S opravou Kozí dráhy až do Krupky počítáme, potvrdila Správa železnic
Oprava má být hotová do konce září letošního roku.
Velmi rozporuplné zprávy o budoucnosti úseku takzvané Kozí dráhy z Telnice do Krupky přicházely během dvou dnů ze strany Ústeckého kraje. Zatímco kraj mluvil o opravě, ministerstvo dopravy tvrzení, že již centrální komise takový záměr schválila, odmítlo. K opravě zatím ale nakonec dojde. Majitel trati, Správa železnic (SŽ), poprvé potvrdila, že s návratem do provozuschopného stavu počítá.
Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy skutečně centrální komise ministerstva dopravy materiál neprojednávala. „Správa železnic se nicméně na provedení prací potřebných k návratu vlaků i na úsek z Telnice do Krupky připravuje. Na opravu úseku Telnice – Krupka město chystáme podklady pro zadávací řízení,“ řekl Gavenda.
Podle něj by práce mohly při příznivém vývoji skončit během třetího čtvrtletí. „Náklady se předpokládají ve výši přibližně 50 milionů korun,“ dodal Gavenda.
Ústecký kraj o návrat provozu až do Krupky žádá několik let. Dosud Správa železnic tento krok odmítala i přes pokuty, které dostala od Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.
Správa železnic neuspěla s výmluvami o Kozí dráze. Opomíjí vlastní povinnosti, konstatoval úřad
Pro Správu železnic je nyní mimořádně důležité mít dobré vztahy s Ústeckým krajem. Čeká ji klíčové schvalování vedení vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan. Nabízí se tak otázka, zda oprava trati není ústupkem pro získání souhlasu s novou tratí.
Kraj chce vlaky až do Louky
„Nemohu vyloučit, že chce SŽ kraji vyjít vstříc. Nikdy jsme to na kraji neprojednávali tak, že bychom schválili VRT za Kozí dráhu. Ale primárně jde o to, že mi 5. ledna pan Svoboda (generální ředitel SŽ, pozn. red) požádal, abych mu poslal krajské ‚cestovněruchové‘ argumenty pro obnovení provozu. Už tam mi slíbil, že to dá do Centrální komise. Udělal jsem to,“ řekl náměstek hejtmana Jiří Řehák, který za obnovu provozu dlouhodobě bojuje.
„Dalším naším cílem bude propojení Kozí dráhy a Moldavské horské dráhy v nádraží Louka u Litvínova, které kraj přejímá do svých rukou,“ dodal Řehák. Kraj si od prodloužení slibuje větší zájem o vlaky než dosud, protože propojí více turistických cílů.
Kozí dráha byla otevřena před 153 lety a prošly jí průmyslové i politické dějiny. Původně uhelná trať z Děčína do Chomutova v podhůří Krušných hor několikrát změnila kvůli těžbě uhlí délku i trasu. Od roku 1961 se jezdilo z Děčína po Oldřichov u Duchcova, v roce 2007 se přestala objednávat doprava.