Sci-fi 2050: Jak má vypadat provoz dálkových vlaků v Česku po dokončení vysokorychlostních tratí
Terminál VRT Roudnice n. L., 2. místo - dh architekti + METROPROJEKT. Pramen: Správa železnic
Plán počítá s výraznou proměnou sítě dálkových linek.
Z Ex2 opět pomalík?
Pokud zůstane Ex2 v trase stávajícího koridoru přes Olomouc a Třebovou, tak asi nebude konkurenceschopná v té době již dostavěné D35 + D49 a také vůči expresům co pojedou z Ostravy přes Brno o hodinu rychleji. Dalším nedostatkem je absence sjezdu na VRT Haná u Nezamyslic pro „Slovácký expres“ jedoucí přes Kroměříž a Brno do Prahy – tedy linku Ex22. I nu, mají ještě soudruzi na čem pracovat…
Pokud to berete tímto pohledem, tak dneska není železnice „konkurenční“ prakticky nikde a i výhledově bude 99 % relací v osobní dopravě po železnici „nekonkurenční“, vč. třeba relace v rámci nové VRT Praha – Liberec. Takže co?
Budu považovat za úspěch, když se trať Plzeň – Žatec a dálková doprava na ní dožije roku 2050. Naopak VRT poohří (jako náhrada zastaralé trati 110) vypadá slibně. Hodila by se i vlaková doprava z Liberce do Německa nebo Polska.
Z Liberce toho do Německa jezdí hodně. S Polskem máte pravdu.
Rok 2050 je vzdálený ode dneška prakticky stejně tolik, jako je dnešek od roku 2000. A copak se stihlo udělat na železnici od roku 2000?
Tohle je fakt sci-fi i na rok 2150.
Od roku 2000 se leckde podařilo výrazněji navýšit počty spojů.
O to větším paradoxem je, jak se počítá s nadále jen 2h taktem na některých z tratí.
Ale jinak docela souhlas.
Tam nemá být 2050, ale 2150.
Jestli vůbec něco takového tu bude? To by bylo nádherné, dojezdový čas mezi Prahou a Brnem by byl div ne jako dojezdový čas mezi vnější aglomerací a vnitřním městem.
Ten neuvěřitelný paradox, že i za dobu o 27 let pozdější je počítáno s něčím tak nekonkurenceschopným jako 2h takt. Neuvěřitelné. On i ten 1h takt je v podstatě málo, ale leckde dejme tomu. A za 27 let + ruku v ruce s existencí VRT? Ani nemluvit. Mimochodem koukám, že v žst. Křižanov tedy ani poté zastavování rychlíků, zato v Osové Bítýšce zastavovat mají. Zajímavé. A pro cesty z Velkého Meziříčí do Prahy se tedy kodrcat osobákem až do Žďáru + tam přestoupit na „jen zčásti po VRT jedoucí“ (protože až za Světlou na VRT najíždějící) R směr Praha, protože… Číst vice »
Samozřejmě se dá v mnohém pokračovat: – Spojení HK – Liberec nadále jen ve 2h taktu (+ mj. nijak neřešena trať přes Jičín). – 2h takt jen na trasách jako Olomouc – Bruntál (zvláštní – v případě Bruntálska tedy není problémem „vylidňování regionu“, které někteří umějí použít např. coby argument pro VRT coby spojení „z Kraje Vysočina do Prahy“, i když „nakonec ne z Pelhřimovska ani z Velkomeziříčska“?), Plzeň – severní Čechy atd. – Neuvěřitelný nepoměr obsluhy některých relací aneb Hranice – Vsetín 30min. takt „ministerských“ vlaků, zato Staré Město – Luhačovice a Otrokovice – Zlín jen 2h takt! –… Číst vice »
Do Zlína zřejmě zamíří i soukromí dopravci, kteří to zahustí, pokud se tedy vejdou do plánovaného hustého taktu na 331. Na Vláře se zase uvažuje o zavedení celodenního 2 taktu Sp vlaků Staré Město-Bylnice, takže alespoň do Uh.Brodu bude 1h takt rychlých vlaků.
Pak je otázkou, proč to do toho schématu nenakreslili.
Případná námitka, že tam jsou zakresleny jen vlaky v objednávce MD, mi přijde mimoběžná, protože nepředpokládám, že MD bude objednávat linku Brno – po VRT Velká Bíteš – dále po konvenční trati Velké Meziříčí. Přesto tam tato linka uvedena je.
Je sice fajn že do Jičína je nějaký REX, ale po stávající trati s tím že se ani neopraví a ani na ní nic neplánují opravit je jak kdybych poslal baterkovýho Pantera na trať kde 15 let nejel vlak 🤣 Ten nápad je každopádně dost scifi, myslím si že to bude hotové se 25 letým zpožděním teda pokud zde nebudou nějací komunisté nebo někdo jiný s podobnou ideologií 😀
Celý návrh posiluje pragocentrismus, drobně se přidává brnocentrismus. Stěžujeme si, že nám upadá Ústecko a Karlovarsko, tak místo pořádné dráhy Cheb – Děčín uděláme VRT Most – Praha. Hurá!
propojeni dvou sragor velmi drahou infrastrukturou je pomerne zajimavy napad, jeste byste mohl naznacit k cemu by to bylo dobre.
K čemu Cheb – Děčín?
Takový úsek Karlovy Vary – Klášterec nad Ohří by se hodilo narovnat a zrychlit. Je totiž stále v původní stopě od výstavby a doba přeci jenom pokročila a dálnice se k Varům v nových parametrech blíží taky.
Že by se mohly zlepšit parametry i jinde nerozporuji, jen upozorňuji na nejstarší souvislý úsek.
Pokud jde o Karlovy Vary, tam by mohlo dávat smysl postavit novou rychlou trať spojující KV přes Teplou s Plzní. Z KV do Teplé upravit současnou trať, napřímit a zdvojkolejnit. Z Teplé do Pňovan novostavbu přibližně v trase lokálky do Bezdružic, z Pňovan do Plzně už trať existuje. Vzniklo by tak nejen nové rychlé spojení z KV do Prahy přes Plzeň, ale vznikl by tak i polookruh České Budějovice – Plzeň – Karlovy Vary – Ústí nad Labem.
Tak určite…
Ano. Urcite je potřeba je mít dlouhodobý plán, a pracovat na něm, nezávisle od čtyřicátých volebních období. Jako švýcarský Bahn2000.
I švýcarský Bahn 2000 počítal s něčím tak nepodkročitelným jako 1h takt (ne-li už spíše 30min. takt) linek.
Ne tahle parodie s 2h taktem Jihlava – Třebíč – Brno, Plzeň – Protivín atd.
A on bude problém zavést Jihlava – Třebíč – Brno hodinový takt, když bude zájem? To samé Plzeň – Protivín ( I když tady bych pro nějakou obsluhu viděl třeba Písek – Tábor)?
Nesmyslná otázka. Pokud by „byl zájem“, tak by to v té mapě bylo uvedeno. Leč není (pozn. ironií je, že zcela zmizelo spojení od Jihlavy směr Znojmo, srov. s předpokladem Cedopu v jeho knize o VRT o tom, že vlaky z Prahy po VRT směr Jihlava by pokračovaly do Třebíče a odtud po nové spojovací trati směr Moravské Budějovice a dále po přebudované trati do Znojma). A ano, např. podstřelené koncepční požadavky můžou vést např. v nevybudování potřebné výhybny či dvoukolejného úseku, tzn. ano, může se stát, že v danou chvíli to problémem bude. (Pozn. 1h takt rychlých vlaků Plzeň… Číst vice »
… a ještě bych dodal: stejně tak nebude možné něco takového zavést „pokud bude zájem“ (kterýžto zájem nyní MD nezná? zato zná budoucí zájem o využití i takových VRT jako např. té do Polska?) v situaci, kdy pak pro takovou linku budou chybět jednotlivá vysokorychlostní nádraží. Ironií je, jak svého času část veřejnosti i např. komunálních politiků říkala, že VRT bude mít užitek jen pro velká města, zato že pro vesnice či malá města bude nevyužitelná. Zprvu z MD i od dalších VRT-zastánců zněla slova o opaku, a hle – u Humpolce VRT vůbec nepovede (srov. s exkurzemi tamních starostů… Číst vice »
Třeba VRT Pučery jsou prověřovány.Na Velkém Meziříčí se s vámi shodnu, že je to škoda, že neexistuje.
Dle tohoto schématu zjevně „prověřování“ (to reálně znamená co? mmch. nějaká ta žst., tedy místo s vícero kolejemi, stejně na VRT bude) dopadlo tím, že Pučery ne-e. Protože ve schématu nejsou.
Stanice na VRT pro cestující jsou dvě boční koleje s nástupišti navíc k traťovým a k tomu spojky mezi traťovýma kolejema. K tomu nějaká ta budova a parkoviště, tady by mohlo být i propojení s tratí 014 (zastávka).
Ve schématu jsou, na pdfku na serveru SŽ jsou ale vidět lépe.
Stavebně třeba tady: https://mapy.cz/turisticka?x=11.3770179&y=48.9921277&z=18&base=ophoto
Já to schema beru jako výchozí, ostatně je to už cca 2 verze. A výchozí taky ze současného stavu.
V současnosti žádná linka (Ex, R) do Znojma nejezdí. To že by tam mohla jezdit druhá půlka taktu R33 co končí v Jihlavě si myslím taky.
