Komentář: Sedm důvodů, proč je nesmysl dotovat letecké linky z Ostravy
Boeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště Ostrava
Zastupitelé Moravskoslezského kraje minulý týden schválili plán nalít až 800 milionů korun do rozvoje leteckých linek z Ostravy do Mnichova,
Občas se stane, že v Pardubicích přistane Ruslan, naloží tam nějaké zbraně a letí s nimi do Gruzie nebo tam někam. Pardubická dráha je pro plně naložený a natankovaný An-124 krátká, tak natankuje jenom trochu a přelítne do Prahy. V Ruzyni dotankuje a letí non-stop na Kavkaz. Chápu, že s citlivým zbožím nechtějí tankovat někde na Ukrajině, ale Mošnov má luxusně dlouhou dráhu. Tak proč netankují v Ostravě, když je to po cestě? Mají dražší palivo než v Ruzyni? V době, kdy Íráncům nechtěli prodat palivo v západní Evropě, taky jejich Airbusy na zpáteční cestě tankovaly v Praze. Proč se… Číst vice »
Jediny smysluplný projekt regionálního letiště v ČR jsou Vodochody a to za předpokladu, že si ho koupí LP a místo toho, aby stavělo další ranvej, udělá z Vodochod lowcostové letiště. Ušetřili a vydělali by všichni a Praha by měla jedno letiště na SZ a druhé na JZ a měla možnost si mj. i stáhnout ty, kteří teď radši létají z Drážďan (i když tam to po krachu Germanie není teď žádná sláva)
To je přesně to, co si vymyslela Penta… A ta jediná by na tom vydelala. Nikdo jiny by neušetřil. A dve letiště v Praze jsou nesmysl, na to je aglomerace příliš malá.
Jsou několikanásobně menší aglomerace, které mají letiště tři. Zapomínáte na to, že Praha slouží jako spádové letiště v podstatě pro celou republiku. Tím nijak nehájím stavbu Vodochod, jen upozorňuji že to co píšete není pravda.
Které několikanásobně menší aglomerace máte na mysli? Já se přiznám, že si nemohu menší aglomeraci se třemi mezinárodními letišti vybavit. Alespoň ne v Evropě…
Počítejte se mnou : 1. Nové letiště ve Vodochodech může stát cca 3,5 -4 mld Kč . Když LP koupí projekt za 1,5 mld (Pentu do teď stála studie, EIA a všechno okolo maximálně 100 mio Kč) a utratí oněch 3.5 – 4 mld Kč, tak ho celá legrace bude stát cca 5 – 5,5 mld Kč 2. Nová dráha v Ruzyni cca 6-8 mld Kč (tzn. v Čechách tak 10 mld. Takže když škrtneme to novou dráhu, která zjevně nebude třeba, když budou Vodochody, tak mi vychází úspora 2-5 mld Kč. A to ještě nepočítám náklady na tzv. AIrport… Číst vice »
Ano, jedna dráha v Praze chybí, o tom asi není třeba diskutovat. Ale pokud se konečně podaří na LKPR dostavět paralelní dráhu, která umožní souběžný provoz a která je tam koneckonců plánovaná někdy od šedesátých let, tak 12-30 (13-31 už to nějakou dobu neni…) bude zbytečná. Navic, nechápu, proč by Letiště Praha mělo kupovat Vodochody a investovat penize do něčeho, co naši politici zvorali svojí „privatizací“ s vidinou vytvoření konkurence pro LKPR. Navíc, investice do Vodochod, aby z toho bylo standardní letiště, bude dnes mnohem vyšší, vždyť na 3,5 mld Kč se před těmi téměř 15 lety odhadovala jen výstavba… Číst vice »
Naprosto souhlasím, myslím že těch pokusů už bylo dost. Ono je to podobné jako v Brně a tam by ještě se dalo říct, že to potenciál má mírně větší. A do toho přijde nějaký „expert“ s tím, že by třeba Olomoucký kraj mohl mít letiště v Přerově… Proč proboha…
Osmým důvodem je, že dotace zadlužují a dluhy dnes destabilizují celý svět.
Pane Sůro, děkuji za střízlivý vzhled do problematiky nejen ostravského letiště. Ona podobná situace je téměř na všech letištích snad s výjimkou LKPR. Naprostý souhlas s vašimi závěry. Bohužel diskuze níže mě jen utvrzuje kolik „odborníků“ si myslí, jak celou problematiku neovládají. Na tom lze výborně vidět, že nevědí zhola nic. A je až s podivem, kolika lidem nevadí tohle zcela nekoncepční vyhazování peněz oknem.
