Naposledy OK. Fanoušci už téměř vykoupili závěrečný let ČSA, cena letenky přesahuje 12 000 korun
Letadlo Airbus společnosti ČSA. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Od neděle 27. října budou letový provoz ČSA zajišťovat Smartwings.
ČSA klinicky zemřely po začátku kovidu, dalších několik let byly v podstatě papírově udržovány na přístrojích Vikem a Šimáněm kvůli stamilionům z emisních povolenek. Nyní tento zdroj usychá, proto šlus. V dané podobě nedává žádný smysl neživotaschopnou firmu dál držet, nic negeneruje, nemá žádný majetek. Jak se říká, je to beyond repair.
Trh letecké dopravy v ČR je stále více přebírán velkými low-cost hráči, kteří dokončují vytěsnění malých firem. Za pár let podobný osud očekává i Smartwings, pokud se nepodaří je prodat někomu s hlubokými kapsami.
No nevím s tím osudem Smartwings, jelikož se pohybují na jiném trhu, trhu charterů. Smartwings by ohrozilo až kdyby trh začal obsazovat jiný takový dopravce jak Condor, Buzz nebo tak něco. Zatím se jim to moc nedaří. Linky ano, tam LC asi obsadí většinu trhu.
Uvidíme. Ani to nemusí být tak velká jména. První trhlinou je částečný odchod CK Blue Style od Smartwings oznámený tento měsíc. Místo nich Turci (Mavi Gök Airlines) a ukrajinské Skyline Express. Tedy absolutní noname.
Je to smutne, ale znacka CSA je mozna slava socialismu a jeste mozna 90.let. Jinak uz nebylo co obdivovat. Dnes CSA nikdo za hranicemi ani nezna, nostalgie minulosti…
CSA byly jedny z nejstarsich aerolinii na svete, fungovali nepretrzite 101 let… mluvit o slave socialismu je dost pres caru…
Pro spoustu lidí je doba, kdy v kokpitu pracovalo aspoň 5 mužů a v salonu se roznášely knedlíky a plzeňský pivo, jakousi zlatou érou ČSA.
Každý s alespoň ZŠ ví, že stavět to na QS je nesmysl, protože ikdyž ČSA má už mizernou hodnotu značky, pořád je o parník na tom lépe, než anglicismus SmartWings (v překladu Na jeden motor).
Není za tím ještě tlak s vytěsněním Číňanů, kdy to prostě nemohli převést vše na ČSA?
Mluvit o zakladnim vzdelani stylem druhe tridy na duvere moc neprida😉
Smartwings v cestine neznamena na jeden motor
Sláva Luftjardovi a tehdejší vládě, jak pohřbili jednu z nejstarších aerolinií na světě. Smutný konec našich ČSA 😔
No, jak se kdo rozhodl, je jeho věc. Já bych ovšem takovýto smutný konec kdysi věhlasné a světoznámé společnosti s vysokým kreditem, která jako dopravce potupně mizí z mapy aviatického světa, jistě za takovýchto podmínek určitě „neslavil“…
Mě vždycky fascinuje ta aura světoznámosti a vysokého kreditu. Přitom je to jen u nás, za socíku s mýrným přesahem do východního bloku. A samozřejmě české urban legends o nejlepším jídle (rozumněj českém jídle, žádné cizácké věci). 🙂
Světoznámý byl třeba PanAm. 🙂
šmarja, „mírným“, omluva
Vysoky kredit meli i pred socialismem, mj. letali tehdy i letadli ceskych vyrobcu… Avia, Aero,… Naopak, pak prisla valka, pak socialismus, kde CSA se nemohli nijak rozvijet, ale kredit si udrzeli i diky soudruhum, argumentovat tim, ze ve svete nic neznamenaly jen diky studene valce, no ano, ale neni to fer – LOT take nic neznamenal, a je nekde jinde… Po revoluci meli slabsi obdobi, ale dostali se z nej, po nastupu Tvrdika, ktery je neskutecne zadluzil se z toho uz nevzpamatovali,… Ostatne, to co rikate plati pro kazdou firmu v CR, CKD, Skoda, Avia,… ani to pivo za sociku… Číst vice »
O dalsi nesmysl mene. Super!!
