Sedm let a 25 miliard. Proměna železniční uzlu Ostrava je v procesu EIA

Nádraží Ostrava - Svinov. Foto: České dráhyNádraží Ostrava - Svinov. Foto: České dráhy

S předpokládanými náklady ve výši 25 miliard se záměr zcela vymyká dosavadním projektům na české železnici.

134 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdenek

A my stejně vyhazujem 25 mld za železnici. A milý Svinov stejně neumožní uživatelům železnice parkovat. Hlavní nádraží taky 0 bodou. Tak k čemu bez p+r. Udělat zastávku někde v poli mimo tyhle .. a s parkovištěm. Možná tramvaj tam dotáhnout.

zdenek

Jo prostě budeme budovat VRT pro celý kraj minimálně. A bude to k ničemu. Protože uživatel se tam nebude mít jak dostat. Kvůli Svinovu. Atd.

vilik

nechapu, ve svinove je parkovici dum a placene venkovni parkoviste, dalsi placene je u hornbachu. A kdyz chcete parkovat zadarmo muzete u Tesca, je to jednu zastavku tramvaji od nadrazi nebo se to da v pohode dojit i pesky pokud chcete usetrit 16 Kc za listek na tramvaj.

Nadrazi v poli je pitomost, naopak ma to byt co nejbliz infrastuktury. Predstavte si ze traba Praha hlavni nadrazi by nebylo v centru, ale vlaky z Ostravy by koncily v poli kdesi pred Prahou. Jak by se Vam to libilo?

Tomáš Záruba

V tomhle případě už jsou ty 3 kV ale fakt blbá sranda.

Graylag

A jak by to mělo fungovat pokud tratě okolo uzlu budou stále na 3 kV? Což budou, když se přechod ještě ani seriózně nezačal plánovat. Bude se přepínat soustava při vjezdu do uzlu a z něj?
Navíc nezapomeňte, že ta přestavba bude trvat roky. Není možné na celou tu dobu TV demontovat a ani není možné jej v celém uzlu přestavět přes noc.

Tomáš Záruba

Ve směru ze Slovenska se 25 kV začne blížit už (snad) velmi brzy a od jihu má přijít VRT, i kdyby s nějakým tím zpožděním, za cca 10 let. To bude kolik let po reko uzlu?

Jiří Kocurek

Spíš jde o situaci, kdy je jedna kolej rozkopaná a věší se na ni vedení. Zatímco vedle jezdí vlaky. A za měsíc, dva se situace obrátí a částečně se bude jezdit po novém, rozkopaná ale bude jiná kolej.
Je potřeba uvažovat nad tím, že se to dělá za provozu a přepínat to kolej po koleji a kilometr po kilometru, to je o průšvih. Lepší je přepnout celé nádraží naráz.

jal

Než udělají Žilinu, to bude tak 2 roky. Tam zatím budou i koleje s 3kV. Úsek Krásno -hranice ČR s přestavbou Čadce bude kdoví kdy.
Po dokončení nebude problém to přepnout najednou i s Ostravou a okolím.

Tomáš Záruba

A co nám brání to přepnout jako první u nás, například v kontextu stavby té VRTky?

Ideálně (pokud za cenu menších přípravných prací navíc možno) s přepnutím na začátku stavby a „velkým kopáním“ již pod střídavinou, aby šlo rovnou věšet tenké troleje.

Třeba by pak místo TNS Svinov šlo posunout peróny severněji (holt za cenu, že od OP by to nešlo všude)… 😉

VTT

To jako u starého vedení měnit izolátory?

Karl vB.

Plánovaný start této akce podle EIA podkladů by teoreticky měl být v roce 2025. S přihlédnutím k nastávající hospodářské situaci se může lehce stát, že vzhledem k plánovaným nákladům (momentálně 25 miliard) se bude tato akce odsouvat na „později“. Možná i díky tomu sklouzne až do „střídavého období“ v tomto regionu. Na Slovenské straně AC 25kV/50Hz od Žiliny na obou tratách na Čadcu a Strelienku už je. Nesmíme zapomenout, že momentálně probíhají Pardubice asi za 6 miliard (hotovo 12.2024) a Blansko – Brno za 5 miliard (hotovo 01.2023). Potom je na řadě uzel Česká Třebová (2023- 2029), za pouhých 11… Číst vice »

Pezos

Na slovenské straně není 25 kV zatím ani na jedné ze zmíněných tratí. Na kysucké trati si dovolím tvrdit, že ani nebude dokud se nezačne s rekonstrukcí chybějícího úseku Krásno – Čadca (hudba daleké budoucnosti).

jal

Do Čadce je 3kV.
A zatím i směr Púchov do doby dokončení tunelu Milochov. Což má být letos.