Co se týče hodinového taktu Jihlava – Brno, tak k tomu asi časem dojdeme, vždyť před cca 15 lety tam žádný takt nebyl.
Takt na R11 je od 12/2004, tzn. před 15 lety už tam byl (pak od 12/2008 dokonce zcela bez vynechávek, na rozdíl od některých pozdějších let). Mmch. totéž s tím předpokladem pouze 2h taktu platí i pro další část R11, a to mezi Jihlavou a Veselím. K níže zmíněnému Jesenicku bych ještě dodal, že už jen jeho neuvedení (!) v mapě ukazuje výsměch vůči všem těm povídáním o tom „zabránění vylidňování regionů“, kdy oblast okolo D1 je právě díky dálnici docela dobře situovaná (a nejde jen o to, rychle se dostat do Prahy/Brna, ale že díky dálnici tam jsou různé… Číst vice »
Mimochodem švýcarský „Bahn 2030+“ počítá se zkracováním základního 30min. intervalu někde i na 15minutový, viz https://de.wikipedia.org/wiki/Schweizer_Eisenbahnprojekte
Nejde jen o příměstské relace; z meziměstských např. Curych – Zug – Lucern.
A v téže době má, dle této „koncepce“, být na některých linkách v ČR nadále takt dvouhodinový, při souběžné existenci VRT s prý 8 páry spojů za hodinu…
Těší mě zavedení linky Ex15, ale moc nerozumím, proč není „vyměněna“ za R12, tedy že Ex15 bude ze Šumperka do Olomouce zastávková a následně pojede expresně do Brna a naopak R12 pojede až z Olomouce a bude zastavovat jako nyní. Rozhodně se tím zrychlilo spojení z Brna na sever Moravy a nikomu by to v podstatě neublížilo (navíc i mezi Zábřehem a Olomoucí je 160 km/h, takže by se vlak na 200 zase tolik neflákal)
A jak by to pak bylo s vozama na Jeseník které se napojují a odpojují v Zábřehu na R12, R12 má totiž přímé vozy na Jeseník a podle smluv se to má dodržovat. Je fakt že ta smlouva není na pořád ale olomoucký kraj to chce uchovat aby mělo nějaké dálkové spojení z Jeseníku do toho Brna (o tom svědčí že pořád otevírají téma tunelu přes Červenohorské sedlo u kterého se vůbec neví co vůbec bude jestli to má nějak cenu + v konceptu olomouckého kraje je elektrizovat Bludov – Jeseník) jestli z toho něco vyjde tak se možná koncept… Číst vice »
Bohužel netuším, kde jsem to zaslechl (takže neposkytnu odkaz), ale se zachováním tohoto ramena se do budoucna nepočítá. Pokud ale by Ex vrstva byla protažena do Šumperka, tak i pro Jeseník to bude výhra, protože sice budou muset přestupovat, ale o desítky minut se zkrátí jízdní doba i pro ně do Brna…
Toto zmiňuje Plán dopravní obsluhy území vlaky celostátní dopravy. Po rekonstrukci tratí Brno – Přerov a Nezamyslice – Olomouc se počítá s novými sestavami, u kterých je sestavování a rozpojování obtížně proveditelné. Dokument je ke stažení na stránkách Ministerstva dopravy.
Šotek se vloudil, měl jsem na mysli soupravy, nikoliv sestavy.
Může jet každý spoj samostatně. Na trati mezi Olomoucí a Zábřehem pro to bude, po dokončení VRT, místa dost.
Vždyť i tohle je z výhledového hlediska nelogické – takže se narvou mraky miliard do VRT s argumentací mj. „spojení pro odlehlé regiony“, ale tak odlehlý region jako Jesenicko nedostane ani takovou „drobnost“ jako elektrizaci Zábřeh – Jeseník + samozřejmě 1h takt zrychlených vlaků Jeseník – Olomouc (byť spojovaných s těmi šumperskými či byť jedoucí s nimi, co se úseku Zábřeh – Olomouc týče, v prokladu, umožněném tím, že odtamtud zmizí část dálkových vlaků tímto přesměrovaných na VRT)…
Případně by mohly být vložené spěšáky do Olomouce, aby bylo alespoň ve špičkách přímé spojení s Olomoucí.
právě že já vycházím z těchto souborů přímo na stránkách ministerstva dopravy,
odkaz: https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Verejna-doprava/Financni-ucast-statu/Plan-dopravni-obsluhy-uzemi-vlaky-celostatni-dopra/Plan-dopravni-obsluhy-uzemi-vlaky-celostatni-dopravy-2022-2026.pdf.aspx
je to na přelomu stránek 147 a kousek pokračuje na straně 148 , pokud se do ted něco nezměnilo tak by to mělo být takhle. Pokud si vzpomínám tak by měli nasadit od roku 2026/2027 vozy bdmz což je taky podle smlouvy tak jsem zvědav jak to fakt dopadne a myslím si že by si nějakou změnu k lepšímu Jesenicko zasloužilo vzhledem k tomu že tam jezdí vozy z R12
Super, díky za vydatný materiál. R12 i s odbočkou na Jeseník si rozhodně nové vozy zaslouží (i když v současné době by bylo fajn, kdyby tam byly nasazeny alespoň ty, co jsou plánované, protože nezřídka se stává, že celá souprava jsou béčka) a doufám, že se nebude muset čekat ještě 3 roky, než se něco změní. Spíše mi ale šlo o to období za XX let a ten současný model rozpojování/spojování je neudržitelný. A kdyby jezdil expres do Brna, tak by to bylo pro celý region fantastické a dávalo by to větší smysl, než zachovávat současný pomalík s tím, že… Číst vice »
Podle mého názoru je to i provozní Sci-fi. Vypadá to, že při tomto návrhu provozu budete místo jízdního řádu potřebovat křišťálovou kouli. Problém je, že brzdná vzdálenost vlaku z rychlosti 320km/hod může být 10 nebo 20km. Záleží i na sklonu trati. Mezi Prahou a Brnem se počítá i se sklony 25 promile. Bohužel se mi zatím nepodařilo sehnat spolehlivý údaj o nutném rozestupu mezi vlaky (vychází ze zábrzdných vzdáleností). Reálně to vypadá na něco kolem 5 min. Budu rád, pokud má někdo výpočet rozestupů vlaků např. ze studie proveditelnosti, aby moje nedokonalé zdroje opravil. Druhý problém je, že se tam… Číst vice »
Brzdná dráha vlaku V = 320/250 km/h se např. ve studii proveditelnosti VRT Brno-Praha uvažuje cca. L320/250 = 8,8/4,4 km – to by mohlo být celkem reálné – třeba konkrétně v Itálii se na VRT s V = 250 km/h indikuje strojvedoucímu vzdálenost 5 400 m před vlakem (= 4 traťové oddíly). Kapacitně je ale celkem při navrženém rozsahu dopravy opravdu problém – např. „Propustnost traťových kolejí; Pučery VRT – Jihlava-Pávov VRT (varianta SK4-320)“ se v běžný občanský den uvažuje s cca. 120 vlaky denně v každém směru s tím, že ale výpočetní optimum tratě je pouze 83 resp. 85… Číst vice »
Nekdo dostal slepou mapu, pravitko a pastelky?
Čo si, Kefalín, predstavujete pod takýmto slovom: Schema?
Takhle nějak si to určitě představoval už Křižík, vlak do každého menšího města …akorát tam asi přejmenovali teď ta města.
Do 2050 nebude ani automatické spřáhlo a nebo vlak na letiště.
jak souvisi automaticke sprahlo DAC s osobni dopravou? Vlaky na VRT maji snad vsude automaticka sprahla…
Kluci z Mjolku dodali fajny matroš!
Já vím, že se to nemá říkat nahlas.
Důležité je všude tvrdit, že žádná koncepce neexistuje, protože se ještě nekoplo do země a geologický průzkum dří nebýval potřeba!
Vzhledem k tomu, co se teď děje, je to utopie. Spíše bych tipoval rok 2150…….
Ale taky je možné, že naši potomci budou rádi, že můžou jezdit na koni, v lepším případě dostavníkem…..
To jsou zase pindy. Víte jak je kůň drahej?
Pindy naší Mindy to jsou, ale 🐎 nemusím dobíjet ze zásuvky, ani nemá pantograf…. Žere trávu, seno a obrok. Napije se z potoka. Padají z něj bobky a ty dám pod rajčata a okurky…. A nemusím si objednávat lupen na jízdu. A pospíchat na nádraží. A jedu si kdy chci a nemám nervy, že mi ujede……
Maximálně to uteče… 😉
Jenže i zdroje trávy mají svá omezení. Tím je pak dáno množství koní.
Kůň žere i když stojí!
No ne, kdo by to rekl, zato kdyz cvala, tak nezere…
Od roku 1992 se věnují VRT. Získal jsem od příbuzného nějaké dokumenty ještě o socialistické a pak novorepublikove vizi (1990-1). A udělali jsme z toho jen těch par předložek na 1 koridoru (Přelouči, rampa na Dlouhá Trebova) , na druhem koridoru uvedeni do referenčního stavu a přebourani Napajedel na 160, na 1/3 koridoru Ejpovicky tunel, tunely od Třebové k Zábřehu ( zdaleka ne vše optimálně, dost často jsme zabetonovali tunel na 130-150 v oblouku v klesání a vlak tam zbytečně brzdí, kdyby byl v oblouku na 160-200 pro klasiku, šetřili by to energie). Na Usti jsme nechali některé problematické oblouky… Číst vice »
Krásná pohádka, namalovaná od stolu
Přeně, mají jít dělat na dílnu a ty linky zavádět, až budou koleje postavené.
