Sedm a půl měsíce bez vlaků. Výluka mezi Brnem a Náměští přinese po ukončení rychlejší provoz

Rozšířený zářez za stanicí Střelice. Foto: Správa železnicRozšířený zářez za stanicí Střelice. Foto: Správa železnic

Od změny jízdního řádu začne provoz přímých elektrických vlaků z Brna do Zastávky u Brna.

188 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ArF

Přístup SŽ potažmu státu k infrastruktuře mi přijde stejný, jako když 5 členná rodina tísnící se ve 2+1 utrácí peníze za zvelebování malého bytečku, aby se tam každý vešel namísto toho, aby si koupila byt větší. Tedy že se investuje do kdejaké lokálky, aby se zrychlilo o minuty namísto toho, aby se stavěly VRT. Osobně budu víc spokojenější, když bude VRT Praha – Brno – Břeclav s jízdní dobou kolem 60-80 minut v úseku Praha-Brno a pak je asi jedno jestli pojedu do Zastávky u Brna 25 nebo 20 minut…

SYN

Teď jde o to jestli vůbec někdy jezdíte do Zastávky… pokud ne nebo jednou do roka, pak chápu že vám je to putna 🙁

xyz

Možná byste si mohl povšimnout toho, že se tam buduje druhá kolej.

Lubos

Dnes ráno ze Střelic do Brna už elektrický RegioPanter. 🙂

Daniel

Elektrifikace dálnic se asi jen tak hned nedočkáme. Nekritizuji, pouze konstatuji fakta.

Michal M

Faktem taktéž je, že blábolíš z cesty.

M.Z.

Výborně. Z průměru 32km/h v roce 2007 se dostáváme na 36km/h… …taková trasa Telč-Brno je autem na 1:15h, vlakem 3:54h!

xyz

Tak jestli do toho přičítáte 50min. přestupní dobu v Jihlavě…

Mmch. z toho roku 2007 a tehdejšího netaktu (který na t-227 byl až do 12/2019) počítáte kterou variantu spojení? Protože bylo to spoj od spoje, jestli v Kostelci navazoval na osobáky či na rychlíky.

P. S. Až budou R zastavovat ve Starém Lískovci, tak pro ně absolutně nula od nuly pojde – ta doba ušetřená rychlejším průjezdem úseku Brno-HH zSS – Zastávka se víceméně ztratí ve prospěch zastavení ve Starém Lískovci (kterýžto terminál není hotov, ačkoliv proti němu není Dědek z Tetčic ani Děti Země).

Hoermalmeister

To mají v Lískovci opravdu zastavovat i rychlíky? Moc v tom nevidím přínos. Pokud bude do terminálu podle plánu zajíždět jenom 25, tak je to vyloženě jenom pro Kampus. Jinak město ještě pořád nemá veškeré pozemky, ještě chybí jedna paní, takže to chvíli potrvá

xyz

Ano, mají tam zastavovat.

Mmch. těch pozemků k výkupu je tam snad méně než bude „za potokem“ k výkupu ohledně výstavby VRT (tratě i žst. Vídeňská). A to už za pár let.

Martin H.

Tak na tu hodinu patnáct se dostanete leda tak mezi půlnocí a čtvrtou ráno. Nicméně to neznamená, že by to nechtělo nějaké zlepšení..

dopravák

Telč – Brno veřejnou dopravou : bus Telč – Třebíč bus a pak vlak Třebíč – Brno. To je za cca 2:05. Není to zázrak, ale ujde to.

tarten

Zatímco podle mapy.cz je teď Telč-Brno autem na 1:38 h. rychlejší, ale ani zdaleka ne 1:3, jak se tváří M.Z.

Elb

Mezi Telčí a Brnem a nikdo trať stavět nebude.

SYN

Přitom to auto má maximálku 90kmh, ten vlak už dneska bude mít (bohužel jen na třetině trati) maximálku 120kmh… tak kde je chyba?

Marek Hrdina

Vazeni, netusite, kde by sel dohledat harmonogram omezeni vyplivajici z teto stavby? Jde mi o prejezdy v Tetcicich a Zastavce, jejich uzavreni bude znamenat dopravni peklo pro cele Ivancicko, tak me zajima, kdy nas to potka 🙂

Martin II

plynouti X plivati 🙂

Michal M

Nejsou Tetčice hotové už z minulé fáze stavby?

xyz

Nejsou.

Nicméně pár měsíců tam loni byla zavřená silnice kvůli demolici havarijního mostku přes Bobravu a výstavbě nového přemostění.

Už tehdy doprava v Zastávce (na objízdné trase) dost kolabovala.

Alibaba

Možná na obecním úřadě.

Martin H.

Zkusil bych dopravniinfo.cz Bývají tam uzavírky celkem dlouho dopředu…

Pivlis

Uzavírky přejezdů:
Omice 9.5.-10.5. a 12.9. – 25.10.
Tetčice 8.7.-9.8.
Rosice 10.7.-13.11.
Zastávka 31.8.-9.10

Lubos

V Tetčicích je od rána na přejezdu značka STOP (závory ukončily provoz), tak se tam už tvoří fronty.

Pivlis

To samé v Rosicích.

Szony

Nic proti této modernizaci, co je ovšem opravdu špatně tak to že se uzavřela jak trať s Havlíčkova Brodu do Brna tak alternativa Jihlava – Brno, což v podstatě jakoukoliv nákladní dopravu v tomto směru zlikviduje

Hoermalmeister

No a jak to tam dopadlo? Staví se, nebo teda nakonec nic?

Martin H.

