protože na nový nebude mít.
Trochu si srovnejte HDP na hlavu v ČR a v Norsku.
Žádná ostuda, racionální chování.

Otakar

Zavede se roční daň ze spalovacích motorů (čím nižší E norma, tím dražší) a lidé to sami nechají zešrotovat.

SYN

Raději nechtějte být tím o kterém se v sousedství provalí že byl ten kdo to navrhl… zdraví nebezpečné!

oja

Jenže jinak, než že majitelé spalovacích motorů budou platit PLNOU cenu za jejich provoz, se z místa nepohneme.

Han van Meegeren

OK, a co začít u elektromobilů?

oja

Proč? Čím? Emisní povolenky platí, pokud dobíjí elektřinu vyrobenou z uhlí či plynu.

oja

Mínusujte si mě tu, jak chcete, fyziku tím neokecáte. V konstruktivní protiargumenty nedoufám. Je to klasika, když se závislý musí vzdát své drogy.

Jiří Kocurek

Ludolfovina zůstane ludolfovinou, ikdyž budete všecky urážet.

Jiří Kocurek

Takže zvýšením daní ze starého automobilu zařídíte, že lidé budou mít více peněz na nový automobil.

A teď ještě tu o svíčkách a zatemnění Slunce.

Mysel

No on uz se dokonce i ve vlade vyskytl bezmozek, ktery propagoval ekofanaticky poplatek za prevod starsiho vozu jako nastroj pro omlazeni flotily. Rudozeleni ziji v jine realite..

martin hodek

Jo a budou chodit pěšky… TVL.

Dachs

A lidi půjdou do ulic. Tzn. už i ta střední třída, nikoli jen pomatenci. Velice ochotně se toho chytnou extrémistické strany a hnutí, které z toho vytěží vstup do řízení státu. To chceme? (V lepším případě by z toho byl jen „anarchistický“ přístup nebo nějaké švejkování). Jinak tedy poraďte, čím nahradit staré plechovky, když lidi: a) přestávají: mít na nové splňující mnohem ekologičtější šestku, protože jejich ceny jsou uměle šponované – čti dotují vývoj něčeho jiného a složkou ceny je výpalné), b) nemají – a našinec dlouho mít nebude – na vůz s čistým elektropohonem, jenž by byl ekvivalentem třeba… Číst vice »

oja

Napíšu to tu už asi po desáté: Nechat na trhu by to šlo, ale to by se za fosilní paliva musela platit skutečná cena. Až ta budou zakázaná a spalovací motory budou už jen na ta skvělá e-paliva, tak to trh rychle vyřeší. Když lidi nemají na nové auto, tak holt musí jezdit hromadnou. V některých státech to už pochopili, že tu po desetiletí automobilismem devastovanou hromadnou dopravu je potřeba obnovit a učinit cenově atraktivní. V ČR je sice cenově atraktivní, ale vyjma okolí největších měst devastace (nebo v lepším případě stagnace) vesele pokračuje dál. „Bohužel“ si musíme uvědomit, že… Číst vice »

oja

Ano, ze strany spotřebitele racionální chování, jenže ze strany politiky naprosto nezodpovědný a krátkozraký populismus. Průměrný Čech si elektromobil bez výrazných dotací skutečně dovolit nemůže a stát to nemůže dotovat, protože už řadu let i tak seká obří rozpočtové schodky. Ale přitom je tu i spousta lidí, kteří by si ty elektromobily kupovat mohli, ale nedělají to, protože je od toho stát spíš odrazuje, než aby je k tomu motivoval. V zásadě to má dvě možná řešení: Buďto tito lidé, kteří kupují velká spalovací SUV za sedmimístné částky, z nich budou platit vysoké daně. Budou motivováni, kupovat místo toho elektro,… Číst vice »

aaaaa

Len taka drobnost co vam v tom vasom zapale unikla. EU od roku 2027 zaviedla uhlikovu dan aj na paliva. Potom sa ozvite, ked vam vdaka uhlikovej dani zdrazia potraviny. Este som nevidel elektricky kombaj.

