Dopravci Lidé Železnice Železniční průmysl

Šauer: Sergeje mi koupila manželka, rekonstrukce míří do finále

Zahájení opravy Sergeje Kladenské dopravní a strojní v Přerově. Foto: Kladenská dopravní a strojní
Zahájení opravy Sergeje Kladenské dopravní a strojní v Přerově. Foto: Kladenská dopravní a strojní
Aktuálně je lokomotiva stále v přerovských dílnách, začíná proces jejího postupného oživování a na zítřek  se chystá zkušební start motoru.

Kladenská dopravní a strojní (KDS)  finalizuje kompletní opravu lokomotivy přezdívané sergej a ráda by ji představila začátkem září na Czech Raildays v Ostravě, pokud se v náhradním termínu tradiční veletrh uskuteční.

Jde konkrétně o lokomotivu číslo 781.592. ČSD ji zařadily do provozu v roce 1979 a sloužila až do roku 2001, kdy dojezdila v chebském depu Českých drah. Poté putovala do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově, odkud ji koupila v roce 2019 Kladenská dopravní a strojní.

Sergej je moje srdcovka, toho mi koupila manželka,“ řekl spolumajitel Kladenské dopravní a strojní Radek Šauer. Při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz popsal začátky snahy dát lokomotivu do pořádku. „Zpočátku to byla obrovská výzva a říkali jsme si, jestli jsme neudělali chybu, že si kupujeme něco, co nikdy nebude jezdit. Zkusili jsme najít firmy v Lotyšsku, Litvě, Rusku na Ukrajině, v Polsku nebo Maďarsku… prostě tam, kde mají s lokomotivami zkušenosti. Až na polské firmy se nám v podstatě nikdo neozval, ale i tam šla postupně jednání do ztracena.

Nakonec Kladenská dopravní a strojní oslovila s žádostí o pomoc generálního ředitele CZ LOKO Josefa Gulyáse, který má zkušenosti s rekonstrukcemi lokomotiv pro východní Evropu včetně Pobaltí. Ten jim pomohl najít státní opravnu v Lotyšsku, která na opravu lokomotivy kývla. Partnerem pro opravu v Česku se stala ČMŽO Přerov především kvůli velkému vytížení kladenských dílen.

Je to generálka se vším všudy. Počínaje nápravami, které nám udělali v Polsku, přes hlavní opravu trakčních motorů až po spalovací motor, který nám kompletně postavili z nových dílů v Lotyšsku,“ doplnil Radek Šauer.

Zbývá oživení lokomotivy a lakování

Sergeje byly lokomotivy, které patřily k běžnému obrázku socialistického provozu těžkých nákladních vlaků na československých tratí a svou roli hráli ještě po revoluci v devadesátých letech. Z ukrajinského závodu v Luhansku bylo do bývalého Československa dodáno 601 těchto šestinápravových dieselových lokomotiv.

Aktuálně je lokomotiva stále v přerovských dílnách, začíná proces jejího postupného oživování a na zítřek se chystá zkušební start motoru. „Zhruba za 14 dní máme připravený přesun do Brna do depa Brno-Maloměřice, kde by mělo dojít k oživování celé lokomotivy a záběhu motoru na zátěžovém odporníku. Sergej je tak mimořádného výkonu, že dnes už není moc míst, kde byste ho mohli seřídit a kde je k dispozici výkonná zátěžová brzda,“ dodal Šauer.

Po záběhu a seřízení se lokomotiva přesune zpět do Přerova k provedení finálního laku a pak na Kladno, kde se budou revitalizovat stanoviště strojvedoucího, dosadí se radiostanice GSM-R a další drobnosti. Jaký bude mít lokomotiva design, zatím nechtěl její majitel prozradit.

Celý rozhovor se zakladateli Kladenské dopravní a strojní Romanou a Radkem Šauerovými vám přineseme formou podcastu v pátek 4. června v čase oběda.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martingluom

Hezkej🤗🤗🤗🤗🤗.

Pavel Nerad

Toto obdivuji, na sergejích jsem dělal v ŽOS Nymburk a byla to parádní práce. Celou noc potom Hucek na brzdě. Sergej měl jednu a obrovskou výhodu a to byla jeho nízká kritická rychlost pod kterou se snad nikdy nedostal a to bylo 5km/h a to utáhnul snad všechno…Tam kde zastupovali 2 stroje 753 a vzadu na postrku 735, tak to zastal Sergej..ale měl zase nevýhodu, pokud vychladnul, tak snad teklo i zábradlí…a přesto jsem fanda tohoto stroje….nevíte někdo, kde by byli k vidění tyto stroje??? Skončil jsem na dráze pracovat v roce 2005 depo Česká Lípa…

Jan Houdek

Jezdil jsem na nich pět let, tři roky jako strojvedoucí….

libcha

Kolik tedy nakonec bude prosím v Česku a na Slovensku dohromady provozních Sergejů?

Milda

Bez tohoto jsou teď 3

Klondajk

cca 1985, Beroun, nechal jsem ujet panťák do Prahy (vždyť to jezdí každou chvíli…) a poslouchal. Stáli tam tři, pod sebou nasáklý filc na olej, a jen duněli. Ten zvuk a ty vibrace, heavy metalový spodek jak když to vyšije.

medical_examiner

Mění se ten filc aspoň někdy?