Zdendik

Tu blbou srandu zaplatíme všichni, zbytečně pohřbené tuny mědi a železa – střídavina ve zbytečně silných vodičích. V době kolaudace už bude 25 kV „za humny“ nebo už „u dveří“. Navíc současné zdražování energie si snad vynutí rychlejší přepnutí na 25 kV.

Marian Kechlibar

Kabely lze v případě zvýšené poptávky po mědi vyměnit a staré recyklovat. Kov se recykluje docela dobře.

MHD

Jistě, ale i to bude stát nějaké finance. Lepší by bylo to udělat rovnou na 25 kV.

Mrc

Dá, ale bez provozu. Kolik peněz by stálo vypnout celou Ostravu na pár let?

Jiří Kocurek

Pohřbené ani tak nebudou. Vždyť se to dá nahradit slabším vodičem a ten původní zrecyklovat.
Blbé by bylo, kdyby tam ve snaze o úsporu zůstal tenký vodič a čekalo se na tu věc, která měla být za humny. A tak by se tam jezdilo s prodouvým (výkonovým) omezením.

Také lze vypapírovat změnu před dokončením stavby, kdyby se dařilo a ta věc „došla ke dveřím“ dřív než kolaudace ostravského uzlu. Jen se musí dohodnout Správa, Kraj a ČD co s příměstskou dopravou.

Jakub

„Uzel zůstane elektrifikován stejnosměrnou soustavou 3 kV, bude ale připraven na přechod na střídavou soustavu 25 kV.“
To znamená že budou instalovány adekvátní izolátory, v budoucnu se postaví měnírna na 25kV 50Hz přepne se to a měnírna 3kV se demontuje.
Co je na tom závadného?

zdenek

Není. Tak jste měli první koupit elephany s trafem.. A pak vymýšlet.

Vlastimil Kocurek

V Ostravě jsem bydlel, ale dnes mě zajímá jen jediná věc a nejen mě, aby vlaky na Slovensko projely Ostravou minimálně 160 km/h, a zastavily tam jen jednou, je tam MHD, pokud toto není možné ani za 25 miliard, pak více nekomentuji.

Graylag

Proč? Ostrava je třetí největší město v zemi a druhá největší aglomerace. Chcete říct, že si dvě nádraží nezaslouží? Praha má takové nádraží kde „stojí vše“ minimálně čtyři a nikomu to žíly netrhá.

tarten

Proč by Sprinter Warszawa – Katowice – Wien měl zastavovat v Ostravě dvakrát?

tarten

Praha má několik nádraží, kde „staví skoro vše“. Úplně vše ale jen na Hlaváku. Mluvím o době VRT.

Jiří Kocurek

Že vám je to k ničemu neznamená, že se to má sebrat ostatním.

Zlámalík

Tak pokud je tohle za 25, nebojím se, že by se někdy našly peníze na bláznivé nápady v Brně.

Jakub

Doufám, že až se bude dokončovat Ostrava, tak se plynule přejde do Brna stavět hl.n., snad.

K.S.

Mohl bych se jenom zeptat proč nebude 3. kolej pokračovat až za most přes Ostravici? Zdá se že tam buď byla příprava, nebo byla 3. kolej i s mostem snesena.

jal

Byl tam původní příhradový most. Po stavbě dnešního byl prodán OKD dopravě a nějakou dobu tam tedy tříkolejka (falešná) byla. Z důvodu špatného stavu byl snesen a vloženy výhybky do koridoru pro uhelné vlaky směr Orlová.
Třetí kolej byla Hrušov-Vrbice, přes most jen dvoukolejně.
To ale bylo v době ,kdy maximálka v tom úseku byla 50.
Při likvidaci nejspíš nikdo nepředpokládal, že by žel.doprava šla tak nahoru. Spíš se mluvilo o dopravě 19.stolertí.
Dnes by se opět hodila.

K.S.

Díky za info.

Nejsem si ale jistý jestli myslíme to stejné. Když jsem se díval na historické letecké snímky tak mi přišlo že ten starý most byl posunutý směrem k energolávce. To co jsem měl na mysli jsou předpolí a pilíře směrem k Ostravici.

