S ukončením výluky z Brna do Blanska začnou ČD nasazovat nové vlaky Moravia
Nová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMK
Všechny objednané jednotky mají být v provozu do konce dubna.
Všechny objednané jednotky mají být v provozu do konce dubna.
Ibalgin (pardon Magenta = T-Mobile)
Ještě jeden poznatek. Dle označení soudím, že se jedná o vlak na střídavý proud. To je velmi krátkozraké, porotože tak nemůže obsloužit celé tratě z Brna do ČT nebo do Přerova, z Břeclavi do Přerova atd. I když se připravuje přepojení, ale to nebude hned.
To nebylo možné ani dneska, s plecháčem a panťákama řady 560. Přesto ty panťáky jezdily jak namydlený blesk nahoru dolů.
Přímý zastávkový osobák Brno-Přerov je potřeba proč, když se dá ledaskde přeskočit na rychlík?
To je naopak velice rafinované, protože Jihomoravský kraj si tím pojistil, že jednotky nebude možno zneužít k provozu v jiném kraji.
To je právě ono!!! Byl jsem v Ostravě ve vagónce a tam se tomuto kroku dost divili, že je objednává krajský úřad. Na rozdíl od City elefantu pro Moravskoslezský kraj, které jsem viděl jezdit po Praze!!! Co tam dělaly? Moravskoslezsti cestující jsou pro ČD méně cenní, než rozmazlenost Pražáci? Ale stejně mi připadá, že to bude vypadat asi tak, jako ty reklamované Push pull jednotky do Frenštátu pod Radhoštěm. Pět jich určitě není, na polovině spojů jezdí staré koženky Bdt. A těch je jenom část aspoň přečalouněna. A ty náhrady za jednotky 560 jsou odporné Honeckery Bdmtee, hotová hrůza, pokud… Číst vice »
Tak to nepude hlavní díky tomu, že jsou ve vlastnictví toho kraje…
I tak jich nebude dost na to, aby pokryly všechny spoje v jmk, které jezdí celou trasu na střídavý proud.
Mají pokrýt veškerou elektrickou osobku objednavanou krajem: Krizanov – Hustopece, Tisnov – Zidlochovice, Letovice – Krenovice, Sakvice – Breclav, plus provozni zaloha. Nocni Vyskov konci. Pokud se udela Boskovicka spojka, tak i tam. Ale do Zastavky, pripadne do Veseli (jestli to nekdy bude) se s nimi nepocita. Tam budou nasazeny vlaky dopravce.
Proč to není v Najbrtu, když s tím jezdí ČD? I na Západním expresu mají cizí lokomotivy v nátěru ČD, alespoň část.
Protože majitel chtěl jiný lak. To je celá záhada.
Protože tyhle vlaky patří přímo Jihomoravskému kraji, který je Českým drahám pouze pronajímá.
Budete se divit, ale dnes je trendem barvit vozidla dopravců (nejen ČD) nátěrem příslušného kraje, kde vlak jezdí. Je to většinou přání objednatele. Existují dokonce vlaky co mají dva nátěry, protože jezdí přes dva kraje.
Kde se takové vlaky vyskytují?
Regionovy mezi Pardubicema a Brodem. Jeden vagon Vysočina, druhej Pardubickej kraj.
No.. To by Škoda musela hodně pohnout zadkem a konečně nejaké dodat. Nevěřím, že do 10.12. dodají tolik Ibalginů, aby obsloužily S2. Celkem se bojím, co tam bude jezdit..
Já si stejně myslím, že okolí Brna by slušely patrové jednotky. Ta frekvence by jejich použití určitě ospravedlnila. Jinak ta presentace v Brně jednotek Pálava a Fratava byla vydařená, už aby byly všechny v provozu. Doufejme, že budou ve špičkách dostačovat…
https://youtu.be/_kYi_7vX6xA
Je tam někde problém s nedostatečnou délkou nástupiště?
Není, normativní délka peronů pro JMK je 170 m a spojená dvouvozovka se čtyřvozovkou mají celkem 158,8 m, čili je tam ještě 11,2 m naopak „vata“.
„Vata“ je větší, dveře nejsou hned u nárazníku.
I tak se s tím trefit k nástupišti na ušmudlaných kolejích může být někdy trochu kumšt. Vím, máme AVV a cílové brzdění, ale vždy se na to spolehnout nedá.
