Rychlost 200 km/h na IV. koridoru. Správa železnic plánuje testy s pendolinem na příští rok
Rychlost 200 km/h na IV. koridoru se může v budoucnu týkat jen vlaků s naklápěcí skříní, což jsou v tuzemsku pouze pendolina Českých drah.
Po IV. koridoru by se příští rok mělo prohánět pendolino rychlostí 200 km/h. Stane se tak v rámci testů, které plánuje provést Správa železnic (SŽ) v souvislosti s chystaným prolomením současného rychlostního maxima na české železnici. To činí 160 km/h.
Čtvrtý koridor se v loňském roce dočkal dvou nových úseků (Soběslav – Doubí a Sudoměřice – Votice), které jsou projektovány až na rychlost 200 km/h. Ta se ale může v budoucnu týkat jen vlaků s naklápěcí skříní, což jsou v tuzemsku pouze pendolina Českých drah.
„V průběhu roku 2024 bude na dotčených tratích provedeno měření dynamiky trakčního vedení s pomocí naklápěcí soupravy vybavené potřebným měřicím systémem (předpokládá se využití řady 680), a to i v úsecích, kde je projektována rychlost 200 km/h. Zároveň dojde ke konfiguraci systému ETCS ze současné maximální rychlosti 160 km/h na rychlost 200 km/h a budou provedeny příslušné funkční zkoušky,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Právě spuštění zabezpečovače ETCS, který pro IV. koridor dodává firma AŽD, je jednou z podmínek zvýšení rychlosti nad 160 km/h. Úsek Sudoměřice – Votice byl přeprojektován pro rychlost 170 km/h pro normální soupravy a až 200 km/h pro soupravy s naklápěcí skříní. Úsek Soběslav – Doubí je postaven na rychlostní maximum 185 km/h pro normální soupravy a 200 km/h pro naklápěcí soupravy.
Na IV. koridoru počítá národní implementační plán s výhradním provozem pod ETCS od prosince 2026. Kdy (a jaké) zde začnou jezdit soupravy pravidelně rychleji než 160 km/h, není zatím jasné. České dráhy zde mívají problém dosáhnout i dnešního maxima 160 km/h, neboť nedostatek vagónů je vede k zařazení starších vozů, jejichž maximum je jen 140 km/h.