A švýcaři s Bahn2000 byli hlupáci, když zaváděli provozní koncepci před postavením tratí.
Tohle ale nemá s provozní koncepcí nic moc společného – 2h takt je nekoncepční už z principu (však ho v CH nikde dávno nenajdete) a ani taktové uzly tam nejsou nijak konkrétně vyznačeny.
Za kolik lidí jsou vaše linky zbytečné? Berte to tak, že MD má nějakou představu dálkové dopravy, aby byla obsloužena celá republika. Mě se třeba naopak nelíbí, že jsou linky R21 a R22 oficiálně ukončeny v Novém Boru. MD by je mělo objednávat až do Rumburku/Varnsdorfu případně třeba i dál do Německa.
Tím, že necháte rychlíky na starých tratích je nezrychlíte, neuvolní se nějaká kapacita pro nákladní dopravu a naopak nevyužijete novou kapacitu VRT.
Jestliže to dobře půjde, v roce 2050 budeme stříhat pásku na Všejanské spojce.
No jo no, teď jezdim do Všejan regionovou na procházku do milovic a vlaky Milovice Všejany mi přijdou jako scifi až hell, ale tak aspoň budu mít co na naší trati šotit jinýho než elefant
Ale je to naprosto v souladu s konceptem SŽ “VRT do každé vesnice”…😏
Taktéž považuji takový systém za nevhodný, už snad jenom proto, že ani v zemích v oblasti VRT vyspělejších, není úplně běžný, ne-li zcela neexistující (opravte mě někdo, prosím , pokud se mýlím). Ale třeba se ukáže tato myšlenka být geniální, a Češi konečně zas jednou přijdou s něčím světovým… (poslední věta je ironie) 😏
V Japonsku prý jezdí několik vrstev po VRT.
V Německu taky.
Japonsko ma 3 vrstvy, Kodama (zastavkovy), Nozomi (expres co stavi jen ve velkych mestech a aglomeracich) a Hikari (neco mezi tim)… Nektere vlaky jedou cast trasy jako expres a cast trasy jako zastavkovy… Krom toho nektere vlaky sjizdeji mimo VRT na lokalni trate (prerozchodovane nebo kombinovane dva rozchody)… Vlaky take jezdi i spojene do souprav cast trasy a pak kazdy jinym smerem. Ale maji vsechny vlaky na VRT na stejne rychlosti, dokonce to funguje tak, ze zastavkovy odboci na kolej k nastupisti a vzapeti za par sekund jej mine expres… Vlaky sice nejezdi uplne presne na sekundu, ale zpozdeni je… Číst vice »
A terminály se na hlavní VRT Praha – Brno začínají objevovat, s tím, že tam je i několik sjezdů, kam je naplánováno s „pomalými“ vlaky sjíždět.
Obdoba nemeckeho modelu, kdy na trat pusti regionalni vlak, ale jen tam, kde to jde. Tomu bych se ani nebranil, ale na paterni trase Praha-Brno to bude problem, ten vlak musi jet na minutu presne, aby se vesel do toho okna na VRT, nebo na VRT musi byt rezerna na zpozdeni. Druha vec je prave ten japonsky model, regionalni vlak bude plnohodnotna VRT souprava,.. oboji ale dost prodrazuje system, stavebne a udrzbou sjezdu a pouzitymi soupravami. To jsem ale zminovat nechtel,… Plan totiz nerespektuje (ignoruje) krizovani s dulezitymi tratemi v mistech, ktera obslouzi regiony, kde by se z VRT dalo… Číst vice »
Podle toho schématu se Pučery, kde se to kříží s jednou tratí prověřují.
V Jihlavě je terminál na křížení tratí, zastávka na trati 225 má být.
Za mě je škoda, že nebude terminál někde u Velkého Meziříčí.
Zbytek jsou už opravdu lokální tratě.
V kolika zemích jsou zároveň VRT a taktová dálkovka, tarifně neoddělená od zbytku, ha?
to bude existovat přímý vlak praha – česká lípa? Podle mapky to vpadá že linka r21 se v mladé boleslavi bude buď rozdělovat nebo spojovat, tedy z prahy do bolky dojede spojený vlak, tam se rozpojí a jeden pojede do lípy a dále a druhý do turnova a tanvaldu. Obdobně tam vidím rozpojování u r22 kdy z kolína do bolky pojede vlak a tam se rozdělí, jedna část pojede do lípy dále a druhá úvratí do liberce přes turnov. Naopak vidím, že r14 by měl začínat v ústí a končit v pardubicích, takový „severní expres“ to vypadá že kdo by… Číst vice »
To je dělení hodinového taktu na dvouhodinový.
Dá se předpokládat, proklad R21 a R22, takže výsledný takt bude hodinový, jednou v přímém vlaku, jednou s přestupem.
tu ex7 je treba protahnout jeste kousek na sever na nadrazi ostritz.
VRT Praha- Frydek-Mistek je opravdu slušně sci-fi vzhledem k tomu, jaký je stav trati z Ostravy směrem právě na Frydek v současnosti 😀
Mimoto úplně nevidím smysl, proč zrovna Frydek-Mistek, když momentálně jezdí všechno směrem Havířov, Bohumín ….I když přepravní proudy by si to určitě našlo, o tom žádná.
Kde vidíte VRT do MF?
„Frýdek-Místek se má stát konečnou pro komerční vlaky po vysokorychlostní trati z Prahy.“
Ok, možná to neznamená, že tam přímo povedený vrt jako taková, ale zkrátka tam pojedou vlaky z vrt po konvenční trati a budou tam mit konečnou. I tak je ale nepředstavitelné, že by z vrt jezdil vlak a přejel na trať, jaká v současnosti z Ostravy do FM vede 😀
Já nevím, čemu na tom nerozumíte?
Proč by nemohl vlak z VRT sjet na konvenční trať a dojet někam? Když se podíváte na mapku, tak takových linek tam je více.
F-M je asi zvolen proto, aby i on jako větší město byl obsloužen a taky se tam bude lépe souprava obracet, tím myslím, že při čekání tam bude méně překážet než třeba v Ostravě na hlaváku (nebo jinde).
Když může vlak z ČB do Jihlavy jet 65 km/h a pak v Jihlavě najet na VRT, pak je možné všechno. A nevidím v tom problém.
Při nejmenším to implikuje, že trať do FM bude v roce 2050 elektrifikována. Čemuž se jednomu skoro nechce věřit.
Nene, jen se ta vysokorychlostní jednotka zapřáhne za Brejlovce…
No což o to, současný stav, kdy moderní push pully skutečně táhne brejlovec k tomu nemá zas tak daleko, a u cd jsou jak známo mistři improvizace 🙂 Ale ne, vážně, nechápu ty mínusy, kdo tu trať zná, tak mu musí být jasné, že je ve stavu nepoužitelném pro jakékoli rozšiřování dopravy, už jen současná frekvence je na hraně, to, že tam budou jezdit dálkove vlaky z vrt je ze současného hlediska utopie….O nějakém zmodernizování se tam mluví už desítky let a pořád nic …tak možná za těch 100 let, až se ta vrt opravdu postaví (rok 2050 je fakt… Číst vice »
Rok 2050 – vlak z Plzně do Mnichova se rozjíždí na rychlost „až 200“ a asi 5 -10 minut jí drží… Zacíná zpomalovat do jednokolejného úseku, Staňovem projíždí rychlostí „až 80“, ale máme štěstí, není výluka a nemusíme do autobusů.
Krátký rychlý úsek do Domažlic, a opět pokračujeme rychlostí 80 km lesy a hvozdy. V České Kubici čekáme na křižování.
Kdo by si to pomyslel , tak rychlá doprava v roce 2050, nové rychlé spojení na západ! Konečně, po 200 letech železnice zde, takový pokrok!:)
Toto se líbí Olda Sládek!
To vážně musíte být tak jedovatý? Začít se nějak musí, i ta trať na Liberec nebude plně dvoukolejná. Postupně se to při vyčerpávající kapacitě dodělá. (Také by se mi líbila plná dvoukolejnost v obou případech, ale možná by „jen“ nevyšla SP a tak tu možnost stavbu rozjet přece kvůli tomu nezahodíme.)
Hele, musím.
Proč? Dodělat úzké hrdlo, které v budoucnu nastane v jednokolejném úseku je přece snazší než mít velkorysou SP, která ekonomicky nevyšla…
Traduje se, že ještě za jednotné dráhy seděl v Dlážděné fotograf a nákladní vlaky jezdily podle jeho přání, když si chěl něco naforit. Například odklon přes Chornici.
Něčí touhy mi přijdou podobně praštěné, chtít moc a nemít raději nic.
Hele, musí.
Tím, že to bude zrychleno se nebude křižovat v Kubici, ale jinde. 🙂
Na tuhle koncepci si stěžujte u Němců.