Staví se jak o život, teda zatím spíš bourá…

xyz

Výluka obou kolejí začala s cca měsíčním zpožděním (mmch. škoda, že jsem nikde nenašel info, na základě jakého rozkladu to nakonec Správa železnic protlačila do svého vysněného cíle – zavřít obě koleje).

Tom

Proč zase jen 120 km/h? Proč ne rovnou na 160 km/h? Fakt jak v kocourkově …

Martin H.

Protože by se na tu 160 musela postavit trať v nové stopě. Nehledě na to, že při množství a vzdálenosti zastávek by ta 160 v regionální dopravě nedošla žádného využití a dálkové už vůbec ne. Možná tomu nebudete věřit, ale ani v Německu, nebo Rakousku nemají všechny tratě na 160 a víc. Kocourkov v tomto případě připomíná spíš váš požadavek, který je naprosto mimo realitu…

Michal Bartoníček

Žádné využití? Ale prosím vás, mezi Uničovem a Olomoucí jsme 160 dosáhli několikrát. 🙂 Nebo jsme jen měli štěstí? 😄

Tom

Olomouc-Uničov je krásná ukázka, když se chce tak to na 160 km/h jde :D.

Martin H.

Prosím vás, jel jste někdy vlakem z Brna do Zastávky, Zjevně ne a pokud ano, pak nejste schopen vnímat realitu, protože ty dvě tratě jsou svými parametry naprosto nesrovnatelné…

qěcy

Protože Uničovka nepotřebovala žádné přeložky. To jste tak nedovtipný?

ArF

Myslím, že je to hezká ukázka toho, kde je 160km/h celkem k ničemu. Až na to, že je to jakýsi pokusný úsek na ETCS. Kdyby byla Uničovka na 120km/h, tak jízdní doba na 30km úseku se prodlouží v řádu několika minut. Jestliže tam spěšný jezdí 26 minut, tak by jel tak 30-32 a osobák ze současných 33 na cca 38minut. Naopak kdyby se konečně postavila páteřní síť VRT tak z Prahy do OL by se jezdilo kolem 90 minut nanísto současných 128 (pendolino) nebo 140 minut EC a opět lépe ušetřit 40 minut na delší cestě než 5 minut na… Číst vice »

Martin H.

Je zjevné, že nemáte tušení jak to tam vypadá. Srovnáváte něco, co vůbec srovnat nelze. A pro vaši informaci, mám platné poznání na obou tratích, tak ty tratě znám…

Michal Bartoníček

Gratuluju. 🙂 To ale nic na mém vyjádření nemění. 🙂

Martin H.

Když je někdo hloupej tak je hloupej. Prostě si mele svou a na realitu a okolnosti nedbá..

Michal Bartoníček

Realitu? Bavíme se o tom samém?
Současná poloha tratě logicky více než 120 km/h neumožní, ale o tom se přece nebavíme. Trať by musela mít jinou geometrii. Rozporuju váš idiotský a neodborný výrok, že rychlost 160 km/h nenajde využití.
Ale když si chcete mlít svou, tak prosím.

Martin H.

Vy jste opravdu vejlupek. Když jsou na tom úseku zastávky pár metrů od sebe (úsek Střelice – Brno a Tetčice – Zastávka tak tam traťová rychlost 160 opravdu využití nenajde. Kdybyste znal místní poměry tak byste nepsal takové hlouposti. Jenže vy píšete o něčem o čem nemáte ani páru. Srovnáváte to s něčím, s čím se to srovnat vůbec nedá, poněvadž podmínky jsou úplně jiné. Takhle se chová idiot. Tohle je poslední moje reakce na vaše příspěvky. Bylo by dobré kdybyste reagoval jen když o problematice něco víte a nešířil bludy …

Michal Bartoníček

Vidím, že to s vámi opravdu nemá cenu. Zatvrzele si stojíte za svým, ovšem to je váš boj. Vzdálenost zastávek je podobná jako na uničovce, tudíž by rychlost 160 km/h využití rozhodně našla. Trať by se však musela narovnat, aby té rychlosti bylo dosaženo. O tom se celou dobu bavím. A protože jste to nepoznal, jste idiot. Tudíž by bylo dobré, kdybyste reagoval jen na ty komentáře, které pochopíte a nedomýšlel si něco, co v mém textu není.

Granja

A po dodrátování do Jihlavy ty rychlíky tam budou zrušeny?

SYN

Je blbost přestavět totálně trať na to abych zvýšil rychlost ze 120 na 160. Když ještě doprava na dané trati se skládá především z osobáků kterým je to z důvodu zastavování putna, a z rychlíků které by pravda pár minut ušetřily ale to není žádná výhra. Plus, navazující úsek je neelektrifikovaná jednokolejka, tak to je hrozná výhoda do ní nahučet 160tkou.
Kdyby to bylo „skoro zadarmo“ tak neřeknu, ale toto by muselo stát nejmíň dvojnásobek, ne-li víc!

Bakiy

Nezbývá než souhlasit. Stejně jako na vašem vyjádření nezmění nic, že dnes jsem jel do práce na kole… 🙈🚲🚴

Jaaa

A já zas mám znalost prostorového vedení tratě.

Kdyby se chtělo, tak by to na polovině šlo z fleku. Už to je samo o sobě dost.

Pro celý úsek by se muselo přeložit esíčko u Omic (patrně do tunelu) a případně zbrousit oblouk u Střelic. Zas nic závratného.

Martin H.

Hm. Akcička za pár set milionů. Prakticky zadarmo a s nulovým využitím. Je to prostě blbost.

qěcy

A ty peníze vezměte na úkor čeho?

Martin H.