Václav

V 1976 jsem jako voják jezdil k rodině z Ostrava-Poruba, za mostem po schodech skoro přímo na peron – dnes Svinov a Ostrava -střed byla hnusná stanice – dnes dokonce eletrifikována, to jsem jezdil na hlášku na Hostýn – z Běláku to bylo docela náročné na spojení.

jan

Za ty prachy bych očekával, že tam bude státní terminál pro všechny dopravce na cargo a kontejnery.
Budou tam budto samostatná kolej pro rychlou tramvaj do centra. Nebo tram2rail. Na min 80 Kmh bez zastávky.
Pokud za 25 md bude z pohledu zákazníka jen to, že místo 80 kmh se pojede 100 kmh na 2 kolejích za 25 mld, tak to radši ať to nedělají vůbec. Nebo udělají jen ty 2 koleje.

Jiří Kocurek

Víte, po stavbyvedoucím se žádá, aby si přečetl technickou i průvodní zprávu. Ta mívá 20 nebo také 100 stran.

Vy jste nedokázal přečíst ani 1 A4 textu.

jal

Terminál pro kontejnery se staví v Mošnově. Chtít ho někde u hlavního by bylo stejné, jako Uhříněves přestěhovat na Žižkov.

Tramvaj má hlavně sloužit v ulicích. Není důvod k souběžné jízdě s vlakem.

zdenek

No myslím, že proti koksovně. Elektrárně je to úplně v pohodě. Ostravská tramvaj má průměrnou rychlost okolo 20km/h. Je nekonkurenceschopná. Metro nebude nikdy. Navíc propojení MHD a vlaku ve Svinově, což je v podstatě hlavní nádaží, zmrvili komunisti. Zrušením tramvaje. Jinak bylo v podstatě hrana hrana. Dnes je dost zoufalé. Zejména na denní dojíždění. Nebo v noci. Dále P+R parkoviště taky 0 bodou.

Msk

Odbočku tramvaje ze svinovských mostů jde v případě zájmu kdykoliv dostavět.

zdenek

To ovšem stále neřeší směr centrum. A rychlost spojení do centra.

tarten

V roztahané Ostravě je metro samozřejmě k ničemu, S-bahn je lepší. Pomalejší tramvaj/bus není špatně, mají kratší zastávky – lépe plošné pokrytí. Jestli se tramvaj nelíbí, stejně přichází doba akutrolejbusů.

zdenek

Aha a to pojedou po té jednokolejné trati? A ještě budou otáčet lokomotivu? Když pojedou zpět? To je konkurenceschopné cargo?

Pavel

Bohužel dojde k zakonzervování nemožnosti rychle přestupovat na MHD v Ostravě.
Zastávka Stodolní a nádraží střed jsou nevýhodně umístěné. Vhodnější by byla Českobratrská a 28. října.
K tomu je třeba připočíst špatně umístěné nádraží Ostrava-Svinov a je vymalováno.

Graylag

Zastávka Stodolní bude protažena až pod Českobratrskou s potenciálním přistupem na Českobratrskou. A Střed bude mít podchod k OC Forum Nová Karolina. Co chtít více? Umístěním přímo pod mosty už by se přestupy na MHD více nezlepšily.

Nevhodnost umístění budovy O-Svinov je realita, ale tenhle boj je prohraný už od chvíle, kdy se zbouralo Plato a zrekonstruovala stará budova.

Pavel

Co chtít víc? Třeba město krátkých vzdáleností.
V Churu to byla na přestup značka ideál 😉

Graylag

Že to v jiných městech jde líp nezpochybňuji, ale jsme v realitě Ostravy a musíme uvažovat v rámci toho, co v existujícím městě můžeme postavit. Posunout Střed pod Frýdlantské mosty a udělat nad ním tramvajovou zastávku s přímým přestupem zní krásně, ale fyzicky se to tam prostě nevleze. Jedině zbourat celé Frýdlantské mosty a postavit znovu.
Bez posunu Středu přitom nedává smysl posouvat ani Stodolní, protože se tím výrazně zhorší pěší dostupnost.

jal

Aby se dalo nádraží umístiti ideálně, musela by se přestavět celá Ostrava.: – )
A potom by zjistili, jako někde, že nejlepší je ho odsunout někam dál. : – D

Pavel

Frýdlantské mosty by potřebovaly přestavbu. Opravdu odporný kus města.
My zrekonstruujeme jedno zvlášť, druhé zvlášť a peněz to bude stát jako jedno komplexní dohromady.

