Zprávy

SNCF chystá dalších 150 kilometrů vysokorychlostní tratě na jihu země. Cestu do Španělska zkrátí o 39 minut

TGV v Perpignanu. Foto: Smiley.toerist, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons
TGV v Perpignanu. Foto: Smiley.toerist, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons
Vláda si od zrychlení posledního konvenčního úseku mezi Paříží a Barcelonou slibuje větší zájem cestujících.

Francouzský státní správce železniční infrastruktury SNCF Réseau udělal první velký krok ke stavbě nové vysokorychlostní trati mezi městy Monptellier a Perpignan na jihu země. Ta by měla nahradit konvenční trať s maximální rychlostí 160 km/h.

SNCF Réseau vypsaly takzvané veřejné konzultace, během kterých se mohou lidé vyjádřit k zamýšlené stavbě, zatím pro úsek Montpellier – Béziers. Konzultace budou probíhat online. Zahájení oznámil správce infrastruktury na svých stránkách.

SNCF chce začít s projektováním nové tratě v roce 2023, do roku 2030 by měly být hotovy první úseky. Vysokorychlostní trať z Montpellier do Perpignanu bude měřit 150 kilometrů, dalších 30 kilometrů vznikne kvůli napojení na stávající síť. Vzniknou také dvě nové stanice: Narbonne Ouest a Béziers Est.

Odhadované náklady jsou 5,5 miliardy eur. Spojení mezi Montpellierem a Perpignanem je využíváno pro vlaky mezi Francií a Španělskem. Ty zde ale musí jet nyní podstatně pomaleji než na okolních úsecích. U nich je maximální rychlost 320 km/h. Nová trať má přinést zkrácení doby jízdy o 39 minut. Vláda od zrychlení očekává, že do vlaků přiláká další cestující.

Trasa nového úseku vysokorychlostní tratě na jihu. Foto: SNCF Réseau
Trasa nového úseku vysokorychlostní tratě na jihu. Foto: SNCF Réseau
57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Tak hlavně aby tam taky jezdily nějaké vlaky v rozumném taktu, když chtějí přilákat cestující.

Kom

A v ČR se chystá už 10^10 – tá studie na VRT 😀

David

Myslíte si, že SNCF Réseau studie nedělá?

Vít Jůza

Opakovaně přemýšlím, co je na nízko- a středně – -rychlostních tratích konvenčnějšího než na vysokorychlostních.

Y.K.

Rozvětvené stanice , menší poloměry oblouků, menší stoupání (obvykle), nesourodý rychlostní profil, větší přístupnost pro vozidla a provoz nákladů, zastávky s nástupišti u hlavní koleje, přejezdy….

Alibaba

Pokračuji s výčtem po Y.K.:
míň únosnější spodek
neoplocená trať
málo štíhlých výhybek
míň tunelů a estakád.

Martin

Njn, jsou myslenim nekde jinde, i delka vystavby a projektovani je nejak rychlejsi,… i ta trava je tam nejak zelenejsi nez u nas…

Ale vazne, to jsme tak neschopni, ze nejsme schopni u nas postavit VRT alespon na tech nejdulezitejsich tratich, tak aby se zkratily cestovni casy mezi mesty? A budeme tak neschopni, ze nedokazeme spravne udelat koncepci tak, aby napojila i regionalni trate z regionu k VRT?

Brian Griffin

Tak jednak ty VRT fungují jako spojení mezi velkými městy (Paříž 2M bez příměsta, Lyon 750k, Barcelona 5,5M). Kolik tady máme srovnatelně velkých měst? Ano, s bídou jedno. S čím ho chcete spojovat? Jo, s Vídní by to smysl dávalo – kdyby tady nebyly zpřetrhané vazby, které se ještě 30 let od navrácení civilizovaných poměrů moc nevzpamatovaly. Na nějaká Brna, Ostravy, nebo dokonce Liberce klidně zapomeňte – tahle městečka jsou výbornými zastávkami na trase VRT, která by přes ně vedla z jiných důvodů, ale cíli VRT nemohou být, jsou prostě moc malá. A druhak 😉 se podívejte na tu mapu… Číst vice »

Georg

tak takhle ne, to je moc racionalni a navic to odhaluje skutecnost, ze vetsina vedlejsich trati bude mit problem se uzivit.
oni potrebuji maglev mezi prahou a jihlavou a zaroven sukafonove lokalky.