Mám takový pocit z kusých informací, že proti patrovým jednotkám je tvrdě proti někdo z vedení IDSJmK. Bez ohledu na argumenty. Asi jako kdysi komunistický pohlavář Prahy, co prohlásil, že v Praze nikdy nebudou autobusy s vlekem nebo kloubové. Přitom krátká nástupiště na roli by to potřebovala. A ty Moravie budou ČTYŘvozové – 31 x čtyř a 6x dvou vozové
Možná u patráků vadí pomalá výměna cestujících? A dvovozový patrák by vypadal hloupě, ikdyž to byl původní návrh na 471, než se do toho vložit ještě 1 vůz.
A jaké pozitiva to krom delší doby na výměnu cestujících a méně prostoru přináší? Možnost méně spojů za časovou jednotku?
Kdysi „dávno“ (v devadesátých letech) DB zkoušely nasazení nových patrových vozů na tratích S-Bahnu v Porúří. Výsledek byl neuspokojivý, právě kvůli dlouhé výměně cestujících na zastávkách.
Proto zůstali u klasických souprav (143+3 vozy, z toho prví řídicí; mimochodem tyto vozy měly 3 páry dveří). Ty partáky nasadili na linku RE 1 (tehdy Bielefeld – Aachen), kde se velmi osvědčily.
Nasazování pater na S-Bahny je vhodné práě jen tam, kde nejde zvýšit ani počet vlaků, aní jejich délku. To platilo třeba pro Dráźďany nebo Rostock, kde jezdily dvojice, ale někdy až trojice (!) patrových jednotek (obdoba Btjo).
V SRN je problém i u nástupišť výšky 760 mm nad TK, přičemž většina patráků má nízkopodlažní vstup 550 mm nad TK (resp. jinak má vysokopodlažní vstupy).
Tzn. v SRN je jiná situace.
(Ale stejně tak si nemyslím, že by byly patrové vozy vhodné pro příměstskou dopravu okolo Brna, protože kapacita dostatečně dlouhých jednopodlažních souprav je i tak vysoká bez úskalí spočívajících mj. v prodlužování pobytů na zastávkách).
Tehdy to byly patrové vozy staršího typu, kdy dveře byly o něco výš.
Už úplně vidím, jak budou všude jezdit nové jednotky a na Hustopeče pořád klasika
nesmysl, všechny spoje linek S2 a S3 budou pokryté novými jednotkami i s provozní zálohou….
jednoho pěkného dne, ale kdy ten den nastane nikdo neví
Nejde o to, až budou všechny nové vlaky dodané. Ale o to, že k nám klasicky půjdou až jako poslední.
Tou klasikou myslíte co? Nerýpu, ptám se, protože jsem tam nikdy nejel a nevím to
Jestli se nepletu tak Plecháč či Eso/sysel s honekry.
Sysel jen do Židel.
Plecháč s 3-5 Bymáky.
Ať jdou někam ..ty jednotky patří na rameno Brno – Tišnov a dál ..na Blansko jezdili Panteři dlouhodobě a my chudáci co bydlíme v Tišnově jezdíme v hnusech !!!!
Lidi to vám i mně mínusujou, ale je fakt, že od doby, co jezdí panteři, jezdí na S3 Hustopeče-Tišnov pořád starý hnusný šmejdy, zatímco na Židlochovice a Blansko většinou nový vlaky. Vy si aspoň můžete vybrat a jet tím židlochovským.
A proto se kupují další nové vlaky ve větším množství, o čemž je tato zpráva. Co je na tom nepochopitelného?
Už aby to bylo, jezdím tou linkou každé ráno po 7 v Brně, každý den do 5 minut zpoždění a plný Honeckery.
coje to sakra za nářek?? všechny spoje linek S2 a S3 budou od dubna zajištěné novými jednotkami, nebo snad neumíte číst??? Modrých panterů je jen 7, takže pokryly tak třetinu spojů na S2, nových souprav bude 31+6…
Jo a do Tišnova aspoň ty vlaky jezdily, zatímco do Blanska celej rok jen busem přes ucpanou Lipůvku 😀
Těch jednotek bylo 6 turnusových, tam toho moc nejde vymyslet.
Myslíte, že kraj NYNÍ uspoří, když staré vlaky ČD nahradí nové vlaky ve vlastnictví kraje?
V rozboru pro JMK se uvádí částka za staré vlaky 168,34/vlakový kilometr. Pro nové vlaky si kraj částku kalkuloval částku 140,09 Kč/vlakkm.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/11/dopis-hejtman-JMK_p%C5%99%C3%ADloha.pdf
Jenže ČD má platnou smlouvu. Sleví ČD?