Každej, kdo je ochotnej zaplatit 12k za dvouhodinový hladolet…si zaslouží aby mu někdo naúčtoval 12k za dvouhodinový hladolet.
Tohle běžný cestující nepochopí, to je záležitost pro fanoušky ČSA.
Ale fanoušci Smartwings nemusí litovat, ti prodávají lety po Evropě běžně za 8k.
v zivote jsem uz zaplatil 7000 za 15 minutovy hladolet. kam me zaradite?
Jako vseveda vsech diskusi.
Piloti Airbusů dostali výpovědi nebo je přeškolí na Boeingy?
Však Airbusy zůstávají a možná i přibydou další?
To letadlo bude lítat normálně dál, jen to budou lety SmartWings s kódem QS.
Zustane registrace OK? Tu nam kazdy zavidel, treba v budoucnu ji bude mozne pouzit?
Registrace letadel nijak nesouvisi s tim, jaka aerolinka ma ktery iata kod.
to, ze u nas jsou prefix registraxnich znacek a kod jedne aerolinky stejne, je jen nesouvisejici nahoda.
a jinak ne, to, ze nam ok nekdo zavidel, je jen takova urban legend.
Nevím proč tolik mínusů. OK platí pro všechna letadla registrovaná v ČR, vč. Smartwings
https://www.planespotters.net/airline/Smartwings
Žádná urban story- spousta US leteckých společností OK chtěla koupit. Že vy jste zaměstnanec traged servisu že je tady kolikrát obhajujete
V nějakých pradávných dobách o tom možná někdo uvažoval, ale garantuji vám, že posledních 50 let je to všem – a nadevše cestujícím – naprosto ukradené.
Když na to přijde, nejúspěšnější evropskou aerolinkou je Ryanair s kódem FR (teprve dceřinky jsou RK, RR a LW) a každému je to srdečně jedno.
neverte vsemu, co vykladal pan cech v “cechovinach” 🙂
To sú legendy ,ktoré nikdo nikdy nedokàzal a ano dnes je to každému jedno.
Jsou to jen povídačky. Žádný důkaz pro to není.
Pozor, bavime se o dvou rozdilnych vecech, pod jakym kodem aerolinka leta je skutecne uplne kazdemu jedno,… to nikoho vubec nezajima…
Ta druha je to, ze CSA meli na trupu a na ocasu pismena OK, to je ale neco jineho, protoze diky registraci jste to na trup letadla mohl dat a nikdo jiny ne…
Proto se ptam, zda zustane, nebot to ma velky marketingovy potencial,…
Spekulace o tom, ze nekdo CSA zaplatil za to, ze to z letadel smazou se vyskytla s novou grafikou, nikdo to nikdy nedokazal a je to jen legenda…
pane boze, ty to vidis.
Uz tu zaznelo milionkrat – OK na trupu nijak s CSA nesouvisi, a neni to nic, co by bylo spojeno s CSA. OK ma na trupech kazde letadlo registrovane v ceske republice, a nic se n tom menit nebude.
nicmene, i marketingovy potencial OK na letadle je nulovy.
Na Jožina z Bažin, koho by to napadlo, platí jen a pouze OK-AGR!
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_pr%C3%A1%C5%A1kov%C3%A1n%C3%AD#/media/Soubor:Cmelak009.jpg
Ne, nezáviděl, to je jen taková naše pohádka kterou si tu vypravíme.
Je to strašně smutné, nechápu, proč kód OK nepřevezmou Smartwings. Je to symbol českého letectví. Nějaké QS nic neznamená a nikoho nezajímá, v jiných zemích mají Smartwings navíc úplně jiné kódy.