xyz

„Na nějaká Brna, Ostravy, nebo dokonce Liberce klidně zapomeňte – tahle městečka jsou výbornými zastávkami na trase VRT“ Mimoběžná argumentace – předpoklad vedení VRvlaků přes „městečko“ Brno JE jejich pokračování od Prahy dále směrem na „městečko“ Ostravu, „městečko“ (?) Bratislavu či „město“ Vídeň. „A nejenom lokálky, z mapy sítě SNCF zmizely i tratě, jaké bychom tady považovali málem za páteřní. To je cena, kterou SNCF musely zaplatit za rozvoj vysokorychlostní sítě. Chceme stejný vývoj i tady?“ Do určité míry sugestivní otázka; např. Německo má VRTtratě také ve slušném rozsahu, přičemž lokálek nezrušilo zdaleka tolik (část tratí vedlejšího charakteru v něm… Číst vice »

Brian Griffin

„Německo má VRTtratě také ve slušném rozsahu, přičemž lokálek nezrušilo zdaleka tolik“ – to je naprostá pravda, akorát že ten článek i komentář, na který jsem odpovídal, byl o SNCF.
Ano, Německo nezrušilo zdaleka tolik tratí – letmým odhadem při pohledu do atlasu asi tak 50%, což je proti Francii skoro nula nula prt. Ale pro naši laickou veřejnost by i pouhých 20% bylo jen obtížně zkousnutelných…

Panda

20% se u nás už zrušilo, ne?

David

Ne.

Jaaa

Záleží od kdy to počítáte a co všechno do těch „tratí“ počítáte.

xyz

– Zapomněl jste odečíst české tratě, které už kdy v historii zrušeny byly.

– Německá rušení obvykle byla (mj. časově) nezávislá na výstavbě VRTek (k masivním rušením obvykle docházelo ještě před výstavbou VRT), tzn. nebylo to o přístupu „hle, v té oblasti byla postavena VRTka, takže v téže spolkové zemi zrušíme XY vedlejších tratí“.

Vladimír Bílý

Mno, na Moravu (po VRT potenciálně vše přes Brno) odjede ve špičce z Prahy 7 vlaků za hodinu, 30 000 lidí denně. To už fakt nevím, kam jinam by se VRT měla stavět! Do Vídně pokračuje jeden vlak za hodinu a tomu odpovídající zlomek počtu cestujících. Tak se probuďte pane chytrý:-)

Jiří Kocurek

To je mindrák, prostě ta VRT půjde do Vídně přes Moravské Budějovice.

Michal

Opravdu jezdi Praha Brno 30 tisic denně, nebo jede většina to jen do Kolína. Jsou na to k dispozici tvrdá da Za Kolínem případně Pardubicemi bývá rázem v souprave volno.

Tom

Pařížská aglomerace má přes 10M A Lyonská okolo 2M

Michal

Taky spojeni Paris Lyon je jediné ziskové v Evropě. Ostatni linky jsou ztrátové.

Martin V.

Čímž taky nahradí poslední úsek na této trase s napájením 1500 V DC. http://www-personal.umich.edu/~yopopov/rrt/railroadmaps/france.html Po kolika kilometrech tam musí mít měnírny?

dopravák

Jak nahradí? Vždyť ta VRT bude jen separátní tratí paralelní k té současné, která zůstane v provozu! I podle té mapy zůstaly na soubězích původních tratí s novými VRT původní napájení.

Martin V.

Míněno „nahradí v trase TGV“. Původní tratě samozřejmě zůstávají pro ostatní provoz (a k mému překvapení stále i s původním napětím).

Michal

Technicky je to hezké, ale jen to zvětší roční ztráty jak na strane sncf (ze stavajicich asi 1mld eur/ rok) tak i spanelske renfe (3 mld eur/ rok). Jinak to spanelske renfe je hodne smutny pripad, jak VRT nestavet, po investici 55 mld eur mate podnik s predesle uvedenou roční ztrátou.

A spojeni pariz barcelona za 6 hodin je proti lowcost letadlum dost pomale..

Samotná trať je částečně planována jen pro dopravu osob.