Souhlasím s Vaším textem,
byla to pro mě zajímavá zkušenost jak s diskuzí a jejím vývojem, tak i s tím jak se lídé různě dívají na jednu „dotaci“
Je myslím dobré, že taková možnost diskuze tu je.
+ Jeste k doplneni o KTW: Rok 2018 byl z pohledu statistik pasažérské přepravy nejlepším v historii Katowice Airport. Letiště zaznamenalo rekordní výsledky ve všech segmentech přepravy, tj. celkové, pravidelné a charterové. V celkové přepravě bylo odbaveno 4 838 149 cestujících, tj. o 945 208 více (+24,3 %) v porovnání s rokem 2017. V segmentu pravidelné přepravy letiště zaznamenalo 2 845 004 cestujících, tj. o 421 135 více (+17,4 %). Sítě charterových spojů využilo 1 974 235 cestujících, tj. o 514 837 více (+35,3 %) než před rokem. Poprvé byla v ročním měřítku překročena hranice 40 tis. startů a přistání,… Číst vice »
Jenom, abych ta čísla uvedl do souvislosti: Meziroční PŘÍRŮSTEK cestujících v Katovicích je dvojnásobný oproti celkovému počtu cestujících v Ostravě. Ano, někdy před 15 roky Mošnov propásl šanci, v tomto okamžiku bohužel druhá podobná není na stole.
Trochu pozitivnich dat naseho managementu: (Jakub Unucka, Jaromir Radkovsky, Ivo Vondrak ) Vize – staneme se dulezitym leteckym pristavem ve stredoevropskem prostoru – mame 458 novych parkovacich mist (1 misto vyslo na 103 413 Kc) celkem 47 363 454 Kc bez DPH – narust cestujicich o 17 % cestujicich (z 324 116 na 377 936, pravidelna preprava narust 12%, chartery 46%) – od 01.01.2018 doslo k navyseni mezd vsech zamestnancu, a v souvislosti nejlepsi sezonou vyplaceny mimoradne odmeny, plus vanocni odmeny – pocet zamestnancu 176, z toho je ve vedeni spolecnosti 10,5 navyseni mezd vedeni spolecnosti letiste nastesti jen o… Číst vice »
Dostal jsem teď vtip o Ostravském letišti.
„Jaký je rozdíl mezi Pražským a Ostravským letištěm? Na Pražské létají letadla a nejezdí tam vlak,
na to Ostravské jezdí vlak a nelétají tam letadla.“
Tady bych si dovolil lehce oponovat. Ten vlak na ostravské letiště jednou za tři hodiny a z letiště odjíždějící prázdný 10 minut předtím, než z terminálu začnou chodit lidé ze tří letadel nepovažuju za „jezdí vlak“…
Vždyť ten vlak ale jezdí?!
Považuji za skandální, že zastupitelé MS kraje takto rozhazují peníze daňových poplatníků po stamilionech a není v tomto státě síla která by jim v tomto zabránila a pohnala je k odpovědnosti. Když pracovník způsobí firmě škodu je proti němu uplatněno náhradové řízení, případně dostane padáka, zastupitelé MS způsobili škody za stamiliony, měli by je dostat k úhradě…………….a padáka taky!
A co ti brání v tom podat trestní oznámení pro údajné zneužití pravomoci úřední osoby a porušení povinností při správě cizího majetku, když máš podzření že zastupitele MSK způsobili škody za stamiliony?
Kdyby seděli, nic nedělali, tak nic nezkazí co, ale to zase budeš vykřikovat, že za peníze které berou, nic nedělají.
Nevrátil ty jsi se teď náhodou z te kulturně-společenské akce na Letné?
Kdyby nic nedělali, ušetřili by spoustu peněz daňových poplatníků. Kolik procent obyvatel MS kraje bude využívat tyto draze dotované letecké spoje? Snad jeden ze sta nebo ještě míň. Jestli jste si nevšimli tak v tomto státě se třicet let dělají jen dluhy a nikdo není schopen říci kdy,kdo a z čeho je zaplatí!!!