oja

Neunikla, vím o tom. Jen to je až od 2027 a ta daň je směšně nízká. Jak v porovnání s tím, co dnes stojí emisní povolenky, tak v porovnání se škodami, které fosilní paliva způsobují. A ano, zdraží kvůli tomu potraviny, logicky. Aspoň se jich tolik nebude vozit přes celou Evropu tam a zpátky a zase se bude preferovat lokální produkce. Ono bude záležet na tom, co s těmi penězi z této daně státy udělají. V Rakousku taková daň už funguje a stát ty peníze vrací lidem formou plošné dávky. Čili ti, kdo produkují podprůměrné emise (často jsou to ti… Číst vice »

Pizzaman

I na tom Balkáně (např. Rumunsko a Maďarsko) jsou na tom lépe jak my, viz: https://cleantechnica.com/2022/06/25/ev-market-share-growth-in-16-lagging-european-countries/
Zrovna v tom Maďarsku jsem na konci minulého roku byl a těch EV tam jezdilo o poznání více jak u nás.
Já vážně nerozumím tomu, proč jsou Češi takové konzervy. Progres se prostě u nás nenosí.
Tenhle článek je také úžasný: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-vysoke-az-240-metru-na-vetrnicich-se-obce-neshodnou-firma-laka-na-miliony-230274
Stručně: kdo má mít za barákem větrnou turbínu, tak se vzteká a argumentuje pořád omílanými nepravdami a kdo je za domem již má, tomu absolutně v ničem nevadí.

Czech Republic – country for the future!

SYN

Jojo, když se „někdo“ rozhodl že se nebude prodávat nic rozumnějšího než auta elektrikou jen mírně „líznutá“ a potom až 100%ní (se všemi problémy dojezdu a nabíjení), ale v obou případech citelně dražší tak holt sklízí výsledky…

oja

Jenže co byste si tak představoval? Hybrid s baterií s dojezdem 200km? To je nesmysl, to je extrémně drahé a neefektivní. To jsou ostatně i současné plug in hybridy, ty se prodávají jen díky politické podpoře, kdyby nebyly nikterak podporovány a uváděla se u nich reálná spotřeba a emise, nikdo by je nekupoval.
Potíž je, že za fosilní paliva jejich spotřebitelé ani zdaleka neplatí jejich plnou cenu. Je to dostupná droga, na níž jsme si vybudovali silnou závislost. A teď se jí zbavit bude extrémně těžké a nákladné. Pokud nechceme, aby nás (ve smyslu civilizace) ta droga zcela zničila.

Kamil Novotný

A třeba v jižní Americe netvoří ani procento a je jim to úplně u zadku a budou se nám tak maximálně smát. A pak si v klidu vykácí prales a máme po celém životním prostředí.

Han van Meegeren

Stejně tak ve většině zeměkoule. Jenom hrstka maniaků v EU chce spasit svět.

Hala D

Jestli je v EU hrstka maniaků, tak se někam jinam. Třeba do ruska.
Mě říci někdo do očí, že jsem jako Evropan nevýznamnej a neschopnej, rozbiju mu ksicht.
Kde se sejdeme, Hane?

Han van Meegeren

Hrstka maniaků V EU, ráčej pořádně číst. Většina obyvatel v EU není zelená.

Peeetr

Neboj smějí se nám už teď. Protože jsme jeden z největších exportérů elektřiny v EU na hlavu, ale obyčejní lidé mají superdrahou elektřinu. A jsme největší výrobce aut na hlavu hned po prvním Slovensku, ale obyčejní lidé tu nemají na nová auta a musí se spokojit s ojetinamy, jestli nechtějí na vesnicích chodit pěšky.

Jochimstahl

Norsko extrémně luxusně dotuje e šrot z těžby ropy a z. plynu z plošin v Sev. moři…inu Norsko, tak fosilů z plošin.

oja

Nemáte pravdu. Norsko elektromobily nedotuje, Norsko jim „pouze“ odpouští obrovské daně, které platí spalovací auta.

