Autobusy

SAD Žilina ruší po 50 letech spojení s Brnem, jezdí málo lidí

Autobus Iveco Magelys společnosti SAD Žilina. Foto: SAD Žilina
Autobus Iveco Magelys společnosti SAD Žilina. Foto: SAD Žilina

Z jízdních řádů zmizí další autobusové spojení mezi Českem a Slovenskem. Společnost SAD Žilina zruší k 1. září provoz na lince Žilina – Brno.

Firma konec linky oznámila na svých webových stránkách.  Jako důvod oznámila nedostatečné vytížení autobusů.

Už delší dobu jsme sledovali pokles frekvence cestujících na této trase, ke zrušení jsme přistoupili z ekonomických důvodů. Mezinárodní autobusové linky jsou součástí komerční dopravy a podmínkou jejich provozu je rentabilita a ziskovost,“ řekl Petr Pobeha, generální ředitel SAD Žilina. Připomněl, že linku firma provozovala nepřetržitě 50 let.

Autobusové spojení mezi Českem a Slovenskem slábne, z velké části ho nahradily vlaky. Přímé spojení mezi Brnem a Žilinou i nadále zůstane, většinou půjde ale o linky jiných dopravců, které nezačínají v Brně ani Žilině. Už v červnu například RegioJet zkrátil spojení mezi Prahou a Košicemi v případě autobusů jen do Žiliny. 

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • ako občan Uherského Brodu mohu sledovat celkem časté změny dálkových linek na trase Brno – Trenčín. Pokud si člověk vyhledá nějaký vhodný spoj a využje ho, za dva měsíce si nemůže být jistý, že spoj ve stejné časové poloze pořád jezdí. Změny se dějí kdykoliv, nejen v řádných termínech. Přeborníkem v častých změnách jízdních řádů je Daily Bus. (dříve Karel Murdoch). Když LEO Express s Turancarem zavedl linku Banská Bystrica – Staré Město, jako přípoj k vlaku do Prahy, byla to velká sláva a psalo se o tom i na městských webových stránkách. Zato zrušení linky proběhlo v tichosti. Já jsem to zjistil až po půl roce, když jsem spoj nemohl najít v jízdních řádech. Linka jezdila 1 rok a 4 měsíce. Jiné spoje jezdí celkem stabilně i mnoho let. Hodně spojů, včetně linek RegioJetu se nějakým Uprděným Brodem nezabývá, jen ho objíždí po obchvatu. SAD Žilina, ano to je známý tradiční dopravce, který měl v Brodě zastávku. V posledních letech to osekával. Rušil např. víkendy. Kam zmizeli cestující je otázka. Na této trase je vlak nepřevzal. Po zrušení rychlíků Brno – Trečianská Tepla (kde mohl cestující přestoupit na Žilinu) vlakové spojení zaniklo. Je obecně známo, že Brno nemá se Slovenskem (kromě Bratislavy a jižního Slovenska po Štúrovo) kvalitní železniční spojení. Cestující spíše přešli k jiným dopravcům, např. k RegioJetu.

    Do Uherského Hradiště i Brna jezdím vlakem. Dálkové autobusy využívám pro sporadické cesty do Trenčína, jenže tato linka byla šita na míru slovenským cestujícím. Ráno do ČR, odpoledne zpět. Mně osobně tedy linka chybět nebude. Jen Uprděný Brod se stane o něco uprděnějším…

    • Připište si nového dopravce – Flixbus. Holt doprava je turbulentní a prudce se rozvíjející, asi pro aktivní cestující, časy neměnné jsou pryč.

      • O Flixbusu vím, jednou denně jezdí linku Trenčín – Praha a opačně. Ovšem platí zde totéž co pro SAD Žilina, spoj jede dopoledne z východu na západ a odpoledne/večer opačně. Takže pro mne je nevyužitelný.

    • uprdenost Brodu je Vas problem, ale my Brnaci mame jiny – smerem do Ziliny, Martina, Popradu od nas neni zadne rozumne vlakove spojeni, idealne bez prestupu…

      • Vystihl jste to celkem přesně, nicméně ty dva problémy vlastně úzce souvisí. Dříve existovala tzv. Vlárská dráha 340 Brno – Kyjov – Veselí nad Moravou – Kunovice – Uherský Brod – Bojkovice – Trenčianská Teplá. Koncová stanice je sice dědina, ale také významný přestupní uzel. Ve stanici Trenčianská Teplá bylo možno přestoupit na Žilinu, Poprad atd. Od pamětníků jsem slyšel, že údajně jezdily také přímé vlaky z Brna až do Košic. Ale nemám to ověřeno, je to spíše otázka pro železniční historiky. Z brněnského pohledu to nebyla špatná trasa. Jeden přestup do Luhačovic (v Újezdci), jeden Trenčianských Teplic (v Trenčianské Teplé) a do Piešťan rovněž jeden (v Trenčianské Teplé).

        Potupně došlo k demontáži této dálkové dopravy. Nejprve zavedením nesmyslných přestupů na hranici ve Vlárském průsmyku, později useknutím slovenského úseku ve stanici Horné Srnie, čímž přeshraniční doprava zanikla a s průjezdních stanic se stalo zaostalé pohraničí. Ještě byla trať 340 rozdělena na 340 Brno – Uherské Hradiště a 341 Staré Město – Vlárský průsmyk (později jen Bylnice). Infrastruktura byla zanedbávaná. Slovenská strana nemá o železniční dopravu přes Vlárský průsmyk zájem Stačí jí přechod Horní Lideč, ale to je směr na Olomouc a Prahu.