Vylepšená infrastruktura z Ostravska do Katowic pomůže nejen letišti v Katowicích, ale i naopak pomůže letišti v Ostravě. Další krok po vylepšení dostupnosti letiště může být lepší cena pro letecké dopravce v Ostravě a je to. Ani Vídeň nemá velkou radost z blízkosti Bratislavy a tak se snaží. Tamní nárůst low costových linek to hezky potvrzuje. Dalo by se pokračovat dál, tak hodně štěstí Ostravo !!!
Ano, tohle by mohl být určitý model spolupráce v rámci regionu, který mi příjde smysluplný.
Zajistit pravidelné vlakové spoje mezi letištěm Katowice a Ostravou, dejme tomu v hodinových intervalech. Pokud by byla doba jízdy cca 40 min z Ostravy hl.n na letiště v Katowicích tak super.
Na oplátku by mohli poláci přesměrovat z Katowic do Mošnova Cargo. Vím, že min. UPS tam vykládá zásilky které potom dodávkama vozí do Ostravy.
Toto všechno je ale věc managmentu letiště a krajských zastupitelů obou států. Nicméně jak znám poláky ………. Hmm nevím no.
Ano to je přesně ono, nedivil bych se kdyby UPS jednalo o cargu i s Ostravským letištěm, ale jak už to bývá, rozhodla cena…
Trať na KTW má být až v roce 2022 a až bude, bylo by velkým úspěchem, kdyby to šlo sjet za 1h 40 minut
Cargo v Mosnove uz je. Prvni hala ze tri byla ted dostavena. Je tam tedy prekladiste dálnice, zeleznice a cargo letiště.
Myslím že je dobré nezapomenout na koupěschopnost zákazníka. Katowice = nízká cena, slabší servis, ale low costové aerolinky tam jsou ziskové. Létají a asi i budou létat v budoucnu bez dotací. V Katowicích se plánuje rozvoj letiště, oni dobře vědí, že jsou přetížení, ale ani v Polsku se nedá získat stavební povolení během krátké doby. O rychlosti stavebních řízení apod. netřeba v Čechách mluvit. Rozhodně je lepší investovat veřejné peníze do chybějící infrastruktury, než do nesystémového leteckého spojení. Proč se přesně neví, kolik linek Ostrava chce, do jakých destinací a kolik let skutečně je hodlá financovat? Proč si Ostrava nevybere… Číst vice »
Rozhodnutí MSK o podpoře letecké dopryvy je správné. Diskutovat se může jen o tom, jestli Mnichov, Vídeň nebo Warszawa jsou ty správné destinace. Mošnov bude využíván jak na cargo, tak na chartery, tak na osobní dopravu + servis. Potenciál tady je velký, jen je na managmentu jak to zvládne uchopit.
Může se to někomu nelíbit, ale ty dotace jsou podpora veřejné služby (stejně jako autobusy a vlaky) kterou kraj zajišťuje pro své obyvatele a obyvytele sousedních krajů. Jsme součástí EU, takže máme více příležitostí cestovat po celé evropě.
http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-2017-0021_CS.html#title1
Kolikrát za rok člověk využije vlak / bus a kolikrát letadlo do jedné z max tří destinací? Lít peníze do letiště je nesmysl.
Je a není. Dá se to říct téměř o jakékoliv dotaci.
Polemika Katovice: Letiště je přetížené a zahajuje rekonstrukci terminálů (není to šance pro nedalekou konkurenci?). Chybí parkování. Veřejná doprava: 7 autobusů denně, cestovní doba 2 hodiny. Úseky zánovní dálnice severně od Katovic zrají k rekonstrukci podobně jako D1 u Ostravy. Železnice žádná. Autor v zásadě doporučuje vykašlat se na vlastní zanedbanou infrastrukturu a parazitovat na sousedech, co na tom nejsou o nic líp. A co když se vrátí kontroly na hranice? Přeceněný vliv regionálního letiště: Omyl. Nejde o symbol, ale o reálný hospodářský faktor. V Německu se nevyužitý potenciál regionálních letišť oceňuje na 4,6 miliardy € ročně, http://www.airliners.de/studie-regionalflughaefen-potenzial/47604 Letadla potřebnější… Číst vice »
Jsem si jist, že Polsko nemá žádný zájem v následujících letech obnovit stálé hraniční kontroly. I Polsko je země, která chce volný pohyb občanů a volný pohyb zboží. Pro Polsko jsme významným exportním trhem, přece si nezavřou jeden z penězovodů do své země.
Pokud ovšem myslíte namátkové kontroly na hranicích, tak to jsou pouze dočasná opatření, která se mohou rovnat silniční kontrole kdekoli.