Chronosphere

Takže z pohledu veřejných financí dotuje.

oja

To je otázka, co všechno si představujete pod dotacemi. Předchozí komentář byl očividně napsán ve smyslu přímých dotací, jako to dělá např. Německo.
A pokud dotace pojmeme široce jako Vy, tak spalovací motory a fosilní paliva masivně dotují všechny státy, protože jejim spotřebitelům neúčtují veškeré náklady, které s tím souvisí. Ty existují již nyní a v budoucnu budou ještě mnohem, mnohem vyšší, až se naplno projeví klimatická změna.

Ondřej Zaoral

Ne. Z pohledu verejnych financi uvalilo nizsi registracni dan na EV ve srovnani s ICE.

Asd

A to je co? Forma zvýhodnění. Pokud by se v Norsku prodávali za stejných podmínek všechna auta na které by platily stejné podmínky, tak by ta prodejní čísla byla úplně jiná.

oja

A proč by se odlišné technologie s odlišným vlivem na všechno kolem měly prodávat za stejných podmínek?
Forma zvýhodnění ano. Přímá dotace nikoliv.

Asd

Jenže ty elektro auta zas takový obrovský pozitivní přínos pro životní prostředí nemají jak by se nám někteří snaží namluvit.
A ta míra zvýhodnění v Norsku je enormní. I u nás můžete s elektrickým autem jezdit zdarma po dálnici a parkovat po Praze.

Han van Meegeren

Jenže ono už je to jinak. Skončily dotace a propad v prodejích je brutální. Ani norek na to za své nemá. A jestli si někdo myslí, že je to ekologické, tak je b*b paar excellence aneb slovy klasika „kam jde ten kouř?“. Stačí shlédnout energetický mix a to nejen u nás a je jasné, že elektromobily jezdí z podstatné části stále na uhlí. Za dveřmi je též doba vrakovišť plných elektromobilů, jejichž likvidace bude drahý špás. Takže milý fosile zatím elekotrománie napáchala víc škody než užitku. Tím ale neříkám, že to nemá budoucnost, ale to budeme muset počkat na vhodnější… Číst vice »

oja

Klasická mantra uctívačů fosilních paliv. Hlavně poukazovat na nedostatky alternativ, ale že jejich „božstvo“ jich má mnohem víc, o tom ani muk.
Ano, elektromobily z části stále jezdí na uhlí a v ČR tak mají podobnou uklíkovou stopu jako moderní diesly. Jenže podíl uhlí v mixu se bude snižovat. Navíc čím dříve si lidé na nový pohon zvyknou, tím lépe.
Zásadní je, že fosilní paliva budoucnost nemají a čím dříve je opustíme, tím lépe. I když alternativy nejsou bezchybné.

oja

Opět: spousta mínusů, protiargument žádný. Sorry, fyziku neokecáte.

Han van Meegeren

To máš pravdu, neokecáš.

Hala D

Co máte za titul? A mohl bych ho vidět? Jestli VŠŽ, tak ok.

Han van Meegeren

2 školy elektro a donést mám vysvědčení na jakou adresu?
Ale jestli se chcete sejít na Václaváku u Vrábela, tak tam nepůjdu, aby bylo jasno předem.

Granja

Tady vůbec nejde o zvyknutí si na nový pohon, tady jde o to, že většina lidí prostě na to nemá peníze.

oja

V ČR většina lidí nemá ani na nové auto se spalovacím motorem a elektrických ojetin je na trhu minimum a když už, tak to jsou starší modely s malými bateriemi, čili auta vhodná leda jako druhé do rodiny pro „cesty kolem komína“. Elektro při spočítání celkových nákladů řekněme za 10 let vůbec není drahé, tedy pokud má člověk možnost dobíjet za rozumné peníze, ale pro mnoho lidí je nepřekonatelný problém vysoká pořízovací cena, jakkoliv je spojena s výrazně nižšími provozními náklady. To by vyřešil nějaký „sociální leasing“, kdy by uživatel pořizovací cenu splácel z úspor na provozu. A jasně, v… Číst vice »