Samozřejmě, že ušetří. Díky dotaci je stáli vlaky 15 % pořizovací ceny. Takže je budou mít zaplacené za tři roky, zatímco dopravci je odepisuji deset let.
Budou muset vytvořit rezervu na rekonstrukci interiéru po deseti letech. V provozu mohou být v klidu 30 let a x let mají zajištěn standardní servis.
Já prostě ve smlouvu ČD a JMK nevidím šanci, že JMK bude platit míň, když ČD jezdí s krajskými vlaky. Ale je dost možné že jsem se přehlédnul.
Až bude nová smlouva – po soutěži – tak samozřejmě se efekt projeví. Ale nyní?
Ikdyby to kraj stálo stejně, tak pořád lepší za tytéž peníze Ibalgin než Honeckerova pomsta vlečená Plecháčem.
Ibalgin, no jasně! A já pořád, kde přišli na tu odpornou růžovou. :o)
Ta barva Ibalginů se jmenuje oficiálně Madženta
Fakt se to oficiálně píše takto? To už je jak Ňujork.
Hlavně u toho nekoktej.
souhlas
Vy jste hlavně přehlednul to, že tu neustále píšete samé kraviny.
Jdi už pryč Alexi.
Vy vidíte v současné smlouvě ČD a JMK, že se sníží částka pro čd, když část techniky je v majetku kraje?
LINKY S2, S3 tvoří zhruba polovina vlakkm a většinu místokm ve smlouvě ČD a JMK
To jsou pořád samé dotace, neustále se jimi někdo ohání, ale bohužel spoustě lidem nedochází, kde se takové dotační peníze líhnou … z nebe nepadají …. opět to zaplatí daňový poplatník …
U příměsta, kde to jezdí plné, tam to beru. Tohle fakt není linka na autobusy, nebyly by ani levnější, když by byly potřeba tři za jeden vlak.
Už by taky mohly přijet další, zatím jich jezdí ve zkušebním provozu šest…
001 nebo snad nejaka 4vz uz jsou v Brne? Jelikoz pokud vim, tak v Brne jsou zatim jen 2vozovky a to jen 002-006. Tedy 5ks. Ty 2 4vozovky, co se pred par dny ukazaly v Brne bez polepu, tak snad prijely jen na pantografove zkousky a hura zpatky do Plzne.
Máte pravdu, jen pět zatím
Tím spíš už by jich mělo přijet víc 🙂
Do Brna dorazily dvě čtyřvozovky na začátku tohoto týdne. Konkrétně jde o 530.001 a 530.002.
Jezdí 550.002-550.006, chybí 001 a 530 zatím bohužel nic a ve smlouvě čtu, že do 20.11.2022 výrobce dodá, resp. JMK převezme 13 ks řady 530 a 6 ks řady 550, takže nám tady před 4 dny vzniklo manko čítající 5-19 = 14 jednotek.
EDIT: pokud JMK ofiko převzalo 530.001+002 (= jakože o tom silně pochybuji), tak pak je manko „jen“ 12 jednotek.
Jednička je momentálně v areálu Škody. Respektive před pár dny jsem jí tu potkal. S 530 je to divné, protože na zkušební koleji v momentálně pomalu spojují 014 s kompletními polepy.
Jak pisu nad Vami. Sice dorazily, ale jen na otocku. Nemaji ani krajske polepy a co se me doneslo, tak prijely na pantografove zkousky a k nasazeni do (zkusebniho) provozu s cestujicimi maji daleko. Stale chybi spousta zkousek/homologaci. Taktez jsem jasal, kdyz jsem videl fotky, ze by mohly byt od gvd jiz nejake dostupné na Letovice misto plechovek, ale jak jsem si vsiml ze jim chybi polepy a ověřil si informace u kolegy, tak me to zase preslo.
bude 31 čtyřvozových, nikoliv třívozových, jak máte v článku chybně, opravte si to
Také jsem na to koukal. Dokonce i oficiální stránky hovoří o trojvozových jednotkách. Avšak na okruhu jezdí čtyřvozové:
https://www.idsjmk.cz/a/novavozidla.html
Třívozovky nakonec nebudou – to byla opce u těch 550-tek jako upgrade na 540-ky s vložením prostředního článku, ale kraj tu opci nakonec odmítl, takže zůstanou dvouvozové a čtyřvozové.