Reálně tou 160 na Uničovce jezdí maximálně spěšné vlaky, které nestaví všude. S běžným osobním vlakem lze 160 dosáhnout na pár vteřin mezi Hlušovicemi a Olomoucí a možná mezi Babicemi a Mladějovicemi. A to musí být opravdu dobré adhezní podmínky, takže si troufám tvrdit, že kecáte…

Pepa z Depa

Že se s ním tak vybavujete. Vždyť je to nějaký šotocvok.

Michal Bartoníček

Posuzujete podle sebe, když jste sám šotocvok? 😀

Martin H.

Ne, podle těch blbostí co tady prezentujete.

Michal Bartoníček

Nápodobně.

Michal Bartoníček

To si troufat můžete. Reálně jsme tak ale jeli. 🙂

Martin H.

Omlouvám se, ale musím. Ty idiote, pár stovek vlaků jsem už odvezl jak na té Uničovce, tak z Brna do Zastávky, tak mě tady nehoupej a NELŽI…

Michal Bartoníček

Neomlouvejte se, že jste popudlivý idiot. Každý se bavíme o něčem jiném a je jasné, že vám to nedošlo. Tak příště zapojte mozek a vynechte expresivní výrazy, protože diskuze tak nikam nepovede.

Martin H.

Ano. Jsou tratě, kde osobní vlaky 160 běžně jezdí, třeba Brno – Břeclav, nebo Olomouc – Přerov, ale jsou to tratě, kde jsou pro využití té rychlosti vhodné podmínky. Na trati Zastávka – Brno ty podmínky prostě nejsou…

Michal Bartoníček

Momentálně ne. Proto jsem zmiňoval tu přeložku. A vy si tady vedete naprosto nesmyslný monolog o tom, že někdo chce v současné stopě jezdit 160 km/h. Laskavě si příště přečtěte, na co vlastně reagujete. Opravdu mě ta vaše dětinská nepozornost nebaví.

xyz

Zase jsme tam „my“ udělali nepěknou věc toho druhu, že trať je nadále výhradně jednokolejná.

Plus že došlo k elektrizaci 3 kV ss.

Michal Bartoníček

Tak třeba někdy příště. 🙂

Martin H.

No, úplně největší průšvih na Uničovce (a nejen tam) jsou ty krátké peróny. Poněvadž tam po modernizaci, pro úředníka, překvapivě začali jezdit lidí. Vlaky už moc ve špičce přidat nelze, bo není kudy a posílit soupravy nelze, protože se nikde nevejdou do perónu…

SYN

Zřejmě hrozí krátké dvoupatrové soupravy?

qěcy

Tak jednak na Zastávku je to přes kopce, jednak roli pro využitelnou rychlost hrají vzdálenosti zastávek a především pak postavit v kopeckách novou trať by stálo třikrát víc a ještě mnoho let navíc. Uničovka na 160 nepotřebovala žádnou přeložku.

Michal Bartoníček

Správně. A o to mi šlo. Aby se dalo jezdit rychleji, musela by mít trať novou polohu. Ale odmítám tvrzení, že rychlost 160 km/h nenajde v této lokalitě využití.

PvvS

K čemu ? Jaká bude časová úspora a o kolik se zvýší spotřeba energie ? V reálu to nepomůže ničemu.

Michal Bartoníček

Nepodceňujte malé úseky. Mezi Opavou a Ostravou to začalo stejně, po malých krůčcích. Těsně po revoluci byla cestovní rychlost na trati cca 38 km/h, dnes je to cca 58 km/h. A co to způsobilo? Navýšení spojů o cca 40 %.

PvvS

A nebylo to spíš způsobený objednávkou a lepším zabezpečením ? Navíc tady je dvoukolejka, takže se nemusí křižovat ..

Michal Bartoníček

Ano, i to s tím souvisí. To pořád ale nic nemění na tom, že vyšší rychlost by využití našla. Ale jak jsem už napsal, bez přeložek trati, které by byly mnohonásobně dražší, by to nešlo.

PvvS

A jaké by byly ty úspory času na 20km a 11 zastávkama ?

Tedy kromě toho, že někdo by měl dobrej pocit, že jede 160 ?

Granja

Dnes jen Os, v budoucnu po el. do Ji i vlaky Sp nebo R.

PvvS

Tak toho se už nedočkáme. Páč ta trať na Jihlavu bude furt mizerná i po elektrifikaci.

SYN

To je tak vzdálená budoucnost (bohužel) že to už se do té Jihlavy dřív dostanete citelně rychleji po VRT…

Martin H.

V tom je ten vtip, ale to jaksi někteří nechápou, že i když postaví novou trať na 160 s množstvím zastávek na krátkých úsecích, tak se tam na těch 160 jaksi nic nerozjede, takže to budou peníze vyhozené z okna. A rozdíl v jízdní době na těch cca 20 kilometrech bude 3 minuty. Za desítky miliard, které by ta novostavba stála…🙄

Granja

Vtip je také v tom, že Sp nebo R ty zastávky projede právě těmi 160 km/h.

PvvS

A hned u Omic bude brzdit jak o život. POkud by se do té trati neinvestovaly nesmyslný miliardy, tak by těch 160 byla tak max na ukázku.

SYN

A ty miliardy by se musely jako první investovat v úseku Zastávka – Okříšky… což není ani ve výhledu.

SYN

To jo, ale kdy?? Momentálně buď s přestupem, přepřahem, anebo komplet v dieselu… kterážeto vozidla v dieselu máme na 160kmh aby to vůbec mohla zkusit??

Jaaa

Ne, v polovině trasy opravdu nemusela.

mlokXCM

Dnes každý může říkat, že to je Kocourkov. A stačí mu k tomu jen to, že on si něco myslí. Co na tom, že to je blbost. 😁

Martin H.