Skvělý článek a nádherná mapa. Pracovní koncept linkového vedení vlaků dálkové dopravy – prověřováno studiemi proveditelnosti k horizontu 2050. Zní a vypadá to pěkně. Třeba VRT Podkrkonoší. Od 01.01.2051 už to bude v provozu, protože nadejde druhá polovina 21.století.
Tak nevím, proč Liberecký kraj tlačil na zařazení tratě Praha – Mladá Boleslav – Liberec – Zhořelec/Görlitz do sítě TEN-T (bude v roce 2024), když s tím pánové v Praze nepočítají. Mohla zde být alternativa pro Liberecký kraj na Berlín i Wroclaw, případně i pro
Drážďany. Také nikoho nenapadlo navrhnout linku Liberec – Hradec Králové přes Mladou Boleslav a Nymburk, což by bylo daleko rychlejší než přes Starou Paku.
Proč by se s tím nemělo počítat?
Zrovna tohle zažasení do TEN-T má umožnit lepší financování tratě do Liberce, viz https://zdopravy.cz/detailne-tri-nove-tunely-200-km-h-a-castecne-jednokolejka-jak-se-ma-zmenit-cestovani-mezi-prahou-a-libercem-163073/
Liberecký kraj právě počítal s tím , že to pomůže financování spojení Prahy s Libercem, ale proč není navrženo pokračování na Zhořelec, to pánové v Praze nenavrhli. Snad to je teď jasné.
A co není do Zhořelce? TEN-T tam bude, jinak by to nebyla síť, ale canfourek. Pochopil jsem, že tam bude pokračovat elektrizace, což je základ pro nákladní dopravu.
Jak to bude s osobní dopravou se uvidí, já bych si nějaký ten expres prodloužit dovedl představit.
ono to pomůže, ale je potřeba zajistit fungování, následně se uvidí jak bude fungovat polská strana, pak by nebyl problém změnit linku, nebo zavést mezinárodní rychlík „zhořelec“ – frýdlant – liberec – boleslav – praha. případně protáhnout ten ex7 a udělat z něj mezinárodní vlak. Tam se čeká zda bude o to cestování zájem i v zahraničí, aby tam nejel „prazdnej vlak“.
To je teda dobré sci-fi…
Co je na tom sci-fi? Co se nedá postavit? Žádný warpový pohon použit nebude.
Jsem ochoten připustit celkovou rychlost realizace.
Žádná VTR nebude, jen úředníci poberou pěkné prachy za přípravy a vize.
Promluvit skutečný oborník, který ani neumí tu zkratku napsat správně. Zato je bez sebe, že bude nějaká změna.
Co je na té zkratce špatně napsáno? Napsal že žádná vědecko-technická revoluce nebude.
A proč by nemělo být?
Jste ten člověk, co tomu hází „klacky pod nohy“ a jen si nechává zpracovávat vize?
No a u linkoveho vedeni, me zarazi proc neni pocitano s terminalem u Kolina/Oseka, kde se krizuji trate do vsech smeru, pro rychlikovou pomalejsi vrstvu je to idelani misto… stejne tak proc R30 je smerovana na VRT polabi, aby z nej hned z Poricanech sjela na vedlejsi trat, to by bylo vhodnejsi ji vest pres Vysocany a Lysou. No a proc nespojite i linky Ex6 a Ex16, tedy Nemecko-Plzen-Praha-HK-Polsko…
Jinak stejny problem vidim v neprovazanosti s tratemi u Prerova, naplanoval se sjezd v Hranicich a tak vlak z Olomouce najede na VRT a hned sjede v Hranicich, kdyby byl terminal v Prerove, navazalo by vice vlaku a zmizely uvrate, kterych je tedy nescetne v celym systemu…
Vzhledem k tomu, že VRT Haná* má prioritu někde na posledním místě, bych se o obsluhu Přerova nebál.
* má se stavět v případě, kdy nebude stačit kapacitně nová trať na 200 Brno – Přerov.
O Prerov strach nemam, obslouzeny bude dobre, ale neni prujezdnim a krizujicim se bodem, pritom se to nabizi,…
Naopak by se dostaly na VRT R28 a naopak Rex84 a Ex2 by na ten kousek na VRT nemusela…
Jenže to je to co právě zdržuje a když po trati která je 300 a pak ztratíte 6 min. motáním se v Přerově ( 200 na 100 stanice fest dlouhá takže nějakou mi to zabere odjezd do všech možných křivej ch takže taky max 60 až 80). 6 min na VRT = 30 km jízdy…
To je preci nesmysl, trat by vedla kolem Prerova, akorat sjezd, vzdyt to same planuji prave v Hranicich, akorat Hranice jsou mimo krizeni s trati na Otrokovice- Olomouc…
Takze se vynecha prestupny bod abychom si to komplikovali… V Prerove preci nemusi vsechny vlaky stavet, jen by tam vznikl terminal, kde by se dalo prestoupit na vice linek a zastavovali by tam jen nektere vlaky.
A že je Přerov přestupní uzel? Když to nebude stavět tam, kde jinde by to mělo mezi Brnem a Ostravou zastavovat? Nápověda: Přípoje na Olomuc a celé Valašsko.
Jsi mimo, nejsou prachy ani nebudou, ledaže by to zadali zahraničním firmám
Peněz je (bude) dost, dálnice budou hotové, takže aby se firmy měli v čem rýpat, tak se i na tu železnici přeučí, betonu a spodní stavby tam bude dost.
R30 obsluhuje místa jako současné rychlíky do HK, jejím vymístěním na VRT se uvolní místo na trati 011. Přes Lysou to bude pomalé, očekával bych, že si kraj místo těhlech rychlíků objedná nějaké spěšňáky.
Nerekl bych, z Prahy pres Lysou ma byt 160… to pro rychlik s 200-230km/h na tom kousicku nic nezmeni…spis ubere kapacitu pro vlak, ktery tam muze jet 320…
Z Prahy do Lysý tý 160 moc nebude (kde vlastně bude?), mezi Lysou a Nymburkem ano.
Si myslím, že vedení po VRT jsou i přestupy v Nehvizdech.
Ono je dobre, ze nejaky plan existuje, urcite linkove vedeni je dobry pocin, akorat bych na te mapce rad videt i cas jizdy v danych usecich…
Na tom se schodem, já beru základ:
Praha – Brno 1 h
Brno – Ostava 1 h
Praha – Ústí 0,5 h
vše bez zastavení.
Zbytek odhaduji, nebo beru současné časy.
Nene, už nám to tu 3 roky bagrujou a Počernice – Zeleneč už je hotovo, a už nenabiraj os 20 min zpoždění, ale když tudy odkloňovali krakonoš tak to zpoždení bylo, ale hlavně kvůli jednokolejným úseku skály – rajhrada. Takže naše trať all in all nadejna
Já se obávám, že trať Praha – Lysá bude mít kapacitu na příměstskou dopravu a rychlé spoje do Liberce vyžerou tu zbylou kapacitu.
Ostatně tu v některých jiných článcích a diskuzích pod nimi padlo, že se rychlíky do Hradce přes Lysou v běžném režimu nevrátí.
to jsou spis soto spekulace, ne? do vrt stredni cechy to musi jezdit pres lysou…
V Čechistánu možná nevídané, ale lze postavit i čtyřkolejnou trať…..
Pochybuji, že se daj postavit 4 koleje na této trati, hlavně v intavilánech obcí.
Malinko me zaujalo slovo komercni, mam si pod tim predstavit nedotovane vlaky?
Pac pokud ano, tak mi to prijde malo… komercni by mela byt vetsina dalkovych spoju,…
Však i dnes je většina vlaků objednávaná státem.
Ja vim, ale dopravcum bude stacit mene souprav a prepravi vice lidi, resp. sedadlo se obsadi vicekrat pri zvyseni rychlosti,… klesnou naklady na dotovani spoju a nektere se vyplati komercne provozovat bez dotaci, narp. Praha-Brno-Ostrava…
Nerikam, ze by dotace zmizely, jen ze na dva sprintery je to malo, nedotovana muze byt rada expresu…
To je taky oxymorón – ministerská koncepce předpokládá existenci komerčních spojů vynechávajících Brno.
Pakliže půjde o spoje komerční, pak si jejich zastavovací politiku přece určí sami provozovatelé, takže ministerstvo těžko může předjímat, zda takové spoje – budou-li vůbec existovat – vynechají či nevynechají Brno (já bych si tipnul, že soukromníci by se cestujících z/do Brna nevzdali).
To není žádné sci-fi, ale rafinovaný humor.
tak mi řekněte, kde na to ten náš bankrotující stát naškrábe a pak piště takové blbiny.
Náš stát nebankrotuje. Ve skutečnosti je v ČR obscénní množství volných prostředků. Chybné je jen jejich směřování. Stát v první řadě nechává korporace, aby většinu těchto prostředků odčerpaly do zahraničí. To málo, co v ČR zbude, pak stát koncentruje v Praze.
Kdyby stát peníze směroval rozumně, bilion Kč veřejných peněz na stavbu celé sítě VRT bychom s prstem v nose našli během 10 let.
Mohl bych prosím vědět jaké přesně prostředky nechává stát korporace „odčerpávat“ do zahraničí?
Díky daňové politice státu jsou to stovky miliard na dividendách vyvedeny mimo naší republiku.
Takže díky tvorbě zákonů ve prospěch těchto korporací to je zatím zcela legální. Ale co platí dnes nemusí být zítra.
spravne, je potreba jim to znarodnit a dividendy si ponechat.
