S přípravou vysokorychlostních tratí v Česku budou dál radit Francouzi, mají smlouvu na 8 let
Správa železnic chce využít desítky let zkušeností z výstavby ve Francii.
Spolupráce mezi Správou železnic (SŽ) a její francouzskou obdobou SNCF Réseau bude pokračovat dalších osm let. Obě státní organizace uzavřely novou smlouvu o spolupráci při přípravě vysokorychlostních tratí (VRT). Francouzská investorská organizace bude Správě železnic radit v dalších stupních přípravy tratí u nás.
Kontrakt má maximální hodnotu 8,5 milionu eur (216 milionů korun), jeho podpis oznámila Správa železnic v tiskové zprávě. Podle Správy železnic spolupráce zkrátila přípravu vysokorychlostních tratí u nás o několik let, především díky zkušenostem a know-how z Francie. Dosavadní smlouva o spolupráci z roku 2019 byla omezena podstatně nižší částkou: 11,9 milionu korun.
„Pokud chceme dodržet stávající harmonogram prací a zahájit výstavbu prvních úseků VRT v roce 2025, potřebujeme k tomu kvalitní odborníky, kteří mají s přípravou a provozem takových tratí zkušenosti,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Pomoc pro eliminaci chyb
Podle smlouvy mají probíhat konzultace při vyšších stupních přípravy. Půjde především o spolupráci v oblasti zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí či tvorby interních předpisů Správy železnic pro provoz na VRT. Smlouva rovněž přepokládá pravidelnou komunikaci a supervizi při samotné výstavbě tratí, jejich zprovozňování, údržbě a kontrole.
„Zapojením expertů, kteří mají bohaté zkušenosti s návrhem a provozováním tohoto technicky vyspělého systému, bude minimalizováno riziko chyb, jejichž náprava by mohla zvýšit náklady na realizaci projektu. Zkušenosti francouzských kolegů tak není možné vlastními silami získat ani nahradit,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.
Správa železnic si od spolupráce se SNCF Réseau slibuje i zpřístupnění vzorových a praxí ověřených technických řešení. „Podobně jako ve Francii jsou české VRT připravovány především pro osobní dopravu. Tento přístup umožňuje efektivnější kopírování terénu, což má za následek nižší počet tunelů či mostů. Tratě tak mohou být lépe začleněny do krajiny. Výhodou francouzského přístupu jsou také kolejová propojení nové a stávající železnice. Vysokorychlostní vlaky tak budou moci mezi sítěmi přejíždět a obsluhovat také oblasti, které nebudou na VRT přímo napojeny,“ uvedla Správa železnic.