A tohle je turboblbost. Škoda, že nelze využít expresivnější výrazy, hodily by se. Oni o tom teda pánové ví velké kulové, porovnávají hrušky s melounama, ale bezpečně ví, že je to Kocourkov. Je to na blití…

Michal Bartoníček

Oni? O Kocourkovu se tady zmínil jeden, tak jaképak oni? 😄

Pavel Skládaný

Dosáhnout 160 km/h by bylo možné jen za cenu masivních a drahých přeložek, což by ale nemělo žádný praktický význam, když vzdálenosti zastávek jsou sotva přes dva kilometry a nezastavujících vlaků minimum. Navíc navazuje úsek s rychlostí 60 km/h a nejde o součást souvislého tahu. Kromě toho traťová rychlost 160 km/h vyžaduje velmi dlouhé přibližovací úseky (okolo 2000 metrů), což by prakticky vedlo k neúměrným dobám uzavření přejezdů, když většina vlaků pojede pomaleji nebo bude stát v zastávkách. Odstrašujícím příkladem je např. koridorový přejezd Vendryně (ležící v úseku s TR 160 km/h), který má zapínací bod vtipně před zastávkou Třinec-centrum,… Číst vice »

Přelepkář

Změnové listy do KJŘ pro tuto a pár dalších změn naleznete na http://prelepky.wz.cz

jurali

Dalsi dil ze serialu „Ctvrtstoleti s trati do Trebice a Jihlavy“

Ondra

A až to bude celé hotové, tak Rožmberk bude přepřahat jak? jak doteď, nebo pak v Zastávce půjde zpátky na elektriku? (při směru do Brna..)

Hoermalmeister

Jenom v Brně a v Jihlavě, kdyby v Zastávce zastavoval, tak by se o tom mohlo přemýšlet, ale takto by to byla velká ztráta času

Ondra

Jj, díky, předpokládal jsem to tak, ale nikde explicitně uvedené neviděl..

Martin H.

I kdyby v Zastávce zastavoval nikdy by to smysl nedávalo. Na přepřah je potřeba cca 12 minut, úspora na jízdní době by byla tak 4 minuty.

Jaaa

A co takhle dvojzdrojové lokomotivy? Nebo dokonce jednotky?

Nebo snad myslíte, že tam jako bude navždy jezdit brejlovec, nebo co?

Martin H.

No, zatím to vypadá, že ještě velmi dlouho ano…

Hoermalmeister

Nechci být pesimista, ale do elektrizace bych to viděl s brejlovcem, dvouzdrojové jednotky by samozřejmě byly skvělé, ale to se u nás moc nedělá, vhodné Škodovka (zatím) nevyrábí

Martin H.

On je zatím pro osobní dopravu nevyrábí nikdo.

jurali

Mno, pro poradek: existuje spanelska jednotka s elektrickym pohonem a dieselovym generatorem urcena jak pro provoz na VRT o normalnim rozchodu, tak na klasickych tratich iberijskeho rozchodu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Renfe_Class_730

Martin H.

O jednotkách nebyla řeč. Řeč byla o lokomotivách…

Jurali

Pan hoermalmeister pise o dvouzdrojovych jednotkach.

PvvS

Dělá. Jen neuměj zatím 25kV a CZE

Martin H.

Takže nedělá…

jurali

Jen pro zajimavost. Po chvilce brouzdani na wiki, prehled dvouzdrojovych lokomotiv:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electro-diesel_locomotive

a prehled dvouzdrojovych jednotek:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electro-diesel_multiple_unit

SYN

Jistě, někdy v druhé polovině století je šance…

Berka

Krásný tunel v podání ČD Busu. Vyštvali nejlevnějšího autobusového dopravce, druhý odstoupil a dělá subdodavatele třetímu. Rozdíl v desítkách milionů. A co dělá sám ČD Bus? Vozí po Boskovicích děti na bazén. Pravidla výběrového řízení platí jen pro některé. ČD Bus podle ksichtu.

M19

A na to jste přišel jak?

Berka

Chlapče vím to. Připravoval jsem podklady pro výběrové řízení u jednoho z dopravců.

M19

To tykání si nechte od cesty. Takže jen kecáte. To je jasné. To, že jste snad u kohosi připravoval podklady pro výběrové řízení, neznamená, že tušíte něco o tom, jak je to jinde. Ale to už chlapci obvykle moc nechápou. 😉

Martin H.

Pokud se nepletu, tak jakýkoliv autobusový dopravce může vozit cestující kam uzná za vhodné, pokud za to dostane zaplaceno. Tedy i ČD Bus děti na bazén. A pokud je pravda co tvrdíte, dávalo by smysl odvolání, v případě podezření na trestný čin, klidně i trestní oznámení. Vzhledem k tomu, že k ničemu takovému nedošlo, vypadá to z vaší strany na báje a pověsti, nebo třeba pomluvu…

Berka

Všechno bude. Ještě se o tom dočteš. Zatím si běž nastudovat, jak je to a tykáním na internetu. Anonyme.

Martin H.

Teď jsem nějak nepochopil, co tím chtěl autor říci 🤔

Aaabbb

Co znamená to vyštvání?

Berka

Výherce potřeboval dohlásit další poddodavatele, aby složil počet vozidel. Je to běžné. Než se řízení uzavře tak se změní mnohé. Nebylo mu to umožněno. Řízení se táhlo, nestihly by se osadit do autobusů nutné pokladny. Byly ze strany zadavatele připomenuty sankce a proto odstoupil. Výherci byla umožněna spousta změn a úlev a kasy taky nebudou. Takže to samé co by předvedl výherce ale teď o desítky milionů dráž a prostě se přimhouřily oči. Je to nepřípustné.