Antonín

ad ztráty – toť otázka, ve Francii to nefunguje jako u nás – kdy na nejposlednější lokálce provozované ČD platí stejný kilometrický tarif jako na Pendolino na nejvytíženějších tratích v zemi, ano na Pendolino si občas musíte dokoupit i místenku – některé spoje je mají přes e-shop zdarma. Dokonce Pendolino mnohdy vyjde levněji než 810 na lokálce, neboť nabídka včasných jízdenek srazí cenu hodně nízko. Ve Francii je TGV značně dražší, než ostatní tratě, a ty jsou oproti nám též výrazně dražší. ad letadlo směr Barcelona vs. vlak – opět otázka – než se dostanu z centra Paříže na letiště,… Číst vice »

Stief

Jen bych chtěl říct, že přes aplikaci ČD jsou snad všechny místenky mimo část trasy Pendolina zdarma. Myslim, že při nákupu přes e-shop je to stejný.

kanafasik

to je toho. to my chystáme 150. studii. každý na to jde jinak.

Alibaba

Spíš vůbec zadána nějaké první studie na jednotlivé úseky/směry.

Petr

„Vzniknou také dvě nové stanice: Narbonne Ouest a Béziers Est.“ Vzdálenost mezi těmito stanicemi je 30 km. To jen jako zajímavost vzhledem k častému argumentu, že ČR je pro VRT malá, protože vlak se mezi Prahou a Brnem ani nerozjede.

MLB

Pokud by na trase Praha-Brno existovala dvě podobně velká města, nejspíš by tam stanice byly. Měřit se s tím ale může max. Jihlava, která pokud vím VRT stanici mít má. V čem je tedy problém?

dopravák

Z Perpignanu vede vedlejší (rozuměj na francouzské poměry = NTR je vyšší než 100 km/h) jednokolejka pod Pyreneje do Villefranche – Vernet les Baignes. kde začíná velmi hezká horská úzkorozchodná trať do „stanice tří rozchodů“ La Tour de Carol (v horách na francouzsko-španělských hranicích), po níž jezdí elektrický „Žlutý vlak“ (ale nikoli Jančurův !!!) s napájením ze „třetí kolejnice“ – rozhodně stojí za projížďku …

Jiří Kocurek

Plasser & Theuer je taky žlutý, navíc jeho osazenstvo nezřídka mluví německy. 😀

Olda

Jj…, díky za námět na výlet. Jen je to krapet z ruky a trochu to vleze do peněz… Ale jel bych hned… 🙂

Petr

Do peněz to nutně lézt nemusí. Osobně jsem byl v těch končinách několikrát ještě jako student a to jsem měl hodně hluboko do kapsy 🙂 Stačí chytit levně letenku do Barcelony. Do La Tour de Carol potom přes Perpignan vlakem, jak píše dopravák, to žádné velké peníze nejsou. A z La Tour se dá popojet myslím jednu stanici do Porte Puymorens a odtamtud si pěšky vyšlápnout do Andorry, což je taky docela netradiční zážitek.

Georg

pred covidem se litalo i do tours, odkud jede vlak pres l’hospitalitet do latouru. barcelona bude asi praktictejsi moznost, my byli autem pujcenym v bcn.

Petr

Když je cílem Andorra nebo obecně Pyreneje, tak z Barcelony jede vlak i přímo do La Tour (a taky z Toulouse, tam z Prahy létá bez přestupu Volotea). Ta zajížďka přes Perpignan není nutná, to jen když se chcete projet tím žlutým vlakem. Dokonce tam jezdí noční vlak z Paříže, ale to už opravdu do peněz vleze.

Luděk S.

No a? My zadrátujeme jednokolejku na Kubici a bude tam rychlost až 110 pro klopidla.

Peter

U nas nejazfia ani klopidla na 110 km/hod. 🙁

Pe.tr

Za to 810 udělá až 80km/hod nejen z kopce ale jezdit z Břeclavi na Brno tak s větrem v zádech i na rovině .

...

Tak 810 má před sebou ještě slavnou budoucnost. Kupříkladu jí lze vybavit stěžněm a plachtami, pak mohla na trati z Brna do Veselí n.M. konečně s větrem v zádech překročit stokilometrovou rychlost. Taky to výrazně sníží emise CO2, takže na to bude možné získat dotace z EU.

Jiří Kocurek

A taky postavíme VRT nádraží v Brně za dálnicí, aby se vlaky nezdržovaly zajížděním do centra.

Martin V.

