Rychlost 140 km/h, demolice nádražní budovy. SŽ modernizuje dalších 10 km Podkrušnohorské magistrály

Stanice Chabařovice. Foto: Správa železnicStanice Chabařovice. Foto: Správa železnic

Proti plánům je město Chlumec, starostce se nelíbí "salámová metoda".

Správa železnic si jde pro první razítko pro jednu z dalších etap modernizace takzvané Podkrušnohorské magistrály, tedy spojnice Ústí nad Labem a Karlových Varů. Za zhruba 4,5 miliardy korun chce proměnit stanici Chabařovice na dopravnu a současně zhruba deset kilometrů navazujících úseků.

Plány odeslala Správa železnic do zjišťovacího řízení, kdy má ústecký krajský úřad posoudit, zda se na projekt bude muset dělat velká studie o vlivu stavby na životní prostředí. Dokumentace je přístupná zde. Ozvali se již první kritici, konkrétně město Chlumec. To se Správou železnic dlouhodobě bojuje i o způsob, jakým má u města vzniknout Krušnohorský tunel na nové trati z Prahy do Drážďan.

Správa železnic v materiálu předpokládá termín zahájení v roce 2027. Projekt předpokládá přestavbu stanice Chabařovice a navazujícího úseku, celkem o délce zhruba 10 kilometrů.

Úsek Podkrušnohorské magistrály při plánované modernizaci stanice Chabařovice. Foto: Správa železnic

„V rámci stavebních prací proběhne výměna železničního spodku i svršku, u mostů proběhne jejich sanace zaměřená na rekonstrukci zdiva, obnovu izolací a nátěrů. V celém úseku proběhne také instalace nového zabezpečovacího zařízení,“ popisuje Správa železnic své plány v informačním letáku. Po modernizaci trati se rychlost vlaků zvýší na 140 km/h, což má přinést zkrácení jízdních dob až o 1,5 minuty.

Zmizí budova i nástupiště

Stavba začíná na kolejovém rozvětvení stanice Ústí nad Labem-západ, kde proběhne rekonstrukce celkem pěti výhybek. Mezi Ústím nad Labem a Chabařovicemi se pak geometrická poloha koleje upraví tak, aby zde vlaky mohly jezdit maximální rychlostí 140 km/h. V Chabařovicích proběhne rekonstrukce všech dopravních kolejí při zachování jejich stávající polohy.

Nová konfigurace stanice má umožnit zastavování vlaků dlouhých až 740 metrů. Trať zůstane nadále pod stejnosměrným napětím, rekonstrukce trakčního vedení ale počítá s budoucím přechodem na střídavou soustavu. Součástí stavby není instalace ETCS. Nádražní budova a nástupiště ve stanici Chabařovice budou zdemolovány, stanice se stane dopravnou. Osobní vlaky zde již řadu let vůbec nezastavují. Současný úsek vznikl v letech 1978-1982. Dojde také k rekonstrukci chabařovické estakády a dalších 10 mostních objektů.

Proti plánu se již vyslovilo Město Chlumec. Starostka Veronika Srnková na facebookovém profilu města uvedla, že ve skutečnosti jde o součást vysokorychlostní tratě z Prahy do Drážďan, jen jde podle ní o takzvanou salámovou metodu, kdy se jednotlivé projekty vytahují postupně.  „Dokumentace Správy železnic předkládá jednotlivé projekty odděleně, přestože jsou vzájemně propojené a tvoří jeden dopravní celek. Tento postup vytváří dojem menších vlivů, než jaké budou ve skutečnosti,“ dodala Srnková. Proto chce posouzení všech staveb jako celku.

Tagy Chabařovice EIA Správa železnic úsek Ústí nad Labem - Chabařovice
4 komentáře