Vážne odmítli takto výhodnou opci? Myslím, že se jednalo o 5 jednotek. Dost by mě zajímalo, čím chtějí jezdit od 12/2024 elektricky do Zastávky, nebo se bude jezdit s motorákama a počkají dalších 10 let, než budou peníze.
V rozhovoru zde, na Zdopravy, s panem z kordisu zaznelo, ze se s ibal… ehm, Moraviemi do ZuBu nepocita, jelikoz nebyla jistota dokonceni rekonstrukce (elektrifikace, opravnene). Takze do ZuBu budou jezdit vlaky dopravce.
Nevycházela by už délka – spojené 4vz + 3vz už mají 185,3 m a nevejdou se na 170 m peron. Původně měly jezdit 3vz spojené na 2 x 79,4m = 158,8 m >>> to by se vešlo, ale bylo rozhodnuto, že bude jezdit 4+2 jako posila nebo 2+2, ale ne 3+3 – to je jedna věc, proč se ta opce nevyužije. A druhá je ta, že vložením dalšího článku bez pohonu, kdy ty krajní články by byly s pohonem, tak by se tomu snížil měrný výkon/měrná hmotnost a bylo by to línější než 4vz (ale hlavní argument byla změna koncepce… Číst vice »
To je fajn, že i na jižní Moravě se začne jezdit kultivovaněji. Přeci jen napráskaný honecker, to je pošušňáníčko 🙂
Však je to také původně sanitní vůz určený k odsouvání zraněných vojáků z fronty. Má i zatemňovací rolety a jinou nadstandardní výbavu.
Ovšem do doby než dorazí to bude peklo s 242+5xB+BDs, turnusově má od grafikonu klasika pokrývat ve všední dny většinu relací na S2 🙂 Ono se stačí podívat na dnešní Křenovice, kde se ani řazení s bimáky nedodržují…
A ještě se určitě vrátí i krásná moderní RegioNova … Kde by tolik vlaků vzaly…
Zdroj portál SŽ, pokud můžete, podívejte se na řazení 47xx, neříkám, že se ještě nemůže změnit, ale to co tam je, tak je síla.
Ten kdo nemusí dojíždět do druhého největšího města v JMK BUSEM neví, co to reálně peklo je.
Tak jestli je jízda autobusem do ani ne 35 tisícového města peklo, tak jízda vlakem by byla Ráj na Zemi? Je spoustu míst, kde by byli rádi aspoň za ten bus v tom intervalu co tam v JMK jezdí.
Autobus je vším uzpůsobený na to (nesmíš jíst, pít, šířka sedadla, poměr jízd včas / zpoždění) plnit okrajovou a návaznou funkci VHD. Aby ta sloužila tak jak má, měl by kostru největších sídel spojovat vlak.
Jsou prostě směry, kde to vlakem nejde, nebo to trvá neúměrně dlouho. IDS pak může zavést autobus nebo nic.
Například takové spojení Pohořelice-Znojmo. Kraj jaksi nemí prostředky na to, aby postavil novou železnici, protože vlakem je to daleko.
Hlavně že máme trať Znojmo-Břeclav vedoucí kolmo na poptávku zatímco dvě největší města JMK spojuje autobus protože koleje tam nejsou.
Je to jen o tom určit si priority a řešit problémy tak kde jsou. Postavit spojku Unkovice (Hrušovany u Brna) – Hrušovany na Jev (Božice) se snad dostane do plánu SŽ (studie je v CK na MD).
Bymaku nikdy nebylo tolik, aby pokryly komplet S2+S3, soupravy B jaou na Křenovicích místo 560, které měly dojezdit celý letošní GVD.
A já snad mluvím o tom, že honeckery suplujou panťáky? Dnes (a poslední měsíc) jezdí místo nich tam, kde mají turnusově být, 4xBee.
Kde prosím najdu na stránkách SŽ plánované řazení? Podařilo se mi najít jen jízdní řád, kde není řazení vidět. Předem díky.
Stačí se přihlásit a v mapě stránek (ikona vedle domečku) najít Pomůcky JŘ v gesci ČD 2023.
Je hezké malovat si zítřejší ráj, ale aktuálně to občas k peklu nemá daleko. Např. jezdit z Brna posledním večerním vlakem na Vyškov nebo prvním ranním zpět, hledat ve zdevastovaných vagonech B249 nějaké kupé, u kterého jde dovřít okno, aby se člověk mohl posadit na rozpadajícím se čalounění, to je zážitek hodný 21. století. Aspoň že to táhne krásná historická plechovka (řada 242)!