Ode zdi ke zdi. Jiné země tyhle věci umí mít ošetřené.
no povidejte, jak.
A co takhle si to zjistit sám, pane moudrý?
a proc bych to delal, nadhazujete to tady vy.
Jen přestat uznávat transfer práce a je v rozpočtu o 50-100 mld více. Ze už nestačí ani to je věc jiná
a proc by to melo byt nelegalni? zisk korporaci uz byl zdanen.
co kdybychom vasi vyplatu jeste jednou zdanili, peotoze je vyvadite ve forme utraty v hospode?
xD
Ale vaše útrata v hospodě přece je zdaněna podruhé, daní z přidané hodnoty, a v některých případech dokonce potřetí, spotřební daní. A hospoda pak z vašich peněz vyplatí své zaměstnance, což je zdaní opět. Atd.
Tohle je úplně normální. Zahraniční korporace si momentálně užívají extrémně uvolněný režim, a ČR to velmi škodí.
Zhruba 10-15 % HDP ČR jsou zisky zahraničních korporací, které z jsou ČR vyvedeny, a zpět se nevrací ani haléř. České dcery a pobočky jsou zlatý důl pro mnoho mezinárodních firem, dělají tu největší zisky na hlavu ze všech zemí EU.
Mnohé země retenci zisků regulují zákonnými cestami, čímž nutí korporace k reinvesticím a k vyplácení férových mezd. Sekundárně to zlepšuje i příjmy státního rozpočtu. V ČR absolutně žádná taková regulace není, což je dědictvím volnotržního naivismu Václava Klause.
jste tu komousi jen dva, nebo se vas tu sleze vic a dozvime se jeste vetsi hovadiny?
Nechápu, proč jim nadáváte do komunistů. Vyčítat názor (svobodu projevu) to je znak komunisty, mohli by oni říci.
ale kdepak. kritika blbeho a nebezpecneho napadu neni omezovani svobody projevu, takove knuceni si bezte provozovat na facebook prasnice hamplove.
Na ksichtoknihy nechodím. Jak vidím, urážky jsou vaším životním krédem. Takže přeji vše ostatním slušným lidem dobré vůle pěkný den a vám jen to, že s vámi soucítím. Musíte být hodně nešťastný člověk.
o, jak uslechlila slova jste nakladl. zijte dlouho a prosperujte a doufejte, ze ty hovadiny, co tu podporujete, nikdo neuvede do praxe.
Vy vůbec nechapete rozdíl mezi ziskem a obratem. 10%-15% zisku by znemana , ze tu neexistuje česká firma.
Min politiky a vic mikroekonomie, prosím.
Rozdíl samozřejmě chápu. Rozumím, že je pro vás těžké si představit, že tak gigantická část naší ekonomiky představuje bianco profit pro zahraniční vlastníky. Je to vskutku extrémní situace.
bianco profit? kam na tyhle termity chodite? to psali taky na parlamentnich listech?
Spíš myslím, že vy nechápete co je HDP. Jinak, proč by 10 % HDP nemohly být zisky zahraničního kapitálu?
Odpustim si komentář, bylo by to na dlouho. Už se to tady jednou řešilo u diskuze společnosti Arriva. Nicméně se zeptám, o kterých zemích zde prikladove mluvíte? Btw. Vy říkáte A, ale už neřeknete b. To jsou např. investice, které zde musely zahraniční společnosti vynalozit, než vůbec začaly ten zisk generovat. A ne všechny na to měly nějaké investiční pobídky, dotace atd. Když jim zde zablokujete jejich kapitál, tak zkrátka buď nepřijdou nebo půjdou jinam.
Pokud místo deseti miliard nějaké odvětví v ČR vydělá zahraničním vlastníkům miliardu jednu, je to stále jedna miliarda zisku, a firmy se o ní stále budou prát.
Neodpověděl jste mi na ty prikladove země.
Prý si třeba zahraniční firmy u svých dcer v ČR objednávají nesmyslné služby u svých matek.
tak pokud by byly sluzby nesmyslne, nemohly by je ceske pobocky obhajit jako danove uznatelny naklad.
Nemohly, ale zatím prý nikdo to po nich obhajovat nechtěl. Pod poradenskou službou se dá schovat ledasco.
za 20 let to po nich nikdo nechtel obhajovat?
A víte, že právě u jakýchkoliv služeb mezi spřízněnými stranami musíte doložit, že služba skutečně proběhla a byla poskytnuta za cenu odpovídají trhu? Oni na FÚ už nejsou úplně blbí a v rámci Evropy se pravidla postupně slaďují.
Přesně, toto je hodně odborná diskuze. Je tady podle mého rozšířený dost naivní názor, že český stát lehce „vyrazí“ peníze ze zahraničních investoru. Přitom jde o budoucí důsledky, které vyplynou z neuvážený kroků, ve formě odchodu investorů a vysoké nezaměstnanosti. Něco málo se asi uhrát na daních dá, ale rozhodně ne zázraky na počkání. Obecně v této hře riskujeme ztrátu jména ČR. Konkurence dalších zemí je tvrdá. Riskujeme taky především nezaměstnanost v delším časovém období – klidně i desítek let než dojde k obnově reputace. A že by se tady zázračně objevily české firmy, které by něco dokázaly ve velkém… Číst vice »
Je to přesně jak říkáte. Vůbec nechápu, že se pořád někde objevuje návrh ohledně zdanění, aby se zabránilo odlivu kapitálu. Přitom je naprosto jasné, že jakmile by k tomu došlo, tak stávající investoři by se začali buď koukat jinde nebo by zde totálně utlumili investice. Jejich činnost by se zde dále nerozvíjela, právě naopak. Je to jak kdybych si otevřel ve dvou vesnicích hospody a pak se v jedné z nich rozhodli, že budou chtít vypalne, protože jsem třeba přespolní a vytvořil jsem místnímu Frantovi konkurenci. Jenže pak už nebudu tak konkurenceschopny, takže to tam radši zavřu a půjdu zase… Číst vice »
To jo, ale chtěl to finanční úřad někdy doložit?
Ano. Nechce to samozřejmě při každé příležitosti. Nicméně právě u služeb, do kterých se dá zabalit „cokoliv“, tak FÚ zajímá co konkrétně bylo poskytnuto a vyžaduje dokumentaci.
Pokud jde o IT a ještě něco specifického, tak samozřejmě obhájí.
To je imho nesmysl
Nicméně omlouvá vás, že je to od agentury JPP. Říká Vám něco transfer pricing policy? V rámci daňové optimalizace si samozřejmě můžete střihnout nějaký „nesmysl“, ale tím jste jednou nohou v pekle.
Však to taky není z mé hlavy, na to si stěžovat někdo jiný, slyšel jsem to v nějakém podcastu.
Obecně máte pravdu, ale to s tím „odčerpáváním“ peněz je hloupost.
Investor má právo vydělávat na své investici. Obdobně mohou Češi investovat v zahraničí a „odčerpávat“ peníze zase zpátky.
kdepak, prace ceskych rukou ma zustat nam, ceskejm lidem a ne cizakum. tak to rikal i soudruh platenik v okrese na severu…
Investor má právo takové, jaký mu dává zákon v dané zemi. Mnoho zemí nepřímo, a některé dokonce i přímo, odtok zisků reguluje. ČR je v pozici, kdy se tu zahraniční aktéři neférově obohacují nastavováním vysokých cen a vyplácením velmi nízkých mezd. Trh to napravit neumí. Stát existuje proto, aby řešil, co trh neumí vyřešit.
mnoho zemi, napriklad ruzne prdele ze tretiho sveta?
lze byt i konkretnejsi, byt chapu, ze se tim drive ukaze hovadska povaha tech napadu.
Prosím příklad těch zemí. Stále říkáte mnoho, ale reálně jste neuvedl ani jednu.
Tvl … komunisti hadr.
Komunismus i laissez-faire kapitalismus jsou extrémní utopické ideologie, ani jedna z nich v praxi nefunguje a fungovat nemůže.
Funkční řešení jsou vždy mix různých principů a regulačních přístupů. Současná politika ČR ohledně zisků zahraničních aktérů je totálně dysfunkční, a je nutné ji změnit.
a ze jsme se porad nedozvedeli jak je dysfunkcni (krome teda te nehoraznosti, ze si nekdo vezme domu vynosy z vlastnich firem).
Tak se postarej o to aby se do Prahy denně nenacpaly ty 2 000 000 lidí a Jezdili jsem jen turisti jak do Českého Krumlova. Neboj na Praze 1 je nás cca 15 tis a ten zbytek asi bude řešit. Jo ze i těch turistu jsou desetitisíce ? A ze Nejdůležitější železniční tratě vypadají hůř než nějaká lokálka na Mochov a musí se to zvládnout by si řešil jak ?
Praha stojí stát absolutně nepřiměřené množství peněz. Rozumné by bylo ji definancovat, zmrazit infrastrukturu, a případně zavést i poplatky jako „daň z přehuštění“. Je třeba zabránit, aby se do ní stěhovali další lidé, a ideálně by se cca 100-200 tisíc lidí se z Prahy odstěhovalo.
Praha stojí stát dost peněz. Pravda. Teď to „B“. Kolik Praha státu peněz přinese?
Nějak nerozumím smyslu Roudnice nad Labem, já měl za to, že to má být jako Praha východ. Ale ona to bude zastávka pro relaci Praha-Děčín? To se jako vážně vyplatí?