Graylag

Souhlasím, o tom žádná. Jenže zbořit Frýdlantské mosty a postavit znovu by spolklo opravdu hodně nechutné peníze – a to ve chvíli, kdy má město spoustu jiných nedořešených bolístek, Třeba Místeckou nebo severní spoj. Až bude tohle vyřešené a Bohumínská s Rudnou pod zemí, tak si rozkopejme Frýdlantské mosty.

jal

Ona by šla umístit jinde bez totální přestavby celého okolí?

qwertz

To je trošku přehnané nemyslíte? Po rekonstrukci Svinovskych mostu vám vadí ty 3 minuty chůze po chodníku?

Špatně je tam jen ranní ulička smraďochů s dehtem v hubě před vstupem na nádraží, kterou musíte projít, ale to není problém architektury.

Pavel

Za 3 minuty trasu nástupiště zastávka tramvaje nedáte. Pokud budeme bagatelizovat realitu, potom budou lidé preferovat auta.

Marian Kechlibar

Zrovna na Svinově by midibus pendlující mezi nádražní budovou, dolní a horní zastávkou na svinovských mostech dával docela smysl. Ne každý, kdo musí cestovat MHD a vlakem, je úplně fit. A ve „slejváku“ nebo naopak ve velkém vedru by jej využili i mladší a pohyblivější lidé.

Miroslav Zikmund

Stěžujte si u stavitelů Severní dráhy císaře Ferdinanda …. těm poloha ve Svinově vyhovovala, následně umožnila stavbu trati do Opavy …

tarten

Taková stížnost by bohužel ke zlepšení podmínek nepřispěla.

standa

mě tam ještě chybí přesmyk u Třebovic z hlaváku směr opava…… nebo to bude jednou samostatná stavba ? když už tak už. za 25 mld. by ten uzel být vytunningovaný jako prase.. a tříkolejka by byla ideální až k dětmarovicím …

jal

To je nějaké divné. Ani slovo o VRT.
Nová nástupiště v Ostravě hlavním byla dokončena nedávno. Pokud tedy nejsou myšlena ta směr Frýdek, ta na reko opravdu čekají.. Instalovaly se výtahy, takže zmínka o náhradě schodišť (o stávajících eskalátorech se také nepíše) je silně zavádějící. Dvoukolejný obloukový most přes Ostravici starý kolem kolem 10 let je na nic? Proč příhradová konstrukce?
Žádná zmínka o mostu přes Odru, nedávno opraveném, kde je stále TR 60. Jinak je TR O-Svinov-hl.n. 80.

Tříkolejka O.hl.n -Mar. hory už víceméně existuje.

standa

o co se tu jako snažíte ? že to není potřeba? ty obloukáče že jsou starý 10 let? co tu kecáte…

jal

No, utíká to. Most je opravdu starší. Ale že by byl ve špatném stavu? Jezdí se 100. Jedině ,že by byl důvod průběžné štěrkové lože.
Přes Odru opravený a rychlost nezvýšena, 60.
Nepíšu, že to není potřeba, jen že plno údajů v článku nesouhlasí s realitou.
Co se nadchodů týká, není důvod je nahradit podchodem. Snad je mytí oken je navíc proti podchodu

Alibaba

Zvolení ocelových příhradových konstrukcí beru jako nutnost pro poddolované území. Jsou prostě schopné se lépe vypořádat s drobnými pohyby podloží. A pak taky rozpětí a potřebný prostot pro různé stoleté vody splní lépe než nějaké spřažené konstrukce s horní mostovkou, kdy se niveleta tratě nebude zásadně zvedat.

jal

Tam je něco poddolovaného? A poddolovaný úsek Hrušov- Vrbice už se dávno nehýbe a jezdí se 140. Bývala 30…

Alibaba

Celá Ostrava. Samozřejmě díry nejsou v takovém rozsahu jako ve vámi zmiňovaného úseku.

Miroslav Zikmund

Co je divné ? Vlaky z VRT nepotřebují nové kolejiště … Ve Svinově (přechodně Porubě) jsou perony dostatečné dlouhé ….

Jaroslav Tyle

Přesně tak. Vlaky VRT budou přece v Ostravě (ve Svinově i na hl.n.) zastavovat. Tak k čemu by potřebovaly VRT koleje?

tarten

I vrstva Sprinterů bude zastavovat na obojím? To pochybuju.

