Vyvinuty v Česku, vyrobeny v Polsku. V Sarajevu vyjedou nové tramvaje od Stadleru

Tramvaj Stadler Tango NF2 pro Sarajevo. Foto: Stadler RailTramvaj Stadler Tango NF2 pro Sarajevo. Foto: Stadler Rail

První tramvaj dorazí do Sarajeva do konce roku.

Společnost Stadler Rail na veletrhu Trako v Gdaňsku představila novou tramvaj Tango NF3, která bude jezdit v Sarajevu. Mladší „sestra“ ostravských tramvají Tango NF2 má výraznou českou stopu: její vývoj měl, stejně jako u ostravských vozů, na starosti Stadler Praha.

„Tramvaj vychází z modelu pro Ostravu, design je podobný. Ale jinak je to z velké části úplně jiná tramvaj,“ říká Jakub Barla, který vedl tým konstruktérů pro nové vozidlo. Například v oblasti podvozků je polovina sedaček přístupná bez jakéhokoliv schůdku, přepracovaný je systém topení a větrání nebo je větší kabina řidiče.

Oproti ostravské tramvaji Tango NF2 je sarajevská tramvaj o šest metrů delší, měří 31 metrů. Tramvaje jsou naopak užší, na šířku mají 2,4 metru, v Ostravě mají o 10 centimetrů více. Kapacita tramvaje je celkem 79 míst k sezení. Stadler se při konstrukci tramvaje musel vypořádat například s pevně daným požadavkem na hmotnost zatížení každé nápravy.

Tramvaj Stadler Tango NF3 pro Sarajevo. Foto: Stadler RailTramvaj Stadler Tango NF3 pro Sarajevo. Foto: Stadler RailTramvaj Stadler Tango NF3 pro Sarajevo. Foto: Stadler RailTramvaj Stadler Tango NF3 pro Sarajevo. Foto: Stadler RailTramvaj Stadler Tango NF3 pro Sarajevo. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTramvaj Stadler Tango NF3 pro Sarajevo. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Nové tramvaje postupně nahradí v Sarajevu starší tramvaje včetně českých K2, které stále jezdí. Vývoj nové tramvaje začal v září 2021. Klient měl možnost si celý model tramvaje ještě před zahájením výroby prohlédnout ve virtuální realitě. „Je to dobrý způsob, jak ukázat tramvaj bez výroby modelu a vychytat případné požadavky klienta ještě před výrobou. Ve virtuální realitě jsme s klientem odsouhlasili uspořádání interiéru nebo vnější design.“ dodal Barla.

Montáž začala v polském závodě Stadler Siedlce letos na jaře, skříně se svařovaly ve městě Środa Wielkopolska od konce loňského roku.

Oproti modelu Tango NF2 pro Ostravu nejsou rozdíly jen v rozměrech tramvaje. Stadler u nové tramvaje používá již svoji vlastní elektrovýzbroj. Další rozdíly jsou relativně detaily: všechna okna nejsou otevírací, jiné jsou sedačky či stropová světla. Ta dodala slovenská firma SEC Nitra. Na výrobě se podílela i řada českých firem: zobrazovače informačního systému jsou informační systém je od společnosti BUSE, řadič, střešní kontejnery a spřáhla baterie od Alfa Union. Z Česka je i mazání okolků nebo pískovače od společnosti Tribotec.

Tramvaj si objednalo sarajevské ministerstvo dopravy. Stadler dodá do Sarajeva patnáct tramvají, na dalších deset je opce. Součástí zakázky je i tříletá kompletní údržba a servis tramvají, Stadler si v Sarajevu buduje své zázemí. První vozidlo dorazí do Sarajeva koncem tohoto roku, komerční provoz tramvají má začít příští rok.

Tagy Sarajevo Stadler Rail Stadler Tango NF2
15 komentářů