Článek kritizuje schválený plán. A ten v dané podobě prostě prasárna je. Pokud by postupovali s péčí řádného hospodáře, počkají si nejdřív, jestli něco předvede LOT a až v případě neúspěchu případně něco smysluplného soutěžili (dva huby jedné aliance smysluplné nejsou).
Příklad: žiju v Brně, přesto jsem z Brna letěl jednou v životě, většinou z Prahy či Vídně je to levnější nebo proste jen Brno dané spojení nenabízí. Vadí mi to? Kolikrát do roka běžný občan letí? 3x? To by asi bylo moc. Moravskoslezský kraj je už tak špinavý, tak proč zatěžovat jeho ŽP a ještě z veřejných peněz?
Hmm ,zajímavý argument.
Katowice jsou ještě špinavější a to o hodně.
Proč zatěžovat jejich ŽP ještě navíc vožením těch necelých 400 000 cestujících z Mošnova do Katowic ? Není lepší podpořit linku do Varšavy a tím přispět k čistějšímu vzduchu na Katovicku? 🙂
Jako že těch (zcela hypotetických) 400 000 cestujících poletí do Varšavy? Když jinak by z Katowic mohli do mnoha lokalit přímo?
Katovicky argument – priserne spojeni VHD, z centra Ostravy rovno nekolika hodinam cesty v tom lepsim pripade. Katovicke letiste je navic samo o sobe priserne, plne front a neprijemneho personalu. Argument maleho regionu – Prave Polaci nam ukazuji naprosty opak, o rozvinutych zemich jako Rakousko nemluve. Cesko neni zas tak male, aby melo jedno letiste v Praze. Ostravsko je milionovy region, dojizdet z kazdeho sidliste 4 hodiny na letiste, to nejde. S letistem pouze v Praze budeme jako stat porad na chvostu pouzivani letectvi (nebyt zahranicnich cestujicich v Praze, tak zjistime, ze v Cesku se letadel oproti jinym zemim EU… Číst vice »
A co udělal kraj pro lepší spojení do KTW veřejnou dopravou?
Je velká škoda, že nedopadla odbočka z CMK na letiště v Katovicích v době ME ve fotbale, o které se uvažovalo. Pak by byla zajímavá varianta spojení z Ostravy přímými vlaky třeba v hodinovém taktu. Ostatně si umím klidně představit, že by existovaly dotované (aspoň po nějakou dobu) vlakové spoje na letiště do Vídně v hodinovém taktu. Kdyby v Břeclavi existovala návaznost na Brno, tak by to ostatně pomohlo i cestám do Brna, kam se přímým rychlíkem přes Vyškov neodvažuji 🙂 A teď mě kamenujte 🙂 A argument z druhé strany – Ryanair si své cestující minimálně do Londýna našel,… Číst vice »
Nic. Navrhujete snad, aby kraj České republiky přispíval k rozvoji polského letiště dotovaný autobusem a vlastní letiště aktivně omezil na sezónní chartery a vize o cargo hubu, které slýchám už od doby, kdy jsem byl ztepilým jinochem s bujnou kšticí, jak dokládají dochované černobílé fotografie?
Proč by proboha měl český kraj podporovat letiště v zahraničí?? Zejména, kdyz ho tady kritizujeme za to, že chce podporovat domácí?
Proč by měl kraj podporovat letiště?
Ok, ať ho nepodporuje, ale proboha, ať také nepodporuje rozvoj letiště v jiné zemi, neboť to zjevně chcete, pokud říkáte, že kraj neudělal nic pro zajištění lepší dopravy do Katowic. Takže ve finále Katowicím přineseme „na stříbrném podnose“ další cestující a ještě jim zajistíme, aby se tam pohodlně dostali.. omlouvám se, ale to je prostě chucpe… Neznám zemi, kde by byli tak velkorysí a tak bezelstně podporovali rozvoj zahraničních firem… A ještě to vydávali za kdovíjak geniální řešení vlastního problému.
Ano, hlavně, ať se nedaří sousedovi. Co na tom, že jsou od sebe pár kilometrů a může to přinést rozvoj celého regionu, nejen Katovic, ale i MSK. Můj argument je proto, že MSK tvrdí, že nutně potřebuje kvalitní letecké spojení. Má ho za rohem, pokud chce zlepšit dostupnost, jedním řešení je veřejná doprava na katovické letiště. Mimochodem, jsem z Liberce, kam denně do průmyslové zóny jezdí stovky polských zaměstnanců z příhraničí. Dokonce je linka z hranic do zóny v závazku. Podle vaší logiky nehoráznost, podporovat zaměstnanost Poláků v ČR, že?