Oldřich Sládek

Pro všechny čtenáře, protože jsem měl na toto téma už několik dotazů: ŽESNAD.CZ se projednávaní SP samozřejmě v uplynulých letech aktivně účastnil a dalších dílčích projednávání se i nadále účastnit bude. Nebylo to úplně jednoduché, ale kolegové od (zjm. ostravských) dopravců v čele s mým kolegou panem Ing. Tylem odvedli dobrou práci. Tečka.

182-097

Co se týče rušení kolejí, budou tam nějaké změny oproti původně zveřejněnému plánu? V Ostravě se pohybuje hodně zejména menších dopravců a ten původní plán vypadal, že počítá jen s jediným.

Jaroslav Tyle

Nevím, co máte na mysli „původně zveřejněnému plánu“. Na připomínkách k záměru projektu se podíleli všichni naši členové, tedy i malí dopravci. Podařilo se nám dojednat oboustranné napojení levého nádraží, které bylo v původním SP odstřihnuto ve směru ze Svinova.

Axel

zkratkou: SP myslíte dokumentaci ve stupni pro Stavební Povolení?

Vzhledem k tomu, že nyní běží krok (dopad na životní prostředí EIA), po kterém následuje řízení o Územního rozhodnutí … to fakt už nyní finišují dokumentaci pro podání žádosti o Stavební povolení, pane Oldřich Sládek?

Gwann

studie proveditelnosti?

Oldřich Sládek

😂👍

Axel

A ta studie proveditelnosti má nějakou právní závaznost pro jednotlivé kroky povolení stavby ve smyslu Stavebního zákona?

Nebo ta studie má sílu odpovídající potištěnému papíru, nic víc, nic míň? Něco jako oněch cca 6 rychlo(kraso)bruslařských drah od Babiše pro Martinu Sáblíkovou (které si vážím)?

Jaroslav Tyle

Studie proveditelnosti se musí zpracovávat pro projekty s investicemi vyššími než 1,8 mld Kč. U menších projektů stačí Záměr projektu. Studie proveditelnosti dokládá ekonomickou efektivitu projektu, aby to mohlo být financované z veřejných peněz a z EU dotací. Pak následuje Záměr projektu na jednotlivé stavby, pak Dokumentace pro územní rozhodnutí a pak Dokumentace pro stavební povolení.

Axel

A ta závaznost závěrů ve „studii proveditelnosti“ pro ty skutečně závazná řízení dle Stavebního zákona?

Vezmu-li příklad kusu dálnice (D5506 od Napajedel) tak v průběhu schvalování stavby se velmi výrazně proměnily parametry stavby =prodražily se.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=90&t=2508&start=50

Gwann

každá stavba ze státního (minimálně dopravní) musí mít nějaké schválení záměru, jinak se nepokračuje dál s přípravou.

kapišto?

nebo se má pořídit stavební dokumentace a až pak řešit, zda to ministerstvo je ochotno platit?

Axel

Ale o tom není sporu.

To oč jde, jestli výsledek projednání se výrazně nezmění při projektování a schvalování stavby.

Když se občas podílím na připomínkování nějaké podzákonné legislativy, tak toto je (zejména za Babišovy vlády) dost časté, že výsledek připomínkového řízení se dost často pozměnil při schvalování úředním aparátem. Podobně i RIA je leckdy pro „srandu králíkům“, aspoň tak to dopadalo za Babiša,bohužel.

(nemluvím o zákonech, ale o podzákonných předpisech)

Gwann

závazná ve smyslu stavebního zákona ne. ale minimálně se na základě ní něco schvaluje a pak i další dokus se vytváří na jejím podkladu. takže náhle změny by měly být někde odchyceny a delan příslušný brajgl

Axel

Tak doufejme, že ti externí odborníci, kteří byli u projednání „studie proveditelnosti“ budou i nadále v budoucnu nápomocni, aby se stavba povedla ku prospěchu celého národa = nákladní, pasažérská (dálková i místní) a zejména pro tamní obyvatele.

Držím palce .
A těším se.

Karl vB.

Třeba vás příště taky přizvou…

Georg

nevim jestli je 25 miliard hodne – kdyz hostivar-vrsovice (=jedna stredne velka stanice a jedna mensi) stalo 4.4 miliardy v predcoviodovych cenach.

stejne tak si spoctete kolik se nalilo do plzenskeho uzlu a tyhle vydaje prevedte na dnesni ceny.

