Schváleno. Za stočení tachometru bude hrozit půlmilionová pokuta
Senátoři dnes schválili novelu zákona o provozu na pozemních komunikací, které poprvé staví manipulaci s tachometrem mimo zákon. Za úpravu
Senátoři dnes schválili novelu zákona o provozu na pozemních komunikací, které poprvé staví manipulaci s tachometrem mimo zákon. Za úpravu počítadla kilometrů bude nově hrozit půlmilionová pokuta. Chybí už jen podpis prezidenta.
V Česku zatím chybí v zákoně jasně stanovený zákaz stáčení tachometru. Pouze Nejvyšší soud jednou problematiku řešil tím, když stočení tachometru označil za trestný čin podvodu při škodě přes 5 tisíc korun. Teď bude poprvé v zákoně jasně stanoveno, že jde o přestupek.
Zákaz manipulace s počítadlem ujeté vzdálenosti obsahuje § 36 odstavec 4 novely zákona 56/2001 Sb. s účinností plánovanou už od 1. října 2018. Pokuta 500 000 Kč je pak stanovena v § 83, odstavci 2, písmeno b) 56/2001 Sb. s účinností plánovanou už od 1. října 2018. Pokuta 500 000 Kč je pak stanovena v § 83, odstavci 2, písmeno b)
„Zákaz samozřejmě nebude znamenat úplné vymýcení tohoto nešvaru, ale bude mít významný preventivní dopad. Nebude už možné tvrdit, že na tachometru si každý může nastavit libovolnou hodnotu, jak to dnes slýcháme od firem, které tyto manipulace zcela beztrestně nabízejí,“ uvedla generální ředitelka AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO Karolína Topolová. Podle ní úpravy tachometru přispívají ke stárnutí vozového parku.
Problematiku stáčených tachometrů řeší i Evroská komise a parlament, zatím ale stále není jednotný způsob, jak mu zabránit. Nejdále jsou zatím v Belgii či na Slovensku, kde se historie vozidla zapisuje do takzvaného Car Passu.
Kvůli dovozu zmanipulovaných ojetin do České republiky se v únoru tohoto roku obrátil na evropskou komisařku pro spravedlnost a spotřebitele Věru Jourovou zákaznický ombudsman AAA AUTO Milan Smutný. „Chtěl jsem vědět, jak hodlá komise proti stáčení vozů a s tím spojeným dovozem nekvalitních a přestárlých aut zakročit na celoevropské úrovni. Po šesti měsících jsem od úřednice o tři patra níže dostal nicneříkající odpověď. Podle ní už Evropská komise udělala co mohla a teď je to na národních státech. Mám se prý obrátit na Českou obchodní inspekci, aby problém prošetřila,“ uvedl Smutný.
Podle názorů mnoha odborníků však nebude problematika stáčení tachometrů v Evropě vyřešena do té doby, dokud nebude existovat fungující celoevropská databáze. Ta by ideálně měla zahrnovat údaje o nájezdu vozidel po celou dobu jejich životního cyklu. V Česku nabízí možnost ověření stavu tachometru ministerstvo dopravy, aplikace ale vůbec neřeší ojetá vozidla dovezená ze zahraničí.
AURES Holding proto tlačí na vznik evropské databáze s evidencí stavů tachometrů od výrobců, servisů, pojišťoven a dalších subjektů v jednotlivých členských státech. „Dokud nebude historie každého vozu zmapovaná od výjezdu z továrny až po ekologickou likvidaci, stáčení tachometrů se pravděpodobně nikdy nepodaří zcela vymýtit. Je škoda, že se alespoň základy tohoto systému nepodařilo dostat již do právě schvalované novely zákona,“ dodala Topolová. Až po propojení evropských databází se snad podaří zabránit stáčení automobilů před jejich dovozem do jednotlivých států.