Rychlovlakem k Černému moři. Turecko buduje další novou trať, cena za kilometr je oproti Česku poloviční

Nová vysokorychlostní trať Ankara - Sivas. Foto: TCDDNová vysokorychlostní trať Ankara - Sivas. Foto: TCDD

Spojnice Ankara - Samsun zkrátí jízdní doby ze sedmi hodin na 2 hodiny a 30 minut.

Turecko začalo s dalším rozšiřování své sítě vysokorychlostních tratí. O víkendu slavnostně zahájilo budování nového 120 kilometrů dlouhého úseku Delice–Çorum. To bude součástí nového spojení z hlavního města Ankary s černomořským přístavem Samsun.

Nový projekt má zkrátit jízdní doby mezi oběma městy ze stávajících 7 hodin na 2 hodiny a 30 minut. Částečně trasa využije již postavenou vysokorychlostní trať z Ankary do Sivasu, z které odbočí u města Delice.

Mapa vysokorychlostního spojení k Černému moři v Turecku. Foto: Samsun Sarp Hızlı Tren Projesi

Celkem bude nutné postavit 293 kilometrů nové trati. Nově zahájený úsek Delice–Çorum bude určený pro smíšený provoz nákladní a osobní dopravy, maximem zde proto bude rychlost 200 km/h. Ostatní úseky mají být až na 250 km/h.

„Jde o trať, která ukazuje naše velké plány v železniční dopravě naa větší propojení mezi severem a jihem,“ řekl ministr infrastruktury Abdulkadir Uraloğlu.

Turecko otevřelo 405 kilometrů nové vysokorychlostní trati, vlaky budou jezdit měsíc zdarma

Nový úsek vede velmi náročným hornatým terénem Pontského pohoří. Součástí stavby bude 8 tunelů a 26 mostů. Na trase vznikne pět stanic, z toho dvě pouze pro nákladní dopravu. Investor předpokládá, že trať využije ročně 12 milionů cestujících. Vlaky mají přepravit ročně 14 milionů tun nákladu.

Hotovo má být v roce 2029. Země si od nové trati slibuje velký rozvoj dosud nepříliš rozvinutých částí Turecka. „Çorum se promění v novou křižovatku průmyslu a obchodu, kráčející po stopách Chetitů. Hojnost stoupající z pšeničných polí dosáhne světa. Jablečné sady Amasyi se otevřou globálním trhům prostřednictvím železnice. Samsun, perla Černého moře, s dokončením této trati vystoupí jako hvězda v mezinárodním obchodu,“ uvedl ministr.

Z pohledu Česka je zajímavá i cena, za kterou se nová trať postaví. Sdružení Yapı Merkezi-YSE Yapı nabídlo v soutěži cenu v přepočtu 41 miliard korun, tedy zhruba 350 milionů korun za kilometr. V Česku se nový úsek trati na 200 km/h staví za 704 milionů korun za kilometr. Turecko tak staví novou rychlotrať v přepočtu na kilometr za 48 % českých cen za kilometr.

Kilometr za 704 milionů. „Rychlotrať“ Brno – Přerov ukazuje předraženost české železnice

Turecko postupně plánuje propojit pobřeží Černého a Středozemního moře, chystá výstavbu vysokorychlostní tratě až na jih k přístavu Mersin. Ministr uvedl, že za posledních 23 let v Turecku prodloužili délku železnice o téměř 3 tisíce kilometrů a investovali 64 miliard dolarů.

Tagy Delice - Corum Turecko VRT Ankara - Samsun
24 komentářů