Rychlovlakem k Černému moři. Turecko buduje další novou trať, cena za kilometr je oproti Česku poloviční
Nová vysokorychlostní trať Ankara - Sivas. Foto: TCDD

Spojnice Ankara - Samsun zkrátí jízdní doby ze sedmi hodin na 2 hodiny a 30 minut.
Zajímalo by mě, zda se někde ve světě staví na železnici dráž než v ČR.
USA?
Platy jsou v Turecku oproti ČR tří pětinová.
Average Monthly Net Salary (After Tax) 21,490.30Kč
Cena novostavby bytu např. v 1,5 milionovém městě Bursa je necelých 35 tis. Kč/m2.
(Price per Square Meter to Buy Apartment in City Centre 34,592.31Kč).
Zdroj: numbeo.com
Hornatem Turecku je nizsi cena jak v CR, to neni mozne. Leda ze by pri stavbe nebyli predraheni dodavatele jako AZD, DT, ci koumaci.
Mimojine tam pri vykupu pozemku nebude kazdy sedlak a pasacek ocekavat milionove vykupne. A co deset metru chalupar rvouci o zniceni krajiny a ze chce zakryti hloubenym tunelem.
A pro priklady neni potreba chodit do Turecka. Staci Polsko, kde neni problem vykoupit a zbourat nekolik vesnic na suburbni oblasti hlavniho mesta pro stavbu fungl noveho letiste. Predstavte si to stejne napr. v okrese Nymburk u D11.
V Turecku je kilometr VRT vysoko v horách za poloviční cenu oproti v Česku kde se trať staví víceméně na zelené louce. Čím to asi bude? Možná tím že Turci staví jen na rychlost 200-250 km/h
Nestaví se na zelené louce, trať Přerov – Kojetín se staví se skrz obce se zachováním provozu na původní trati. Zelená louka by určitě byla jednoduší. Na zelené louce se bude stavět až VRT, u těch ještě cenu neznáme.
Holt turecké hospodářství je turecké hospodářsví. Není na čase místo Turecka dosadit jinou zemi?
Španělé říkají „česká vesnice“. 😀
Když už jsem zde (nejen já) zmínil ekonomické/hospodářské věci: Španělé byli v ekonomickém kontextu to „S“ zde https://en.wikipedia.org/wiki/PIGS_(economics)
Proč se to nezastropuje tedy u nás? Důležitější než cena je u nás hlavně rychlost aby byla minimálně 300 km/h průměr a ne maximum a Praha – Mnichov po hodinu, Praha Brno pod 30 minut a Praha – Linz pod hodinu
Praha – Brno je 200 km. Aby to bylo pod 30 minut, tak by ten vlak musel jet 500 km/hod po vetsinu cesty. Navic 20 km by projizdel Prahou a 10 km Brnem a rozjizdel se a zpomaloval.
Sice se už vyrábí vysokorychlostní vlaky konstrukčně na 450 km/h, ale vám zjevně nestačí ani to 🙂
V tomto pripade bych cenu moc nesrovnaval bez baz dalsich informaci. Stavet to budou dve turecke spolec osti a predpokladam s turecky i zamestnanci a dodavateli (az na vyjimky), to muze ceny zkreslit smerem dolu. Zajimave take je, co vse okolo trati musi stavebni firma platit. Zajimavy je take pojem rychlotrat, nebot vrt to neni, ale jde o defacto konvencni trat s lepsimi parametry. Srovnani s nasi trati, ktera je take konvencni, ale zas v priz i ejsim terenu je zajimave. Na druhou stranu, vime jak jsou u nas zafixovane monopoly a vysoke ceny na zel. stavbach a videt to… Číst vice »
Obě tratě jsou na 200 km/h. V Česku do sítě VRT (nebo také rychlých spojení) bude zahrnuta i trať na 160 km/h.
Která?
