SBB objednalo dalších 7 rychlovlaků Giruno pro expanzi do Německa

Vysokorychlostní jednotka Stadler Ginuno na trati u Zugersee. Foto: SBBVysokorychlostní jednotka Stadler Ginuno na trati u Zugersee. Foto: SBB

Počet vysokorychlostních jednotek Giruno se u SBB zvýší na 36.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Koukám jak autor kopíruje články z jiných zdrojů, vč.obrázků – tentokrát z Railway news – a ani se nedokáže na zdroj. Ač sám uvedené vyžaduje 😀 Každopádně proti převzaté informací nic nemám a je to informace zajímavá.

Beny

Pokud jezdí že Švajcu do Hamburku občas tyto vozy, bude to asi velké zlepšení.
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CH/SBB_Bpm.php

David Šádek

Jedny z nejpohodlnejsich sedacek u SBB, Giruno a sedacky v nem se v porovnani s temito vozy muze jit zahrabat 🙂

David

Ano, SBB jsou již o generaci dál než ČD, které teď objednávají to, co bude SBB zanedlouho vyřazovat, tedy vysokopodlažní vagóny s těžkou lokomotivou. A vlastně ani to ne, protože SBB mají i u těch vozů s lokomotivou ještě řídící vůz, který ČD nejsou schopni koupit ani kvůli úvraťovým linkám jako je třeba R15.
A pokud snad nakonec přecijen postavíme nějakou tu VRT, tak se nám tam budou prohánět Vectrony a Taurusy s vagóny rychlostí 230km/h a pálit při tom o 1.5x víc elektřiny než potenciální nízkopodlažní jednotky pro dálkovou dopravu.

Martin

Promiňte mi to Davide, ale musím to napsat. O generaci dál mne hodně, hodně rozesmálo 🙂 Hezký den.

Jiří Kocurek

Když se to udělá blbě, tak to bude blbé. Řekl bych, že na nákup VR jednotek bude čas zhruba v době vydání stavebního povolení až zahájení stavby. Že nejsou VR vlaky v provozu teď, to ničemu nepřekáží.

Aaabbb

VR vlaky jsou jedna věc, ale to, že se u nás až v dálkové dopravě až na výjimky nepoužívají řídící vozy, je škoda. Ve spoustě případů by to eliminovalo zpoždění obratových vlaků, ušetřilo lidskou sílu (posunovače) a uvolnilo kapacitu nádraží (typicky odjíždění v Praze hl.n.)

Tomáš Záruba

Počkal bych na výsledky VŘ ohledně R9…

Dušan

Tam lze čekat poměrně širokou plejádu možných navržených řešení – se zaměření ve finále stejně nesjpíš zejména na low cost, protože zadavatel jaksi nedokázal přesně specifikovat, co vlastně chce s výjimkou té 200-ky jejíž využitelnost je sama o sobě problematická. Zatím nejvíc se tomu zadání aktuálně i ve vazbě na cenu přibližuje netlakotěsný Flirt na V = 200 km/h.

Jiří Kocurek

Tak zhůvěřilosti typu 3x Bdmtee a loko mizí ve prospěch jednotek.

jan v

Naopak. Nakupovat na trasy, které ČD momentálně do německa jezdí něco jiného než Railjety nemá příliš smysl. Rovněž nemá smysl soutěžit VRT jednotky, když se zatím ani nekoplo do země.

Erik85

Jak už zaznělo, kupovat jednotky pro VRT v době, kdy se ještě ani nekoplo je trochu nesmysl. Jinak proč by to mělo mít 1,5x větší spotřebu?

Giruno:

– 840 milionů Kč za soupravu
– 408 míst
– 380 tun
-250 km/h

Šestivozový ComfortJet (kapacitou odpovídá tomu Girunu)

– 545 milionů za soupravu (6 vozů po 70 milionů Kč – ČD platily v průměru 69 /vůz + loko 125 milionů)
– cca 400 míst
– 372 tun
– 230 km/h

David

Bohužel nemám srovnání mezi Girunem a ComfortJetem, ale mám srovnání mezi Stadler KISS a RailJetem na trase mezi Linzem a Vídní a tam je ten rozdíl ve spotřebě něco okolo 1.6 násobku. Navíc rychlá těžká lokomotiva více opotřebovává koleje.

Mimochodem, to Giruno má 408 míst jen pro to, že 117 z nich je v 1. třídě a ještě obsahuje restauraci.
ComfortJet bde devítivozový, též s restauračním vozem) s kapacitou cca 573 míst a jen 99 v první třídě. Na stejnou kapacitu jako má Giruno budete tedy potřebovat cca sedmivozovou netrakční jednotku.