Poslední večerní vlak do Vyškova + první ranní zpět je od nového GVD v úseku Křenovice h. n. – Vyškov zrušen.
Fakt jsem se zasmal, kdyz jsem cetl puvodni komentar :D. Stezovat si na kvalitu soupravy, pricemz hadam, nic netusici, ze vlak bude, ve zminenem useku, zrusen.
Já holt presedlám na autobus, ale vy se už špatné karmy nezbavíte.
já tedy nechci rýpat, ale když zruším dnešní poslední a zítřejší první vlak, tak ten co bude dnes předposlední bude vlastně poslední a ten co by byl zítra druhý, bude vlastně první …. nebo je to jinak? :-))))
Osobní vlak z Brna do Vyškova už prostě nebude od 12/2022 žádný (protože ten jeden jediný Os dosud jedoucí mezi Křenovicemi a Vyškovem bude zrušen).
Takže nebude ani žádný poslední či předposlední večerní.
2x Btax za žehličkou neprošel?
Neprošla Moravie dal nez do Krenovic.
V souvislosti s výlukou, která začala loni v polovině prosince, byly z provozu vyřazeny 50 let staré elektrické jednotky řady 560.
——————
Troufám si tvrdit, že by byly vyřazeny, i kdyby výluka nebyla.
Ano, byly vyřazeny s nástupem platnosti tzv. ECM.
Bude s nimi nějaké oficiální rozloučení, nebo už není žádná jednotka pojízdná?
Pojízdná možná ano, ale v provozu ne. Skončily víceméně ze dne na den.
Jo, to bylo hodně trapné. Jednotky, které víc než čtyřicet let byly klíčové pro elektrifikované tratě kolem Brna, vyrostlo s nimi pár generací, bez přehánění ikona (i když se jejich vnímání postupně měnilo od „kurňa, to je ale moderní vlak!“ ke „kurňa, to ještě jezdí?“), a přestaly jezdit doslova ze dne na den a bez jakékoli oficiální pozornosti.
Žádné rozloučení, žádná namašlená poslední jízda, nic. Včera jely, dneska plecháč a pár honekrů, nazdar. A jestli nějaká zstane zachována jako historické vozidlo… no prý sotva.
Srovnejte se „žabotlamy“.
Žabotlamy byly (alespoň z pohledu cestujícího) mnohem lepší jednotky. Zatímco žabotlamy byly nadčasové, tak tyto jednotky byly zastaralé už v době výroby.
To může být klidně pravda. Ale pořád to byly první a na skoro čtyřicet let jediné elektrické jednotky v příměstské dopravě kolem Brna. To rozloučení si zasloužily.
Když začínaly, jezdily společně s párou… a to byl panečku rozdíl, vidět je vedle sebe v Židenicích…
Žabotlamy toho v okolí Brna moc nenajezdily. A 560 tu bývaly ty lepší vozy.
dle Necyklopedie mohli jezdit i na střídavé soustavě, když zrovna proud jde 🙂
To je trochu šotoušský pohled. Žabotlamy nebyly u cestujících moc oblíbené. Příšerné chodové vlastnosti, hluk, nepohodlné sedačky. Když navál sníh, tak spousty z nich nevyjely, nebo nedojely.
560 byla modernější i pohodlnější. A jestli myslíte nízkou podlahu, tak tu neměla záměrně. Byla to jiná kategorie vlaku pro jiné podmínky ( např. sypaná nástupiště).
Jestli vám tak moc chybí, tak se stavte k nám do Olomouckého kraje, 560 tu nemáme, ale máme 460 a to je až napájení to samé… Doufám, že je brzy také nahradí Regiopantery…
To je právě omyl. „To samé“ jsou jen vložené vozy a vnější design. Koncepce je rozdílná. I hlučnost.
A to jsou 560 ještě uřvanější než naše Tornáda, nebo tišší? Nikdy jsem SM488 nejel
tišší byly
Tišší.
těmi jsem se něco najezdil ….v podstatě mě provázely celý můj život … bude to znít možná divně, ale budou mi chybět ….
Já taky, a byl to kouzelný pohled, jak v oblouku před Čebínem to dvě spřažené soupravy mazaly stovkou. Občas bývaly narvané k prasknutí.