Richard

A kdo že má být tím “poškozeným výhercem? “ Husták, nebo Juřen? více společností tam nevidím

Marcel

Pokud došlo k nějakému pochybení, nebrečte tady a kopejte za nápravu. Neříkejte ale že to nemá cenu a podobné české výrazy. Držím pěsti.

xyz

A ta NAD za R 654/655 až do/už z Jihlavy je také neuvěřitelná – kvůli 10km vyloučenému úseku pojede cca 100 km autobus.

(srov. s blahé paměti nadáváním, když při sesuvu tratě u Lipky mělo GWTR NAD z Volar až do Bohumilic, kdy někteří nadávali, že „tak dlouhá NAD při tak krátkém vyloučeném úseku by se u ČD nestala)

A přestupní doba z vlaku od H. Brodu na „NAD“ směr Třebíč v Jihlavě 1minutová (!) – 20:22 – 20:23 h.

Hoermalmeister

Příjemné

libor

#JeduRadějiAutem

Liquid

V Norsku na hlavní trati Oslo – Trondheim byla dlouho (a myslím stále je) NAD na 160 kilometrů Dombås – Lillehammer, kvůli jednomu mostu, takže 150 metrů. A to není žádná pustina, v tom údolí je nejedno město.

VTT

Při koridorizaci ve Voticích jezdily busy z Olbramovic až do Tábora.
Díky tomu se dařilo (pokud nebyly uzavírky na souběžné silnici, což občas byly) dodržovat jízdní řád.
Modrá pravidla by velela jezdit s NAD po kozích stezkách do Heřmaniček, aby to bylo co nejkratší. Co na tom, že by to jízdní řád zcela rozvrátilo.

xyz

O. K., přirovnat k tomu lze NAD Brno – Náměšť.
Ale ne Brno – Jihlava.

xyz

… a navíc, u Os vlaků naopak dochází, oproti předchozím zvyklostem, k zavedení přestupu z vlaků na NAD ve Střelicích (!), tzn. přesně jak píšete „po těch kozích stezkách“.

Martin H.

Klidně by mohly busy jezdit už z Brna, jenže zatímco vlak je ve Střelicích za 15 minut, tak u busu se při současném stavu uzavírek může jízdní doba pohybovat od 30 do 60 minut, což by cestující rozhodně kvitovali s povděkem, že? Nehledě na to, že panter do těch Střelic dokáže proti motorové trakci poměrně hodně času zkrátit, takže se cestovní doba neprodlouží, bohužel tedy přibude přestup, ale řekl bych, že klady převyšují…

xyz

S jakým povděkem to berou na NAD Brno – Křižanov (R9) a Brno – Náměšť (R11)?

Martin H.

A co třeba NAD Brno – Hulín? To by šlo, ne?

xyz

NAD Brno – Hulín byla jen u jednoho páru spojů s tím, že ostatní byly např. jen Brno – Vyškov?

NAD Brno – Hulín je i při výluce dejme tomu v úseku Blažovice – Rousínov?

Martin H.

Ne. NAD (aktuálně v režii RJ) Brno- Hulín je vždy při výlukách v úseku Kojetín – Přerov, při výluce před Kojetínem je NAD Brno – Kojetín, při výluce před Vyškovem pak Brno – Vyškov. Co se ČD na této trati týká, tak model je stejný, před Vyškovem NAD do Vyškova, Vyškov – Nezamyslice je NAD Brno – Nezamyslice. Když je výluka někde mezi Nezamyslicemi a Olomoucí pak jede vlak z Nezamyslic do Olomouce odklonem přes Přerov a Prostějov se obslouží buď náhradní vlakovou, nebo autobusovou dopravou podle místa výluky.

xyz

O. K., pak lze přirovnat k tomu, kdy při výluce Krahulov – Náměšť (29. 7. 2016 – 28. 2. 2017) byla NAD Okříšky – Brno.

Ale nelze přirovnat k tomu, kdy při výluce Střelice – Zastávka je (u jednoho páru) NAD Brno – Jihlava.

Martin H.

Si trošku protiřečíte, ne? Napřed popíšete jak to dobře fungovalo a pak plácáte něco o modrých pravidlech. Třeba busy za rychlíky Brno – Havl. Brod – Praha taky jezdí v úseku Brno – Křižanov (cca 60km) místo Vlkov – Křižanov (10 km) a světe div se je to již po několikáté…

VTT

Ani trochu.
Modrá pravidla velela, jak má být NAD jen na tom nejkratším možném úseku, bez ohledu na to, jak se tím rozvrátí doprava okolo. Někomu tady se po nich zřejmě stýská.
Tak píšu, že tahle pravidla byla poměrně s úspěchem opominutá už dřív. Takže beru s povděkem, že se nejezdí jen z Vlkova do Křižanova nebo jen okolo 10km úseku někde u Náměšti.

xyz

Ironií je, že pro Os vlaky to takto přesně platí, i za cenu umělého (a celé roky v podobných případech nevídaného) přestupu ve Střelicích.

trafopajka

zhotovitel stavby: Společnost „ZASTŘEL“

Martin II

Na „NEDAŘÍ“ to nemá. Nakonec se teda podařilo, po několika MÚ a vyhořelém zabzař v Otrokovicích a Tlumačově 🙂

Michal M

MÚ je mimořádný úspěch?

slon1965

A co třeba „SMRAD“?

xyz

Nebo ŽeBroTa.

