Rychlost 200 km/h na 4. koridoru. Stavební firmy zůstaly neoblomné a dosáhly své ceny

Stavba 4. koridoru Soběslav - Doubí. Autor: Petr ŠpetlákStavba 4. koridoru Soběslav - Doubí. Autor: Petr Špetlák

Rychlost 200 km/h bude jen pro naklápěcí soupravy, běžné soupravy budou moci jezdit maximálně 185 km/h.

Správě železnic se napodruhé podařilo zadat zakázku na vylepšení právě budovaného úseku 4. koridoru Soběslav – Doubí tak, aby zde vlaky mohly jezdit až 200 km/h. V otázce ceny se nicméně stát ocitl v defenzivě a tahanici prohrál.

Zakázku jako jediný účastník získalo sdružení firem Strabag Rail a Eurovia CS, které (ještě s Metrostavem) úsek Soběslav – Doubí budují už od roku 2019. Dodatečné práce v souvislosti se zvýšením rychlostního maxima vyjdou Správu železnic na 281 milionů korun.

Cenový předpoklad (po odečtení tzv. vyhrazených víceprací) přitom činil 235 milionů a Správa železnic si vyhradila možnost soutěž při překročení tohoto limitu zrušit. Zmíněných 235 milionů už představovalo výrazný cenový ústupek ze strany SŽ.

V prvním tendru totiž předpokládaná hodnota zakázky činila 154 milionů, sdružení firem Strabag Rail a Eurovia CS nabídlo cenu přesahující 294 milionů. Soutěž byla proto na jaře zrušena a vypsána znovu s novým cenovým limitem. Ten firmy znovu ignorovaly a přišly s cenou blízkou původní nabídce.

Tentokrát Správa železnic smlouvu uzavřela, nikdo jiný se do otevřené soutěže nepřihlásil. Stavba koridoru v úseku Soběslav – Doubí běží už od roku 2019, původní hodnota podle smlouvy je 3,865 miliardy. Úsek byl původně projektován na rychlostní maximum 160 km/h, teprve v průběhu stavby se to Správa železnic rozhodla změnit a nechala koridor přeprojektovat pro rychlost 200 km/h. Šlo například o úpravu pražcového podloží, nástupišť, trakčního vedení nebo protihlukových stěn.

Rychlost 200 km/h bude jen pro naklápěcí soupravy, běžné soupravy budou moci jezdit mezi Soběslaví a Doubím maximálně 185 km/h. Mezi nejvýznamnější objekty osmikilometrové stavby patří hloubený Zvěrotický tunel o délce 370 metrů, estakáda přes údolí Černovického potoka, estakáda přes Kamenný rybník a přeložka silnice II/135. V rámci stavby dojde také k vybudování nové zastávky Myslkovice. Hotovo má být v dubnu 2023.

Ke zrychlení oproti původním plánům dojde i u úseku Sudoměřice – Votice, kde cena rovněž výrazně přesáhla předpoklady.

Tagy 200 km/h IV. koridor Soběslav - Doubí Správa železnic
115 komentářů