Pavel P

Ty vaše „celkové náklady za 10 let“ je zavádějící nesmysl, protože se liší podle použití vozidla. Dle jednoho z vašich příspěvků najedete cca 20 tis. km/rok, takže za 10 let 200 tis. km. Pokud vezmu 20 kWh/100 km při 2 Kč/kWh tak vás energie bude stát 80 tis., zatímco spalovák se spotřebou 10l/100km sežere 600 tis. za palivo. Rozdíl je v tomto případě 520 tis., takže připlatit si třeba 300 tis. za elektromobil dává smysl. Jenže pak jsou tady taky takoví, co třeba najedou 6 tis. km/rok, poněvadž do práce jezdí MHD a auto používají na nákupy nebo cesty za… Číst vice »

Han van Meegeren

To není mantra uctívačů fosilních paliv, nýbrž realita. Doporučuji vytáhnout hlavu z pozadí různých chytráků na netu, marketérů a zelených mozků a věnovat se trochu studiu fyziky, elektrotechniky atd.. K elektromobilitě musí technika ujít ještě pořádný kus cesty. Nejen, že nejsme dostatečně daleko ve vývoji, ale nemáme ani to, na čem se může už hromadu let dělat, např. sítě. Drtivá většina domácností nemá dimenzované rozvody ani na varnou deku v kuchyni, natožpak na nabíjení auta. Kde chcete nabíjet tisíce aut ve městech, kde značná část obyvatel bydlí v králíkárně? Víte jak je velký transformátor, který by se musel nainstalovat pro… Číst vice »

oja

Teď ovšem poukazujete na úplně jiná negativa než předtím (energetický mix, likvidace – jaké škoda podle Vás elektromobilita dosud nadělala? – TO je klasická mantra uctívačů fosilních paliv). Nebojte, o fyzice toho vím dost, byť přiznávám, že elektrotechnika nebyla můj preferovaný obor. Nejsme dostatečně daleko ve vývoji: čeho? Novým elektroautem dnes bez problémů dojedete z ČR na Jadran, jen musíte dobře plánovat zastávky. Jistě, vždycky je co zlepšovat, ale techniku již máme dostatečnou pro praktické použití. Sítě: To je zase něco úplně jiného a s varnou dekou (deskou?) to nemá nic do činění. V panelákovém bytě si auto nikdo dobíjet… Číst vice »

Han van Meegeren

Než bude něco použitelného, klidně zůstanu u fosílií (však vy u nich zůstáváte též, jen to nechcete přiznat) a Jadran dám i bez zastávek. Pomíjím, že nejsem klasický čecháček, kterému Jadran zatemnil mozek, takže tam dovolenou přenechám jiným.
Kdybyste ale lépe četl, tak jsem psal, že nejsem proti elektromobilitě, jen proto její současné podobě, vy fosílie.

Hala D

Klasický agresivní argument, zneuznaného fosilního „odborníka“. Víte vůbec jak funguje trafo? A viděl jste někdy vysokonapětovou transformační stanici pro velký podnik? Uvedené argumenty jsou vyloženě netechnického rázu.

Han van Meegeren

Před 30ti lety jsem již měl §7 včetně práce na VN. Pokud tušíte o čem mluvím.
A co vy? Měl jste tou dobou alespoň nočník?

Jenisej

Myslíte TO Norsko, které přechod k elektromobilitě dotuje z prodeje ropy ?

Han van Meegeren

Pssst! To mu Greenpeace zatajilo!

Vojtěch

No a? Mají nechat takové bohatství ležet hladem a být více chudí? Když už tedy profitují z něčeho špinavého, alespoň to používají na něco zeleného, to samé se nedá říct o spoustě zemí na světě. Nebo jste už vymyslel perpetuum mobile?

oja

Aspoň to bohatství ze špíny investují do něčeho zeleného. Spousta zemí na světě bohužel bohatství ze špíny investuje do ještě větší špíny.

martin hodek

Pokud se něco zaplatí špinavými penězi, tak to není špinavé? Když to budou financovat z výnosů z prodeje drog, tak to bude také OK? TVL. Pokud se něco financuje špínou, tak je to také špína, to neokecáte.

Mysel

Predne je treba si otevrene priznat, ze tohle by byla odporna spina, ikdyby se to financovalo z vynosu kostelnich kasicek.