Předpokládám, že Smartwings na kód QS drží provozní licence v mnoha částech světa včetně Ameriky, ČSA s OK ne. Takže si myslím, že si nechali ten kód, který pro ně má větší hodnotu bez ohledu na pocity nostalgiků. Za hranicemi ČR ani kód OK nic neznamená, má to rize českou nostalgickou hodnotu.
„Rize“? Tak teď jste část těch českých hodnot opravdu brutálně naboural…
Nevím co to má společnéhos hodnotami. Holt jsem si to po sobě před odesláním nepřečetl a musíte strpět hrubku, protože editovat to nejde.
Jelikož máte zelenou barvu, tak editovat jde. Zkopírujete si to, vložíte do nového příspěvku, opravíte a odešlete. Původní chybný příspěvek následně smažete.
OK jsou jen dve pismenka, ktere jsou symbolem pro par nostalgiku v CR.
OuKej…
Tak to jste úplně vedle, časem se uvidí kdo to získal a využije pro svůj business.
jasne 😀
jak by jste si vyuziti “cisla letu” pro vas business predstavoval?
Nikdo se nebaví o čísle letu, ale o písmenech OK, které hlavně v angličtině mají dost důležitý vyznam
Ale to OK je soucast cisla letu 🙂 prozradte mi, jak byste si predstavoval vyuziti v businessu, ze mate cislo leti OK200 nebo BT200 ?
nepletete si doufam OK v cisle letu a OK, ktere je soucasti registracni znacky letadla (a ktere zistava a nemeni se)?
.. je mi Vás lito.. ale spíš už jste tady všem pro smích…. pane Travelo
Je to magor
Řekl bych, že význam těchto dvou písmenek podceňujete. Za mě jsou lety OK podobná kuriozita jako na jistých aerolinkách, které stále značí svoje lety kódy JU nebo SU. 🙂
A nepletete si OK imatrikulaci státu a OK kód ČSA? To jsou dvě rozdílné věci a tu první nikdo nikomu nebere, tu druhou už zase běžný člověk tolik nevnímá.
To by mě zajímalo kolik lidí bude po OK v čísle letu truchlit, já jako občasný cestující už jsem na to tak nějak dávno zapomněl (vím že OK lety doteď byly, ale už jen hrozně málo) a na letadlech Smartwings bude OK nadále.
By byla sranda, kdyby tam na posledni chvili dali SW 737 MAX… :D:D:D
Sance je vysoka, ze se ten jejich starej krap nakonec pose**
15 let starej airbus .. kráp… vy budete exšpert.
Vid to sem a poleto ta tvoje slavna SmartWing
Kdo bude majitelem značky OK??
Nejaci ameci
Ještě není k mání a už máte jasno, hmmm.
Vrátí se do registru volných v IATA a někdo ji časem získá. Nějaké extra davy zájemců bych nečekal.
Děkujeme a panu Luftjárovi posíláme klíčenku.
Nemystifikujte.
Pánové, kteří poslali ČSA do kopru, se jmenují Jiří Šimáně a Roman Vik.
Já bych řekl, že jich bylo ještě daleko víc, všichni ti politiky dosazovaní ředitelé a myslím, že bylo úplně jedno, jestli je tam poslala pravicová, nebo levicová vláda.
Daleko největší sekyru tam zaťal právě Luftjarda, který z ČSA udělal dojnou krávu.
Kousek z wiki: „ČSSD hledala pro Tvrdíka nové uplatnění. … odvolali dosavadního šéfa Miroslava Kůlu a Tvrdíka bez řádného výběrového řízení jmenovali na jeho místo.“
To bylo za Paroubka.
Tak obe strany maji na likvidaci CSA svuj lvi podil, Luftjarda muze za to, ze se ze svetove aerolinky stal zadluzeny aeroklub s par letadly, no a kdyz se CSA zase zacalo po roce 2015 pomalu darit tak to ti dva vyse zmineni panove koupili a kompletne do***ali.
