Sbohem po 101 letech. Poslední let ČSA přistál v Praze, dorazil se zpožděním
Poslední let ČSA. Foto: Aleš Petrovský
Poslední let je vyprodán hlavně leteckými fanoušky.
Poslední let je vyprodán hlavně leteckými fanoušky.
Konečně se třeba posádky exČSA i někam podívají a něco naučí. Lítají pořád jenom kolem komína. První důstojník u Smartu po dvou letech lítání ma v zápisníku více letišť než kapitán ČSA po patnácti letech.
Máte špatné info. ČSA A320 lítají standardní smartovské linky (mimo jiné třeba HRG, RMF, PMI, AGP, VLC, MAH, IBZ,…) a často jsou na pronájmu například v TLV, Kanadě, nebo bázované (jako v létě) v BRQ odkud lítají TVS linky. Není to tak, že by létali jen do CDG a MAD – jak říkáte kolem komína. Každopádně úchylka někam se podívat se u pilotů úplně neprojevuje a já za sebe můžu říct že si spíš cením toho kolik nocí můžu spát ve vlastní posteli a trávit s rodinou, než abych hloupě sčítal kolik mám letišť v zápisníku:)
Teď posledních par let možná ,než se to spojilo. Ale do té doby ČSA obsluhovalo stěží 10 letišť. I díky SW se mají možnost piloti ČSA něco naučit. Jejich rozhled byl jenom zlomek linek SW. A ano pro pilota je velice důležité mít co nejvíce letišť v zápisníku pro jeho profesní růst. Jestli chce pilot spát každý den doma tak ať jde pracovat na ÚCL. ☺️
Když mnozí piloti QS ještě nebyli na tomto světě, tak piloti ČSA lítali do Jakarty, Dakaru, Bombaje, atd. Vy komín.
Piloti co lítali do pár Váma zmiňovaných destinací už bohužel nejsou naživu. Bavme se o nedávné a reálné minulosti a o pilotech aktuálně fungujících. A tam je stav takovej, že moc zkušenosti do SW Group nepřinesli. Ale namachrovaní jsou jak kdyby se včera vrátili z cesty na měsíc
Tak třeba cpt. Kvapil stále žije. Ale máte pravdu. V QS jsou nebo bili jiní machři a to i v pozici šéfpilota. Dále třeba syn Bureše. Nebo pana Jirmuse se zvláštním provedením letu za přītomnosti švýcarských F 18 Hornet, atd. atd.
Když už vytahujete tato temata tak OK. V ČSA byl pan kapitán který přistál v Barceloně na obsazenou dráhu 😉 další “ odborník” se jen tak za letu vyklesal nad Žilinou s ATR a zamával rodince. S PAX na palubě 😉 TAKŽE MLČTE ☺️
Ja si tady dovolim polemiku nad tim, jestli neni skoda redukovat zkusenosti pilota jen na mnozstvi letist, kam kdy letel. Protoze dobreho pilota dela cela rada dovednosti a kompetenci, naopak litani na nova letiste je bezesporu prinosne a urcite i zajimave, ale ve sve vpodstate je to jen otazka toho, jestli si dokaze prelouskat jeppik a zaridit se podle toho 🙂
Vy komíne, tady máte seznam.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Destinace_%C4%8Cesk%C3%BDch_aerolini%C3%AD
No pockat OK je znacka ceska a dostane ji kazde akrobaticke letadlo a i plachtak, to se snad nemeni!!! Ta znacka patri CR a ne nejakemu zkorumpovnamu dopravci…
V případě OK v imatrikulaci stroje máte pravdu. OK v kódu letu je však něco jiného.
Bylo smutné stát na ploše a dívat se, jak naposledy #OK přijíždí na stojánku… Snad se to jednoho dne probere z klinické smrti.
Mě fascinuje kolik medii dokáže věnovat svůj čas takové zoufalosti jako ČSA.Hoďme to do šuflete a bavme se o něčem důležitějším než co by kdyby. Historii nezměníme, a nikdy se lidi z ní nepoučí.
Věčný boj mezi formou a obsahem. Tady zůstala jenom hodně prázdná formička…
Úplně se nevyznám tak se omlouvám, ale znakem ukončení činnosti ČSA je neprovozování letů pod zkratkou OK nebo by bylo až nepoužíváním brandu ČSA na letadlech?
😀 pri cteni clanku o dorazivsich a220 jsem premyslel nad tim samym 🙂
České aerolinie těžko mohou ukončit činnost, když jsou od 1. října 2024 jediným akcionářem Smartwings, a.s.;) Takže vlastně jen přestaly provozovat lety pod vlastním kódem OK.