Ruda

Václave, proč ty nejsi moje žena.

pepa

motor je 2takt z jeto motor z anglické ponorky. licence prodaná v roce 56 do sssr.

gogo

ten motor na to jak je velký není zas takový zázrak. Má výkon 1450 kW, kdežto skoro každá elektrická lokomotiva má běžně 2500 kW. Víc jak sergej měl i parní štokr z padesátých let

Arthur

To je takový milný evergreen, že je to licenční motor z ponorky. Je to sovětský motor, první po řadě lokomotiv poháněných kopiemi Fairbanks Morse 38 8-1/8, což skutečně byl mimo jiné dvoutaktní ponorkový motor s protiběžnými písty, ale americký. Jenže se jim nevešli do rámu na 1435mm, takže pro splnění poptávky ze strany MÁV vznikl pro M62 tento motor nový.

Greyfin

Je to nádherný blázen 🙂

Jaaaa

Z fotek je jasné, jak se NTM stará o svěřený majetek. Těm bych nesvěřil ani starej hrnec…

Jussi

Zrovna stav sergeje nelze házet na NTM – v Chomutově byl ustájen po převozu z Chebu, kde byl v tomto stavu tuším od roku 2002. Po celou dobu byl majetkem ČD s výhledem na prodej NTM, které ho nakonec nechtělo a byl prodán ve zbytném majetku Šauerům.

Pořád dopadl lépe než šestikolák, karkule a 230 ?050?, které byly na místě (v depozitu NTM v Chomutově) sešrotovány a ani nebyly nabídnuty k prodeji.

Jiří 3

Byly by dneska pro Sergeje výkony v nákladní dopravě?

Kubrt

Pár vlaků, kde dnes jezdí dvojče 742 nebo 753.7 a kde dříve (nebo na podobných výkonech) byly sergeje, ještě jezdí: Pn Nymburk-Turnov, sklářský písek Turnov-Řetenice, kontejnery Plzeň-Nýřany, Pn Brno-Kyjov. Neumím posoudit, jestli by mělo kvůli pár kouskům smysl držet v provozu sergeje jako řadu, nebo nějakou jejich remotorizaci/reinkarnaci, či zda to je lépe (rychleji, levněji) odveze 78x nebo 742/753.

Petr Šimral

Na neelektrifikovaných tratích ne s jedinou výjimkou. Tou je Tajga Trommel (nikoliv Sergej) vybavený pro jízdu hlavně v Německu a jednalo by se o trať Plzeň – Schwandorf – Regensburg/Nürnberg. Nicméně, totéž co Sergej odveze bez problémů ER20 (řada 761) a s nižší spotřebou.

KoJaK

Ta 761 je ale dost ošklivý kousek 🙁
Kam se dnešní designéři hrabou na úžasný old school design … 🙁

medical_examiner

Na vzhled lokomotiva nejezdí. U té je důležitější, aby z ní strojvedoucí viděl na nárazníky. A aby měl všechna tlačítka a kontrolky přehledně uspořádané.

Třicátáprvní Béé

Proboha a proč?

Tom

A děláte vy vůbec něco třeba jen tak? Pro zábavu a potěšení? Jestli ne, tak je mi vás líto a holt takové veci nikdy nepochopíte.

Jiří Kocurek

Byly by dneska výkony pro Ikarus 280 v MHD? Spotřeba, emise, hluk.

medical_examiner

V MHD pochybuji. Jedině v rámci nějaké extra „retro“ linky…

Jura

Mám to stejně, manželka přišla s tím že jejich firma začíná prodávat modely a jestli njaký nechci ať mám nějakou normální zálibu, tak jsem napůl ze srandy řekl jasně tak mi sežeň Sergeje, druhý den byl doma v H0.

Medvěd75

Nebyl by tam ještě jeden v digitalu i se zvukem, ale v TT? 🙂 🙂 🙂

Jura

Manželka tam už bohužel nepracuje a myslím že dnes dost lituje že mne na tohle ne zrovna levné hobby uvrtala. Mimochodem dnes bych asi taky zvolil TT.

medical_examiner

O Trainzu jste někdy slyšel?
Já v něm mám 6 sergejů. 2 ČSD a 4 maďarské…😁

no name

Nebylo těch sergejů náhodou 599?!

Místní

Sergeju bylo do Československa dodáno 601.

Kubrt

599 ČSD + 2 vlečky (elektrárna Vojany a VSŽ Košice).

Jiří Šrámek

Kdyby mi žena přitáhla domů Sergeje, tak potáhnou oba.

Jan Sova

napřed by bylo dobré z nich potáhnout nějakou naftu a pak to pustit….

Perr

To budou mit sousedi radost až si toho Sergeje doma na zahrádce nastartuje. Budou jim pěkně rezonovat okna a tělní dutiny.

Miroslav Zikmund

Ale bez tlumiče ….

Jan Sova

NASA bude muset tlumit poplachy v řídícím centru, že se jim samovznítil raketoplán na plošině….

Roman

Zdravim! Klobouk dolů! Začinal sem na nich jako,,elév-kandidát-mechanik firy.Popálený prsty od vstřiků čerpadel a naftovej odér ,krásná doba.Bylo mi 21cet.Pak 10 let ,,Čmelák“!😁Držim pěsti

Vojtíšek

Mně žena koupila brejlovce ……..

Vojtíšek

Trochu menšího.

Petr

Ještě že ne krokodýla 😀

medical_examiner

Tak jí kupte jaguára. On po ní skočí…

Vojtíšek

To by už nezbylo na žraloka 😀

Vojtíšek

A vůbec, mám svoji ženu rád, když si koupím Pomeranč, tak jí nabídnu Banán 🙂

Karensky

Nevadilo by mít svou T419 jen nějak nevím kde bych si s ní zajezdil😂