Tak ono CSA se zas tak moc nedarilo – hospodarsky vysledek vicemene na nule – to neni znak fungujici spolecnosti. Majoritni podil byl do roku 2018 statu, ten se toho chtel zbavit, nikdo to nechtel … , dva roky to fungovalo a pak prisel covid, a ten tomu zasadil posledni ranu, kdyz stat nechtel dat CSA ani korunu. co jste cekal? ze se stane zazrak? Ostatne, stalo by docela za podivat se do komentaru pod clanky z roku 2020, kdyz se kratce o nejake podpore pro CSA ze strany statu mluvilo – klidne se vsadim, ze ti, co tehdy byli… Číst vice »
Hlavně ta černá nula byla dosažena díky rozprodeji majetku aerolinky, takže firma byla fakticky stále ve velké ztrátě.
to zas imho ne … rozprodeje se dely o par let driv, ne?
v roce 2016- uz moc co rozprodavat nebylo, ne?
Máte pravdu
Hospodarsky vysledky od r. 2015 do te doby nez se dostali pod SW byly stablnich 200-300 mil. cisteho zisku rocne.. to sice neni zadne zlate vejce, ale relativne stabilni a zdrava firma s plany na expanzi. K tomu zajete slozeni linek, vcetne tech se zarucenym ziskem typu bwe, osr, bts, ksc.. Pod SW se z CSA zacaly prevadet zdroje, a to jak financni, tak personalni, rusit ziskove linky protoze je pak nemel kdo litat, takze long story short, do covidu sla firma v mnohem horsi kondici, nez kdyby v koncernu se SW nebyla. Ze se pak stat uplne nepohrne do… Číst vice »
200 milionu zisku je na leteckou spolecnost … zisk na urovni cerne nuly. to mi nevysvetlite.
linky do osr, btc, ksc jako “se zarucenym ziskem”?
asi umru – tohle je tak absurdni nesmysl, ze dal jsem to ani necetl…
Vsak si 220-260 mil. cistyho zisku klidne rikejte cerna nula, ja vam to neberu, ale firma ktera tohle udela stabilne kazdej rok rozhodne neskomira.
Linky typu osr ktere litate na pobidky nebo linky typu bwe ktere litate na poptavku jsou docela jistota i s tim mnozstvim cestujicich, co tam lita.
Ale co si budem, urcite vas nenutim cist dlouhe absurdni prispevky, klidne si dal opakujte tu pohadku o tom, jaka to byla strasna nahoda, vlastne az smula, ze se i pres vsechno to usilovny zachranovani ze strany SW Csa nakonec zachranit nepodarilo
Pod SW se dostali na konci roku 2018 (rok před covidem).
Jestli ty zmíněné linky bwe, osr, bts, ksc byly výnosné, tak to jsem pana orleánská. Výnosné možná byly linky do ruska a velkých měst v Evropě.
Kdyby to byl ziskový hit tak to dnes brousí Ryanair.
Majoritnim akcionarem se SW stali koncem unora 2018, jsou to do covidu spis 2 roky, letecky provoz se kvuli covidu sesypal tusim na jare 2020..
Jo, rusko bylo super.. ale tyhle linky delaly jistej profit, byt v porovnani treba s tim ruskem znatelne mensi.. proc jsem to zminoval je, ze nebyl ze strany csa jedinej duvod to rusit, krome toho, ze piloty z ATR si stahl SW na boeingy a nebylo to pak jak ulitat.. mimochodem tyhle konkretni destinace jsou byznys pro regionalku, ne pro ryr
Za Grosse.
nikoli. do kopru ji poslal tvrdik a nasledovnici.
kdyby csa nekoupil pred lety vik a simane, tak tady nad koncem csa placeme v roce 2018 ci 2019x
Pánové Vik a Šimáně nic nezachraňovali, ti dva jeli proti ČSA od 1. dne podnikání založením Travelu
Travel Service pro CSA v dobe zalozeni v podstate konkurenci vubec nepredatavoval.