Zjednodušeně řečeno České aerolinie už nejsou leteckou společností. Nemají AOC, nejsou u ÚCL evidovány jako dopravce.
Jako firma nadále existují, ovšem v jiném kontextu.
Ale vypadá to že Smartwings bude značku ČSA rozvíjet. OK-IOO dostalo nové potahy sedaček se vzorem ČSA, budoucí OK-EYA dostala barvy ČSA, web ČSA dostal nedávno upgrade… to by asi nedělali kdyby chtěli značku ČSA pohřbít.
Zároveň ale napr. vypli rezervačný systém ČSA a už to len redirectuje na web Smartwings. Dnes cestujúci ani nemá vopred ako zistiť či bude letieť pod brandom ČSA alebo Smartwings. Zároveň je otázka čím by sa tá prípadná ČSA značka mala diferencovať od Smartwings – biznis nemá, v aliancii nie je, FFP nemá, sieť v rámci ktorej by sa dalo prestupovať tiež nie…
Pan Tvrdik prisrl taky?
Tohle sloveso jsme ještě neznám, ale docela zavání..
Tady se ohromně inovuje jazyk český. Napřed „prisrl“ a poté „jsme neznám“ 🙂
Tady vidíte jací jsme vlastně vlastenci.Vse se rozprodává a teď došlo i na ČSA.Nase vláda totiž nemá zájem se starat.Radsi vše prodá ať se nemusí starat.
Tahle vlada s tim nema nic spolecneho, tak radsi mlcte prosim Vas. Psychopate.
Zase tak starej ještě nejsem takže mi paměť funguje a já si pamatuji jak to tu vypadalo po desítkách let kdy se vláda starala…a doufám že už nás to podruhé nepotká.
Přečtěte si ten dlouhý článek od p. Sůry. Pro laika jako já je to přehledné shrnutí toho, co a kdo stojí za koncem ČSA. S touto vládou, která po „neagentovi“ žehlí, co se dá, to nemá nic společného.
Co to má společného s vládou? CSA je již několik let mrtvá. Je dobře, že alespoň jméno žije dál. Zákazníkům je stejně jedno, jaké nálepky jsou na letadle.
A pan Babiš vše přátelsky kupuje, stará se a myslí na lidi. Nechápu, proč nekoupil ČSA, byly by z nich dnes prosperující aerolinky. Pilotům by platil minimálku a cestující by k obědu dostávali separát s moukou.
Zatáhnout do tohohle Babiše, to musí být dobrá obsese. 😉
Jaká obsese, prostě miluju párky za deset korun a vodu v křehčeném kuřeti! A novináře v nezávislých Lidovkách!
Alles OK…
https://medium.seznam.cz/clanek/tereza-nislerova-konec-jedne-ery-posledni-let-csa-a-promarnena-sance-usetrit-miliardy-91867
Posílám celkem zajímavý názor. Mně je ČSA taky líto. Smysl to ale už dlouho nemělo.
Paní se zmiňuje o 10 zbytečných letech, ale v perexu má v tomto kontextu let 15. A zmiňuje 100 milionů eur od Osinku, ale na další peníze daňových poplatníků od Letiště Praha nalitých do ČSA zapomíná.
Nezapomíná. To už byl jiný příběh. Státní podpora byly peníze půjčené Osinkem, následně kapitalizované. Ve chvíli, kdy byly ČSA součástí Aeroholdingu, už to byly toky peněz uvnitř společnosti a to je jiná situace. I když k pozitivnímu výsledku také nevedla…
Já tam opravdu rozdíl nevidím. Protože Aeroholding byl účelově založen právě jen kvůli očůrání pravidel ohledně státní podpory. Připomíná mi to účelové vyvedení Čapáku z jiného holdingu.
Podle webu letiště pravidelný přílet ve 21:55, v reálu podle stejného zdroje 22:34 (FR24 uvádí 22:35). To „hodina zpoždění“ fakt není.
…. Odlet proběhl s více než hodinovým zpožděním. V Praze letadlo přistálo ve 22:35, tedy se zpožděním zhruba 40 minut. Mě to vychází správně.
Ať všichni kdo za to mohou nikdy nejdou do nebe kde létala společnost ČSA kterou nám záviděl celý svět a kterou jsme si všichni nechali vzít. 101 let tradice zrušit je nenávratně zničená škoda nepopsatelných rozměrů
proberme se 🙂 jo, csa mela dobu sve slavy, byly casy (a to i po padu sociku) kdy to nebyla uplne marna aerolinka a lital jsem s nima rad … ale tvrdit “zavidel nam ji cely svet” je malinko (no, hodne) mimo realitu.