Hřebíček

Byly i stavby HaHa nebo ŠuKo. Tp vždy pobaví.

Kamui

A se zbytkem trati se něco dělat bude? Na seznamu prostých elektrizací není, ale nějaké větší vylepšení by ve výsledku znamenalo novostavbu minimálně mezi Zastávkou a Třebíčí.

Jiří Kocurek

Ona se chystá novostavba už z Jihlavy a až do Brna.

Kamui

Ale to Třebíči bude houby platné. A z Třebíče do Brna jezdí opravdu hodně lidí (zdroj: pocházím z Třebíče).

Tahle trať by si alespoň tu prostoelektrizaci zasloužila.

Jiří Kocurek

Prostou el. určitě ano, od Zastávky do Třebíče už jsou koleje snad všude po rekonstrukci a nic moc většího se tam čekat nedá. Lepší případ pro prostou elektrizaci by se těžko hledal.

Ojin

Při rekonstrukci se nedělala většina úseku Zastávka – Rapotice a oblouky nad Vladislaví. To jsou zrovna ty místa, které by si zasloužily aspoň nějaké menší přeložky.

xyz

Paradoxně Zastávka – Rapotice se dělalo všude – ať už v rámci revitalizace, anebo v rámci téměř souběžné běžné výluky. Jenže v dolním úseku došlo nejdříve ke zrychlení na 65 km/h pro horní rychlostníky, po pár měsících zmizelo i toto, tzn. nadále 60 km/h.

Kamui

Oblouky nad Vladislaví jsou z důvodu prudkého sklonu, nezbavíte se jich pokud nechcete klesání 40 promile. Řešením by možná byla tunelová přeložka, ale to nikdo nezaplatí.

Projektant

Oblouky jsou tam kvůli přizpůsobení terénu a nemají moc velký středový úhel, tedy trasu moc neprodlužují. Přeložková trasa na 120 km/h by zvýšila sklon z dnešních cca 20 ‰ jen na 22 ‰. https://www.vut.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=58704 Problém vidím spíš v ceně, protože trať by se musela takto zpřeložkovat v podstatě celá (něco jako SuDo-Vo v menším provedení), prostě není to tak, že by tam bylo 5-10 km v pohodě a stačil přeložit jeden oblouk, ale spíš se pořád střídají oblouky R 250-300 m. Rád bych se mýlil, ale očekávám jen zrychlení ve stávající stopě, kde to jde a zatím se neudělalo (např.… Číst vice »

Projektant

edit: ty sklony jsou naopak, přeložkovou trasou lze snížit sklon ze 22 ‰ na 22 ‰. https://www.fce.vutbr.cz/zel/dokument/ZP2012/Smid.pdf
https://www.fce.vutbr.cz/zel/dokument/ZP2011/Fuknova.pdf

qěcy

Oblouky o R 250-300 m nepěkně zvyšují jízdní odpor. Přepočtem asi jako kdyby zvyšovaly sklon o 2 až 3 ‰.

Hoermalmeister

Když kouknete pořádně do té mapy prostých elektrizací, tak tam jsou i úseky žlutě, a pro ty se dělá separátní studie, tudíž tam bude probíhat něco většího než jenom prostá elektrizace. Zrovna mezi Jihlavou a Brnem by na spoustu místech mohla být druhá kolej. Udevzdání studie mělo být pokud vím letos, tak uvidíme, co z toho vzejde.

Jiří Kocurek

Dovedu si představit dvojkolejnou výhybnu v celém mezistaničním úseku tam, kde se neustále překládá křižování mezi krajními stanicemi. Jen co na to zastánci §1, §4, §5 a §6, ti asi vytáhnou §10.

xyz

Pravidelné křižování na t-240 je ve skoro každé stanici.

Tzn. které byste považoval za „kde se neustále překládá křižování“? Tomu odpovídají skoro všechny úseky.

Jaaa

Kdyby jen druhá kolej. Je tam celá řada úseků za Náměští, které by drobnými přeložkami šlo slušně zrychlit.

xyz

Proč se dělá separátní studie, když už se pro úsek Zastávka – Třebíč dělala v roce 2015?

Viz https://www.namestnosl.cz/modernizace-zeleznicni-trate-brno-jihlava/d-3704

Oldřich Sládek

Momentálně je v přípravě 900 staveb, a rozhodně na všechno v dohledné době nebude dost peněz.

xyz

O. K., to je možné ale tím není vyloučena platnost mé otázky – v čem ta studie mezitím zastarala? A pokud by podle ní byla elektrizace realizována, tak by to bylo v něčem (v čem?) špatně?

P. S. Perličkou je, že i ta revitalizace (bez drátů) Zastávka – Třebíč z let 2016 – 17 byla náhradním projektem realizovaným poté, co jiné stavby (např. brněnský odsun či elektrizace Brno – Zastávky) nebyly připravené k včasné realizaci.

investičák

Nebezpečí spočívá v tom, že když někde natáhnete dráty, v nejbližších několika desetiletích už s tou tratí nikdo nic dělat nebude, takže co není vylepšeno do současnosti, toho se už nedožijete.

xyz

O. K., pořád tím ale není zodpovězeno, co tedy ta studie z roku 2015 obsahovala špatného – a proč to už tehdy nebylo provedeno tzv. dobře.

technolog

Pro nákladní dopravu se tahle hrbatice kvůli značným sklonům stejně příliš nehodí – byla by to maximálně nějaká odklonová „nouzovka“.