Nikdo nechce mít poblíž baráku letiště, aby ho tam provoz obtěžoval hlukem a smradem. Není tedy ideální řešení, aby Češi měli rychlé spojení na letiště za hranicemi?
Hezky řečeno. Z logiky věci (a utracených peněz) by dávalo smysl zprostředkovat kvalitní dopravu na stávající letiště místo dotování novéh…, ale jsme v Česku ne Polsku. Každý stát jede přece hlavně sám za sebe, a nechce budovat zbytečnou návaznost na služby státu jiného? Ruzyně je daleko.
To má jako investovat do silnic a železnic v Polsku?
To píšu kde?
Ikdyž je příšerné tak se mi do těch Katowic vyplatí jet i z Chomutova.
Tak to první výběrové řízení byl nesmysl už jenom proto, že Amsterdam a Helsinky jsou každé hub jiné aliance a těžko se najde jedna aerolinka, která by z obou dokázala mít návazné lety svoje nebo na codeshare. Zatímco Vídeň a Mnichov je oboje základna LH Group, takže pokud bude mít dost CRJ, tak by to pro ni mohlo být zajímavé.
A řekl bych, že linky z Katovic jsou dotované taky (zejména Ryanair a Wizz) a pokud přestanou, mohou ze dne na den zmizet.
V Katowicích se aerolinkám dostává podpory marketingové, a obvykle jsou první rok velmi nízké poplatky.
Marketing je zaměřen na Polský trh. Kupní síla v Polsku není s ohledem na low cost špatná a množství potenciálních zákazníků je výrazně vyšší než může nabídnout severní Morava a Slezsko. Letecké společnosti budou nyní preferovat Katowice, protože je to letiště které je „živé“ a má velmi vysoké nárůsty pasažérů každý rok. Letecké společnosti tam mají nějakou zkušenost s vedením letiště a jeho konkrétními plány pro budoucí roky. Ostravské letiště je bohužel v úplně jiné pozici na trhu.
Je známo, že autorovi je Mošnov a zvlášť vlaky na něj trnem v oku už roky. Jsem zvědav, zda se podobného komentáře dočkáme i o jiných regionálních letištích. Myslím, že i přes celosvětové problémy s Maxxy se na začátku příštího roku dočteme něco podobného : „V roce 2018 prošlo branami letiště Leoše Janáčka 377 936 cestujících, což představuje 17% nárůst oproti předchozímu roku. Obdobný procentuální nárůst se promítne také do hospodářského výsledku. Nejvíce se létalo do Řecka a Velké Británie, Bulharska, Egypta a Turecka, velmi oblíbená byla také Itálie, Tunisko a Španělsko.“ Tedy pokud nebudeme válčit s Íránem atd. a… Číst vice »
„Ovšem to platí většinou i u benzínu a zatím jsem nečetl komentář o tom, že třeba v Č Těšíně se mohou zrušit benzinky, protože je plno levnějších hned za mostem v Cieszyně.“
Zrušení/nezrušení těch konkrétních čerpacích stanic na české straně je na uvážení jejich majitelů, kteří je provozují na své podnikatelské riziko. Bez příspěvků od kraje (srov. s oním letištěm.)
Tzn. nesmyslné přirovnání.
Super, budeme dotovat letadýlka na úkor veřejné dopravy v kraji. No proč ne, Ostrava je očividně pořád málo ucpaná.
Pezos, ja nevim, jestli znas Cesko ale jo, Ostrava JE malo ucpana. Ty narky ostravaku jak maji na houby dopravu me vzdycky dokazou pobavit. Elektrobusy, dopravni terminaly, klima v tramvaji, placeni kartou, kilometry dvouproudovek, dalnice s houpackou, ale ostravak furt ma malo.
Jediny problem je obchvat Poruby, jinak je to naprosto v pohode prujezdne mesto.
Chytrý kraj, kde se zavře silnice a o dva týdny později i objížďka.
Mimochodem, nedávno jsem někde četl, že DPO řeší reklamace od lidí, kterým terminál nevzal kartu a obratem dostali od revizora pokutu. Když jsem to psal před rokem, tak mě málem ukamenovali, že to není možné.