Pavel Skládaný

Ale v úseku Vršovice-Hostivař se zvýšila traťová rychlost až do 50 km/h. V Ostravě to bude až 120 km/h. Takový špás bude něco stát :-).

Domovská stanice Bohumín

S třetí kolejí to je zajímavé. Když probíhala rekonstrukce žst. Bohumín, tak zrušili třetí kolej z Bohumína-Vrbice do Ostravy Hrušova. Když nyní v rozmezí 10 minut mají z Bohumína odjíždět 3 vlaky a první z nich je zpožděný, jsou kvůli jeho odjezdu zpožděné i následné vlaky, protože není volná kolej. Tak mohly jet dva vlaky souběžně. Stejně tak z Ostrava hl.n. do Bohumína. Zbytečně se tak podporuje zpožďování.

182-097

Hlavně je to problém pro nákladní vlaky. Ve Vrbici stojí vedle sebe klidně i čtyři těžké vlaky směrem na hlavní a musí čekat, než se objeví nějaká skulinka. Protože to jede osobní, rychlík, leoš, expres, expres, osobní, motor do Studénky, rychlík, Honda na hlavní, osobní, rychlík… Jak metro za sebou.

Radim

Já bych ten náklad šoupl před osobák. Beztak je tam vmax 100, náklad jede 80/90 (?) ale osobák zastavuje. Tak klidně ať se „hrne“ za ním, zpoždění bude kolik, 3 minuty?

182-097

To já bych taky jel rád před osobním, ale takových 2500 tun uhlí se z Vrbice nepodaří jen tak rozjet aby to jelo aspoň trochu rychle

Lukáš Chytil

Je tam 140, 100 je před mostem už za vjezdem do stanice a před nástupišti je 80.

Cdp druhé

Teoreticky by to šlo,ale v praxi to vypadá takto: traťový dispečer (výpravčí) zavolá nákladu že za 4 minuty po rychlíku vyrazí těsně před osobák ať je připraven. Za rychlíkem postaví cestu….3 minuty se nic neděje další telefon strojvedoucímu (díky tomu že se GSMR často na lokomotivě „zvedne“ samo je slyšet jak teprve povoluje brzdu) a strojvůdce jen zahuhlá už jedu a položí telefon..a velmi pozvolna se rozjíždí….ve finále osobák dostane 5 minut a všichni jsou nasraní.

182-097

A nebo to v praxi vypadá tak, že strojvedoucí čeká s rukou na kontroleru, aby mohl hned po avizovaném rychlíku svižně vyrazit. A místo toho se za tři minuty rožne po hlavní volno a jedou další okýnka. Pak zase expres, osobní, rychlík, expres , souprava, rychlík, osobní…

Dusanh

Tak ten kanál DOL už snad můžete z plánku úplně škrtnout 😉

zdenek

Tak to je otázka. Zase dotáhnout to do Ostravy by asi takový problém nebyl. Z Polska.

K.S.

Myslím že s Polskem je lepší nepočítat…

Graylag

No nebyl, však se s tím počítalo. Ale k čemu? Co by se po Odře mohlo vozit aby to bylo tak významné a vyplatilo se to více než jiný druhy dopravy?

Potulný wechtr

Nadměrné náklady?

Graylag

A jaké? Doby kdy Vítkovice dělaly opravdu hodně zajímavé věci jsou už asi definitivně pryč. A i kdyby ne, pro těch pár přeprav ročně by se mnohem více vyplatilo zrekonstruovat silnice do nejbližšího přístavu na Polské straně.

***** Petr

Turisti a rekreace. Náklad funguje všelijak i na Labi. Koleje (další/VRT) Břeclav Bohumín by měla být priorita.

viktor

Preklep. Myslel jsem VRT.

viktor

A co VTR ,vleze se tam?

Graylag

Dostaví se čtvrtá kolej mezi Svinovem a Hlavním a pak se vleze celkem dobře. Úzké hrdlo jsou potenciálně bohumínské nástupiště na Hlavním, ale přesmyk a nové frýdlantské nástupiště by bohumínským nástupištím mohly dost ulevit.

tarten

A nemůže se dostavět hned s tímhle? Zas zbytečné výluky navíc?

Graylag

To se musíte ptát jinde. Nicmeně myslím si, že je to otázka ceny. Už teď ta přestavba bude stát šílené peníze a další most by přidal další stovky milionů.
Výluk bych se ale až tak nebál. Pokud tu přípravu udělají rozumně, tak most i kolej postaví za plného provozu a výluku udělají jen na pár dnů pro vložení výhybek.