V uvedené relaci je, mimo jiné, potřeba zvýšit kapacitu.
Výborně. Takže pro pár let mezi 2035 až 2050 není třeba zničit údolí Orlice vybetonováním zbytečných tunelů a estakád, když pak stejně všechna dálková osobní doprava pojede přes Brno po VRT.
nepojede. oni zjisti, ze polabi je natolik velky zdroj frekvence, ze tam vsechno odklonit nepujde.
Některé vlaky v této mapce nejsou, protože jezdí max. stovkou a nedají se do nich koupit jízdenky. 😉
takze v r 2050 budou vsichni lide v čr denně jezdit tam a zpět aby když už se tratě postavi a vlaky nakoupi mely nejake vyuziti? bydlim v obci na hlavni trati . spojeni do prahy – luxus , spojeni do kolina – bez vady . presto v ulici kde bydlim polovina lidi ve vlaku nikdy nesedela . tri studenti jezdi vlakem do skoly . a ja . jsem zvedav , zda podobne jako nyni budou nekteri volat po ruseni , protoze vlaky jezdi prazdne. čr není nemecko! mesta s 30000 lidmi nenaplni vlak tak jako mesto mesto s 800000… Číst vice »
Je to absurdní, máme namalovaných mnohem víc kilometrů VRT na milion obyvatel, než plánuje Německo…
….. mesta s 30000 lidmi nenaplni vlak….
To je relativní. Malá obec s nějakými 1000-2000 obyvateli spolu se svým okolím je schopna vygenerovat dokonce několikanásobně vyšší frekvenci než některá města. Záleží na mnoha místních specifik, i když o sobotních ránech to bude (všude) o něčem jiném.
Zjevne jezdis v neobvykle casy. V pracovni dny rano jsou prazske primestske linky plne, ze si clovek nejenze nesedne, ale obcas ani nema kam nastoupit.
O tom, ze to CD obcasne „okoreni“ tim, ze poslou polovicniho elephanta ani nemluve 🙂
vrt nebude obsluhovat primesto , ale bude brazdit republiku , reaguj smysluplne. jo a tykej si doma mamince . mezi dospelimi se vyka
Na ty tratě se v podstatě převedou stávající linky, obnovovat vozový park se stejně musí, takže jen bude nová podmínka pro nákup možnost použitelnosti na VRT = minimální rychlost 200 km/h a tlakotěsnost.
Náhodou u nás 231 ráno vlak barva ej
imo 2050 bude hrstka krátkých úseků VRT podél věčně rekonstruovaných koridorů. Elektrika do Bolky a do Mnichova. Tunel do Drážďan za předpokladu, že ho celý postaví Němci.
a vas tip na tuchlovice?
Aspoň něco, někdy se začít musí.
Kdyby stát kontraproduktivně nelil stovky miliard do Prahy, byly by už první úseky VRT otevřeny a většina sítě ve výstavbě s kompletací kolem roku 2030.
Stát má bojovat proti tomu, aby soukromý sektor z regionů odváděl prostředky do Prahy. Místo toho to stát podporuje, a ještě z těch 9 milionů obyvatel dělá dojnou krávu i pro veřejné peníze. Z pohledu „řádného hospodářství“ je pragocentrismus katastrofální selhání.
A jak by asi stát mohl „nařídit“ firmám, aby neměly sídla v Praze?
Taktéž jsem to kdysi udělal.
Paradoxne hodne firem je take v Brne, dalo by se rici, ze z toho tezi jeste vice… Navic treba M.Boleslav a Skoda hodne lobovala za VRT z Prahy a Liberce kvuli nedostatku technickych profesi…
No a spousta firem ma sidlo v Praze kvuli adrese, kdyz mate zahr. vlastnika, tak vedeni nepozvete do hospody v kotehulkach a neubytujete to desitky km daleko v hotelu, kde ho pak vlacite 810 hodiny do kancelare v kotehulkach…
Nehledě na fakt, že sehnat odbornou sílu v regionech je take dost komplikované. Když sem směřuje zahraniční investor, tak základní předpoklad je, aby se dorozuměl… No a zkuste najít v Horní Dolní buď management nebo jen lidi do administrativy s angličtinou. Jednu českou strojírenskou společnost koupili nedávno Finové. Ta česká společnost zaměstnává desítky lidí jen v managementu a administrativě. Angličtinu zvládají jednotky z nich. Bavíme se zde právě o regionu mimo Prahu a Brno.
tak jestli „regiony“ myslite i krajska mesta, tak to pravda uz nebude.
ale cokoliv niz asi nema moc sanci, to je pravda.
Trapně jednoduše. Stačí, aby kontroly ve firmách v Praze nebyli 20x méně časté než jsou v regionech, ale naopak třeba 2x častější.
Děkuji. Ano, přesně toto byl ten důvod, proč jsme šli do Prahy. Ono nechat se jako opice v ZOO vodit celým finančákem a všude poslouchat: „představte si, on si koupil lokomotivu. A chce vrátit Dépéháčko… Tak nám jí sem přivezte ukázat…“
A přivezls? 😀
Holt šotouši, no. Měl jsi doporučit flek s dobrým násvitem 🙂
Sídla firem s tím nemají nic společného. Důležitá je mzdová a daňová diskriminace podle místa bydliště. Pokud by stát přestal živit přehušťování Prahy a implementoval (ve světě poměrně běžná) opatření k tomu, aby se do ní přestali stěhovat další lidé, i soukromý sektor by se postupně přestal v Praze koncentrovat. Nepracující přeplácení zaměstnanci jako manažeři a marketing v Praze sedět nemusí, a pokud by stát konal rozumně, v Praze by sedět ani nechtěli.
tyhlety vase fantasmagorie o „ve svete pomerne beznych“ opatrenich byste mel trochu rozvest, at se trochu pobavime nad vasimi vesnickymi mindraky.
Taky si nemyslím, že by se daňové přiznání pro obce nemělo řídit sídlem firmy, ale místem daňového plnění. Takže třeba takové ČD by ho nevykazovaly třeba jen v Praze, ale celoplošně v ČR. To samé banky.
P.S.: Asi jsem se z hlediska terminologie daní vyjádřil blbě, takže když to nepochopíte, zlobit se nebudu.
Proboha vždyť je to přesně opačně. Většinu peněz stát vydělá na/v Praze a pak z toho dotuje zbytek republiky
Vydělá? Z hlediska rozpočtového určení daní tam byly alokovány ačkoliv hodně transakcí proběhlo v regionech. Třeba banky.
Dost by mě zajímalo, jak poznáte u té banky, kde konkrétně vznikla přidaná hodnota spojená s danou transakcí. A jak byste obhájil, pokud vám vyjde, že je to „v regionech“.
(tady se ale dnes sešla squadra – IMHO zlatej Axel)
Tak třeba platba kartou má vždy konkrétní terminál.
Takže např. zúčtovací centrum karet se na té transakci nijak nepodílelo, když tvrdíte že přidaná hodnota banky z transakce v Horní Dolní vzniká v Horní Dolní?
Podílelo, ale teď kolik promile započítat?
To je klasická lež. Běžte si přečíst, jak se HRP počítá, a pak se přijďte omluvit.
2050? Snad to půjde vlakem alespoň na letiště…
Ostrava, možná…
V roce 2050 tu snad ještě budu, tak se aspoň hurónsky zasměju.
Zamyslel se někdo nad cenou jízdenky???
Výstavba, údržba, samotný provoz by se měl odrazit v ceně jízdného.
Tím dojde k tomu, že se přijde na tak astronomickou cenu jízdenky, že budou všichni stejně jezdit autem, busem…
Nyní se jen opravovalo, revitalizovalo to, co zde vybudovali předchozi generace a již nyní nejsou ceny „sociální“
Doporučuji si k tomu něco nastudovat. Nebude tu pak za úplného… Neználka.
Hodne lidi zamyslelo. Na VRT nesmi pomale vlaky (pod 200), coz vyrazuje tezke naklady a couraky. Zde muzete vyuzit toho, ze rychle jedouci ci lehky vlak lepe vyjede vyssi stoupani, tedy lepsi kopirovani terenu (jako dalnice), mene mostu a tunelu a neni potreba stavbu na tezsi vlaky. Takze ceny za stavbu nebudou tak velke. Cena jezdne je ovlivnena cenou soupravy a provozu. Napriklad Praha -> Brno ma trvat hodinu, takze za 1:30 muzete poslat vlak zpet do Prahy. Klasika trva 2:30, takze za 3 hodiny. To mate 2x mene souprav na VRT nez na klasice. A take muzeme koupit uz… Číst vice »
Podívejte se na Španělsko. Konkurence xyz dopravců a jízdenky přes půlku státu začínají na pár stříbrných…
Mně to nevadí, já mám režijku.
Fakt bude i v r. 2050???
Mluví se o běžném SJT tarifu mimo sprinterů. Já bych asi očekával i více povinně místenkových vlaků.
Je nesmysl, aby existovala ambice uhradit z jízdného náklady na výstavbu VRT. Dálniční známy rovněž absolutně nezaplatí výstavbu dálnic.