Spíš neřeší. Ví se o tom už snad dva roky a dosud to co vím není v SPP ošetřeno.
Autorovi je trnem v oku především vyhazování peněz z vybraných daní. Jistě jste četl mé text o černé díře jménem letiště Pardubice, můžete se těšit na texty o letišti České Budějovice (proti tomu je Mošnov ještě smysluplná investice.) Omlouvám se, ale letiště pro 377 tisíc lidí je fakt výsměch.
Vaše přirovnání k benzínkám poněkud kulhá: nevím o tom, že by kraj či stát benzínky v Českém Těšíně dotoval. Naopak, jsou zdrojem příjmů. Které pak skončí v dotování nesmyslných leteckých linek.
A za odměnu třeba poslední regionální spoj z Ostravy do Českého Těšína jede něco málo po desáté večer. Užijte si kulturu v krajském městě 😛
Jede 22:32. Potom jedou ještě dálkové vlaky. Fakt si nemůže Těšín stěžovat. Kromě toho má i své divadlo, dokonce dva , když počítáme i to za vodou.
Pane autore, nechcete na zavery o CB pockat, az se tam doprava trochu rozjede? Precejenom ta vlastnost porad pichat do veci, co jeste ani neotevreli, to je takovy ten hezky cesky negativismus, a to nevypada hezky.
Neplánuji žít ještě 100 let.
To prece nemuzete myslet vazne… tady se vynakladaji stamiliony (konkretne 3/4 miliardy) verejnych penez na neco, co ma jen velmi slaby (spise nulovy) potencial, aby se ty penize aspon vratily… tak proc o tom nepsat hned? Navic letiste se otevira ted, na zacatku sezony… ta bude skoro nulova, neni nic nasmlouvano… v planu je, ze letadla velikosti B737 nebo A320 by mohla v CB pristavat od podzimu pristiho roku, takze druha mrtva letni sezona 2020… a nechce se mi verit, ze by to letiste delalo nejake zaznamenatelne vykony v zime… lyzovat na Sumavu asi nikdo letadlem neprileti… Velkym planem je… Číst vice »
A kdy se rozjede? Stejně jako v Brně či Ostravě? Nebo co to znamená „rozjede“? Že tam bude létat 2-3x týdně nějaká linka Ryanu, protože se jim to s dotací / podporou vyplatí víc, než to letadlo nechat někde stát?
To mi vysvětlete. Jihomoravský a Moravskoslezský kraj jsou +/- stejně lidnaté. Proč stále slyšíme o problémech ostravského letiště a ne brněnského (kromě neúspěšně rozlétaných linek s Blue Air). Proč je ostravské ztrátové a brněnské se jakž takž drží? Přitom Brno má za zadkem Vídeň, lepší silniční spojení s Prahou a mírně lepší s ní má i železniční spojení….
Dovolím si doplnit, že z Brna do Vídně je to dál než z Ostravy do Katovic. Nicméně i v Brně soutěží dotované linky. Uzávěrka příští týden.
Z Brna na letiště je to 1:45 hod. bohužel ale jen v ideálním případě kdy není zácpa na pětiproudovce ve Vídni přes Dunaj nebo fronta na 20kmh mostní provizorium za dálnici na Nových Mlýnech… Oproti Ostravě která je Pyrzowicích cca za hodinu po pohodlné dálnici je prostě Brno dopravně “izolovanější”…
tak ono brnenske letiste na tom bylo dost mizerne, a psalo se dost dlouho. vlastnicke spory, navic dlouho vbylo soukrome. kraj ho koupil az relativne nedavno.
Brnenske letiste koupil kraj? A ktery?
aa, tak ne 🙂 ono letiste brno nemusi byt nutne letiste brno. 🙂
Zdá se mi, že z Brna toho létá alespoň o něco víc než z ostravy
„Když už letiště v Mošnově stojí, dává spíše smysl jeho využití jako terminálu pro více modů v nákladní dopravě. “
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/mosnov-hala-prekladiste-zeleznice-letiste.A190621_484749_ostrava-zpravy_woj
V článku mi zcela chybí vyjmenování benefitů, které letiště přináší a proč nejen v Česku je zájem na provozování regionálních letišť. Pokud budu psát jenom o negativech a zcela opominu benefity, dokážu zdůvodnit nesmyslnost Evropské unie, VRT v Česku a mnohé další věci. Připomíná mi to cca 15 let starou argumentaci „zkušených“ o nesmyslnosti D47 do Ostravy a o lepším řešení vést evropsky významnou silnici mezi Varšavou, Katovicemi a Vídní odbočkou přes Frýdek-Místek. Pokud se pozastavujete nad částkou 800 miliónů korun, tak já se spíš pozastavuji nad částkou 40 miliard korun, kterou stát a občané KAŽDÝ ROK odvádí solární mafii,… Číst vice »
Můžete se do těch benefitu pustit. Jde o názorový text, benefity nevidíme žádné. Omlouvám se,že máme jiný názor.