A já bych takový pesimista nebyl… Letadla v barvách ČSA tu budou lítat dál, ba naopak jich bude víc a nějaký OK v čísle letu lidi moc nevidí. To mi připomíná, jak moje máma letos letěla se Smartem k moři. Když jsem se jí ptal, jaký byl let, tak řekla, že letěla s ČSA s takovou samozřejmostí, jako by měli pořád přes 50 letadel 🙂 podle mě ani neví, že to tak už přes deset let není a nebude jediná.
Nedávno mě podobně překvapila kolegyně (cca 50 let). Kamarádka, co žije v Malaze, ji pozvala k sobě, a když jsem se ptal, jak tam poletí, tak taky s naprostou samozřejmostí odpověděla „no asi normálně s ČSA ne?“ 😀
Tak jestli ono to nebude tím, že ČSA ty lety prodávaly na svém webu. Nicméně to krásně ilustruje fakt, že cestující nějaké IATA kódy nevnímá a codesharing nechápe.
To je přesně ono. Ale taky to ilustruje fakt, že zatímco patrně většina cestujících jde na Skyscanner, Google Flights apod a tam si najde nejlevnější letenku, tak určitá skupina cestujících jde pořád ještě automaticky na http://www.csa.cz a hledá tam.
A od zitra pod QS v duchu tradice s vypnutou vysilackou, opakovacem a na jeden motor… https://m.youtube.com/watch?v=0ga8UFy1M04
Taky s posádkou přes normu, s vyhlídkovým letem těsně kolem hory atd. atd.
Muzete rozvest, prosim? 🙂
Trapný komentář vzhledem k tomu že ČSA a Smartwings jsou součástí jedné skupiny už docela dlouho. 😉
Snad takhle nedopadnou ČD. I když by si to Stanjura a další ODSáci přáli.
Muzete prosím popsat, v čem se situace csa alespoň vzdalene, z rychlíku, podoba státem plně vlastnenemu železničnímu dopravci? Jako člověku co dopravu vystudoval mi to těžce uniká.
No tak kdybych to měl tak lehce konverzačně nadlehčit, tak bych dodal, že luftjarda je jenom jeden….
Jenže nákupy lokomotiv řady 380, pokuta od evropské komise s ÖBB za vagóny také v historii nesvědčí o dobrém řízení.
Obojí poměrně dávná historie.
Ze současnosti vidím selhání dvě – jedna neschopnost zajistit údržbu vozidel a druhá pasivní přístup k rozvoji byznysu ve stylu „co objednatel dodá, to vodjezdíme a jinak je nám to buřt“.
A jak s tím souvisí Stanjura?
Boží mlýny melou….
Tak nějak přemýšlím, proč vlastně při sloučení Smartwings a CSA (které muze být v mnoha ohledech považováno za logicke)zvítězilo ponechat jako hlavní znacku smartwings(a související kód QS), která nemá ve světě absolutně žádné jmeno (a když už ji někdo zná, tak ji má spojenou s totalni zumpou), kdežto csa a kód OK má prostě pořád ve světě zvuk a dobře jméno. Proč tohle majitel prostě zahodil a necha dal fungovat pouze noname značku s prisernou pověsti?
Jenže ČSA žádný zvuk ve světě dávno neměly a IATA kód už vůbec ne.
Tak pořád daleko lepší jméno než smartwings, opakované označované za jednu z nejhorších aerolinek v Evropě vůbec.
Ryanair konci v poradich aerolinek kazdorocne suverenne na poslednich mistech…
… a presto se jedna o jednu z nejvetsich a nejziskovejsich evropskych aerolinek.
Timhle se cestujici neridi. Leda v diskusich 🙂
Chtěl by jste lítat pro Lufthansu nebo Ryanair ?
Jsou ziskový ,protože jedou na dřeň.
Jenže fungují, lidé mají dlouhodobě práci a díky finanční hotovosti je problémy typu covid nerozhodí.
Letěl jste v poslední době s Lufthansa? To bohužel už taky nevypadá jako to, co od ní čekáte. Jinak QS určitě bude mít spoustu smluv a licencí, které OK nemá. A cestujícím je to fuk. Nejdůležitější bude cena.
jestli bych chtel litat pro lufthansu nebo ryanair, to netusim, ale pro cestaka – rozdil mezi lufthansou a ryanairem je limitne nulovy.
i tak teda teda jako cestak litam lufthansou a nikoli ryanairem, ale kvuli “sluzbam na palube” to neni 🙂
Nechci Vám brát iluze, ale existuje mnoho různých hodnotících serverů a 90% z nich ani Smartwings nezmíní, nikdo tu značku neřeší, nikoho nezajímá, je to žumpa a je to ostudná vizitka česka, že tady máme takovou společnost. Pracoval jsem 7 let pro jednu z největších CK v Česku takže mám s nimi bohužel dost letů, stejně tak i třeba s Holidays Czech airlines a přímo z ČSA a můžu Vam zaručeně říct, že mnoho lidí při nákupu zájezdu zajímá jaký je dopravce, když jsme jím říkali že Holidays, nebo ČSA tak byli rádi, když Smartwings, pouze hodně výjimečně jsem se… Číst vice »
potvrdil jste ma slova 🙂 diky.
lidem je uplne jedno kym leti. hlavne kdyz je to levne.