        Osobně si myslím, že by rychlíkové linky měly jezdit z Brna nejen do Trenčianské Teplé, ale minimálně do Žiliny (s možností přestupu na Poprad, Košice). Jenže jak to prosadit? Pokud by se mělo jednat o státem (v tomto případě dvěma státy) objednané vlaky musel by to být tlak občanů na vládu (ministerstvo dopravy) a nějaké to lobování těch vlivnějších. Tlačit by se muselo hlavně na slovenské orgány, protože tam je zakopaný pes.

        Další možností je komerční linka soukromého dopravce. Ale zatím se zdá, že o ni nikdo nemá zájem. Jistější kšeft je jezdit po koridorech.

        • Nic proti, ale zoberte si ze na trase Zilina – Brno skoncil komercne prevadzkovany autobus. Podla nich pre nedostatok cestujucich. A vy spekulujete, ze by namiesto toho autobusu na tej istej trati mal komercne jazdit vlak. Vlak predpokladam potrebuje nasobne viacej cestujucich aby sa uzivil oproti autobusu. Kde by sa ty cestujuci nabrali.

          Neviem cim jazdili, ale napr to ich IVECO na obrazku ma kapacitu tak 50 cestujucich a toto nedokazali naplnit. Napr. Arriva co jazdi Nitra – Praha ma kapacitu 135 cestujucich. Leo-sova elektricka ma kapacitu 230 cestujucich.

        • Jakou by tenhle vlak měl jízdní dobu proti jiným variantám byť s přestupem? Mně stačilo, když jsem se chtěl dostat z Brna do Slavičína… natož někam na Slovensko ještě.
          Jinak ano, doprava ve Zlínském kraji je dlouhodobě zanedbávaná, kraj kromě toho, aby jistý téměř monopolní autobusový dopravce nepřišel o kšefty, neřeší nic. Nějaké návaznosti, rychlé spoje, nic. Pořád se řeší nádraží ve Zlíně (opět kšeft pro Zemka kvůli pozemkům a budovám), ale k čemu mi bude těch 10 km Zlín – Otrokovice, když tam stejně budu prakticky pořád přestupovat. Místo vymýšlení kravin pro Zlín tam z té trati měli raději udělal „rychlotramvaj“ pro rychlou dostupnost Otrokovic a víc se soustředit na dopravu v kraji (a částečně třeba i na ten směr na Slovensko, minimálně by bylo určitě realizovatelné nějaké protažené spojení do Trenčína atd.

          • Samozřejmě by záleželo na tom, jak by byl sestaven jízdní řád. Tedy na počtu zastávek a čekacích dobách ve stanicích (kvůli křižování na jednokolejné trati). Obecně se dá říci, že vlak rychlíkového typu by mohl trasu Brno – Žilina zvládnout za 4 hodiny, což je plus mínus stejná doba jako u autobusů. Rychlíky jezdily před 30 lety trasu Brno – Uherský Brod pod 2 hodiny. Dnes to žádný vlak pod dvě hodiny neudělá proto, že je není rychlík, ale maximálně spěšný. Tak třeba Sp Litava jede 2 hodiny a 8 minut, protože zastavuje ve stanicích Havřice, Hradčovice Popovice, Vésky, v obou stanicích Kunovice, Ostrožská Nová Ves, Kyjov zastávka, Nesovice, Nemotice. Zde by takový vlak nezastavoval, v Kunovicích jen na jedné zastávce. Otazník se vznáší nad stanicemi Slavkov, Bučovice (města blízko Brna), Vracov, Bzenec a Uherský Ostroh. Zůstávají tedy důležité zastávky: Brno – Kyjov – Veselí nad Moravou – Kunovice (i kvůli Uherskému Hradišti) – Uherský Brod. Takže pod 2 hodiny by to bylo. Úsek Uherský Brod – Trenčianská Teplá dělá Arriva za něco přes 1 hodinu. Úsek Trenčianská Teplá – Žilina jezdí rychlíky za 1 hodinu. Takže celkem 4 hodiny. Jenže vlak může nabídnou lepší komfort než autobus, což vidíme na stále rostoucí oblibě železniční dopravy v ČR. Na Slovensku roste počet cestujících rovněž, ale tam k tomu přispěla akce vlaky zadarmo.

            Za současného stavu je spojení Brna a Slavičína velmi špatné. Přestup buď v Uherském Hradišti, nebo cesta přes Břeclav a přestup ve Starém Městě, případně i v Uherském Brodě. Běžný cestovní čas 3-4 hodiny. Ani přímé spěšné vlaky nejsou moc rychlé. Rychlík by to udělal asi tak za 2 hodiny a 15-30 minut.

      • A proč nejet expresním autobusem do Olomouce a tam přeskočit na vlak, RJ a Arriva stojí přímo u nádraží? Nejrychlejší řešení, rozhodně lepší než Brno – Olomouc vlakem nebo přecpaným rychlíkem někam do Hranic a přestupovat tam (a část vlaků tam ani směr SK nestaví). Jeden čas jsem tak jezdil i Brno – Ostrava a bylo to rychlejší a násobně pohodlnější (byť s přestupem) než přímé rychlíky. Dokud nebude modernizovaná trať na Přerov, nezmění se v tomto pravděpodobně nic. O jiných tratích ani nemluvě, násobně delší cesta. Cenově to taky nevycházelo úplně zle

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora