S novou flotilou trolejbusů změní Ústí nad Labem i číslování a trasy velké části linek
Trolejbus Škoda 27Tr pro Ústí nad Labem. Foto: Škoda Group
Město pro přečíslování využije velké dodávky 33 nových parciálních trolejbusů.
S těmi čísly nevím, nevím. Ale trolejbusy tam mají elegantní barevný design. Na rozdíl od Prahy.
Už jsem na to asi příliš starý, ale na první pohled mi to připadá zbytečně nepřehledné a složité a chybí mi v tom nějaký na první pohled zřejmý systém. Ale bude-li to tak vyhovovat především místním občanům, pak je to asi v pořádku.
Jen bych se asi snažil přejít na nějaké smysluplnější číslování linek, nejspíše od čísla 1 (je to přece krajské „hlavní“ město!), a pokud by to mělo kolidovat s číslováním v některém z „provinčních“ měst v kraji, pak bych raději změnil číslování linek tam, nejlépe přidáním nějaké stovkové série, aby nebylo třeba měnit číslice na prvních dvou pozicích.
Nízká čísla linek mají autobusy, které je historicky převzaly v 60. letech po rušených tramvajových linkách (například linka 2 do Předlic nebo 11 na Střekov). V 80. letech se nepočítalo s tím, že nově budovaná trolejbusová síť bude kopírovat tu historickou tramvajovou, tudíž se pro trolejbusové linky vyhradila čísla od 51 výše.
Logiku v novém číslování, využívajícím pouze rozsah 41-91, také nevidím…
Dvě hnací nápravy závidím, problémové cestující a nástup předními dveřmi ne. Ale je mi jasné, že v dnešní době by průvodčího v MHD nikdo nezaplatil, resp. musela by se tak zvýšit cena jízdného a doplatek od měst, že je tahle varianta neprůchozí.
Slušný masakr. Nezůstal skoro kámen na kameni.
Trend sjednocování čísel trolejbusů a autobusů dorazil do Ústí, zatímco v Praze se pořád jede šotočíslování.
Bateriové úseky budou asi kolem vozovny DP, Předlic a Trmic. Jiné jsem neviděl, našel někdo?
Zajímal by mě důvod přečíslování. Zeptala by se redakce?
Asi snaha zamezit záměnám s původními čísly a hlavně – zamezit duplicitě čísel v rámci jednoho IDS. Most používá řadu 1 – 39 a 50 – 60. Nočka tedy mohla zůstat na svém, respektive už se přečíslovala před lety.
Jenže Most není plně v DUK a myslim, že měl rezervovanou řadu. Ale asi už to není aktuální. 1xx Teplice, 2xx Děčín, 3xx Chomutov. Že by Most dostal privilegium na 1-? a Ústí 70-99 (cca)? Třeba kvuli tramvajím? Je to celé prostě zvláštní
Ta číselná řada od 70 vejš je, nebo je snaha aby se to nepletlo s původními čísly? Mít denní linky 70+ a noční 40+ je celkem bizar..to fakt nešlo použít společnou řadu od 1? Opravdu by se to tak pletlo?
Nebo je snaha postupně projet všechny desítky jako při opakovaném přečíslování v Chomutově?
Číselná řada od jedničky je v Mostu. Předpokládám, že by nastal problém v integrovaném systému
Most s Litvínovem jsou pouze v částečné integraci (jsou uznávany pouze jízdní doklady DÚK), k plnohodnotné integraci dojde až bude vyměněn odbavovací systém za nový, v současné době je vypsáno výběrové řízení, proto v Mostě a Litvínově nedošlo zatím k přečíslování linek.
Děkuji za upřesnění
To bude radost až se v Mostě vše přečísluje.Prakticky 30let stejné a neměnné max se upravila trasa jsem na to zvedavej. 1čka do Litvajzu 2ka do Velebudic 30tka do Nemocnice a 5tka na Sukovku tím jezdívam teď když tam jsem.
Tzn doteď to problém nebyl??
Přitom ta čísla linek jsou jenom orientací pro cestující, v technickém číslování pro clearing se před ně přidávají (nebo mohou přidávat) předčíslí. Třeba v Libereckém kraji jsou čísla meziměstských linek dvoj- nebo třímístná, ale účetně jsou všechna šestimístná.
Vie mi niekto vysvetliť túto úchylku československých DP v nezmyselnom prečíslovávaní liniek ktorým sa nijak nemení trasa? Robí to tým ľuďom čo to vymýšľajú nejakým spôsobom dobre, že to stojí za komplikovanie života zákazníkom?
Dá sa to chápať, keď je nutné uvoľniť nejaký číselný blok. Vtedy je to čistý pragmatizmus. Ale potom je tu samozrejme Ropid/DPP, kde je to čistá absurdita.
Většina linek trasu změnila. Došlo k několika sloučením, případně dvě a více původních linek se zkombinovaly na dvě jiné. A pak jde samozřejmě o to, že takové číslování již v tom samém integrovaném dopravním systému je (v Mostu)
Pri zmenených linkách je to samozrejme v poriadku, ale tu to realizujú aj pri linkách kde zmena nenastáva.
Pokiaľ ide o MHD v rôznych mestách tak k zámene snáď dôjsť nemôže, nie? Rovnako nikto nerieši že linka 1 je v Malmö, Lunde, aj Helsingborgu hoci to všetko spadá pod Skånetrafiken. Sa predpokladá že cestujúci tuší v akom meste je. Duplicity sú problém až keby šlo o regionálne linky.
A v takovém Kryvyj Rih na Ukrajině mají tramvajové, trolejbusové a autobusové linky ve stejné číselné řadě, takže mají např. tramvajovou linku č.1, trolejbusovou linku č.1 a autobusovou linku č.1 a některé ty linky stejného čísla mají třeba část trasy společnou…
Tohle bylo aspoň ještě nedávno celkem běžné v Maďarsku. Třeba v Budapešti se doteď číslují od jedničky autobusy, tramvaje, metro i lodě, jen trolejbusy jsou výš a linky HÉV navazují na čísla metra.
Vzhledem k většímu a většímu rozšíření parciálních trolejbusů jdou města směrem sjednocení číselných řad, protože už je de fakto jedno, jestli jede trolejbus, nebo autobus. Jenom Praha se rozhodla jít proti proudu…
Která města sjednotila číslování trolejbusů a autobusů?
Teplice?
Bratislava
Ano ano, Praha přečíslovává zavedenou 119 🙂
Konkrétní čísla a vedení linek již dostupné jsou, viz https://dpmul.cz/zm%C4%9Bna-v-MHD-od-1.5.2024 Zatím nejsou jízdní řády, to bude ještě překvapení.
Linky 82, 86 a 91 jsou pouze jednosměrné? 😮
Linka 91 asi ano (již nyní původní linka 23 byla vlastně jen jeden ranní spoj v jednom směru. 82 a 86 pochybuji.