RS5?
dokonce jen 100, pardon: https://zdopravy.cz/100-km-h-jako-maximum-promena-trati-do-polska-ma-projektanty-ma-byt-casti-rychlych-spojeni-246756/
Musím ocenit, jak mají poetického ministra.
Pojem „cena“ je v Turecku v posledních několika letech hodně relativní pojem, při tamní pádivé inflaci (a mmch. velmi zajímavý je i vývoj kursu turecké měny vůči mj. české měně. https://www.cnb.cz/cs/financni-trhy/devizovy-trh/kurzy-devizoveho-trhu/kurzy-devizoveho-trhu/grafy_form.html?mena=TRY protože během roku 2023 klesla hodnota 1 TRY pod hodnotu 1 CZK (Kč), jsou od 1. 1. 2024 kursy uváděny v poměru ne 1:1, ale 1:100. A jestli ještě před 5 lety byl 1 TRY roven 3,47 korunám, tak aktuálně je to jen 0,55 Kč. To je 6,3násobné (!) znehodnocení turecké měny vůči CZK za pouhých 5 let! Je jasné, že jakýkoliv aktuální přepočet turecké znehodnocené měny na české… Číst vice »
** Samozřejmě tou příznivostí je myšlena relativní lacinost něčeho tureckého z českého pohledu (naopak z tureckého pohledu je to naopak relativní drahost čehokoliv – zdaleka nejen – českého).
Odkaz výše míří na graf s ročním vývojem, slovní popis pojednává o variantě (lze přepnout na liště pod grafem) s 5letou historií.
A 20letá historie uvádí 1/2005 a 1 TRY za 16,711 CZK, zato 1/2025 uvádí 100 TRY za 69,079 CZK. Za těch 20 let se turecká měna vůči české znehodnotila 24,19násobně (!).
Ale pirovnat musite i ceny / naklady, klidne mohou byt i 24x vyssi, tim se vam rozdil smaze..
Jj, určitě to neznamená, že by se to teď po 5 letech mělo násobit tím 6,3násobkem, protože i nominální ceny tureckých stavebních prací určitě rostou (pakliže o desítky % ročně rostou i ceny stavebního materiálu, chtě nechtě i mezd stavebních pracovníků, nemá-li dojít k prudkému propadu jejich osobní koupěschopnosti při růstu cen běžného zboží o ty desítky % atd.). Nicméně turecká koupěschopnost klesá, tzn. tu inflaci se zjevně nedaří vyrovnat (ve smyslu odpovídajícího % úrokových sazeb, obdobného růstu mezd atd.) https://mzv.gov.cz/ankara/cz/obchod_a_ekonomika/vysoka_inflace_ovlivnuje_kupni_silu_v.html A letos smluvně zakotvená cena stavebních prací ve výši XXXX TRY může mít za rok (při logickém předpokladu inflační… Číst vice »
Pokud se staví dlouhé úseky jako jedna zakázka, jde cena podstatně dolů. Nejhorší je kouskování, ale to je ještě v pohodě oproti procesu stavebního řízení. Zhruba třetina nákladů na nové stavby padne na byrokracii a s tím spojené průtahy a požadavky
Ano, ohromná část nákladů jde na stavební řízení. Chcete na baráku po babičce novou střechu? 60 % nákladů byrokracie a „ekologie“.
A na to jste přišel jak? Pohled do kavové sedliny?
Myslím, že proti Česku bude lacinější i tunel skrz Alpy,než kus tratě na rovině u Kolína…
Když se podívám, jak dopadla turecká města při loňském zemětřesení, tak bych si z Turecka asi úplně vzor ve stavebnictví nebral. Nicméně je taky fakt, že se trať Přerov-Nezamyslice staví podstatně dráž i než VRT ve Španělsku.
No a tady silnější zemětřesení nemáme, tak to máme stavebnictví skvělé… Sem tam se něco zvlní, sem tam něco spadne…
o tom se nám může jen zdát