Ani bych se nedivil, kdyby expresní linka 7 České Budějovice – Liberec byla na přání pánů Šindeláře a Sůry. Asi kvůli redakčním poradám. :-)))))
(Pro jistotu – je to joke)
Víte kolik jim v roce 2050 bude? Sice ještě budou pracovat, ale na cestování to už moc nebude.
delate si prdel? jakoze v 70 nenastoupi do vlaku? muj otec v tom veku tyden trekoval v norsku, denne dali 20-30 km…
Super vtípek! 🙂
Na jednu stranu to zní jako nemístné scifi, ale ne druhou jsem rád, že aspoň nějaká koncepce existuje. Lepší než aby se stavělo „něco“ bez jakékoli koncepce.
Zase může být lepší i nic, než všechno předělané podle nevhodné koncepce, např. „základem všeho je stejně auto“.
Je extrémně důležité mít plán „konečného stavu“ infrastruktury. Bez něj dochází ke konfliktům mezi jednotlivými projekty. Tento hypotetický cílový stav může klidně být nerealistický, to nijak nesnižuje jeho hodnotu v určování celkového směru vývoje.
No ono to trochu i tak vychazi z te 30 let stare koncepce, protoze trasovani trati je v uzemnim planu a nikdo ho menit nechce, protoze 30 let nestalo nekomu za to, jej aktualizovat.
Ten plan je dulezity, s tim souhlasim…
Tady je to jak v Rusku, nikdy šťastná přítomnost, jen sny o šťastné budoucnosti
https://2i.cz/i/9HAfI
To by chtělo dát tenhle blaf počítačových teoretiků SŽ do měděného futrálu a schovat někde do věže jako poselství budoucím generacím.
To můžete zakopat i do budoucí trasy těch vlaku…třeba to jednou v rámci archeologického průzkumu najdou:)
Stačí pozlacený odlitek zabudovat do zdi na frekventovaném místě Fantovy budovy, aby byl každému na očích a nikoli ve stylu „sejde z očí, sejde z mysli“.
Odhalí se při srážce pendolina s molekulou H2O
Já bych chtěl být optimista a věřit, že i kdyby se na všech zmíněných tratích začalo pracovat až zítra úplně od nuly, tak by se to stejně mělo pohodlně stihnout.
Až teda na jednu, u které vidím její zanesení do plánku jako další výsměch. Praha – Ml. Boleslav – Liberec prostě nebude existovat nikdy, už si přestaňme hrát na něco jiného, když nejsme schopni 20 let postavit ani pár kilometrů tratě do Boleslavi (po rovině, bez tunelů, estakád apod.) a zase to odkládáme
Tak to vidíte, pane Sůro, on tomu Vašemu směru nevěří a nevěří… (A to já zas jo, lidí tam bude jezdit dost.)
700 km za 27 let, to je v průměru 26 km VRT ročně. To by, pokud by byl takový plán míněn vážně, nebyl nereálný cíl. Nicméně v naší zemi, kde postupujeme zásadně salámovou metodou, se zřejmě tento plán dodržet bohužel nepodaří. Zvlášť když vezmeme v úvahu že ani blbá novostavba Přerov-Brno doposud nezačala.
Nevím na jakém matroši jedou, ale ten bych chtěl taky. 😂
Srandovní je jak a jedné straně bude jezdit vlak z Prahy, do Brna sna po 8 minutách ( asi Brně budou zrušeny veškeré pracovní pozice) A jinde se plánuje udržet stávající lokalkový provoz třeba z Liberce do Hradce nebo Ústí.
Myslím že když už kreslím scifi maputak bych měl myslet o dost komplexneji.
Tolik linek tam je proto, že jsou na VRT převedena většina expresů ze současného koridoru.
Do směru Hradec – Liberec – Ústí není co převádět. Tam by se tratě musely výrazně zrychlit, aby se dalo uvažovat zahustit takt na hodinu.
No, právě… Jenže přednější jsou „terminály“ v polích, než nějaká zlepšení stávající sítě (a její navázání na ty VRT, nejlépe v městských uzlech, nejen vše přes Prahu). Odklonění přes pole u Kolína, aby tam mohlo jezdit ještě více krátkých „tramvají“, namísto posílení variantních směrů, které nadále budou odkázány na silnice, také není moc systematické.
Obyčejný rychlík stejně pojede po původní trati a to své dosavadní obslouží. Mezi „metropolemi“ převezme kapacitu VRT i s tím „polním“ nádražím, do kterého se mohou přivést i některé lokální tratě a bude sem přivedena i IAD z okolí, kam koleje nikdy nepovedou. I ten svoz v rámci IAD je ve výsledku posílení úlohy železnice.
Ty VRT v polích přinesou zároveň zvýšené zácpy ve městech. Málokdo pojede veřejnou dopravou na ty VRT nádraží v polích.
Třeba Vídeňská v Brně bude pro velmi významnou část Brna rychlejší, než šalinou na to odstěhované nádraží Docela jsem zvědav, jak to ta D1 se zvýšeným provozem v tom Brně zvládne.
Terminály v polích jsou vhodné pro místní obsluhu. Nebo chcete aby tam nebyly?
Vždyť ty VRT jsou navázané na současné tratě, nebo by jste si je třeba přál navázat i na trať typu Havlíčkův Brod – Humpolec? „Krátké tramvaje“ co to je? Já teda očekávám skoro jako minimum jednotky s délkou 200 m, ale na některé linky typu Praha – Jičín spíš jen 100 m.
Jaké variantní směry (podle schématu linek) budou odkázány na silnice? Všude koleje nevedou a někde budou přípoje i pomocí zastávkových vlaků, do polí očekávám i autobusy a MHD.
A kdo s nimi bude jezdit? Minimum, drtivá většina pojede auty.
Myslíte autobusy? Tím budou jezdit lidi, co nebudou mít auto. Ale to se dostáváme zpět k Františkovi, kterému pak dám za pravdu, že se tu dává velká podpora automobilové dopravě.
Vyjádřil jsem se blbě. Myslím auty na to VRT nádraží v polích nebo v Brně u D1.
Autem na VRT nádraží pojede třeba ten, který nebude chtít řídit auto na dlouhou vzdálenost. Třeba když pojedete z Brandýsa nad Labem, budete chtít jet někam na východ, tak dojedete do Nehvizd (a nepojedete pomocí MHD), tam zaparkujete a pojedete dál vlakem. Dneska by jste na tyhle vlaky musel buď do Prahy (protisměrná cesta) nebo do Kolína (dost daleko od Brandejsa).
A Brno-Vídeňská, když tam bude použitelné parkoviště, odstraní nutnost zajíždět do centra na hlavní. Kousek vedle je i tramvaj.
Tyto tratě se mají taky zásadně zrychlit a hodinový interval tam bude určitě. Víc se z toho asi nevytříská.
Souhlasím, jedno zrychlení už přinese elektrizace, nebudou se muset provozovat líné lemry. 🙂
Jenže to bude přesne naopak. Práce vzroste i v Jihlavě, Brně, Zlíně,… Všude kam to bude od terminálu u kterého někdo bydlí nebo zaparkuje do hodiny. I někteří Pražáci, Kladenanaci, Berounaci pojedou do Brna 1-2 krát za týden do práce.
Z jakého důvodu a jaká práce tam vzroste?
K čemu mobilní telefon, když mám doma i v práci pevnou linku?
Co?
K čemu byť jen kancelářskou práci do 50 km od bydliště, když mohu mít příležitost jezdit denně i 300 km daleko, že. 🙂
Úzká, speciální dovednost, není běžnou kancelářskou prací, jakou může dělat každý, kdo má otvor v zadnici.
Ano, bude příležitost a většinou ji někdo využije.
„Zlatý voči“. To by se muselo změnit směrování hospodářství; pak by ovšem možná nebylo potřeba tolik kapacitních tras do Prahy, včetně již stavěných silnic. Stěhovat se do polí k „terminálu“, nebo tam muset dojet autem, abych mohl i do menšího města rychlovlakem? Nu, lidé často dělají nesmysly, ale stejně…
Fando, aby okolí toho terminálu nebylo zastavěno dřív, než všichni natáhneme brka.
Víte jak třeba vypadá dojíždění do práce v severní Itálii? Z vesnice/městečka dojdete autem na nádraží a spěšňákem jedoucím tak 150 dojedete do „menšího“ města. Jinak na cestě strávíte dvojnásobek a nedoplatite se na parkovnem.
Vážení,
Brno – Olomouc se dá zajet autem za 35 – 40 minut, je to cca 80 kilometrů. Vlak jezdí 1:30 – 1:40 !!!!!! Do dnešního dne neexistuje pohodlné spojení mezi Olomoucí a Brnem….
a když se dívám na mapku tak se to nějak neřeší
Na mapě je po VRT vedena linka Ex15, s intervalem 60 minut.
Řeší se to tou vymodlenou dálnicí, ne? Po ní přece mohou lidé jezdit autobusem, když po tom tak touží. Nebo chcete závodit? Autům bude stejně pořád dáván náskok.
knu knu…
My, kteří se rámcově držíme zákonů této země a rychlostních limitů, to nedáme pod hodinu. A to nemluvím o tom, že těch 35 – 40 minut tu nezřídka strávíme v kolonách.
80 km pri rychlosti 120-130 je kolik? jezdim 100-110 na pohodu a jsem tam do 45 min max ..
Těch 120-130 jedete celou cestu, tedy centrum – centrum?