Ale terminál Vídeňská má být PŘED dálnicí (i když jen o pár metrů). 🙂 A v docházkové vzdálenosti tam je (jak jsem někde četl) víc Brňáků než ve zbytku města. Ale ti už necestují…

Martin

Je pravda, ze v tom miste opravdu zije hodne lidi, vice nez v centru… takze terminal se tam hodi, ale preci jen je skoda, ze vsechny vlaky nezastavi v Brne na planovanem novem nadrazi…
Kazdopadne, snad konecne Brno zlepsi svou infrastrukturu vc. regionalni zeleznicni a mestske…

Jiří Kocurek

Održení regia od přestupního uzlu není zlepšení. Održení regia od dálkové dopravy taky není zlepšení.
Takže SŽ(DC) Brnu přesune nádraží, starejte se, vaše chyba, že na perferii nejezdí 20 linek MHD.

Martin

jak jste to myslel s odtrzenim regionalky? Ta by bela naopak navazovat na VRT…

Tomáš

Však jo, kdo by se taky štrachal až na hlavák když bude odsunutý až někam k řece!

Pe.tr

Tak to držíme krok s Evropou . Přemýšlíme o VRT na 200 , stejnou rychlost dokonce uvažujeme na některých kouscích i povolit , 160 máme na 5 % tratí a na i Plzeň tunel. Retro svět a historické jízdy bez příplatku . Ó , my se máme .

Jiří Kocurek

Na jaké stávající VRT v ČR „uvažujeme povolit“ 200 km/h?

Alibaba

Co to znamená VRT na 200?
Pletete několik věcí dohromady. Na konvenčních tratích se plánuje jezdit 200, VRT jsou tratě, kde se jezdí více jak 200 (dle zákonu o drahách).

Martin

Coz o to, VRT se u nas nakonec asi postavi, ale podle planu to vypada, ze spise zabije regionalni zeleznicni dopravu, na malo mistech bude s ni provazana…
Navic se nam moc nechce do tunelu a mostu…

Alibaba

???
Kde máte ten plán na zabití regionální dopravy? Myslíte nutnost ETCS a neexistence náhrady 810? Obojí se dá vyřešit.
Jak si představujete provázání VRT a regionální dopravy?
Sjezdy z VRT budou, takže nějaké linky budou zajíždět do Nymburka, Kolína, Havl.Brodu, Jihlavy a Velkého Meziříčí. Tam proběhne provázání.
Na Trati Z Brno do Ostravy taky sjezdy určitě budou.

Martin

Treba terminal Kutnohorsko zmeni prepravni proudy z trate G.Jenikov-Kolin-Podebrady-Nymburk, ktera dnes navazuje na hlavni koridory… presune je do aut k terminalu na VRT… Ano vim o tom, ze maji na nekterych mistech vlaky sjizdet na regionalni trate… No, terminaly by meli byt vice provazane s regionalni zeleznici, pokud v miste existuje, ne trate minout a neprovazat je… Srovnavam treba studii na Drazdany, ktera i diky novym tratim zlepsi jak provoz nakladni dopravy, tak regionalni zeleznice a prestupy tak, ze cely severozapad je velmi dobre vlakem pristupny s trati Praha-Jihlava, ze je propojeni jen na koridor, ale terminaly jsou pouze pro… Číst vice »

Alibaba

Já bych si třeba pro směr „od Nymburka, Kolína, Čáslavi, GJ“ představoval vlak, který by pak někde u Havl. Brodu najel na VRT a pokračoval do Brna a dál. A pro jakou jinou dopravu by měli být navíc přístupný? VRV (určité linky) budou sjíždět z VRT na konvenční tratě a zastavovat i na současných nádražích a i na terminálech (zase jen určité vybrané linky). Třeba to očekávám od uvažované linky Praha – (VRT) – Jihlava (město) – Znojmo. Nákladní dopravu na VRT mezi Prahou a Brnem vůbec nepředpokládám, na rozdíl tratě do Ústí n.L. a Drážďan. P.S.: Název „regionální tratě“… Číst vice »

Tomāš

„Vláda si … snižuje větší zájem cestujících.“? 😀

Karel

Jo, nekolikrat jsem to cetl a pokousel se pochopit 😁

BeHe

Konvenční rychlost max. 160 km …., co bychom v CZ za to dali….

Jiří 3

V podstatě to tu máme, jelikož Vmax našich tratí je 160 km/h