Rychlotrať od Stodu do Domažlic má územní rozhodnutí

Dvoukolejka směrem na Bavorsko bude končit za zastávkou Domažlice město, odkud bude zbývat k hranici zhruba deset kilometrů.
Správa železnic (SŽ) si může odškrtnout další bod v přípravě nové rychlé trati z Plzně přes Stod a Domažlice do Bavorska. Krajský úřad Plzeňského kraje aktuálně završil územní řízení k tzv. 3. stavbě a vydal územní rozhodnutí k 37 kilometrů dlouhému úseku Stod (mimo) – Domažlice (včetně). Jde o stavbu, která má podporu prezidenta Petra Pavla i nastávajícího ministra dopravy Ivana Bednárika.
Interaktivní mapa Správy železnic klade stavbu do let 2027 až 2030, mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová nedávno zasadila termín zahájení stavebních prací do roku 2028. To už by se měla chýlit ke konci tzv. 1. stavba, tedy novostavba přes 18 kilometrů dlouhého úseku Plzeň (mimo) – Stod (včetně). Ta získala pravomocné územní rozhodnutí loni v květnu. Půjde o novou dvoukolejku pro rychlost až 200 km/h.
Navazující úsek od Stodu k Domažlicím rovněž zahrnuje dvoukolejné úseky takříkajíc na zelené louce, nebude ale budován tak velkoryse jako úsek blíže k Plzni. S dvoukolejnou novostavbou se počítá od Stodu do Holýšova a z Blížejova do Domažlic, kde by se mělo jezdit až 200 km/h. Stávající trať v těchto úsecích bude zrušena.
Pět až deset miliard navíc se nedá obhájit, vysvětluje SŽ jednokolejku do Bavor
Mezi Blížejovem a Holýšovem se počítá s rekonstrukcí a elektrizací stávající jednokolejné trati, a to s krátkou dvoukolejnou výjimkou u Staňkova. Jednokolejný úsek bude měřit zhruba devět kilometrů. Jednokolejku Správa železnic obhajovala už loni.
Dvoukolejka směrem na Bavorsko bude končit za zastávkou Domažlice město, odkud bude zbývat k hranici zhruba deset kilometrů. Ty zahrnuje poslední tzv. 4. stavba, ve které půjde o vylepšení současné jednokolejné trati na 115 km/h. Zde by se mělo stavět na přelomu 20. a 30. let.
Součástí stavby Stod (mimo) – Domažlice (včetně) bude například několik mostů přes meandrující řeku Radbuzu nebo téměř kilometrový tunel pod kopcem Výchoz jižně od Stodu. V Holýšově se nástupiště posunou blíže centru a zmizí úrovňový přejezd na Jiráskově třídě (I/26). Nahradí ho podjezd. V Domažlicích silnici do Klatov (I/22) překlene nový železniční most, díky čemuž zmizí dnešní přejezd. Stanice Domažlice dostane nové ostrovní nástupiště a podchod až k autobusovému nádraží.
Modernizace Stod (mimo) – Domažlice (včetně) – pramen: dokumentace EIA
• novostavba nové žel. trati v úseku Stod (mimo) – Holýšov – odb. Dolní Kamenice
(včetně) na rychlost 200 km/h
• optimalizace stávající jednokolejné trati v úseku odb. Dolní Kamenice (mimo) – ŽST
Staňkov (včetně), zahrnující zdvojkolejnění úseků Staňkov (mimo) – odb. Vránov (vč.)
• elektrizace stávající jednokolejné trati v úseku Staňkov (mimo) – odb. Přívozec (mimo)
• novostavba nové žel. trati v úseku odb. Přívozec (včetně) – Domažlice (mimo) na
rychlost 200 km/h
• optimalizace stávající jednokolejné trati v úseku Domažlice (včetně) – Domažlice
odb.v.401 (odb. Pasečnice) (včetně), zahrnující zdvojkolejnění úseku Domažlice (mimo) – Domažlice město (včetně)