Za 35-40 minut? To bych měl říct sestře, která dnes z Brna jela 😀 V poledne o víkendu. Asi něco dělala špatně. Jo, nekoupila si vznášedlo místo auta.
no jo lidi jsou ruzni..
To se díváte blbě. Co ten Ex15?
A i nová trať Brno – Přerov na 200 to částečně řeší.
Doba je zlá, tak „orgány“ alespoň vydávají optimistické zprávy pro chvilkové obveselení obyvatelstva.
Pan Sůra by mohl tu dnešní mapičku za 27 let na 1.4. 2050 vytáhnout z archivu – pro opětovné pobavení dalších generací.
Bude to působit asi stejně úsměvně, jako tato pohlednice „Břeclav v budoucnosti“ na generaci naší, současnou.
https://cdn.aukro.cz/images/sk6940705562/breclav-kolaz-budoucnost-1907-rar-52827444.jpeg
Na tom je zajímavé, kolik je tam tramvají, i jedna nahoře zavěšená, a jak málo aut. Lidé v poklidu přecházejí hlavní ulici bez přechodu, i cyklista se mihne.
No, dopadlo to trochu jinak, že.
Co si uděláme, to máme… Snad někdo nečekal, že zlepšováním silnic a zanedbáváním železnic dostane méně aut, více hromadné dopravy a příjemnější prostor. 🙂
Tohle odkoukal Západ a proto jsou tam tak napřed.
Třeba se počítalo s individuální tramvajovou dopravou
Jen je otázkou kam uložit to připomenutí, aby po 27 letech to měl k dispozici.
Zkusím to dát do závěti. 🙂
Snad by to nějaký notář mohl, jako předplacenou službu, v pohodě zvládnout.
Našel někdo kde je interval 15 nebo 30min?
Z Prahy do Tábora.
Těch 30 minut bylo v předcházející verzi mapky na lince Praha – Děčín, pak se z toho staly dvě linky jedna přes Lovosice a druhá přes Litoměřice..
V roce 1995 jsem začal jezdit na střední školu. Začalo vznikat pár nových úseků koridoru. Do dnešních dní není hotový….a dokonce se už určité úseky znovu opravují.Myslím že podobné studie je vyhazování peněz nás všech . Nebo je snad někdo kdo tomu bezmezně věří??? Já tedy ne. Čas nás rozsoudí.
Tady nejde o víru. Beru to jako model průchodnosti jednotlivých tras a směrů. A teď by měla přijít oponentura, která řekne, jestli je příprava tratí v souladu s tím, co se ve „finálním“ stavu od sítě očekává. Ostatně ty vlaky nakonec nebude provozovat ministerstvo, ale konkrétní dopravci.
Myslíte si, že bez nějakých plánů a představ se dá stavět?
Je třeba vědět co, kde a proč stavím.
Ano, plány jsou potřeba.
Problém je, že v Česku vznikají skoro jenom plány, ale už ne železniční tratě.
(snad jediná výjimka je třať na České Budějovice)
Ta, kde je ze vsech koridoru nejslabsi provoz, to je k doplneni tech paradoxu ceske zeleznice.
To je celkem jedno, potřeba zlepšení byla – zanedlouho bude ovšem umenšena jednou až dvěma dálnicemi, aby se neřeklo. A zastávky vymístěné do polí, zprvu či trvale i bez návazné dopravy, tomu dávají korunu.
ty zastavky byly v polich uz predtim, ale to frantiska samozrejme netrapi.
A obce ještě nezřídka bojovaly, aby v těch polích pěkně zůstaly.
plzen-cheb bude asi slabsi.
Jezdí tam toho víc než z Plzně do Chebu, z Břeclavi do Otrokovic nebo z Bohumína do Jablunkova…
Tak do cca před 5 lety žádné plány na VRT nebyly, nebyla žádná politická podpora.
Je to jako pražský projekt „Praha olympijská“ Všem bylo jasné,že u nás olympijské hry nebudou ale peníze na studie je okem vyhazovaly…
nedelejte ze sebe pitomce. opravuji se useky, ktere se delaly v omezenem rozsahu rekonstrukce jako prvni v 90. letech.
a pojimat vsechno cernobile ze „neni hotovy“ taky moc duchaplne neni. napiste si co neni hotove a u vseho si budete umet odpovedet proc tomu tak je.
Otázkou víry se státní organizace nezabývají, protože každý smrtelník věří něčemu jinému.
Dám to přečíst vnukům…
…. aby věděli dopředu, jak budou v důchodu jezdit?
Off-topic: O vyvoji na UPDI nic? Tady me to dost prekvapuje. Na druhou stranu se o Kupkovy aktivity zajima vyhradne SeznamZpravy, coz je taky zajimave. Cekal bych, ze si takove agroDnes taky prihreje polivcicku …
Když si vezmu, že takový 4. koridor letos slaví 15 let od spuštění prvního úseku (Tábor-Doubí), do dneška není dostavěn a většina úseku je po bývalé trase, zní to reálně, že za stejnou dobu bude obehnána republika VRT a ještě dostaví novou trať do Benešova, Liberce atd.
Jenže ty koridory byla modernizace za provozu (asi jako oprava D1). VRT se budou stavět bez provozu vlaků.
Bude ale muset být jako D1 také udržována. Aby ostatní tratě nedopadly jako ostatní silnice… Budeme na to všechno mít síly a prostředky?
Tady to bylo dáno penězi, tohle je logisticky nezvládnutelné, i kdyby naše země přeběhla v bohatství Švýcarsko a Norsko. Rok 2050 znamená, že tak do 10-15 let musíte mít vše vyprojektováno a stavět rychlostí, kterou nikdo nedokáže z kapacitních důvodů. V Británii byla zahájena výstavba vysokorychlostí tratě Londýn-Birmingham v roce 2020 a počítají s nejbližším zprovozněním 2031. Vzdálenost cca jako Praha-Brno. Pokud vezmeme šťastné scénáře SŽ, že zahájení bude na přelomu let 2026-2028, tak budou mít co dělat, dokončit do roku 2040. Plus se plánují VRT do Ústí, plus tunel do Berouna, plus Liberec a plus Benešov. Neříkám, že nemá… Číst vice »
Přesně tak! Žádný koridor se v ČR (na rozdíl od dálnic) nestavěl. Pouhá rekonstrukce stávajících historických tratí s místními přeložkami.
Za posledních 100 let jsme měli každých 20 až 30 let změnu režimu, změnu hranic, Změna směřování. Toto pořád odporuje socialistické směřování z východu na západ a snaží se to popřít směřování podpořené z Protektorátu že severu na jih takže pokud nenastane žádná změna režimu není to zrovna optimální.
Máte chybu v roce – možná 3050!!!
Ani v té době na to nebudeme mít.
Přehodil dvojku a pětku. Vy z toho naděláte. 5020 mělo být správně
Čte se to hezky. Jakožto bývalý člen Klubu přátel scifi mám pro takové texty pochopení…
Tvl 😂
Ještě, že tu zprávu nevydali večer. Rozrušením bych ani neusnul 😀 😀
Plán je to hezký, jina věc je, aby to také vozilo cestující. Vzhledem k velikosti sídel v ČR a počtu lidí ochotných cestovat za prací.
Lidi co si budo moci dovolit VRT, určitě nebudou muset pak stát u pasu či předávat něco z jednoho šanonu do druhého. Už teď většinu cest nahrazuje videohovor.
Navíc na ty nádraží se bude nutné nějak dostat. Vyjma těch, kteří ještě budou stále vychlalovat jednickovou oktávku v TDIuz bude mít většina autonomní EV…pak vyjde lépe jet kvůli nutností přestupu přímo.
Stejně to zabije demografie a dluhy. V 2030 snad budeme mít aspon ty dálnice a pak už nám nikdo nepujci.
Vy máte problém se na současná nádraží dostat?
Na nová nádraží se pak budete moci dostat podobně.
Záleží na které, jsem z obce 15 km od Českých Budějovic. Před několika lety člověk dojel autem ráno na nádraží, zaparkoval a mohl jet vlakem do Plzně nebo do Prahy či Brna, večer se vrátil a přejel autem domů, protože linkové autobusy tím směrem nejezdily.
Dnes před nádražím, zastávky MHD, místo zastávek MHD parkování na tři až třicet minut a v okolí modré zóny, takže pokud seženete placené parkování, tak s jizdenkami ta cesta vyjde autem na stejno a autem jsem rychlejší.
Jenže pokud nezaparkujete v Budějicích, tak pak třeba v Plzni a v Praze taky ne. takže bude logisticky lepší vyrazit ráno autobusem a večer vás bude muset někdo vyzvednout. A nebo nechávat auto někde na konečné MHD, která zpravidla jezdí ve velkých městech do půlnoci.
no, ono doposud lidi za praci moc necestovali inproto, ze to neslo. mebylo moc jak.
kdxz ta moznost bude, tak kdo vi
Porucha pravopisné jednotky? V r. 2050 už to asi bude jedno…
Masivní cestování za prací je blbost. Třetinu cest zabije budoucí zánik fyzických kanceláří, a další třetinu vyřeší rychlý nástup důchodců, kteří budou prodávat své byty v nejdražších městech.
Většinu pro ty vlaky budou tvořit turisté a setkání pracovních týmů jednou týdně.
A ti turisti budou jezdit ve velkym treba do brna jo?
Když ne i do Brna, tak určitě přes Brno.