V tom případě Vám asi schází nezávislý pohled na věc, který by snad novináři měli mít.
Nezávislým pohledem myslíte to, že za každou cenu budeme hledat pozitiva, která nejsou? Rozlišujte prosím zpravodajství a názorový text.
Takže tento web máme brát jako váš blog?
Když se v novinách objeví názorový text, berete celé noviny jako blog autora komentáře?
Pane Sůro jen takový dotaz na Vás – pokud to chápu dobře, tak Vám osobně vadí konkrétně tato dotace nebo jste osobně proti všem dotacím ? Proč se ptám – jednoduše proto, že v podání EU je dotace svým způsobem financování něčeho, co lze označit jako POLITICKÝ CÍL (= chcete-li) a je úplně buřt, jestli a jak je to funkční technicky, důležité je že: a) se utratí přidělené peníze b) finančně si pomůže k zisku konkrétnímu příjemci (= nejlépe) c) je plněn politický unijní cíl a tím je soudržnost regionů (jednotlivých členských zemí). Takže i kdyby těmi letadly v životě… Číst vice »
Vadí mi tato dotace i jiné. Rozhodně ale nemyslím všechny. Například dotace do infrastruktury (tím nemyslím kolejové napojení Mošnova na základě vylhaných čísel) považuji ve většině případů celkem normální. Nicméně toto není dotace, toto bude oficiálně kompenzace na pokrytí ztráty z provozu letecké linky).
Když dotace do infrastruktury považujete za celkem normální, tak proč vám tolik vadí do infrastruktury letišť? Které jsou mimochodem mnohem nižší, než co jde do železniční a silniční osobní dopravy….
Tento text není o dotaci do infrastruktury letišť. Tento text je o dotaci leteckého provozu.
Já sí též myslím, že z podstaty věci je téměř jakýkoliv dotaze zlo. A je jedno, jestli je to dotování letiště, slev pro studenty nebo něco jiného. Pokřivuje to trh, benefituje to vždy jen někomu a někdo si na tom namastí kapsu. Dotace se dějí a budou dít, těžko s tím jako řadoví občané něco uděláme, obvláště s populisty u moci. Proto bych řekl, že si z toho jako fanoušci cestování musíme vzít to, že je tu aspoň něco, co můžeme využít. Vidím zde mnohem větší smysl, než u zmiňovaných babišových slev pro studenty a důchodce, což je naprosté vyhazovaní… Číst vice »
Do toho se musíte pustit Vy, aby jste měl z hlediska faktů vyvážený a ne tendenční článek. Já nejsem novinář. Vyvážené informace máte podávat Vy, protože nejste diskutující, ale novinář na odborném serveru.
Znovu říkám, jde o názorový text. Nikoliv zpravodajský.
Mně by ty domnělé výhody ale také zajímaly, a také prakticky žádné nevidím. Na svět se přitom většinou dívám dost neutrálním a pragmatickým pohledem. Vy zde tvrdíte, že názor je tendenční a vynechává pozitiva letiště. Tedy vy tvrdíte, že dotace 200M má pozitiva. Můžete ta pozitiva uvést? Největší pozitivum co mne napadlo je mírné zvýšení zaměstnanosti a ekonomické aktivity (personál letiště, doplňování paliva, teoreticky přespání palubního personálu,..). Což je ale pro pár linek týdně neobhajitelné na tak velkou dotaci. Za další _drobné_ negativum neuvedené v článku vidím ekologii – proč nepřenechat Polákům hluk a emise z přistávajících letadel? Okolí Mošnova… Číst vice »
Holt takový to, když chceš bejt za každou cenu jako Praha, i když jsi nějaká díra na jižním předměstí Katowic.
Pane Komínku, můžete aspoň v krátkosti dvě pozitiva… pro nás ostatní? Předem díky. Tomáš J.
