Autobusy

SAD Žilina ruší po 50 letech spojení s Brnem, jezdí málo lidí

Autobus Iveco Magelys společnosti SAD Žilina. Foto: SAD Žilina
Autobus Iveco Magelys společnosti SAD Žilina. Foto: SAD Žilina

Z jízdních řádů zmizí další autobusové spojení mezi Českem a Slovenskem. Společnost SAD Žilina zruší k 1. září provoz na lince Žilina – Brno.

Firma konec linky oznámila na svých webových stránkách.  Jako důvod oznámila nedostatečné vytížení autobusů.

Už delší dobu jsme sledovali pokles frekvence cestujících na této trase, ke zrušení jsme přistoupili z ekonomických důvodů. Mezinárodní autobusové linky jsou součástí komerční dopravy a podmínkou jejich provozu je rentabilita a ziskovost,“ řekl Petr Pobeha, generální ředitel SAD Žilina. Připomněl, že linku firma provozovala nepřetržitě 50 let.

Autobusové spojení mezi Českem a Slovenskem slábne, z velké části ho nahradily vlaky. Přímé spojení mezi Brnem a Žilinou i nadále zůstane, většinou půjde ale o linky jiných dopravců, které nezačínají v Brně ani Žilině. Už v červnu například RegioJet zkrátil spojení mezi Prahou a Košicemi v případě autobusů jen do Žiliny. 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel
Host
Pavel

ako občan Uherského Brodu mohu sledovat celkem časté změny dálkových linek na trase Brno – Trenčín. Pokud si člověk vyhledá nějaký vhodný spoj a využje ho, za dva měsíce si nemůže být jistý, že spoj ve stejné časové poloze pořád jezdí. Změny se dějí kdykoliv, nejen v řádných termínech. Přeborníkem v častých změnách jízdních řádů je Daily Bus. (dříve Karel Murdoch). Když LEO Express s Turancarem zavedl linku Banská Bystrica – Staré Město, jako přípoj k vlaku do Prahy, byla to velká sláva a psalo se o tom i na městských webových stránkách. Zato zrušení linky proběhlo v tichosti. Já… Číst vice »

Pibik
Host
Pibik

Připište si nového dopravce – Flixbus. Holt doprava je turbulentní a prudce se rozvíjející, asi pro aktivní cestující, časy neměnné jsou pryč.

Pavel
Host
Pavel

O Flixbusu vím, jednou denně jezdí linku Trenčín – Praha a opačně. Ovšem platí zde totéž co pro SAD Žilina, spoj jede dopoledne z východu na západ a odpoledne/večer opačně. Takže pro mne je nevyužitelný.

Nekdo
Host
Nekdo

uprdenost Brodu je Vas problem, ale my Brnaci mame jiny – smerem do Ziliny, Martina, Popradu od nas neni zadne rozumne vlakove spojeni, idealne bez prestupu…

Pavel
Host
Pavel

Vystihl jste to celkem přesně, nicméně ty dva problémy vlastně úzce souvisí. Dříve existovala tzv. Vlárská dráha 340 Brno – Kyjov – Veselí nad Moravou – Kunovice – Uherský Brod – Bojkovice – Trenčianská Teplá. Koncová stanice je sice dědina, ale také významný přestupní uzel. Ve stanici Trenčianská Teplá bylo možno přestoupit na Žilinu, Poprad atd. Od pamětníků jsem slyšel, že údajně jezdily také přímé vlaky z Brna až do Košic. Ale nemám to ověřeno, je to spíše otázka pro železniční historiky. Z brněnského pohledu to nebyla špatná trasa. Jeden přestup do Luhačovic (v Újezdci), jeden Trenčianských Teplic (v Trenčianské… Číst vice »

Rasto
Host
Rasto

Nic proti, ale zoberte si ze na trase Zilina – Brno skoncil komercne prevadzkovany autobus. Podla nich pre nedostatok cestujucich. A vy spekulujete, ze by namiesto toho autobusu na tej istej trati mal komercne jazdit vlak. Vlak predpokladam potrebuje nasobne viacej cestujucich aby sa uzivil oproti autobusu. Kde by sa ty cestujuci nabrali.

Neviem cim jazdili, ale napr to ich IVECO na obrazku ma kapacitu tak 50 cestujucich a toto nedokazali naplnit. Napr. Arriva co jazdi Nitra – Praha ma kapacitu 135 cestujucich. Leo-sova elektricka ma kapacitu 230 cestujucich.

Petr 766
Host
Petr 766

Jakou by tenhle vlak měl jízdní dobu proti jiným variantám byť s přestupem? Mně stačilo, když jsem se chtěl dostat z Brna do Slavičína… natož někam na Slovensko ještě. Jinak ano, doprava ve Zlínském kraji je dlouhodobě zanedbávaná, kraj kromě toho, aby jistý téměř monopolní autobusový dopravce nepřišel o kšefty, neřeší nic. Nějaké návaznosti, rychlé spoje, nic. Pořád se řeší nádraží ve Zlíně (opět kšeft pro Zemka kvůli pozemkům a budovám), ale k čemu mi bude těch 10 km Zlín – Otrokovice, když tam stejně budu prakticky pořád přestupovat. Místo vymýšlení kravin pro Zlín tam z té trati měli raději… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Samozřejmě by záleželo na tom, jak by byl sestaven jízdní řád. Tedy na počtu zastávek a čekacích dobách ve stanicích (kvůli křižování na jednokolejné trati). Obecně se dá říci, že vlak rychlíkového typu by mohl trasu Brno – Žilina zvládnout za 4 hodiny, což je plus mínus stejná doba jako u autobusů. Rychlíky jezdily před 30 lety trasu Brno – Uherský Brod pod 2 hodiny. Dnes to žádný vlak pod dvě hodiny neudělá proto, že je není rychlík, ale maximálně spěšný. Tak třeba Sp Litava jede 2 hodiny a 8 minut, protože zastavuje ve stanicích Havřice, Hradčovice Popovice, Vésky, v… Číst vice »

Petr 766
Host
Petr 766

A proč nejet expresním autobusem do Olomouce a tam přeskočit na vlak, RJ a Arriva stojí přímo u nádraží? Nejrychlejší řešení, rozhodně lepší než Brno – Olomouc vlakem nebo přecpaným rychlíkem někam do Hranic a přestupovat tam (a část vlaků tam ani směr SK nestaví). Jeden čas jsem tak jezdil i Brno – Ostrava a bylo to rychlejší a násobně pohodlnější (byť s přestupem) než přímé rychlíky. Dokud nebude modernizovaná trať na Přerov, nezmění se v tomto pravděpodobně nic. O jiných tratích ani nemluvě, násobně delší cesta. Cenově to taky nevycházelo úplně zle

Pibik
Host
Pibik

Další kandidát co bude jezdit s radostí pro flixbus. 😀

Petr.R
Host
Petr.R

pochybuji, slováci mají svoji hrdost

Svojsin
Host
Svojsin
RSS2k
Sledovat přes email4k
Facebook5k
Facebook