Dušan

Když se dělala akce Revitalizace trati Okříšky – Zastávka u Brna před cca. 7 lety, tak se udělalo to, co ekonomicky vycházelo, co ne – viz text níže: Žst. Kralice n.Oslavou: v případě rekonstrukce na drážním pozemku by bylo reálné pouze zvýšení rychlosti z 60 na 70km/h, byla by nutná rekonstrukce celého kolejiště a nové zabezpečovací zařízení Žst. Náměšť n.Oslavou: všechny vlaky ve stanici zastavují, zvýšení rychlosti přes stanici by bylo pouze minimálně využitelné, v případě rekonstrukce by byla nutná úprava celé stanice a nové zabezpečovací zařízení. Výpravní budova a přístupy jsou již rekonstruovány; Žst. Studenec: v případě rekonstrukce na… Číst vice »

xyz

Ne „co ekonomicky vycházelo“, ale co se vešlo do 1mld. limitu, který pak (dle článku, který si z té doby vybavuji) – byl tak jako tak překročen – což ale nevadilo, protože stejně ta stavba nestihla být realizována do konce roku 2015, tzn. nedělala se pod podmínkami OPD1, ale OPD2, kde byl limit nákladů na stavby vyšší (ale % financování z eurofondů nižší) Doufám, že ten článek byl pravdivý. U úseku Studenec – Vladislav je takové zdůvodnění úsměvné, vezmu-li si, že 70 – 80 km/h je i mezi Náměští a Rapoticemi, kde revitalizace bez problémů proběhla. A „menší frekvence“? Zato… Číst vice »

Dušan

K té frekvenci mohu dát i nějaká čísla – na základě průzkumu KORDIS (tuším..):
Brno – Střelice: 2 420 osob/den
Střelice – Rosice u Brna: 2 040 osob/den
Rosice u Brna – Zastávka u Brna: 1 665 osob/den
Zastávka u Brna – Rapotice: 920 osob/den
Rapotice – Kralice nad Oslavou: 750 osob/den
Kralice – Náměšť: 675 osob/den
Náměšť – Třebíč: 650 osob/den
Za Třebíčí: 350 osob/den
To, že v úseku Třebíč – Okříšky je proti Brno-Třebíč cca. 1/2 cestujících je pravdivý argument.

tomiczech

A co to udělají jen kvůli tomu že cestujícím které mám zkrátíme jízdu dobu

xyz

Kordis počítal/nepočítal i v rychlících?

Mmch. ukázka, že více než 1/2 lidí, co přijede do Zastávky, pokračuje i dál – jen méně než 1/2 tam vystoupila. O to spornější bude ten „dočasný“ přestup mezi Os vlaky v Zastávce.

Náměšť – Třebíč uvádíte na stejném řádku, přičemž 2 ze 3 mezistaničních úseků tam zrekonstruovány byly, ale ten třetí ne.

Dušan

1) Rychlíky v tom nejsou, jen Os/Sp.

2) O to spornější bude ten „dočasný“ přestup mezi Os vlaky v Zastávce.
No hlavně jde o to, na jak dlouho, resp. zda vůbec se bude jednat pouze o „dočasnost“ s jednotkou 1 Furt.:-)). PS: Hybridní vozidla vůbec být nemusí – to je vrabec na střeše, ne holub v hrsti.

3) 2 ze 3 mezistaničních úseků tam zrekonstruovány byly, ale ten třetí ne – ano, souhlasím, tady to je logicky krapet mimo.

xyz

No a hlavně – i po revitalizaci zůstala kombinace křižování Os vlaků Studenec celá – Rapotice půl.

Tzn. reálné zkrácení cestovní doby skrz tento úsek nenastalo žádné.

O. K., u rychlíků se cestovní doba vlivem revitalizace zkrátila o 6 minut.

xyz

Pozn. vlastně u „skrzových“ spojů to byla ještě víc než 1/2, protože v těch počtech jsou započítáni i cestující ze spojů končících jízdu v Zastávce, u kterých v Zastávce (pochopitelně) všichni vystoupili.

Tzn. po jejich odečtení, byl poměr tranzitujících vs. (od Brna) vystupujících lidí v Zastávce ještě výraznější ve prospěch tranzitujících (a troufám si říct, že to takto platí i pro odečteních toho relativně nízkého počtu těch, pro které Zastávka je výchozím/cílovým bodem cesty do/od Náměště).

Martin H.

Co se těch Kralic týká tak zrovna tam by bylo potřeba dát aspoň štíhlé výhybky. Současný stav je, že osobní vlak stojí na průběžné 1. SK a rychlík ho čtyřicítkou objíždí po 3.SK, přičemž ještě ve stanici začíná na obě strany prudké stoupání. Počítám, že jen v trakční naftě by se odstranění tohoto zbytečného propadu rychlosti za pár let vrátilo. Náměšť, tam by se mělo aspoň pohnout s peróny. Ten dement, který naprojektoval současný stav by zasloužil pověsit za koule do průvanu. Díky debilnímu umístění perónu u 1.SK jezdí prakticky všechny vlaky 2 x odbočkou po 2., nebo 3.SK. přičemž… Číst vice »

xyz

Co si matně vybavuji, tak ty úpravy některých stanic z let 2004 – 2006 (konkrétně Rapotic, Kralic, Náměště, Bransouz a Luk; souběžně s tím i likvidace již nepoužívaných nástupišť + jedné staniční koleje v žst. Vladislav) byly už tehdy zmiňovány jako „předelektrizační úpravy“.

Tuším že v roce 2008 pak byly při rekonstrukci mostku silnice I/23 u Vysokých Popovic umístěny zábrany typické pro mosty nad elektrizovanou tratí.

O 16 let později tam dráty nevisí a jen tak viset nebudou.

Martin H.