..obsah vašich článků nevnímam.. pane Travelo.. ale zkuste zapracovat aspoň na českém jazyce..
Mohl bych vidět nějaké to seriózní srovnání, kde Smartwings patří mezi nejhorší v Evropě, a ČSA jsou oblíbené, resp. lidi ještě vědí co to je?
Plus členství ve Sky teamu a s tím související code sharingy, mohli budovat síťového dopravce, mít v rámci OK 2 značky klidně, CSA a běžné linky a Smartwings proste koupacke chartery…takto prostě zahodili vše, co jim značka csa mohla přinést
Značku ČSA stále drží a mají ji namalovanou na některých letadlech.
Bylo mnohokrát vysvětleno v posledních dnech, zde:
https://zdopravy.cz/naposledy-ok-fanousci-vykoupili-posledni-let-csa-cena-presahuje-12-tisic-225067/?comments=1#comments
Bohuzel si to ponekud idealizujete.
Kod OK ve svete nikomu nic nerekne. Stejne tak CSA.
Pretože Smartwings majú oveľa nižší cost base a teda vždy existovala tendencia presúvať prevádzku pod nich. Značka bola len sekundárna.
No, konec teda “malinko” nedustojny. Mohli to udelat dustojnejsi…
Kdo, ti co to vykradli?
Kdysi chtěly zahraniční letecké společnosti značku OK odkoupit, kvůli zjevné výhodě v propagaci. A my se jí teď jen tak beze všeho vzdáme. Nechápu.
Tak ten IATA kód od Šimáněho kupte a udělejte s ním díru do světa.
Ta “znacka” je bezcenná.
Tak znovu: cestující IATA kódy nevnímají a v propagaci jsou bezcenné. O značku OK se minimálně posledních padesát let nikdo nezajímal a ČSA z toho taky nic moc udělat nedokázaly, takže zjevně to takové terno nebude.
Ještě jste přisátý na státní cecík u CENDIS?
Na státní cecík je bohužel nějak přisátá prakticky celá populace, přídavky na děti počínaje.
Ostuda našeho státu. I Husákův režim si značky OK vážil.
Husákův režim si vážil každého zdroje valut i každé možnosti jak vozit po světě svoje fízly…
Husakuv režim s tím hlavně dovolil létat jen rudým svinim a loajálním lokajum zlocinneho režimu. Slušný člověk se s tím na západ nedostal.
To jinak nic nemění na tom, že konec značkové ostudou, ale hájit Husáka a to, že si značky vážil, je absurdní.
Tvl..tohle se Vami libi?Jedna z nejstarsich spolecnosti dopadne takhle..Styde te se state a pane Smartwings..Je to hnus co tady predvadite.
A že je něco nejstarší znamená, že nemůže zkrachovat?
Pan Am byla mnohem věhlasnější aerolinka a kdepak jí je konec…
A jako symbolický projev patřičnosti ke skupině Smartwings má hodinu zpoždění.
plné nebe. boarding byl včas.
Zpozdeni uz vzniklo na letu z Prahy, kde krom jineho byla nejaka tech icka zavada. Na letu zpatky je pak prenesene zpozdeni a omezeni kapacity letiste v Parizi DOOK766/26OCT * OPERATIONAL FLIGHT INFO * OK 766 0 SA 26OCT24 CITY INFO HOUR (LOCAL) PRG LEFT THE GATE 1817 TOOK OFF 1827 PLANE IS LATE (IN HOURS MINUTES) 0020 AIRCRAFT ROTATION PLANE IS LATE (IN HOURS MINUTES) 0022 AIRCRAFT DEFECTS ESTIMATED TIME OF ARRIVAL 1951 CDG CDG AIRCRAFT LANDED 1953 ARRIVED 2004 *1A PLANNED FLIGHT INFO* OK 766 0 SA 26OCT24 APT ARR DY DEP DY CLASS/MEAL EQP GRND EFT TTL… Číst vice »
Můžu se zeptat, odkud tento výpis pochází a potažmo zdali je ten zdroj veřejně přístupný?
za 10 usd mesicne se k nemu dostane kazdy – expertflyer
.. trošku mi zaráží to spojení – expertflyer a vy…. ale doba je holt taková..
40 minut.