Sarajevo objednalo další tramvaje od Stadleru, jejich vývoj probíhal v Praze
Tramvaje od Stadleru nahradí v Sarajevu české tramvaje.
Společnost Stadler Rail dodá do Sarajeva dalších deset tramvají Tango NF3. Vláda sarajevského kantonu se rozhodla pro využití opce ke stávající objednávce na patnáct tramvají.
O kontraktu podepsaném na sklonku loňského roku informovala vláda na svých stránkách. K podpisu smlouvy došlo na palubě první nové tramvaje, která do Sarajeva již dorazila. První tramvaj z opce má být dodána do 19 měsíců, celá zakázka má být dokončena v roce 2026.
Sarajevo bude nákup financovat z úvěrů od Evropské investiční banky a Evropské banky pro obnovu a rozvoj. „Po 40 letech dorazila do Sarajeva nová tramvaj. Po podpisu smlouvy na pořízení dalších tramvají a vybavení jsem si jist, že v dalších letech budeme mít nejlepší veřejnou dopravu v regionu,“ řekl ministr dopravy Adnan Šteta. Tramvaje z opce budou mít stejné parametry jako z první objednávky. Hodnota podepsané smlouvy na nové tramvaje je 29,7 milionu eur.
Vyvinuty v Česku, vyrobeny v Polsku. V Sarajevu vyjedou nové tramvaje od Stadleru
Sestra ostravských tramvají
Tramvaje Tango NF3 měly premiéru loni v září na veletrhu Trako v Gdaňsku. Mladší „sestra“ ostravských tramvají Tango NF2 má výraznou českou stopu: její vývoj měl, stejně jako u ostravských vozů, na starosti Stadler Praha.
„Tramvaj vychází z modelu pro Ostravu, design je podobný. Ale jinak je to z velké části úplně jiná tramvaj,“ říká Jakub Barla, který vedl tým konstruktérů pro nové vozidlo. Například v oblasti podvozků je polovina sedaček přístupná bez jakéhokoliv schůdku, přepracovaný je systém topení a větrání nebo je větší kabina řidiče.
Oproti ostravské tramvaji Tango NF2 je sarajevská tramvaj o šest metrů delší, měří 31 metrů. Tramvaje jsou naopak užší, na šířku mají 2,4 metru, v Ostravě mají o 10 centimetrů více. Kapacita tramvaje je celkem 79 míst k sezení. Stadler se při konstrukci tramvaje musel vypořádat například s pevně daným požadavkem na hmotnost zatížení každé nápravy.
Nové tramvaje postupně nahradí v Sarajevu starší tramvaje včetně českých K2, které stále jezdí.
Montáž začala v polském závodě Stadler Siedlce loni na jaře, skříně se svařovaly ve městě Środa Wielkopolska od konce loňského roku. Součástí zakázky je i tříletá kompletní údržba a servis tramvají, Stadler si v Sarajevu buduje své zázemí.