CSA mely svuj rybnicek na pravidelnych linkach. Travel Servis se venoval charterum.
Az mnohem pozdeji si zacali lezt do zeli, kdyz Travel Servis pod brandem Smartwings zacal s pravidelkami, a CSA se naopak pokousela prosadit na tehu charteru se znackou … ty jo… CSA holidays?
A nebyla tam taky jen tak náhodou nedovolená podpora ze strany státu, následovala žaloba jisté firmy. Která byla byla záhadně stažena a následoval odchod charterových letů a tím příjem ve prospěch žalobce?
tak pokud tam byla nelegitimni podpora ze strany statu, tak jste si odpovedel sam… co je na tom zahadneho?
zjevne zaloba ze strany TVS trefila do cerveneho a tak to radeji zabalili.
co je na tom zahadneho? to neni problém tvs, to je problém statu.
A nebo dnes nejspíš promlčený kalkul. Se státním se stále šmelí
… a zapomel bych … vyrazne se na tom podepsal cesky stat, ktery za covidu odmitl csa podporit (na rozdil od vetsiny ostatnich zemi v evrope, kde ulevy leteckemu provozu byly docela velke).
Měl by jste se dovzdělat.. Vámi jmenovaní pánové pouze ČSA prodloužili život o několik let. Bez nich by už dávno ČSA následovalo Malév, Alitalii, Swissair,….
jj, ale zadarmo to nedělali, nebojte že by to byla charita…
Byznys není charita.
Luftjára nahrával první podání…
Luftjarda ale nemůže za to, že jsme byli v osmdesátých letech odkázáni na špičková sovětská dopravní letadla, což byl patrně začátek dlouhodobého pomalého zániku ČSA. Pravda pozdější bezhlavý nákup nových moderních letadel ten pád značně urychlil.
to, ze jsme za sociku meli iljusiny a tucka, zcela urcite za koncem csa neni.
Od letního letového řádu navyšují Smartwings/ČSA lety do Madridu na každý dne.
To je o jeden pár víc než Ryanair a polovina toho, co létá Iberia.
RYR bude ale do Madridu od LLŘ 2025 létat jen 4 týdně a ještě k tomu na rozdíl od QS v každý den odlišný čas.
Tyjo, zajímavý. Když jsem koukal tři týdny zpátky, tak economy už nebyla dostupná a jednosměrná business byla za 24 tisíc (byl jsem odhodlaný si připlatit, ale limit jsem si dal 15k za zpátečku). Tak doufám, že přišla nějaká storna a ne že Smartwings s fanoušky vyběhne a pošle B739 🙂
I na ten by se ale dalo nalepit trsátko a fanoušci by si přišli na své. 🙂
To bude sranda, až na check-inu oznámí „Z provozních důvodů byl změněn typ letadla“ a poletí 737 od QS 😀
6000 korun za písmenko, proti gustu žádný dišputát…
Představte si, že já letenku třeba kupoval za 2700 Kč v srpnu a naplánoval jsem si k tomu výlet. Také mně to rozpočítáte na písmenka?
V Kauflandu se tomu říká akce 🙂 Máte dost místa na nohy?
Možná se budete divit, ale za 2700 dostane pan Petrovský stejné sedadlo se stejným prostorem jako ten, co za něj zaplatí 12000 🙂
Hlavně by občerstvení bylo:-)
Nebojte, je objednáno.
Říká se tomu letecký tarif, kde cena stoupá podle poptávky.
Děkuji, znám to. Několikrát ročně se takto snažíme přechytračit RYR i Wizz…
Plánujete report (článek)? Předem děkuji 🙂
Raději ne:-)
Na počest a památku ČSA se po posledním přistání na palubě letadla ozve hláška z filmu Ropáci: “A jsou v prdelí…”.