Rychlovlakem k Černému moři. Turecko buduje další novou trať, cena za kilometr je oproti Česku poloviční

Spojnice Ankara - Samsun zkrátí jízdní doby ze sedmi hodin na 2 hodiny a 30 minut.
Turecko začalo s dalším rozšiřování své sítě vysokorychlostních tratí. O víkendu slavnostně zahájilo budování nového 120 kilometrů dlouhého úseku Delice–Çorum. To bude součástí nového spojení z hlavního města Ankary s černomořským přístavem Samsun.
Nový projekt má zkrátit jízdní doby mezi oběma městy ze stávajících 7 hodin na 2 hodiny a 30 minut. Částečně trasa využije již postavenou vysokorychlostní trať z Ankary do Sivasu, z které odbočí u města Delice.
Celkem bude nutné postavit 293 kilometrů nové trati. Nově zahájený úsek Delice–Çorum bude určený pro smíšený provoz nákladní a osobní dopravy, maximem zde proto bude rychlost 200 km/h. Ostatní úseky mají být až na 250 km/h.
„Jde o trať, která ukazuje naše velké plány v železniční dopravě naa větší propojení mezi severem a jihem,“ řekl ministr infrastruktury Abdulkadir Uraloğlu.
Turecko otevřelo 405 kilometrů nové vysokorychlostní trati, vlaky budou jezdit měsíc zdarma
Nový úsek vede velmi náročným hornatým terénem Pontského pohoří. Součástí stavby bude 8 tunelů a 26 mostů. Na trase vznikne pět stanic, z toho dvě pouze pro nákladní dopravu. Investor předpokládá, že trať využije ročně 12 milionů cestujících. Vlaky mají přepravit ročně 14 milionů tun nákladu.
Hotovo má být v roce 2029. Země si od nové trati slibuje velký rozvoj dosud nepříliš rozvinutých částí Turecka. „Çorum se promění v novou křižovatku průmyslu a obchodu, kráčející po stopách Chetitů. Hojnost stoupající z pšeničných polí dosáhne světa. Jablečné sady Amasyi se otevřou globálním trhům prostřednictvím železnice. Samsun, perla Černého moře, s dokončením této trati vystoupí jako hvězda v mezinárodním obchodu,“ uvedl ministr.
Z pohledu Česka je zajímavá i cena, za kterou se nová trať postaví. Sdružení Yapı Merkezi-YSE Yapı nabídlo v soutěži cenu v přepočtu 41 miliard korun, tedy zhruba 350 milionů korun za kilometr. V Česku se nový úsek trati na 200 km/h staví za 704 milionů korun za kilometr. Turecko tak staví novou rychlotrať v přepočtu na kilometr za 48 % českých cen za kilometr.
Kilometr za 704 milionů. „Rychlotrať“ Brno – Přerov ukazuje předraženost české železnice
Turecko postupně plánuje propojit pobřeží Černého a Středozemního moře, chystá výstavbu vysokorychlostní tratě až na jih k přístavu Mersin. Ministr uvedl, že za posledních 23 let v Turecku prodloužili délku železnice o téměř 3 tisíce kilometrů a investovali 64 miliard dolarů.