Dan Žatecký

Pokud si dobře pamatuji, stanice Ostrava Svinov se modernizovala před 20ti lety, a Ostrava hl.n. prošla rekonstrukcí r. 2018 nebo 2019!!! Co zas kdo vymýšlí???!!!

Druhá věc, Správa železnic si dost slušně protiřečí. Na opravu nástupiště v žst Kolín údajně nemá peníze, podle nedávno zveřejněného článku, a najednou se tu vytasí s dalšími megalomanskými drahými plány, na přestavbu celého uzlu Ostrava. To vypovídá o důvěryhodnosti SŽ jako takoé.

Systémový specialista

To že SŽ nemá peníze byla spíše clickbaitová zkratka. Důvodem bylo spíše prodražení oproti předpokladu a předchozím soutěžím

Jan Sůra

Jaká clickbaitová zkratka? Vždyť to napsala sama SŽ do vysvětlení o zrušení soutěže.

Axel

Řešení je prosté
a) zdražit železniční mýto, zejména narovnat ceník, pokřivený v neprospěch nákladní dopravy (zprůměrovaný ceník SŽDC pro pasažérskou vs. nákladní dopravu je prý zhruba 1:3, v Polsku je to zhruba 1:2, v Rakousku na Slovensku cca 1:1)

b) okamžitě zrušit málo ziskové či prodělečné aktivity na koleje Hodonín-Čejč… nechápu který „duševní gigant“ prosazuje brzké zavedení ETCS na tyto konkrétní koleje.

c) omezit předražování vlivem nemakačenků, žvanilů a partiček typu „Faltýnek pozdravuje“. viz názor nynějšího ředitele SŽDC: „(…)Osobně preferuji, aby soukromý kapitál přes PPP financoval vznik a chod terminálů a budov obecně. (…)“

https://www.e15.cz/rozhovory/vysokorychlostni-trate-meni-uvazovani-lidi-investice-se-statu-vrati-rika-sef-spravy-zeleznic-1385194

Gwann

PPP na nádražích? myslíte jako třeba brno hlavní? Blažek pozdravuje?

nebo Praha nádraží FJ? kde ty Italy museli vyhodit a stejně je to nejspíš v části stejně blbě opravené?

Axel

Konkrétně o nádražích mluvil pan J. Svoboda ze SŽDC… odkaz máte, račte si počíst. A poptat jej = je za to placen a veřejnosti nabízí „komunikaci“ (nekecám … fakt ten buzzword o „komunikaci“ je uvedeno jako jeho vyjádření)

Já věřím, že platí lidská zkušenost: “ z cizího krev neteče „….

Miroslav Zikmund

A co tak železniční mýto postavit na roveň silničního mýta = daně silniční ?

Axel

imho naší jedinou jistotou je, že v dlouhodobé perspektivě buď stoupnou příjmy státu nebo klesnou státní útraty. Nebo obojí.

Čili předpokládám, že zdraží i silnice.

Neboť my jako národ vymíráme, a klesá počet vydělávajících, ku počtu potřebných ze společné kasy

Jiří Kocurek

Přepočteno na tunu to přibližně odpovídá. Jen elektrická lokomotiva neodvádí spotřební daň z PHM

Janek

Protoze uzel ovy je v katastrofalnim stavu. Stejne jak ostrava hl.

jal

To myslíte kolejiště nebo budovu?

qwertz

Obojí. O větvi směr FM snad ani nemá smysl mluvit, a zbytek si lzeprohlédnout z lávky do depa ČDC. Koleje u nástupišť jsou možná OK, ale ten zbytek už tak sluníčkový není. Nástupiště taky odpovídají spíše době svého vzniku.

Aleš

A na to jste přišel jak, že je ostravský železniční uzel v katastrofálním stavu? Investice stíhá investici – kompletně přestavěné nádraží v Ostravě – Svinově, modernizace a rekonstrukce Ostravy – středu, výstavba zastávky na Stodolní, elektrifikace do Opavy, elektrifikace Ostrava hl. n. – Ostrava – Kunčice, nové mosty přes Odru, zabezpečení…

qwertz

Především kolejiště Ostrava hl.n. včetně seřadďovacích nákladních kolejí je s přehledem největším a nejvytíženějším nádražím v ČR. A žádnou komplexní rekonstrukcí ještě neprošlo.