Tak zrovna tu Náměšť dokonale zprasili, přičemž jiné umístění perónů by na elektrifikaci tratě pravděpodobně nemělo žádný výrazný vliv. Ale to bohužel není pouze místní rys. Někdy žasnu co vzejde z pera projektantů a dostane se do realizace. Stačí mrknout na koridory. Špatně otočené vstupy do podchodů tak že do nich při průjezdu vlaků zafoukává voda a sníh a cestující kteří ho mají využít ho mají díky tomu dál než kdyby byl otočen správně. Nesmyslné legální přístupové cesty atp.

Jaaa

Jojo, “na drážním pozemku”, a jsme doma.

Ceny za výkup nemovitostí tvoří zlomek ceny stavby, takže pánům se prostě jenom nechce pracovat.

Martin H.

No, ono možná nejde ani tak o cenu, jako spíš o ten fyzický výkup. A trať v nové stopě je prostě výrazně dražší než rekonstrukce a to i takto rozsáhlá. Navíc praktické využití vyšší rychlosti by bylo jen velmi nepatrné, takže suma sumárum za spoustu peněz jen velmi málo muziky…

Granja

Jako u nás na úřadě u místní komunikace. No to bysme museli vykoupit kousek pozemku a to je moc práce a trvalo by to dlouho.

p.n.

120 k/h zní dobře.

Movia

120 koní za hodinu

Bobek

Pokrok nezastavíš.

xyz

Jen s ETCS. A ne pro rychlíky, protože ty mají lok. s v(max) 100 km/h. A ne pro couráky, protože ty se na tolik km/h nerozjedou (při vzdálenosti zastávek mezi Střelicemi a Brnem-HH jen cca 1,7 km od sebe).

Takže max. pro ty zrychlenky a i tam s propadem na 85 km/h v oblouku u Omic.

Lukáš F.

Já bych tak trochu čekal, že až bude hotovo, už tam nebudou jezdit diesely v Vmax 100 km/h, ale něco elektrického, co těch 120 dá.

xyz

Pokud nebudou dráty až do Jihlavy, tak tam rychlíky v dieselu určitě pojedou.

Rudla

Souhlas, pokud nebudou dráty skrz, nic jiného než brejláky tam nenasadí.

Kuba2

Třeba konečně dojde na bateriové jednotky.

xyz

Nabízí se otázka – proč na ně nedošlo v obdobných situacích na trasách typu Praha – Železná Ruda, Praha – Trutnov, Brno – Jeseník či Praha – České Velenice?

xyz

… a i ty zrychlenky se na těch 120 km/h asi nerozjedou (resp. možná jen na chviličku) mezi Zastávkou a Tetčicemi, když tam budou 3x zastavovat (Zastávka, Rosice, Tetčice), tzn. jen těch (z diskutovaného, zítra zavíraného úseku) cca 6 km Tetčice – Střelice, a to ještě s tím omickým propadem.

Hoermalmeister

Minimálně do budoucna, až bude celá trať elektrifikovaná, se to bude hodit. Nemělo by smysl celou trať do deseti let znovu rozkopat, když se to může udělat už teď

xyz

O. K., pak ale nedává smysl ten propad rychlosti u Omic (+ další věci jako např. ponechání přejezdů či „neprůchozí“ podchod ve Střelicích).

xyz

… a v neposlední řadě úrovňové křížení lichého směru od Zastávky se sudým směrem na M. Bránice ve Střelicích, jakož i křížení směru odjíždějícího Os vlaku ze Zastávky směr Brno s jakýmkoliv projíždějícím vlakem.

Dušan

Ze Střelic do Omic by se mělo jet V = 110 km/h souvisle asi 54 sec. v obou směrech – jinak ta 120-ka je taková pila = jakože rozjede se to všude, ale pak to hned musí brzdit – takže ta využitelnost v praxi pro Os – co staví všude – je dost sporná, bohužel. Jedině zrychlenka, co má jezdit mezi Starým Lískovcem a Tetčicemi bez zastavení to může v praxi využít.

O.K.

To se jako panter opravdu nerozjede na takový štrece na 120? Proboha proč se nekoupilo na příměstskou dopravu něco pořádnýho? Kde jinde se má elektrická jednotka rozjíždět na maximální rychlost a zase brzdit, když ne v příměstské dopravě? Vždyť i ty starý hajtry 81-71 v metru se uměly na 80 rozjet téměř ještě než opustily stanici….

Martin H.

Ale rozjede…

Jaaa

Jasně, nač myslet na budoucnost, když to stojí stejné peníze.

xyz

Však těch 120 km/h v projektu původně bylo.

Jenže mezitím (během letitého odkládání realizace, údajně vinou „tetčického dědka“, nakonec o další 3 roky i z vůle Dobré správy) přišel befel, že nad 100 km/h jedině s ETCS.

Martin H.

No tak panteři těch 120 budou bez problémů jezdit, otázka je jestli bude po otevření k dispozici taky ETCS…

Jaaa

Ani ne. Na jedné straně je tam za Omicemi protilehlý oblouk s poloměrem cca 370 m (max. rychlost při D=150 mm cca 80 km/h), následně úsek s dalšími dvěma oblouky s poloměrem cca 1000 m (max. normová rychlost cca 130 – 140 km/h) a pak z Tetčic až do Zastávky jsou oblouky s poloměrem nad 1400 m, kde by se těch 160 klidně dalo jezdit.

Libor

A od kdy? Mělo by to být asi od 01.05., ale v článku to není.

M19

„Na české železnici vypukne v úterý jedna z největších letošních výluk.“ Hned první věta pod perexem, ale jo, není tam napsáno přímo 30. 4. je tam úterý. 😉