Takže nic nemáte, ale navážet do ostatních se budete… Nejste z krajského úřadu?
Myslím si že Ostravské letiště nemá nyní žádný plán jak být lepším a především levnějším letištěm než jsou Katowice. Cena letenky je hlavním aspektem a proto cestující neváhají jet i několik hodin na letiště. A pokud se ještě přidá dobrá zkušenost cestujících s letištěm v Katowicích, nemá Ostrava bohužel šanci, být úspěšnější. Spojení z Katowic je násobně více, než budou třeba 3, 4 nebo jednou třeba i 10 linek z Ostravy. Ostrava by měla využít a rozvíjet silné stránky svého letiště a to je rozhodně cargo. Jen malá poznámka k VRT. Je to již stará, známá, a dlouho používaná konstrukce… Číst vice »
S tou D47 vs. D48 to taky byla naprostá pravda. Samozřejmě s D55 (alespoň) severně od FM. Pak by úplně stačil nějaký „velký obchvat FM“, cca Fryčovice – Paskov.
A nic nekončí. Ve včerejším deníku osvícený náměstek hejtmanky s novým ředitelem karlovarského letiště plánují naprosto nutné
rozšíření a prodloužení ranveje, nejlépe variantu za 734 miliónů bez DPH, aby nalákali nové linky, které konečně budou
generovat tolik potřebné zisky. Tváří v tvář problémům všech českých regonálních letišť….drzost, zpupnost, blbost!
Ano souhlasím s Vámi, že je to nesystémové řešení. Například kvalitnější a rychlejší spojení vlakem, nebo autobusem na letiště do Katowic by nestálo v dlohodobém horizontu zdaleka ani polovinu peněz, které budou bohužel utraceny za zbytečné letecké linky z Ostravy. Pokud Ostrava začne co nejdříve přemýšlet o pokrokové dopravní obslužnosti pro své obyvatele, mohla by se soustředit třeba na železniční „VRT“, a třeba i předběhne Prahu. Ostravě bych takové prvenstvní přál. Stačí jen opustit zastaralé sny, a třeba se pokusit dohnat ztrátu z minulosti. Jak dloho bychom asi jeli vlakem z Ostravy do Brna či do Vídně po nové „VRT“… Číst vice »
A proč si má Ostrava platit, resp. MS kraj VRT, aby to ostatní pak dostali od státu? Navíc asi MS kraj může financovat investice jen v MS kraji, tak už vidím, jak VRT začína někde u Hranic na Moravě a končí někdo v Bohumíně. Fakt hodnotný názor.
To byl hezký nesmysl, stejně jako letecká linka Ostrava -Helsinki, nemyslíte?
Připadá mi zbytečné se urážet. Tak se Vám omlouvám za svůj názor.
MS kraj,Pardubicky kraj,JČ kraj, Vysočina… Co kraj to perla. Něco je špatně
Co je s Vysočinou?
Vysočina jako jediný kraj nemá IDS
A jak souvisí existence či neexistence IDS s (jakýmkoli) letištěm a leteckou dopravou vůbec?
Ad Škoda Auto – navíc si z LKPR do Braunschweigu objednává vlastní leteckou linku.
Popravde zrovna Skodovku ja v tomhle nechapu, fakt mi prijde komfortnejsi pro ni to letat po vetsinu roku z Mnichova Hradiste..treba na to nekdy dojde..otazka je kolik lidi je fyzicky v MB a kolik v Praze..
na tom neni nic nepochopitelneho.
letiste v mh nema dostatecne pristeojove vybaveni, nema ani pristrojova priblizeni.
linka do nemecka lita dvakrat denne, takze by bylo potreba neustale presouvat z prahy do hradiste a zpatky.
Politikům peníze do rukou prostě nepatří….
Tahle lod odplula uz davno… nejlepsi by byl nekdo z oboru – nejlepe nekdo kdo uz nejake letiste ridil…
no… a komu jo?
my jsme si je tam zvolili…
Komu? No přece nám, co jsme si je vydělali.
Přesně tak, lepší je zvolit si lidi, kteří „nejsou politici“, kteří „makají“.
Jenže většině lidí je stejně jedno, kdo tam bude sedět. Pokud je to někdo známý, tím větší šanci na úspěch má (a takových známých a zároveň pracovitých moc není). 🙁 Můžeme jenom lidi prosit a přemlouvat, aby chodili k volbám, jinak se věci nezmění.
Vy o takových víte?