182-097

Vždyť je vyměněná většina výhybek, koleje v průtahu, spravovaly se výhybky i koleje na levém i pravém, dokonce se teď dávají dohromady výhybky a koleje na Báňském, poté co se z části kolejí odvezly šroty Carga a používají to ostatní dopravci. Na to jaký je v Ostravě provoz tak je to v dost dobrém stavu.

Výkolejka

Jako celek asi dobrý ale zruseni zastavky Marianske Hory teda jako krok vpřed nevnimam…

asfdbvcvatghnbvcx

A viděl tam někdy někdo nějaké cestující? Já jsem teda taky odpůrce rušení zastávek, ale tady tato zastávka to už má podle mě za sebou a koneckonců tam stejně skoro nic ani nezastavuje. Připadá mi jako zastávka s podobným osudem jako Karviná-Darkov.

Tonda

No pořád tam zastavují osobáky pro lidi co tam pracují v nejbližšim okolí.Každé rušení je špatné.

Výkolejka

Vždyť tam zastavuji osobáky. R a Ex tam stat nebudou : – )
Ano cestujici jsem tam videl. Netvrdim ze jsou to davy. Navic neni potřeba tam budovat podchod, pejne to navazuje na podjezd s chodníkem.

pony

Obcas se to vyuziva pro vyhozeni cestujicich co nastoupi do pendolina ze svinova na hlavni a nechce se jim platit.

Halamus

Takže něco jako Kaproun 😉

Miroslav Zikmund

Já ano, dokonce se jim vypisovaly dělnická zpáteční jízdenky ….

Modré zábradlí

To bylo mezi válkami?

qwertz

Vy jste tam někoho viděl v pdolsední době nastupovat nebo vystupovat? Maximálně tak zamestnanci chemičky, protože do Mariánských hor je to daleko.

Výkolejka

Ano viděl. Ne davy lidi ale jednotlivce, nebo rano anodpo i skupinky lidí.

Axel

Neznám tamní situaci. Nemůže jít o dopad snahy o „Slezský kříž“? https://www.msk.cz/assets/temata/doprava/slezsky_kriz.pdf

Lukáš Chytil

Taky jsem tam viděl stát lidi na nástupišti, když jsem jel kolem a to bylo kolem 20 hod. Jako davy to nejsou, ale pár jednotlivců se najde.

zdenek

Pohádky umí Dobrá správa vyprávět docela pěkně…..

noerf

Vcelku by mne zajímalo, proč se úsek strava, Svinov – strava, hlavní nádraží neplánuje rovnou čtyřkolejný. Neustále se mluví o potřebě dostat nákladní dopravu ze silnic na koleje a kapacita tratí se staví, jako kdyby se s růstem nepočítalo a to již nyní mají nákladní vlaky nedostatečnou kapacitu. Navíc se dá očkávat růst městské a přímšstské dopravy na železnici.

182-097

Nákladní dopravě by v Ostravě pomohly takové věci jako třetí kolej do Vrbice, a nebo to aby při chystané modernizaci nedošlo k tak razantnímu rušení kolejí v jednotlivých obvodech. Podle schémat co byly k dispozici, má zmizet celé ONV, levé nádraží bude značně omezeno, báňské taky, zmizí spousta dnes hojně využívaných variantnich cest, či koleji kde je možné manipulovat nebo se odstavovat…

None

Nejdřív se to udělá takhle, čtvrtá kolej a celková přestavba na 130kmh bude v další navazující modernizaci.

Radim

😀 A po té navazující modernizaci bude další, kde se přidá pátá kolej a zvedne se rychlost na 140km/h? 😀

tarten

A při přidání 4. koleje se přidá nějaký přesmyk, který se při přidání 5. koleje bude must zbořit a udělat znova o pár metrů vedle. 😀

none

Nene. V te dobe uz bude platit, ze prilis vysoka rychlost > prilis velka spotreba 😉 Rychlost se bude urcovat podle aktualniho slunecniho svitu…

Graylag

Protože by to znamenalo postavit čtvrtý, zatím nepotřebný, most přes Odru. Nicméně v rámci přestavby se počítá s vybudováním přípravy pro čtvrtou kolej, která se doplní pravděpodobně spolu s výstavbou VRT.

qwertz

Čemu by pomohla 4 kolej do Svinova, když ze Svinova směr Přerov vedou pouze 2 a nákladní doprava směr Opava bude zanedbatelná, směr Vítkovice prakticky nulová.

Gejza

ze Svinova směr Přerov přibudou 2 koleje VRT…